Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Persoon X krijgt 25 vakantiedagen op 1-1-2011. Stel dat persoon X per 1 april ontslag neemt en nog die 25 dagen heeft staan. Is het zo dat persoon X dan gewoon recht heeft op die 25 dagen, of wordt het minder, omdat persoon X maar een deel van het jaar heeft gewerkt (3 maand) en daardoor recht heeft op minder dagen (1/4e deel).

Ik ben van mening dat het eerste geldt, collega denkt het tweede. Wie weet wat meer van deze materie af om mij een goed antwoord te kunnen geven? Ik heb al gegoogled maar ik werd niet veel wijzer.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

naar rato.

dus 25 dagen per jaar -> half jaar werken 12,5 dag. heb je 15 dagen vrijgenomen -> 2,5 dag terugbetalen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Evenredige deel, 1/4de deel van je in dit jaar opgebouwde vakantie dagen.

Stel dat hij bv 10 dagen van vorig jaar had, 15 nieuwe voor dit jaar, is het 10 + 1/4 van 15.

Dit zou ook gewoon in je CAO/contract moeten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 01-02-2011 13:26 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Je krijgt een kwart, want je hebt niet voor meer gewerkt. Vakantiedagen (mits niet meegenomen van het vorige jaar) worden als een soort voorschot aan je uitgekeerd.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
edit: sorry niet van toepassing. In de TS staat dat nog alle 25 dagen staan. My bad

[ Voor 73% gewijzigd door macciez op 01-02-2011 13:28 ]

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je volgende werkgever hoeft uiteraard maar rekening te houden met 3/4 * (20 werkdagen)

20 is het wettelijk jaarminimum.

===========

/edit: als die 25 dagen meegekomen zijn van vorig jaar dan blijft dat recht gewoon bestaan (niet het recht om ze op te nemen, enkel het recht om ze uitbetaald te krijgen)

[ Voor 43% gewijzigd door leuk_he op 01-02-2011 13:51 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leuk_he schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:33:
Je volgende werkgever hoeft uiteraard maar rekening te houden met 3/4 * (20 werkdagen)

20 is het wettelijk jaarminimum.
Tenzij er in een overeenkomst/cao meer staat natuurlijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NoepZor schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:22:
Ik ben van mening dat het eerste geldt
Onderbouw dat dan eens? Want ik ben heel benieuwd hoe je daar op kunt komen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De rechten op je vakantiedagen bouw je op tijdens het werken. Dat ze administratief aan het begin van het jaar worden "uitgekeerd" veranderd daar niks aan.

Je krijgt dus geen 25 vakantiedagen op 1/1/2011, maar je krijgt in de loop van het jaar 25 vakantiedagen. Als je maar 3/12 werkt krijg je dus ook maar 25 * 3/12 vakantiedagen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ok :) ik zat meer te denken omdat ze allemaal in 1x op te nemen zijn als je vakantie neemt je er gewoon recht op hebt. Maar in die gevallen moet men dus een aantal dagen terugbetalen begrijp ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of soms mag je onbetaald verlof nemen. kost je geen vrije dagen. (maar dat kan alleen als je nog werkzaam bent voor de werkgever)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland is het gebruikelijk dat je gelijk voor het jaar dat je begint kan beschikken over de vakantiedagen voor dat jaar (naar rato). Dat betekent dat je een virtueel tegoed krijgt voor dat jaar. Enkel wanneer je voor einde jaar afscheid neemt, zal gekeken worden naar hoeveel werkelijke dagen je zou hebben (1/4 van jaartotaal in jouw voorbeeld) ten opzichte van wat je hebt opgenomen. Dat kan betekenen dat je nog wat uitbetaald krijgt, of dat er ingehouden wordt als onbetaald verlof (dagen die je niet had).

Als je bij een nieuwe werkgever begint, krijg je daar veelal weer naar rato de vakantiedagen. Bij een 6-maandencontract dus de helft van een jaartegoed. Bij een vast contract meestal naar rato van het aantal maanden wat er nog in dat kalenderjaar zit. Begin je 1 April, krijg je dan meestal 3/4 van een normaal jaartegoed. Ook het wettelijk minimum is naar rato, dus als je nog maar 1 maand gaat werken ergens, krijg je niet het wettelijk jaarminimum aan dagen voor die maand - lijkt me logisch.

