Toon posts:

MSI MS-6513 (Medion OEM) chipsetdrivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om voor de jongerensoos waar ik al vrijwilliger werk een karaoke pc te bouwen. Nu begrijp je al dat wij als vrijwilligers vereniging niet bepaald rijk zijn. Daarom worden dit soort dingen meestal gerealiseerd met restjes.. Nu heb ik hier een pc gebouwd met een medion 3500 moederbord. Opzich een oud ding, maar we hoeven er ook niet zo heel veel mee te kunnen.

Nu typ ik dit bericht op de pc die ik gebouwd heb, dus hij doet het verder prima. Echter lukt het mij niet om het geluid aan de praat te krijgen, wat toch wel erg belangrijk is wil je karaoke..

Na flink wat gegoogle kom ik maar niet aan de drivers. Ik ben er wel achter dat de chipset van intel is: namelijk: Intel Brookdale i845D

Maar drivers hiervoor, en dus voor het geluid lijken wel onvindbaar.

Heeft iemand enig idee waar ik de Mobo drivers kan vinden??

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Probeer eens wat meer info te geven aan de hand van bijvoorbeeld 'Everest'.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Chipset drivers zitten voor dit bord in ieder OS dat een beetje recent is wel ingebakken, anders zijn die zo van de Intel site af te plukken met 3 klikjes in het downloadcenter.

Voor wat betreft het geluid moet je gewoon even kijken wat voor chip erop zit, als je het bord voor je hebt dan is het een kwestie van even goed kijken wat erop zit en dan heb je de audiochip zo te pakken. Op dit soort borden zit meestal toch niet heel veel meer dan een audio en netwerkchip dan dat nooit echt veel werk zal zijn.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Als ik op het plaatje kijk via Google zie ik een vrij grote chip zitten van C-Media, wat duidt op een dedicated geluidskaart en geen AC97 chippie. Waarschijnlijk iets van een CM-8738 chippie, probeer daar de drivers eens van zou ik zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Everest heb ik al gebruikt om de gegevens te achterhalen en er achter te komen dat het om een msi gaat:

Hij geeft aan een: C-Media CMI8738 Audio Chip PCI te bezitten
Echter willen de drivers die ik hiervoor heb gevonden weinig geluit eruit duwen.

Chipset geeft everest het volgende:
North Bridge: Intel Brookdale i845D
South Bridge: Intel 82801BA ICH2

Mobo:
Moederbord ID 02/21/2002-i845-W627HF-6A69VM4BC-00
Moederbordnaam MSI MS-6513 (Medion OEM)

Wat kan ik verder nog posten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar installeren die drivers dan wel? Als dat al niet gebeurt heb je waarschijnlijk gewoon de verkeerde drivers te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
de drivers instaleren wel gewoon.. zal is opzoek gaan naar een andere versie

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-12 15:39
Ga maar eens naar: http://www1.medion.de/downloads/?lang=be_nl

voer daar als serienr. 90346010040247 in en probeer die drivers eens.

Verwijderd

Topicstarter
stuurprogs instaleren zonder probleem echter krijg ik nogsteeds geen geluid helaas :-( eens kijken of ik een nieuwere driver kan vinden

Verwijderd

Topicstarter
Volgensmij word dit een gebed zonder eind.
Bedankt voor jullie hulp, maar geef het op. Zal wel iets niet helemaal goed zijn met ie chip en kan ik beter een goedkope pci geluidskaart kopen.

Bedankt voor de hulp!!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nog geen 12 uur bezig en al opgegeven? :/
Als jij ook goed meedoet met zoeken en informatie geeft over je plank dan moet er toch iets te vinden zijn? Kunt ook altijd Medion een mailtje doen, niet geschoten = altijd mis

Zonder typenummer van Medion wordt het lastig zoeken bij Medion. Met enkel "3500" kom ik iig niet ver.
Als ik meuk voor Medion moet hebben kijk ik vaak op hun Duitse website, hier: http://www.medion.com/de/service/download/?highmain=3

[Edit]
Ben eens gaan zoeken aan de hand van de BIOS string die je gaf.
Die matched idd met een Intel 845/845E chipset. Het exact modelnummer lijkt echter niet voor te komen in de lijstjes maar lijkt sterk op die van de MS-6528.
Lijkt je plank een beetje op deze? link naar antieke review of deze?

Snuffel ik verder dan kom ik die wel tegen op de MSI website, waaronder de MS-6528LE die een C-Media sound chip gebruikt.
MSI heeft daarvoor een WinXP x86 driver op haar website staan, namelijk deze: cm45xp.exe
Halen die wat uit?

Verder als je drivers wel goed installeren, volume levels gechecked? Niet stiekem mute aan?
Andere boxjes/koptelefoon geprobeerd? Andere uitgang?
Gooi er anders voor de grap eens een Linux LiveCD in en kijk of er dan wel geluid uit komt mocht die de kaart herkennen (dikke kans van wel).

[ Voor 81% gewijzigd door Ultraman op 02-02-2011 07:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1