Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik wil graag nu er eindelijk een bios voor mijn dv7-3030ed laptop is waar de irritante whitelist uit gesloopt is.
Ik wil alleen 2 van de 3 antenneaansluitingen aansluiten omdat mijn laptop maar 2 antennes heeft voor de wifi, kan dit verder kwaad, werkt het dan nog wel ?
(misschien domme vraag).

Verder wil ik graag 5 ghz, waar de originele kaart alleen maar 2,4 ghz heeft, ben ik hiervoor andere antennes nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
Je kan beter niet minder antennes gebruiken dan er aansluitingen op de netwerkkaart zitten.

Wireless doet namelijk als het even kan aan channel bonding, waarbij een groter kanaal ontstaat dat fysiek gebruik maakt van twee antennes (zie ook de wikipedia over wireless).

Antennes veranderen niets aan het feit of je kaart 2.4 of 5ghz ondersteunt.
Als je huidige kaart geen 5ghz ondersteunt, en je wilt toch van deze band gebruik maken, dan moet je een nieuwe kaart kopen die wel op 5ghz band kan verzenden en ontvangen.
Antennes staan daar los van.

edit: overigens is 5ghz alleen van "belang" als je veel storing hebt door andere apparatuur op de 2.4ghz band.
Is dat niet het geval, dan is het zonde van je geld om een andere wireless kaart te kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door DrEvil1986 op 01-02-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-08 23:53
Er zijn hier nogal wat ap's in de buurt, en op de 5 ghz is het erg rustig, ik heb al een router en eventueel 2 ap's die 5 ghz doen.
er zitten op de wifi 6300 3 antennes en ik wil er dan 2 aansluiten als dat kan omdat ik anders alles uit elkaar moet draaien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
Bij mijn weten zitten die antenne's er niet voor niets ;)

Maar je maakt niets stuk als je even probeert of het met 2 antennes ook werkt.
Probeer het uit zou ik zeggen, maar ik raad je aan gewoon alledrie de antennes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal zijn het mini PCI kaarten die de WiFi doen. Gelukkig zijn de aansluitingen op de WiFi kaarten die naar de antenne's gaan, standaard (ze zijn wel heel klein, dus wees voorzichtig ermee).

Zoek maar op ebay. Er zijn zat aanbieder die een tweede hands (of nieuwe) a-band kaarten aanbieden. Let wel, je AP (access point) moet ook A band hebben. En de A-band gaat "moeilijker" door (betonnen) muren heen. Je bent dus sneller signaal kwijt.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08 22:33
toevallig zit ik op dit moment met dezelfde vraag.

Mijn laptop heeft ook maar 2 antenne draadjes, en wilde deze ook kopen, maar heeft er dus ook 3.

Volgensmij heeft nog niemand dit geprobeerd/deelt niemand het op internet :(

als je er maar 2 aansluit, moet dat dan bv op de 1-3 1-2 2-3 ?, of kun je 1 van de 2 draadjes doorlussen misschien ?

Mocht je het geprobeerd hebben hoor ik het graag ;)

EDIT: Je zou bv ook naar 6200 kunnen kijken, deze heeft 2 antenne aansluitingen, en a/b/g/n ontvangst. Enig nadeel, heb m nog nergens online kunnen vinden, alleen op de site van intel zelf, en via beslist.nl, die linkt richting allmicro, maar deze heeft levertijd onbekend :S

[ Voor 25% gewijzigd door marti-n op 10-02-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 00:24
hoe kom jij aan die intel 6300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:43
Als jullie je adres via pm sturen zal ik n losse antenne toezenden... ik heb nog wat van die losse antennes liggen die je ergens in de laptop kan wegstoppen.
Het zal niet zo goed werken als n laptop met 3 antennes ingebouwd, maar je sloopt in ieder geval niet de wifi kaart. Het is namelijk sterk aan te raden alle aansluitingen te gebruiken omdat anders de wifi kart kan beschadigen.

Afbeeldingslocatie: http://images.madeinchina.com/seller/product/551/4602551.mic.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 14-02-2011 21:07 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

FatalError schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:06:
Als jullie je adres via pm sturen zal ik n losse antenne toezenden... ik heb nog wat van die losse antennes liggen die je ergens in de laptop kan wegstoppen.
Het zal niet zo goed werken als n laptop met 3 antennes ingebouwd, maar je sloopt in ieder geval niet de wifi kaart. Het is namelijk sterk aan te raden alle aansluitingen te gebruiken omdat anders de wifi kart kan beschadigen.

