Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Beste,

Op 22-1-2009 kocht ik de ASUS M51TR-AP033C laptop bij MyCom.
Sinds gister krijg ik me laptop niet meer opgestart.
Wanneer ik op de powerknop druk, hoor je de DVD-Drive bewegen zoals altijd, en gaat er een lampje branden dat hij aanstaat. Ook de harde schijf gaat aan. Blijkbaar word er ook warmte geproduceerd want er komt warmte uit de luchtgaten.
Daarna krijg ik geen beeld, en gebeurd er voor de rest niks meer.

Ik MyCom en ASUS gebeld, en die vertelde mij doodleuk dat ik 10 dagen te laat was, en dus geen garantie meer had.
Ik moest de accu loshalen, netstroom loshalen en moest de powerknop 20-30 seconden lang indrukken, en dan weer aanzetten d.m.v. netstroom om de hardware te laten resetten.

Zelf concludeer ik dat het moederbord kapot is.
Had eerst ook nog wel aan de videokaart gedacht, maar die heb ik uit me hoofd gezet, omdat hij als het goed is wel zonder videokaart zou moeten opstarten.
Ook twijfel ik misschien of de fans vol zouden kunnen zitten met stof, maar ik durf de laptop niet open te maken omdat ik anders misschien iets verkeerd terug plaats o.i.d.

Ook werd mij verteld dat dit grapje mij 75 euro behandelingskosten en 300 tot 400 euro aan een nieuw moederbord zou moeten betalen.
Ik twijfel nu dus ook om een desktop pc te gaan kopen, gezien ik de laptop toch niet vaak meeneem en los gebruik.

Wat denken jullie dat er kapot is?
Misschien nog eventueel tips om te proberen?

Ik hoor graag van jullie!

Gr. JPtjee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet wettelijk zo geregeld dat er 2 of 3 jaar garantie op een laptop zit? Want een jaar vind ik toch wel erg kort. Misschien moet je deze vraag eens voorleggen bij een consumtenprogramma / bond.

Edit :

Uit de Algemene voorwaarden van Mycom :

9.2 De garantie termijnen van de diverse producten / diensten zijn met ingang van 1 maart 2009 als volgt verdeeld:
MyCom geeft 3 jaar garantie op alle notebooks, ongeacht het merk of garantietermijn van de fabrikant. Op accu’s, batterijen, adapters en overige bijgeleverde accessoires is de standaard fabrieksgarantie van toepassing. Ook op netbooks geeft MyCom de standaard fabrieksgarantie van de fabrikant.
Op systemen verkocht onder het merk MyCom, en systemen die door MyCom op maat voor u worden samengesteld en geassembleerd geeft MyCom 3 jaar garantie.
Op alle overige artikelen is de standaard fabrieksgarantie van toepassing.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:38:
Is het niet wettelijk zo geregeld dat er 2 of 3 jaar garantie op een laptop zit? Want een jaar vind ik toch wel erg kort. Misschien moet je deze vraag eens voorleggen bij een consumtenprogramma / bond.
Deze bewering komt zo vaak voorbij dat het echt om verdrietig van te worden is. Even uitgaande van de Nederlandse situatie:
  • Eerste half jaar na aankoop heb je garantie
  • Tweede half jaar heb je garantie, maar is het aan de koper om te bewijzen dat het defect niet door hem veroorzaakt is
  • Daarna geldt dat je uit mag gaan van een 'redelijke levensduur'. Hoe lang dat is verschilt per apparaattype maar is sowieso langer dan 2 jaar voor laptops.
2 jaar 'verplichte' garantie is een fabeltje: een Europese richtlijn zegt 2 jaar, maar deze is niet overgenomen door Nederland omdat de Nederlandse staat van mening is dat het 'redelijke levensduur' verhaal meer fair is voor de consument (omdat je in theorie nog langer dan 2 jaar garantie zal hebben). In de praktijk is het vaak zeer moeilijk om te bewijzen dat het defect niet aan jou ligt, en om je recht te halen.

Ook bestaat er niet zoiets als verplichte fabrieksgarantie. Dat een fabrikant een garantie rechtstreeks aan de consument geeft is prettig, maar in beginsel hoeft dit niet: een koper doet zaken met de verkoper (winkel, Mycom dus), en alleen deze is verantwoordelijk voor een nette garantie-afhandeling. Dus je hebt niks te eisen bij Asus.

In dit geval geeft de winkel blijkbaar 2 jaar garantie (22-1-09 tot 22-1-11). Dat je daar net buiten valt is erg lullig, en daar hebben we dan coulance voor. Echt coulant lijkt de winkel echter niet te zijn.

