• tijmenamsing
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo,

Ik heb in augustus 2010 een Intel i5 760 aangeschaft en ben er tevreden mee behalve met de warmte die het produceert. Ik heb er ook nog de stock koeler op zitten met de stock koelpasta.

Na het opstarten van de computer geeft SpeedFan een CPU temperatuur van 45-50C aan. Deze stijgt dan geleidelijk naar zo'n 65-70C bij gebruik van internet, mail etc. Dit is nog te doen, maar bij het gamen stijgt de temperatuur al snel naar 75-80C. Als het die temperatuur bereikt crasht het spel ook vaak na een tijdje.

Ik heb de processor verder niet overgeclocked, en kan me dus ook moeilijk voorstellen dat deze temperaturen de bedoeling zijn. De vraag is dan ook wat ik er aan moet doen.
Zal het aanbrengen van betere koelpasta voldoende zijn (en welke zou ik dan moeten nemen) of kan ik beter voor een alternatieve koeler kiezen?
Bij het kiezen van een nieuwe koeler zou ik dan ook graag advies krijgen. Ik heb zelf al wel een beetje gekeken maar vind het moeilijk kiezen tussen zoveel aanbod.
Verder wil ik het vrij simpel houden met zo'n 30€ maximaal. Ook heb ik in mijn kast geen ruimte voor een groot gevaarte:

Afbeeldingslocatie: http://i112.photobucket.com/albums/n189/tijmenamsing/IMAG0562.jpg
klik
klik

• PC Specs:
  • MB: ASRock P55 Pro/USB3
  • CPU: Intel Core i5 760 @ 2.8Ghz
  • Videokaart: Gainward Radeon HD4850 Golden Sample, 512MB
  • Voeding: Cooler Master Real Power M 520
  • Geheugen: Geil DDR3 4GB Value Dual Channel
  • Harde schijven: Samsung HD103UJ, 1TB + Seagate Barracuda, 250Gb

alvast bedankt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

misschien een beetje oversimpel, maar is eentje uit deze lijst niet voldoende? Je gaat toch niet overklokken...

Ps. je processor zou koel genoeg moeten blijven met de stock koeler. Issie dat niet, dan is de kans groot dat de koeler er scheef op zit.

edit: overigens is stof een gigantisch probleem bij stock koelers. Als je 'm er vanaf haalt om de koeler te hermonteren, ontstof 'm dan gelijk. Als de het koelblok uit de kast is kun je er gerust een stofzuiger op zetten. Gelieve niet in de kast te stofzuigen ivm statische electriciteit.

[ Voor 49% gewijzigd door M2M op 02-02-2011 00:02 ]

-_-

• tijmenamsing
Bedankt voor je reactie, ik zal morgen de koeler nog een keer schoonmaken en herinstalleren om te kijken of dit genoeg helpt.

Overklokken heb ik tot nu toe niet gedaan omdat de cpu al sinds het begin zo heet wordt. Maar indien ik een nieuwe koeler aanschaf zou ik deze optie wel open willen houden.

Verder vind ik "eentje uit deze lijst" nou juist het moeilijke; ik heb daar zelf namelijk ook al naar gekeken. Helaas heb ik vrij weinig verstand van koelers. Is er één of misschien meerdere uit deze lijst die je kan aanbevelen?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 16:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou de Cooler Master Hyper 212 Plus aanraden als je niet echt overklokt etc. Deze is stil, en koelt goed. Prijs/kwaliteit kan bijna niet beter.
Als je echt een goedkope koeler wil die de CPU wel goed koel houdt, kan je ook de Cooler Master Hyper TX3 kopen. Deze is alleen niet zo stil als je de processor gaat belasten.

[ Voor 35% gewijzigd door Ghost Dog op 02-02-2011 13:02 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• tijmenamsing
Om een lang verhaal kort te houden; na het mislukken van het herinstalleren van de stock koeler met nieuwe CoolerMaster koelpasta (ik kreeg het maar niet voor elkaar alle 4 pinnen goed vast te maken) ben ik vol frustratie naar de MyCom winkel gegaan hier in Arnhem en heb de CM Hyper TX3 gekocht voor €18,95. Deze kon ik zonder enige problemen bevestigen aan mijn moederbord.
Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee; het geluidsniveau valt me erg mee. Ik had mijn stock koeler altijd op full on staan en dat is bij de TX3 lang niet nodig. Het geluid is hierdoor nog minder dan ik gewend ben tijdens normaal gebruik.

Kunnen jullie mij aanraden welk doel temperatuur en fan level ik kan instellen?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fan level is uitproberen, zet m op dat wat jij net niet hoort, of als dat niet mogelijk is, op de snelheid waarbij het geluid het meest aangenaam is (sommige mensen irriteren zich eerder aan een brom dan aan ruis, en vice versa).

Doeltemperatuur doe ik zo laag mogelijk, maar dat is afhankelijk of je m liever niet hoort of liever zo stil koud mogelijk wil hebben. Ook niet te dichtbij je idle temperatuur zetten, anders heeft heel PWM geen nut meer ;)

(PS: heb de 212 ook, erg tevreden over)

[ Voor 17% gewijzigd door noes op 03-02-2011 14:53 . Reden: stommityptje ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 16:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als het om stilte gaat kan je de doeltemperatuur het best zo hoog mogelijk zetten, als de CPU maar koeler dan ~65°C blijft na een tijdje stressen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• tijmenamsing
Oke, ik heb hem nu op level 5 staan met een doeltemperatuur van 60°C.
Ook heb in mijn bios de System Performace Increases op 40% gezet. Hierdoor is mijn core speed van 2,8 GHz naar 3,8GHz gestegen. (190x20)
Ik heb weinig ervaring met overklokken maar ik neem aan dat dit weinig risico met zich mee draagt als ik de temperatuur onder 65°C houd?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Let ook op je voltage, als je dat te hoog zet kan er ook iets stuk gaan ;)

Maar wacht even met OC'en tot je zeker weet dat op stock speeds je idle én max-load temperaturen 'normaal' blijven.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1