In het buitenland is het gebruikelijk (mn US/Canada) dat je dagen opbouwt naar gelang je werkt. Veel mensen nemen het eerste werkjaar dan ook geen vakantie op. Sowieso is het aantal vrij te besteden dagen daar standaard veel lager, en groeit dat als je ergens langer werkt. Een soort van binding zeg maar. Misschien dat daar de verwarring vandaan is gekomen, want in een dergelijk geval is het vaak wel zo dat je de dagen al hebt opgebouwd in het vorige jaar. In Nederland komt dat echter niet voor, tenzij je nog dagen over had van het vorige jaar die je meegenomen had en je daarom extra hebt ten opzichte van de rato.

Even voor je eigen gevoel: anders zou het zo zijn dat je ergens 1 dag werkt, ontslag neemt, en dan 24 vakantiedagen gaat laten uitbetalen "omdat je die zou krijgen dat jaar". Ik denk dat je een "leuk geprobeerd" krijgt waarna de rest weer vrolijk verdergaat met de vrijdagmiddagborrel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ja dat laatste had ik al in het achterhoofd zitten, omdat je dan bij meerdere werkgevers 25 vakantiedagen op kunt strijken en dus in dat jaar veel meer vrije dagen hebt. Zou een beetje raar zijn als je er zo over nadenkt :)

Moet je ook vrije dagen terugbetalen indien je ontslag krijgt? Stel je krijgt je voorschot van 24 dagen, je gaat een maand op vakantie in februari en daarna heb je nog 4 dagen over. Op 1 maart wordt je echter ontslagen, moet men dan die 5/6e deel (20 dagen) van het jaar ook "terugbetalen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Je zal over het algeem niet in je proefperiode een lange vakantie kunnen plannen, en als je niet in je proefperiode zit kan je niet zomaar ontslagen worden. Maar als je ontslag krijgt en je staat in de min qua vrije dagen zal je die moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NoepZor: het is gebruikelijk (en rechtvaardig imho) om teveel opgenomen vrije dagen terug te moeten betalen. Ook als je ontslag krijgt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Tuurlijk, het is heel logisch dat het zo werkt. Anders zou je als je in dienst treedt op 1 januari eerst een jaar eerst moeten wachten tot je fatsoenlijk op vakantie gaat. Je kunt vanaf 1 januari beschikken over je volledige dagentegoed, maar treed je uit dienst en blijk je meer dagen te hebben opgenomen dan je pro rata zou mogen opnemen op dat moment, dan moet je die gewoon terugbetalen (in de praktijk zal het worden ingehouden op de overige, op uittredingsdatum te verrichten betalingen).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Leuk dat iedereen hier verkondigt dat je de teveel opgenomen dagen of uren moet terugbetalen of moet laten verrekenen, maar dat is toch echt niet waar. Helaas voor de werkgever, maar het komt volledig voor rekening van de werkgever. Lees het volgende stukje maar, daar staat duidelijk dat het niet hoeft. (en er is jurisprudentie over mocht iemand toch nog twijfelen ;))

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

fish schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:35:
[...]

