Toon posts:

zelf ftp en http server maken

Pagina: 1
Acties:
  • 793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo alemaal,

ik kwam een tijdje geleden samen met een deel maten op het idee om bij mij thuis een ftp server te zetten om onze bestanden uit te wisselen. En voor op deze server ook een http server te draaien voor website's (html).

De pc/server bestaat uit:

proccesor: celeron (0.09) 3067 MHz / ondersteund 64-bit
L1 cache 16 kb 11749 MB/s
L2 cache 256kb 10360 MB/s
L3 none
memory: 959MB 822MB/s

voor software heb ik ubuntu server 10.10 om het legaal te houden, (http://www.ubuntu.com/server/get-ubuntu/download) deze heb ik CD gebrand.

ik heb al geprobeerd: de hdd geformateerd en dan de cd van linuw er in gestoken en geinstaleerd.
als hij errors geeft doe ik dit opnieuw tot dit goed gebeurd is.
heb ale servers geinstaleerd (dsn, mailserver , ...)

als ik nu opstart kank zien dat deze opstart en kan ik mijn username in geven en paswoord deze pakt hij ook aan. maar dan begind het instellen met code dit is helaas niet men sterkste kant. ik dacht ook dat het instellen iets meer visable was. of heb ik het verkeerde geinstaleerd ??

of weten julie hoe je dit insteld, ik heb al gezocht op google maar helaas ik snap het niet voledig.

mvg

nico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 08:06
Kijk eens online naar tutorials zoals de volgende : http://www.howtoforge.com...y-lamp-server-centos-rhel, zou me niet verwonderen dat er ook voorgebouwde iso's en dergelijke te vinden zijn voor een LAMP servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet de desktop editie? Dan is het een stuk meer visueel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@TS: Het zou fijn zijn als je de logs eventjes citeerde. Schijnbaar krijg je wel een desktop te zien, en als je de PC dan even aan het netwerk / internet hangt, kun je dus heel simpel die logs plaatsen in het topic. Nu kunnen we er namelijk niets mee en onze glazen bollen zijn stuk, dus we kunnen nu niets voor je betekenen.
ItsValium schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:44:
Kijk eens online naar tutorials zoals de volgende : http://www.howtoforge.com...y-lamp-server-centos-rhel, zou me niet verwonderen dat er ook voorgebouwde iso's en dergelijke te vinden zijn voor een LAMP servertje.
In de topic start staat dat de topicstarter Ubuntu 10.10 gebruikt, dan kan de topicstarter beter zo'n handleiding volgen in plaats van eentje die bestemd is voor CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 22:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Lijkt er op dat je geen x11 hebt geïnstalleerd. Dat is de 'desktop programma' zeg maar.

Wat je kan doen na het inloggen is het volgende invoeren:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Je krijgt dan een simpele gnome desktop geïnstalleerd. hierdoor kan je met plaatjes en menu's dingen op de server doen.
Maar ik adviseer je eigenlijk eerst wat in te lezen. Er zijn genoeg how-to's te vinden op het net om het je wat gemakkelijker te maken. Schrik verder niet van de command line, daarmee is al een hoop in te regelen.

Maar wil je echt een desktop omgeving, doe eerst bovenstaande apt-get install, en kijk of dat voldoet.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Welkom in PNS! Dit subforum is opgezet voor vragen en discussies over Networking & Servers in Professionele omgevingen.
Met andere woorden: Een thuis servertje is geen PNS.

Maar ik ben bang dat je iets te veel hooi op je vork hebt genomen.. Het installeren van een service is dan niet zo veel werk, maar het goed configureren van de service is beduidend moeilijker. Maar goed, ik verplaats je topic naar Non-Windows Operating Systems omdat je duidelijk nog niet heel veel kaas van Linux hebt gegeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik ben een aantal weken geleden ook begonnen met ubuntu server 10.10. Het klopt dat de server versie van ubuntu alleen commandline heeft (zwart scherm met "enge" woorden en tekens). Als je grafische interface wil kan je zoals Abomination zei, met sudo apt-get install ubuntu-desktop de desktop versie installeren.

Voor ftp gebruik ik VSFTPD bevalt me tot nu toe prima. Voor je HTTP server kun je gewoon apache gebruiken. Wat ik me afvraag is waarom je een dns server en mailserver hebt geïnstalleerd als je er toch niets mee doet. Wat mij ook enorm mee viel was het aantal tutorials die te vinden zijn voor linux, Ik heb echt voor al mn geïnstalleerde services how-to's gevonden. Gewoon googlen dus!

Google ook is naar basic linux commands, want die ga je zeker nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voordat je de hele grafische desktop installeert, kun je eerst eens Midnight Commander proberen. Daarmee kun je ook al redelijk door de mappen van je server bladeren en basiscommando's vanuit het menu uitvoeren.

sudo apt-get install mc

Je kunt het daarna opstarten met:
mc

Of als root (administrator modus):
sudo mc

Met F9 of esc-9 kun je bij het menu. Ik stel meestal nog wat dingetjes in zoals 'Lynx like motions' zodat je snel met de pijltjestoetsen door de directories kunt bladeren, en 'use internal editor' zodat je tekstbestanden kunt bewerken via hetzelfde programma. Dat is wat makkelijker dan dat je met standaard Unix tekst-editors moet werken (pico of nano zou nog wel gaan voor een beginneling, maar voor vi moet je er echt wat vanaf weten anders kom je er niet uit).

Als je eenmaal met mc aan het bladeren bent kun je eens kijken naar de configuratiebestanden in de /etc map. Zoals bijvoorbeeld /etc/apache2/sites-available/default. Die bestanden kun je openen, aanpassen en terugbewaren. Daarna moet je het lopende serverprogramma laten herladen zodat deze de aangepaste configuratie weer inlaadt. Dat gaat zo:

sudo /etc/init.d/apache2 reload

In de map /etc/init.d/ staan allemaal opstartscriptjes voor je serverprogramma's. Die kun je commando's geven als 'reload', 'restart' en 'stop'. Andere Linux systemen hebben daar een centraal commando voor: 'service apache start'.

Verder kun je het beste alles wat je wilt doen eerst even nazoeken in de handleiding en/of op internet. De handleiding die bij een programma zit open je met 'man':

man apache

Oja, voor beginners is het vaak onduidelijk hoe je iets kunt afsluiten:
  • Bij de meeste Unix commando's zoals man, top, less, more: ctrl-c
  • Bij Midnight Commander: F10 of esc-0
  • Bij vi: puntkomma-q
  • Bij ftp: 'quit' of 'bye'
  • De hele computer afsluiten: 'sudo shutdown -h now' of kortweg 'sudo halt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik gebruikte vroeger voor ftp altijd pure ftp daemon.

Tegenwoordig gebruik ik geen ftp meer, maar scp via ssh. Wanneer je - in Windows - het pakket WinSCP gebruikt kun je makkelijk naar jouw Linux machine SSH-en en via een beveiligde verbinding bestanden kopieren etc.

Vind ik zelf veel makkelijker en veiliger :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier zijn honderdmiljoenmiljard tutorials voor, ook helpt het als je precies vertelt wat het probleem is en wat er niet lukt, "helaas ik snap het niet voledig" zegt ons natuurlijk niks.
Verder leest het ook prettiger als je wat meer let op de spelling, en hier en daar een hoofdletter gebruikt. Kortom, zonder een duidelijk verhaal met structuur, kunnen wij je eigenlijk ook niet helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.