probleem bij 2x1GB memory vervangen door 2x2Gb ?

Pagina: 1
Acties:

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10-2025

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
hi,

ik wilde vandaag op m'n MSI K9A Platinum mobo de 2GB (2x1) Kingston PC2-5300 vervangen door 4GB (2x2) Corsair PC2-6400 memory. Tot m'n verbazing stopte Windows XP ermee vlak voordat opstarten compleet was (systray bijna vol).
Heb toen de reepjes er 1 voor 1 ingestopt en dat werkte wel OK ... memory lijkt dus in orde (?).
Specs van MSI zeggen max. 8GB van 800 mhz.

Wat wel vreemd is, bij BIOS booten zie ik memory oplopen tot 3248mb, dan stokt het even en vervolgens wordt doorgeteld tot 4096 ?
Daarna vermeldt de BIOS system info dat er 4096mb 'physical memory' is en 3248mb 'usage memory'.

Kingston : KVR667D2N5k2/2G
Corsair : CM2X2048-6400C4DHX

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Laatste bios erop staan? Bios correct ingesteld qua frequentie, timings en vooral spanning? Hierna het geheugen meerdere uren getest met memtest?

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht gewoon even memory te vervangen :o

Door de problemen zit ik nu wat te Googelen en ik moet me eens even goed gaan inlezen, zo te zien.
Had eigenlijk gedacht dat als er problemen met BIOS settings waren, Windows niet eens zou starten. Maar alles gaat goed tot op het laatste moment de boel hangt ...
In ieder geval bedankt, zal me eens gaan verdiepen in de ins-and-outs ...

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 20:11
Goed de timings checken, misschien bij een eventuele overclock iets meegegaan. 1:1 oid.

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Ik heb nooit wat aangepast in de BIOS .. gewoon oude geheugen eruit en nieuwe erin.
Alles staat op [auto], maar blijkbaar gaat dat niet zomaar. Zal om te beginnen maar eens de BIOS flashen, er zijn wel wat upgrades. Dan de CMOS clearen en maar 's met 'optimized settings' proberen ...

• Nielson
Bios update is sowieso een goed idee als je nog niet de laatste versie hebt. Verder even de exacte specs van je geheugen opzoeken, wat ik zo snel zie is dat dit geheugen meer spanning dan de standaard 1.8V voor DDR2 nodig heeft om op z'n optimale snelheid te werken. Welke XP versie heb je verder, 32 of 64bit? In het eerste geval zul je maximaal 3.2 van de 4GB effectief kunnen gebruiken, in het tweede geval zul je eerst Memory Remap of een vergelijkbare functie in moeten schakelen in de bios.

• markdepoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
ten eerste, BIOS update is pas nodig, als er complicaties voordoen welke verholpen worden bij een nieuwe bios. Nieuwere bios betekent niet dat het dan ook beter is.
verder komt het kitje ook terug in de Memory Compatible list van het moederbord.
als je alles op auto hebt staan, zou het ook zo al door moeten starten.
dit soort kitjes zijn niet zo speciaal en dienen ook goed te draaien op auto-instellingen.
Maar om "het uiterste uit de kan te halen" kun je de latency instellen.
(zelf bijna 3 jaar bij 4launch op de RMA/TD afdeling gewerkt, en veel ervaring met geheugenmodules en noem de hardware problemen maar op).
Deze moeten staan op 4-4-4-12 als ik me niet vergis ziet het er als volgt dan uit
CAS# Latency = 4
RAS# to CAS# Delay = 4
RAS# Precharge = 4
RAS# Activate to Precharge = 12

en de snelheid instellen op 800 mhz

Voordat je bovenstaande doet, raad ik je toch aan eerst memtest te downloaden
op http://www.memtest86.com/
en deze te draaien. (cd branden en in de bios instellen dat je wil booten vanaf cd als primair.
Errors? terug naar winkel gaan en garantie claimen.

