• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:11

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Beste mede tweakers. hoe zit het met ADV dagen precies?
ik heb een 12 uurig contract bij een niet nader te noemen supermarkt.
tot nu toe is de regeling dat ik voor een ADV dag 12/6= 2 uren moet opnemen.
ik heb 82 uur adv dagen opgespaard = 41 vrije dagen. en 76 uur vakantie dagen = 38 vakantie dagen.

nu hebben ze van bovenaf te horen gekregen dat ze de adv dagen constant moeten inplannen.
maar ik werk elke dag van de week meer dan 2 uur. dus een ADV dag opnemen kost mij gewoon geld aan het eind van de maand. en raak tevens mijn adv dagen kwijt.

mogen ze me gewoon adv inplannen zonder overleg of mij dwingen deze dagen op te nemen?
sommige dagen werk ik normaal 9 uur, en met 2 uur adv kost me dat dus 7 uur loon (ruim 80 euro).

en ten tweede wil ik de adv dagen en vakantie uren graag verder sparen, als ik 22 ben straks zijn ze 1,32 per uur meer waard. dus ik bewaar ze liever, is een prima rente :)
158 uur x 1,32 = 210 euro, extra als ik ze gewoon mag bewaren.

mijn vragen in het kort:
- mag mijn werkgever adv dagen inplannen zonder overleg?
- mag mijn werkgever mij verplichten adv dagen op te nemen?
- mag ik adv dagen gewoon opsparen, om het later tegen een hoger loon uit te laten betalen.
- hoe moet ik deze dagen ooit opmaken, ik spaar 4 uur vrije tijd per week, en mag maar 2 uur per dag opnemen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Volgens mij kunnen ze je wel gaan dwingen om je dagen op te nemen of ze te laten uit betalen. Oneindig opsparen is namelijk een groot risico voor het bedrijf je zou zomaar 1 jaar op vakantie kunnen gaan als je maar lang genoeg spaart.

Wat je kan proberen en wat misschien de beste optie is, is om met je bedrijfsleider te gaan praten en een contract te nemen voor 16 of 20 uur in de week. Dan werk je gewoon je 12-14 uur en rul je de rest aan met ADV dagen.

Het is wel vaag trouwens dat als je 9 uur vrij neemt je er maar 2 inleverd. Waarschijnlijk is dat een foutje.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je in totaal negen uur op een dag werkt, dan kun je toch gewoon zeven uur werken en twee uur als ADV uitgekeerd krijgen?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56
Het antwoord op je vragen, zou je in de betreffende CAO moeten kunnen terugvinden.

Wel is het niet meer dan logisch dat daarin een opnameverplichting is geregeld. adv betekent niet voor niks arbeidsduurverkorting en was oorspronkelijk bedoeld om met de vrijgekomen tijd ruimte te creeeren voor werklozen en dus niet als spaarsysteem.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wij hebben ADV en vakantiedagen.
Aan het eind van het jaar vervallen de overgebleven ADV dagen en een aantal vakantiedagen mogen wel wel meenemen naar het volgende jaar.
Dus in mijn situatie maak ik in het begin van het jaar mijn ADV dagen op en daarna pas de vakantiedagen.
Of ze het kunnen verplichten e.d. zou je inderdaad in je CAO moeten kunnen vinden.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:24
Smuggler schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:56:
- hoe moet ik deze dagen ooit opmaken, ik spaar 4 uur vrije tijd per week, en mag maar 2 uur per dag opnemen.
Je ADV neem je niet per dag, maar per uur. Hoeveel uur je mag opnemen hangt af van hoeveel uur je officieel moet werken die dag en jij werkt er blijkbaar maar 2 per dag officieel. Normaal staan je werktijden ook vermeld in je contract.

Ik vroeg me af of dit allemaal wel wettelijk is. Wat jij doet is volgens mij geen ADV, maar gewoon overuren.
Hoeveel overuren zijn er eigenlijk toegelaten?
Pagina: 1