Printen via draadloze router zónder extra software

Pagina: 1
Acties:

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 00:11

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een draadloze router met een USB-poort waar ik een printer op kan aansluiten. Die zijn er natuurlijk genoeg, maar bij alle routers die ik ben tegengekomen heb je extra software nodig om via het netwerk te kunnen printen. Zo heeft D-Link bijvoorbeeld SharePort. Ik moet per se een router hebben waarbij je die externe software niet nodig hebt.

Vaak zorgt die software ervoor dat je maar vanaf 1 computer tegelijk kunt printen maar het grootste probleem is dat het vaakst vanaf een laptop met Ubuntu geprint zal worden en die software werkt altijd alleen onder Windows en soms ook OSX.

Weet iemand een draadloze router waarbij ik dit probleem niet zou hebben? Ik zou natuurlijk ook een losse printserver kunnen nemen maar ik wil sowieso een nieuwe router aanschaffen dus ik zou dat graag willen combineren.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Verwijderd

Dat kan.

Zorg dat je USB printer een vast IP adres heeft (bv. 192.168.1.249)... En als je gaat printen vanuit OS doe dan het volgende:

Windows:
1. Printer toevoegen
2. LOKALE printer kiezen (Local printer), dus NIET een netwerk printer (ja, het klinkt raar, maar het komt wel goed)
3. Creëer een nieuwe poort (kies Standard TCP/IP poort)
4. Bij Printer naam of IP adres, vul je het IP adres in wat je eerder hebt toegekend (de poort naam wordt automatisch ingevuld)
5. Kies "Generic" network card
6. Next
7. Daarna kan je de printer uit de lijst selecteren voor een driver aan Windows laten lezen, als de printer nog niet bekend is.

Met Linux:

Kies wel een netwerk printer, en geef het IP adres op.

Klaar.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:17:
Dat kan.

Zorg dat je USB printer een vast IP adres heeft (bv. 192.168.1.249)... En als je gaat printen vanuit OS doe dan het volgende:

Windows:
1. Printer toevoegen
2. LOKALE printer kiezen (Local printer), dus NIET een netwerk printer (ja, het klinkt raar, maar het komt wel goed)
3. Creëer een nieuwe poort (kies Standard TCP/IP poort)
4. Bij Printer naam of IP adres, vul je het IP adres in wat je eerder hebt toegekend (de poort naam wordt automatisch ingevuld)
5. Kies "Generic" network card
6. Next
7. Daarna kan je de printer uit de lijst selecteren voor een driver aan Windows laten lezen, als de printer nog niet bekend is.

Met Linux:

Kies wel een netwerk printer, en geef het IP adres op.

Klaar.
Dat geven van een IP adres aan een USB printer op je router lijkt mij nu net het moeilijkste punt? Zeker wanneer de router fabrikanten liever hebben dat je hun software gebruikt lijkt me? Maar ik heb geen router met usb poort, dus misschien heb ik het mis.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Het probleem is inderdaad dat de printer geen IP-adres krijgt van de router voor zover ik weet. Ik heb afgelopen weekend de D-Link DIR-655 geprobeerd (omdat de verkoper mij voorhield dat ik met die router geen aparte software nodig zou hebben) en ben lang bezig geweest om de printer te bereiken op allerlei manieren maar dat ging niet. Google bevestigde mijn bevindingen helaas.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
[Schaamteloze kick]

Ik heb ondertussen nog steeds geen router gevonden die deze functionaliteit heeft, zónder die extra software. Blijkbaar is er verder ook niemand die van zo'n router afweet ...?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:53

Korakal

Up up up!

Niet een router, wel een printserver:
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WPSM54G
Deze heb ik zelf ook in gebruik zonder extra software, zowel vanaf Windows als vanaf de Mac.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom gebruik je niet een printserver. Dan sluit je dat ding aan op een lan-poort, en werkt de methode van haik01 prima op.

Volgensmij is dit zelfs nog goedkoper dan een nieuwe router ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1