Wireless 300 meter overbruggen

Pagina: 1
Acties:

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 06:53
Beste Tweakers,

Ik probeer uit te zoeken hoe ik van de ene locatie naar de andere internet kan sturen via Wireless. Normaal stelt dit niet veel voor maar in dit geval gaat het om een afstand van 300 meter waar 3 gebouwen tussenzitten.
Hieronder een plaatje van de situatie (dit is de echt situatie, het is een satelietfoto van google maps).

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/117792.png
Ik ben van plan om de volgende materialen te gebruiken:

Yagi directionele antenne.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/117790.png

Linksys WAP54G
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/117791.png

Wat ik mij dus afvraag is of er tweakers zijn die hier ervaring mee hebben.
- Zou ik aan 1 directionele Yagi antenne genoeg hebben? Of kan ik beter 2 nemen (aan beide eindes een, zender en ontvanger)
- Moet ik gaan bridgen tussen 2 accespoints of is het afdoende om een draadloze netwerkkaart in mijn pc te stoppen
- Is de linksys met standaard firmware afdoende? Of kan ik er beter een custom firmware op zetten?

Bij voorbaat dank

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 20:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een zichtverbinding is cruciaal, als de ene antenne de andere kan 'zien' dan gaat het zeker werken. Staat er een flat of hoog gebouw tussen dan kan je het vergeten. Tot 5 meter mag je veelal vergunningsvrij een antenne plaatsen.

Standaard firmware zou moeten werken, al hoewel je met openwrt wat meer controle hebt, handig als je niet wil dat er samba broadcasts e.d. over je netwerk gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 01-02-2011 20:10 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je kan best custom firmware zoals DD-WRT op je WAP54G flashen. Hiermee kan je gemakkelijk een Client Bridge-configuratie creëren met een ander Access Point. Het beste is om meerdere Access Points te gebruiken met meerdere goede antennes om een stabiele link te krijgen. Als je ontvanger niet krachtig genoeg kan terugzenden naar de zender, sta je ook nergens.

In DD-WRT zet je overigens best ook de antenne die je niet gebruikt, uit (alles moet op de Yagi). Zendvermogen mag je verhogen, maar tot een maximum van 100mW. Met een groter vermogen mag je niet uitzenden (zonder licenties).

EDIT: En uiteraard, een line of sight is toch een vereiste ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-02-2011 20:16 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Omdat het om een richtantenne gaat is het werkelijk onmogelijk om te controleren of je over die 100mW gaat. Als je die 100+ mW op je buurman zijn raam gaat richten is het natuurlijk wat anders (dan is het wel meetbaar).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Ik zie dat je een een Yagi hebt genomen met en Female-N connector.
Let erop dat de WAP54G een RP-TNC connector gebruikt. Je zult een verloopstukje moeten gebruiken.
Een Line of Sight (LoS) is wel vereist voor een stabiele verbinding. Verder heb je twee Yagi's nodig voor beide zijden. Er is namelijk sprake van verzenden en ontvangen, het is twee tweerichtingsverkeer. Ik zou een Wireless bridge maken tussen twee netwerken, dit kan prima met DD-WRT.

My favorite programming language is solder.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 06:53
Allereerst bedankt voor alle reacties, hier heb ik heel veel aan.

Zoals ik het nu zie:
- Moet ik op een of andere manier zicht creëren (denk dat dit wel mogelijk is).
Misschien dat er hooguit 1 gebouw dan tussen zit, zou dit nadelig zijn?
- Een custom firmware flashen (puur vanwege het gemakt en instelbaarheid), de Wap54g had nog liggen trouwens.

@ puch-maxi, bedankt voor je reactie, ik had er even bij moeten melden dat het om een voorbeeldplaatje gaat :P. Diegene die ik wil kopen heeft de juiste aansluiting ;).

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor de duidelijkheid, je kan volstaan met 1 antenne per zijde ;) .

Geen zichtverbinding is geen signaal, je zou dan het signaal moeten relayen vanaf dat hoge gebouw.

[ Voor 43% gewijzigd door LauPro op 01-02-2011 20:28 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Je spreekt nog over de Yagi alsof het enkelvoud is, maar je bent je er nu dus wel bewust van dat je er twee nodig hebt? ;)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:16
LauPro schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:28:
Geen zichtverbinding is geen signaal,
Wifi is bedoeld zodat het door muren enz heen kan, dus dit is ook niet helemaaaal waar natuurlijk ;)

Ook kan je deze gebruiken om het zendvermogen wat meer te boosten :)

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 01-02-2011 20:58 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Door een gebouw geraak je nooit, tenzij je door een raam kan stralen ofzo. Verder kan je dus best gewoon twee draadloze Access Points gebruiken (gebruik bijvoorbeeld een WRT54GL of nog een WAP54G als je die nog hebt liggen), die Alfa is een leuke ontvanger in het algemeen, maar is geen oplossing voor situaties zoals deze.

[ Voor 9% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-02-2011 21:00 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Dus als er een gebouw tussen staat, dan moet op dat gebouw een repeater komen, liefst met twee Yagi's. Beide gericht op gebouw A en gebouw B.
Dus je moet moet toegang hebben tot dat gebouw, toestemming, en elektra. Advies: Doe de Linksys in een waterdichte kast (bv. elektra kast) buiten, zo dicht mogelijk bij de antenne (hou de antenne kabel zo kort mogelijk, en maak de UTP kabel zo lang als je wilt). Misschien is een kleine kast verwarmings- kacheltje (met thermostaat) nodig in de kast, want de Linksys is een binnenshuis apparaat, en niet voor buiten geschikt Een installatie bedrijf moet dat wel hebben.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bedenk wel dat gebouweigenaren er vaak een vergoeding voor willen hebben. Mensen die antennes op daken monteren kunnen lekkages veroorzaken, kortsluiting, hoe is het beveiligd tegen blikseminslag etc.

Verwijderd

Klopt wat LauPro zegt.

En dan is het de vraag, misschien is een huurlijn wel goedkoper.
Pagina: 1