Tenzij er in een overeenkomst/cao meer staat natuurlijk
Als er in een overeenkomst of CAO meer staat dan nog steeds is 20 het wettelijke jaarminimum :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Jeroen V: dank voor de link, I stand corrected :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 22:34
In de link van Jeroen V is er overigens sprake van een aflopend tijdelijk dienstverband en is de argumentatie dat de werkgever degene is die bepaald wanneer je verlof mag nemen, dus ook degene die het risico loopt. IANAL, maar mij lijkt de casus in dit topic duidelijk anders omdat de werknemer ontslag neemt. In dit geval is het de eigen keuze van de werknemer om de onderneming te verlaten voordat er verlof is opgenomen. Lijkt me sterk dat je je dan op deze zaak kan beroepen, want zo kan iedereen die begin van het jaar een andere werkgever vind, nog snel ff een maand gratis vakantie scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daarnaast is het ook niet per definitie het geval dat de werkgever verantwoordelijk is voor het bijhouden van de vakantiedagen. Bijvoorbeeld bij ons is er duidelijk een situatie waarbij de werkgever erop vertrouwt dat wij zelf rekening houden met hoeveel dagen we nog op kunnen nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 02-02-2011 15:17 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Sempy schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:51:
In de link van Jeroen V is er overigens sprake van een aflopend tijdelijk dienstverband en is de argumentatie dat de werkgever degene is die bepaald wanneer je verlof mag nemen, dus ook degene die het risico loopt. IANAL, maar mij lijkt de casus in dit topic duidelijk anders omdat de werknemer ontslag neemt. In dit geval is het de eigen keuze van de werknemer om de onderneming te verlaten voordat er verlof is opgenomen. Lijkt me sterk dat je je dan op deze zaak kan beroepen, want zo kan iedereen die begin van het jaar een andere werkgever vind, nog snel ff een maand gratis vakantie scoren.
Inderdaad. Als jij in februari 3 weken op vakantie gaat en je hoort in maart dat je in april wordt wegbezuinigd dan zou het heel onredelijk zijn om de vakantiedagen te verhalen op de werknemer. Wanneer je een aflopend tijdelijk contract hebt zou het wél weer anders kunnen zijn overigens. In contracten staat ook meestal het aantal vakantiedagen per maand vermeld, ook al krijg je ze aan het begin van het jaar.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik ben het eens dat de situatie niet helemaal identiek is; in de link die ik plaatste was het een kontrakt voor bepaalde tijd, in het geval van de TS gaat het over ontslag nemen.

Maar wat er wel duidelijk staat is dat de verlofdagen goedgekeurd worden door de werkgever, en wordt in de conclusie met geen woord gerept over het feit dat de werkgever vooraf al wist dat er te weinig dagen beschikbaar zouden zijn.

Ook in dit geval geeft de werkgever zijn goedkeuring voor de verlofdagen, en de werkgever weet goed wat de werknemer op het moment van de vakantie aan opgebouwde dagen heeft. Lees ook het onderstaande stukje maar eens...
Wettelijk gezien is het namelijk de werkgever die bepaalt of, en wanneer de werknemer zijn verlof kan opnemen. Weliswaar doet hij dit in overleg met de werknemer, maar dan nog is het de baas die bepaalt of de vakantie wel of niet op het door de werknemer gewenste tijdstip doorgaat. Teveel genoten verlofuren komen in dat geval voor rekening van de baas.
Ik ben er dus niet zo zeker van dat het een uitgemaakte zaak is dat deze uren voor rekening van werknemer komen.

Edit: eigenlijk is de situatie die de TS schetst totaal anders, want hij vraagt zich af of je nog recht hebt op al je vakantiedagen, en dat lijkt me niet het geval. De werkgever kan gewoon geen toestemming geven voor verlofdagen nadat je je ontslag hebt genomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroen V op 04-02-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Jeroen V:
In dat stuk lees ik vooral over het overschrijden van het maximum. Want verlof aanvragen gaat in goedkeuring met de baas. Dus als al je dagen op zijn, en je vraagt alsnog verlof aan, en de baas keurt dat goed, is dat inderdaad iets voor de werkgever.

De werkgever had dan nooit het verlof moeten goedkeuren, maar er gelijk moeten vermelden dat het dan onbetaald verlof moet zijn. Maar niet met terugwerkende kracht.

Want 25 dagen per jaar, zijn er gewoon 2 per maand. De werkgever schiet dat dus voor, anders zou iedereen in december op vakantie moeten gaan. De werkgever geeft dus accoord als je in januari 2 weken op wintersport gaat, met in gedachte dat werknemer het hele jaar werkt. Als de werknemer dan na 3 maanden vertrekt, zijn er onrechtmatige dagen opgenomen, iets wat de werkgever in jouw mooie quote nooit had kunnen zien aankomen.

Die situaties zijn dusdanig verschillend dat dat stukkie in je quote gewoon niet opgaan in het voorbeeld van de TS.

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 04-02-2011 11:53 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1