Over de toevoeging:
met ingang van 1 maart 2009
Laptop is aangekocht voor 1 maart 2009, waardoor de laptop er net buiten zal vallen. Nog lulliger natuurlijk, dat wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Roytoch op 01-02-2011 18:49 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort door de bocht: is de laptop al eens eerder op reparatie geweest, en is 22-1-09 daarwekelijk de dag dat je de laptop ontving? (dwz: via de webshop gekocht?)

Probeer de laptop meteen met een extern scherm, dat sluit al een boel mogelijkheden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy.ahuis schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:46:
[...]

Deze bewering komt zo vaak voorbij dat het echt om verdrietig van te worden is. Even uitgaande van de Nederlandse situatie:
Het is geen bewering, maar een vraag (kan je zien aan het vraagteken aan het eind). Mij is tijdens Nederlandse les geleerd dat als er een vraagteken aan het eind staat, het dus een vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:56:
[...]

Het is geen bewering, maar een vraag (kan je zien aan het vraagteken aan het eind). Mij is tijdens Nederlandse les geleerd dat als er een vraagteken aan het eind staat, het dus een vraag is.
Jaja je hebt gelijk, het is een vraag. Blijft staan dat die vraag al tientallen/honderden keren beantwoord is op dit forum, bij diverse consumentenprogramma's, bij de consumentenbond, etcetera, dat het jammer is dat het nog steeds geen algemene kennis is.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik duidelijk wat gemist, maar jij je zin, ben je ook weer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:38:

Edit :

Uit de Algemene voorwaarden van Mycom :

9.2 De garantie termijnen van de diverse producten / diensten zijn met ingang van 1 maart 2009 als volgt verdeeld:
MyCom geeft 3 jaar garantie op alle notebooks, ongeacht het merk of garantietermijn van de fabrikant. Op accu’s, batterijen, adapters en overige bijgeleverde accessoires is de standaard fabrieksgarantie van toepassing. Ook op netbooks geeft MyCom de standaard fabrieksgarantie van de fabrikant.
Op systemen verkocht onder het merk MyCom, en systemen die door MyCom op maat voor u worden samengesteld en geassembleerd geeft MyCom 3 jaar garantie.
Op alle overige artikelen is de standaard fabrieksgarantie van toepassing.
Bedankt voor je reactie.
Er zat 2 jaar fabrieksgarantie op, en de laptop heb ik bij de MyCom veiling vandaan, waar dus andere regels gelden. Dit ben ik vergeten te vertellen. Mijn excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:52:
Kort door de bocht: is de laptop al eens eerder op reparatie geweest, en is 22-1-09 daarwekelijk de dag dat je de laptop ontving? (dwz: via de webshop gekocht?)

Probeer de laptop meteen met een extern scherm, dat sluit al een boel mogelijkheden uit.
Allen bedankt voor de reacties tot zover.
Nee, helaas is de laptop nooit eerder voor reparatie geweest.
De daadwerkelijke dag maakt dus niets uit, gezien de garantie van ASUS eerder is ingegaan.

Dat heb ik al geprobeerd op een extern scherm, maar zodra de laptop niet opstart, heeft dat weinig zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Asus leverert vziw 2 jaar fabrieksgarantie op alle notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gleighton schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:19:
Asus leverert vziw 2 jaar fabrieksgarantie op alle notebooks.
Lees 2 posts terug even.
Ik weet het zeker, want heb ze vanmiddag nog aan de lijn gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
en 01-02-2011 - 2 jaar is? Juist! 01-02-2009. 01-02-2009 > 22-01-2009 en dus buiten de fabrieksgarantie...

Ik zou overigens even met Asus contact opnemen of ze wellicht nog onder garantie als coulance willen repareren. Het directe nummer naar de Asus TSD is 0591-570290 ( http://rma.asus.de/pick_eu/nl/#welcome ). 10 dagen is niet veel en wel erg sneu namelijk. Dat nummer is iig anders als de reguliere helpdesk vziw en kan je wellicht verder helpen.
JPtjee007 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:11:
De daadwerkelijke dag maakt dus niets uit, gezien de garantie van ASUS eerder is ingegaan.
Asus kijkt ook gewoon naar je aankoopdatum als je de bon hebt. Als je die niet hebt gaan ze pas in hun systeem kijken.