[afbeelding]
Hoezo kan die wifi-kaart daardoor beschadigen dan? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
ik heb bij mij nog een 3e antenne losliggen, is waarschijnlijk bedoeld voor eventuele 3g module maar kan m denk ik ook gewoon gebruiken voor de wlan kaart :D, wie weet waar die te krijgen is die 6300? heb al gekeken bij pricewatch maar daar zijn ze zo'n beetje bij allemaal uitverkocht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MensionXL schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:16:
[...]

Hoezo kan die wifi-kaart daardoor beschadigen dan? :)
Omdat zenders het vaak niet zo fijn vinden om vermogen te maken op een onbelaste uitgang. Nu zijn de vermogens van zo'n wifi kaartje niet enorm, en wellicht zijn ze er tegen beveiligd, maar beter het zekere voor het onzekere lijkt me.

Overigens vraag ik me nog wel even af of je zomaar kan overstappen naar 5GHz, aangezien dat een andere frequentie is, heb je daar ook een andere antenne voor nodig, aangezien de lengte van de antenne doorgaans is aangepast aan de golflengte van het signaal dat je er doorheen wilt sturen. Ik zou niet weten hoe goed het signaal is wanneer je een antenne bedoeld voor 2.4GHz gebruikt voor een 5GHz zender/ontvanger...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb mijn ASUS G73JH notebook geupgrade met een 802.11n 5 GHz kaartje, maar dan de Intel Centrino 6200. Deze is identiek aan de 6300, maar heeft twee antenne aansluitingen (laptop heeft er zelf ook maar twee). Er zat eerst een Atheros 802.11n kaartje in die op 2,4 GHz werkte, maar met de Intel 6200 haal ik bijna dubbel zo hoge snelheden met zenden en ontvangen. Exacte cijfers heb ik even niet bij de hand, maar ik kan nu ontvangen via WiFi met 8,6 MB/s en zenden met 6,4 MB/s. En dan is de afstand tot de router misschien 8 meter, maar dat is wel met een dik plafond ertussen (router staat boven). Zeker een goede upgrade dus.

Ik heb mijn kaartje bij Azerty gekocht, zie hier: http://azerty.nl/0-2484-2...rino-advanced-n-6200.html

Levertijd was wel ongeveer drie weken ofzo, maar ik had er absoluut geen haast mee. Ben wel tevreden met het resultaat, blijkbaar doen de antennes in deze notebook ook 5 GHz goed..

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 14-02-2011 21:52 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
ik heb er eigelijk wel haast mee:P ik zit op glasvezel en gebruik nieuwsgroepen en binnenkort hebben we zelf glasvezel (zit nu nog op t netwerk van de buurman, ook glasvezel) en ik ben nog al van het ongeduldige type:P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

frankknopers schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:51:
Ik heb mijn ASUS G73JH notebook geupgrade met een 802.11n 5 GHz kaartje, maar dan de Intel Centrino 6200. Deze is identiek aan de 6300, maar heeft twee antenne aansluitingen (laptop heeft er zelf ook maar twee). Er zat eerst een Atheros 802.11n kaartje in die op 2,4 GHz werkte, maar met de Intel 6200 haal ik bijna dubbel zo hoge snelheden met zenden en ontvangen. Exacte cijfers heb ik even niet bij de hand, maar ik kan nu ontvangen via WiFi met 8,6 MB/s en zenden met 6,4 MB/s. En dan is de afstand tot de router misschien 8 meter, maar dat is wel met een dik plafond ertussen (router staat boven). Zeker een goede upgrade dus.

Ik heb mijn kaartje bij Azerty gekocht, zie hier: http://azerty.nl/0-2484-2...rino-advanced-n-6200.html

Levertijd was wel ongeveer drie weken ofzo, maar ik had er absoluut geen haast mee. Ben wel tevreden met het resultaat, blijkbaar doen de antennes in deze notebook ook 5 GHz goed..
Bestaat daar heel toevallig ook een "mini pci typeIII"-versie van? (Kan dit niet zo gauw terugvinden met Google.)
't is voor een Toshiba A100-683, huidige wifi is Intel 3945ABG....

edit: What the F, manual heeft het verkeerd, zo te zien zit er een mini PCI Express aansluiting in :?
Het kaartje in jouw post is echter wel te kort, dus er moet een http://cgi.ebay.com/Half-...ain_0&hash=item19c07d1687 bij komen om 'm vast te kunnen zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 15-02-2011 10:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kaartje is binnen, toch idd mini PCIe itt wat de manual beweerde.