[ Voor 12% gewijzigd door markdepoes op 02-02-2011 12:32 ]

• Nielson
markdepoes schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:25:
ten eerste, BIOS update is pas nodig, als er complicaties voordoen welke verholpen worden bij een nieuwe bios. Nieuwere bios betekent niet dat het dan ook beter is.
Heb je al gekeken naar wat er opgelost wordt? Iig een paar issues mbt geheugen, hoewel misschien niet direct dezelfde als de ts heeft zal 't er ws niet slechter op worden.
verder komt het kitje ook terug in de Memory Compatible list van het moederbord.
als je alles op auto hebt staan, zou het ook zo al door moeten starten. dit soort kitjes zijn niet zo speciaal en dienen ook goed te draaien op auto-instellingen.
Met je eens, met de waardes in de spd zóu het stabiel moeten werken op Auto.
Maar om "het uiterste uit de kan te halen" kun je de latency instellen. (zelf bijna 3 jaar bij 4launch op de RMA/TD afdeling gewerkt, en veel ervaring met geheugenmodules en noem de hardware problemen maar op). Deze moeten staan op 4-4-4-12 als ik me niet vergis
..
en de snelheid instellen op 800 mhz
Je vergeet alleen het allerbelangrijkste, de spanning die het geheugen nodig heeft om op die waardes te draaien (in dit geval 2.1V ipv 1.8V), anders wordt de boel helemaal instabiel.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:41:
Je vergeet alleen het allerbelangrijkste, de spanning die het geheugen nodig heeft om op die waardes te draaien (in dit geval 2.1V ipv 1.8V), anders wordt de boel helemaal instabiel.
Ja, dat is waarschijnlijk het probleem ... ik heb geen ervaring met DDR2 geheugen, vroegâh was het gewoon prikken en gaan!
Ik zal DRAM voltage op 2.1v zetten die timings (4-4-4-12) checken, dat staat waarschijnlijk nog op de waardes van dat PC5300 Kingston geheugen.

bedankt voor het duwen in de goede richting ;)

btw; geheugen is in orde, komt uit een perfect draaiende PC van een collega die aan het upgraden is.
en ik zal ook de PMG FAQ eens goed doornemen, want alhoewel de memory die er nu inzit op 667Mhz draait (volgens de BIOS) vermeld PCWizard dat dat slechts 333 is ?

[ Voor 17% gewijzigd door Goner op 02-02-2011 13:18 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

markdepoes schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:25:
v
Er zijn problemen toch...

en bios 1.5 lost bepaalde geheugen problemen op:

http://global.msi.eu/inde...&maincat_no=1&prod_no=259

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Had ik ook gezien.
bij 1.5 staat : - Support Kingston KVR667D2N5 1G memory.

Maar ik zit op 1.4 en gebruik momenteel precies het geheugen dat daar genoemd wordt :?
(zie m'n 1e post)

zou een te laag voltage ook de oorzaak kunnen zijn dat bij booten memory wordt geteld tot 3248, dan even pauzeert en vervolgens doortelt tot 4096 ?
in System Info staat dan :
Physical memory : 4096mb
Usage memory : 3248mb

(jammer dat ik nou net aan het werk - nou ja, nu even niet - ben en er niet gelijk in kan duiken)

[ Voor 51% gewijzigd door Goner op 02-02-2011 13:37 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Helaas, voltage en timings aanpassen had geen effect :( (behalve dat XP nog steeds hangt tijdens starten)

Heb vervolgens BIOS van 1.4 naar 1.9 ge-upgrade ... en weer terug. In 1.9 was m'n videokaart verdwenen en had ik 16bits graphics !!

Verwijderd

een 32 bit versie van windows ondersteund maar tot 3 gb. Welke versie heb jij?

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Topicstarter
Windows XP 32-bit ...
Ja, ik weet dat als je er 4GB in stopt, er maar 3.2 - 3.5 gebruikt wordt. Maar da's nog beter dan 2GB :)

Het probleem is dat Windows gewoon hangt tijdens opstarten ..
Pagina: 1