Maar ontopic: ik denk niet zozeer dat het moederbord kapot is. Anders zou je laptop wel aardig minder dienst doen en weer uitvallen. Dus geef wat meer informatie:

1. Exacte specs van je laptop
2. Blijven de powerleds branden, of vallen die uit? Volgens mij blijven ze aan
3. Indien volume niet op mute: Hoor je het windows startgeluid?
4. Sluit eens een extern scherm aan.
5. Als je met een felle lamp op het scherm schijnt, zie je dan ook niet heel vaag beeld? (GOED KIJKEN!)

Ik wil niet geloven dat je moederbord kapot is namelijk. In dat geval zou je laptop gewoon uitvallen, hij draait echter gewoon. De M51Tr heeft ook geen Nvidia kaart uit de brakke series die kapot gaan. Je hebt eveneens geen Asus A6T/A7T met "Zwarte Ziekte" (die komt wel in de buurt tho qua kwalen).

Ik zou eerder verwachten dat je backlight het heeft begeven of de inverter. Dat soort onderdelen zijn wel via marktplaats of ebay te verkrijgen voor <100 euro en zelf in de bouwen.

[ Voor 75% gewijzigd door GENETX op 01-02-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
* Gleighton slaps himself, we leven inmiddels in 2011

[ Voor 89% gewijzigd door Gleighton op 01-02-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
[/quote]GENETX schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:34:
Ik zou overigens even met Asus contact opnemen of ze wellicht nog onder garantie als coulance willen repareren. Het directe nummer naar de Asus TSD is 0591-570290 ( http://rma.asus.de/pick_eu/nl/#welcome ). 10 dagen is niet veel en wel erg sneu namelijk. Dat nummer is iig anders als de reguliere helpdesk vziw en kan je wellicht verder helpen.
Ja, maar ik denk dat het moeilijk is om dat zo te vragen.
Gezien het om 300 a 400 euro gaat, zullen ze dat niet zomaar doen.
Asus kijkt ook gewoon naar je aankoopdatum als je de bon hebt. Als je die niet hebt gaan ze pas in hun systeem kijken.
Niet direct, ze vroegen om me serienummer, en zo vertelde hij over de fabrieksgarantie.
Maar ontopic: ik denk niet zozeer dat het moederbord kapot is. Anders zou je laptop wel aardig minder dienst doen en weer uitvallen.
Dat dacht ik nou dus ook. Moet zeggen dat ik er die middag ook last van heb gehad. Startte heb daarvoor op, en dacht toen ook dat het aan me monitor lag. Ik een externe monitor aangesloten, en opeens deed hij het. Vervolgens DVI kabel eruit getrokken, en doorgegaan op de laptop.
Toen ik 's avonds me laptop weer op wilde starten, kreeg ik weer last.
Vervolgens maar weer de externe monitor erbij gepakt, maar toen deed hij het helaas niet meer.

Dus geef wat meer informatie:
1. Exacte specs van je laptop
Merk Asus
Type M51TR-AP033C
Eerste prijsvermelding vrijdag 5 september 2008
Technische Specificaties
CPU-type AMD Turion 64 X2 ZM-80
Moederbordchipset AMD M780G
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR2 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 15,4"
Videochip Radeon Mobility HD3470
Schermresolutie 1280x800 (WXGA)
Opslag
Opslagcapaciteit 320GB
Hardeschijftype 5400rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Interfaces
Verbinding (USB/FW) Firewire 400, 4x USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 2.0
Card Interface (laptop) Expresscard 54
Verbinding (overige) Modem
Overige specificaties
Laptop extra's Cardreader, Webcam
Besturingssysteem Windows Vista Home Premium
Gewicht 2,95kg
Fabrieksgarantie 2 jaar carry in
2. Blijven de powerleds branden, of vallen die uit? Volgens mij blijven ze aan
De powerleds gaan aan bij het drukken op de powerknop. Die blijven ook aan, zolang de accu maar niet op raakt, en zolang je hem niet uit zet. Als de accu op is, of aan het opladen is, brand die LED ook.
3. Indien volume niet op mute: Hoor je het windows startgeluid?
Nee, daar heb ik al naar gekeken, daarom sluit ik een defecte videokaart/monitor uit.
4. Sluit eens een extern scherm aan.
Dit werkt helaas nog steeds niet.
5. Als je met een felle lamp op het scherm schijnt, zie je dan ook niet heel vaag beeld? (GOED KIJKEN!)
Die was bij mij al bekend, maar toch goed dat je het zegt.
Hier helaas ook geen beeld te zien.
Ik wil niet geloven dat je moederbord kapot is namelijk. In dat geval zou je laptop gewoon uitvallen, hij draait echter gewoon. De M51Tr heeft ook geen Nvidia kaart uit de brakke series die kapot gaan. Je hebt eveneens geen Asus A6T/A7T met "Zwarte Ziekte" (die komt wel in de buurt tho qua kwalen).[quote]
Ja, daar was ik ook blij mee. Eerst dacht ik, jammer een AMD, maar uit eindelijk misschien toch goed geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gleighton schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:36:
* Gleighton slaps himself, we leven inmiddels in 2011
Hahaha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Zijn er misschien nog procedures die ik zou kunnnen proberen?
Misschien de laptop openen en kijken naar bepaalde dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Ik denk dat het een defecte processor is, of defect geheugen. Dat zou precies kloppen met wat ie wel en niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een processor gaat overigens zo goed als nooit defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!
Hm, inderdaad, defect geheugen zou het exact kunnen zijn!
Hier ga ik mee aan de slag in ieder geval.