Liep alleen tegen een klein probleem aan. Het metalen plaatje/verlengstuk om van dat kaartje een fullsize te maken zorgde voor kortsluiting. Klein stikkertje eronder geplakt ter isolatie, klaar :D

Zie Raven in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 27-02-2011 11:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
frankknopers schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:51:

bedankt voor die link, ga m daar morgen ook maar eens bestellen :P, vreemd genoeg ik deze nergens in de pricewatch terug te vinden ? (alleen in Unsorted via de Dell site, nee dankje :S)

Als ik het zo bekijk is het qua snelheid/kanalen/antennes als volgt:

1 kanaal - 144 mbit (N) - 2 antennes in laptop
2 kanalen (bv 3+7, zoals hier) - 300 mbit (N) - 2 antennes in laptop
3 kanalen (dan heb je 3+7+11 ??) - 450 mbit (N) - 3 antennes in laptop

geen idee of iemand dit kan bevestigen, maar dit lijkt me het meest logisch.

Komt erop neer dat je die 3e antenne eigenlijk niet nodig hebt, gezien het feit dat ik nog geen router tegen ben gekomen die 450 mbit wifi-N heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een tijdlang gedraaid met een Intel WiFi Link 4965AGN in mijn Asus EeePC 701 en dat werkte goed met slechts 2 van de 3 antennes. Sinds de overstap op een 5100AGN viel wel op dat ik minder disconnects had met netwerken met een slecht signaal (de 5100AGN heeft maar 2 antennes).

Ik had overigens 2x Intel 6200AGN kaartjes op ebay besteld een tijd terug (ik kon ze nergens anders vinden), komen ze aan, blijkt dat de verkoper de verkeerde kaartjes heeft meegegeven: ik heb nu 6200ABG kaartjes 8)7 Wist tot ik ze in mijn laptop had geschroeft niet dat er uberhaupt "gehandicapte" nieuwe kaartjes bestonden (ze staan alleen in miniscule lettertjes in de specsheet van Intel). Beide kaartjes teruggestuurd, maar het opgegeven adres kon niet worden gevonden waardoor ik na een maand uiteindelijk dezelfde kaartjes weer terug kreeg. In het vervolg wacht ik nog wel een paar maand en koop ik die dingen wel in een Nederlandse webshop, dit is echt oplichting :(

Maar back on topic: 2 van de 3 antennes aansluiten werkt prima, al is het niet ideaal en kan je best inderdaad een extra antenne (ingebouwd/WWAN) gebruiken :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
marti-n schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:01:
Als ik het zo bekijk is het qua snelheid/kanalen/antennes als volgt:

1 kanaal - 144 mbit (N) - 2 antennes in laptop
2 kanalen (bv 3+7, zoals hier) - 300 mbit (N) - 2 antennes in laptop
3 kanalen (dan heb je 3+7+11 ??) - 450 mbit (N) - 3 antennes in laptop

geen idee of iemand dit kan bevestigen, maar dit lijkt me het meest logisch.

Komt erop neer dat je die 3e antenne eigenlijk niet nodig hebt, gezien het feit dat ik nog geen router tegen ben gekomen die 450 mbit wifi-N heeft ;)
Huhm nee niet helemaal:

1 Stream en 20MHz kanaal (1 Kanaal) > is max 72Mbps
1 Stream en 40MHz kanaal (2 Kanalen) > is max 150Mbps
2 Streams en 20MHz kanaal > max ~144Mbps
2 Streams en 40MHz kanaal > max 300Mbps
3 Streams en 20MHz kanaal > max ~216Mbps enz
4 Streams en 40MHz kanaal> max 600Mbps (maximaal van 802.11n specificatie)

Per stream zijn er aan beide kanten van de verbinding een antenne nodig, dit is het MIMO principe. Enkele routers die wel al 450Mbps ondersteunen: Trendnet TEW-691GR, Cisco E4200, D-Link DIR-665, Netgear WNDR4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
Zojuist de 6200 besteld, samen met 8 gig ram en een usb3 stick :)

en Nivk, bedankt voor de uitleg, dat maakt een hoop duidelijk, konden ze het op school maar zo presenteren, daar leren we echt geen zak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-08 19:26
Komen die 6300's met of zonder antenne's? ik kan dit nergens op intel's site of bij verschillende winkels vinden.
Ik heb nu een atheros 2.4ghz kaartje maar m'n e4200 router werkt veel beter op 5ghz en ondersteund 450mbit net als de 6300 met 3 antenne's, dus als ik het kaartje koop ben ik wel de extra 3e antenne nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:55
Meestal komen ze ze zonder antenne, 2 v/d 3 antennes kan volgensmij niet zo kwaad. Ik gebruik nu al een dik jaar een intel 5300 kaartje met 2 v/d 3 antennes aangesloten omdat mn dell laptopje er niet meer in had zitten ;).