Processor lijkt me sterk eigenlijk. Dan zullen de problemen voorheen ook al moeten aan doen lijkt me.
Dit lijkt me dan ook weer voor het geheugen, of niet? Kan dat zomaar in 1x stuk?

Nog meer tips om eventueel mee te kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Had eerst ook nog wel aan de videokaart gedacht, maar die heb ik uit me hoofd gezet, omdat hij als het goed is wel zonder videokaart zou moeten opstarten.
Bij PC's krijg je piepcodes, bij laptops niet altijd.

Heb zo al een paar laptops gehad met een kapotte videochip en het ding gaf geen kick meer, alleen powerled en het DVD-drive ledje flitsen een paar kaar verder niks (geen piepcodes, zelfs de hardeschijf spint niet up).
Videochip gefixed (betrof nVidia chips...) en het spul deed het weer.

Ik zeg dus niet dat het de videochip is, alleen dat een laptop soms geen teken van leven geeft zelfs al is alleen de videochip kadoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ja dat heb ik dus ook.
Nu word het wel weer een heel ander verhaal.
De beste oplossing lijkt me om hem naar MyCom te brengen, en hun daar uit te laten zoeken wat het is.
Wanneer ik hem naar ASUS breng, is het zo dat ik eerst 75 euro behandelingskosten betaal, en daarna 350 tot 400 voor een nieuw moederbord. Misschien is het dan wel zo dat ze er niet eens naar kijken en er meteen een nieuw moederbord in knallen. Wanneer ik naar MyCom ga, kan ik er met de desbetreffende verkoper over hebben.

Toch doe ik het liever zelf, maar denk dat er niks anders op zit, gezien ik geen idee heb wat het kan zijn en ook geen testmateriaal in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de harde schijf eruit halen en gewoon een nieuwe kopen. Voor 500 euro heb je een nieuwe laptop met dezelfde specs. Zet je de rest van de onderdelen van je laptop op Vraag en Aanbod kan je daar misschien ook nog wat leuks mee verdienen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Nemesizz schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:24:
[...]

Bij PC's krijg je piepcodes, bij laptops niet altijd.

Heb zo al een paar laptops gehad met een kapotte videochip en het ding gaf geen kick meer, alleen powerled en het DVD-drive ledje flitsen een paar kaar verder niks (geen piepcodes, zelfs de hardeschijf spint niet up).
Videochip gefixed (betrof nVidia chips...) en het spul deed het weer.

Ik zeg dus niet dat het de videochip is, alleen dat een laptop soms geen teken van leven geeft zelfs al is alleen de videochip kadoek.
Aanvulling hierop is dat de laptops geen buzzer hebben, maar deze piepjes via de reguliere speakers sturen. Hier is echter wat meer voor nodig om hem ook dusdanig te laten werken. En laat die functionaliteit nog niet beschikbaar zijn in het eerste deel van het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gister terug naar MyCom gebracht, en hebben vanochtend een paar testjes gedraaid.
Het is zeker dat het moederbord defect is.
Allerlei onderdelen zijn getest, en het moederbord bleef tenslotte over.
Heb overwogen de laptop op te sturen naar ASUS, maar enig nadeel is dan dat ik sowieso 90 euro voor verzending en behandeling betaal (Naaiers! Niet eens Pickup&Return o.i.d.) en tot slot 300 tot 350 voor het moederbord betaal.
Heb vanavond me laptop weer opgehaald, en ga nu de laptop op Vraag en Aanbod & Marktplaats zetten.
Hopelijk kan ik er nog wat aan verdienen, en van dat geld hoop ik door nog een paar honderd bij te leggen een leuke laptop te kunnen kopen.

Iemand toevallig geïnteresseerd in onderdelen van of de complete laptop?!
Bedankt voor de tips en uitleg!
Pagina: 1