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-08 19:26
joker-nl schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:10:
Meestal komen ze ze zonder antenne, 2 v/d 3 antennes kan volgensmij niet zo kwaad. Ik gebruik nu al een dik jaar een intel 5300 kaartje met 2 v/d 3 antennes aangesloten omdat mn dell laptopje er niet meer in had zitten ;).
2 v/d 3 antenne's kan inderdaad wel. Helaas kan ik dan niet het maximum uit m'n router halen.
Op zoek naar een extra antenne dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
die intel 6200 doet het perfect hier, origineel was een intel 1000, zonder 5 ghz, deze 6200 is met 5 ghz, en werkt dus ook gewoon op de originele antennes van mijn laptop (MSI FX700)

of 2 v/d 3 antennes kan, dat zal best, of het goed voor het kaartje is, dat denk ik niet, ik heb inmiddels begrepen dat je de boel daarmee zelfs op zou kunnen blazen (?) geen idee of het waar is mja, om het zekere voor het onzekere maar te nemen :P, en hoeveel mensen hebben nou die 3 antennes nodig ? (als in, wie heeft er nu 450 mbit nodig ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snicker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 20:30
Sorry voor de kick, maar ondanks verwoede zoekpogingen krijg ik geen bevredigend antwoord op de vraag die ik heb... Misschien een domme vraag, maar ik ben wat onwetend.

Ik wil de Intel Centrino Advanced-N 6300 graag aanschaffen om mijn desktop aan het draadloos netwerk te koppelen (Linksys E4200). De 6300 is echter een mini PCIe kaart en dat zit niet op mijn mobo (ASRock P55 Pro: 2 x PCI Express 2.0 x16 slots, 2 x PCI Express 2.0 x1 slots, 2 x PCI slots). Ik krijg de indruk dat mijn zoektocht op Google er op wijst dat mini PCIe kaarten niet compatible zijn met 'gewone' PCIe slots. Kan iemand dit bevestigen? Zoja, is het dan raadzaam om een adapter te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Jij moet gewoon zoiets hebben: http://www.dlink.com/products/?pid=549 (eerste hit google: pcie+wifi+n) evt. een duurder model dat ook op 5GHz kan.
En ja, mini pcie is (zoals je al in dit topic had kunnen opmaken) voornamelijk voor laptops bedoeld. Soms ook wel eens op mitx bordjes..

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 20-06-2011 22:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snicker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 20:30
Dank voor je reply. Je geeft niet echt een duidelijk antwoord, maar ik meen op te kunnen maken dat je dus per se een mini PCIe slot moet hebben op je mobo voor deze netwerkkaart.

Ik was juist gecharmeerd van deze netwerkkaart vanwege de 450Mbps ondersteuning en de 5GHz ondersteuning. De link naar de netwerkkaart die jij geeft heeft deze 5GHz ondersteuning juist niet... Geen enkele PCIe kaart uit de pricewatch heeft dat. Dus ik puzzle nog even verder naar de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Klopt. Maar je kan wel de Linksys WMP600N gebruiken bijvoorbeeld. Dual-band (2.4/5GHz) Wireless-N PCI kaart :)

[ Voor 13% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-06-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Die is ook niet 3-stream 5GHz, Peter.
Probeer dit eens met dat intel kaartje!

Volgens mij zijn alleen intel 5300 en 6300 kaartjes goed voor 450Mbps (3-stream) en deze TRENDnet.

[ Voor 28% gewijzigd door Nivk op 21-06-2011 20:15 . Reden: 450 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik weet het. Maar er zijn bij mijn weten geen 3 stream 5GHz Wireless N PCIe kaarten, het is eventueel wel mogelijk gebruik te maken van een PCIe kaart met een miniPCIe slot (waar je dan bijvoorbeeld een Intel 6300AGN kan in steken).

Edit: zoals in je link dus :P

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-06-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Deze is misschien nog beter met RF schielding, ben benieuwd naar wat je doet en of het eventueel werkt Snicker!
Pagina: 1