Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag.

Mijn vader heeft op een redelijk oud systeem Windows Ultimate gezet. Echter omdat deze PC daar te oud voor is kunnen veel drivers niet geïnstalleerd worden en kan er geen netwerk gedetecteerd worden. Hij wil dus weer terug naar XP en heeft aan mij gevraagd of ik dat voor hem wil doen. Dit lukt me alleen niet.

Als ik de CD van Windows XP in de DVD drive stop komt er wel een setup scherm maar kan ik de optie 'Windows XP installeren' niet aanklikken. Na wat googlen las ik dat het niet mogelijk is om van een nieuwere Windows versie zomaar terug te gaan naar een oude. Ik las ook dat je hem van de CD moet booten alleen dat werkt ook niet.. hij start dan gewoon Windows 7 op.

Nu is dus mijn vraag of er hier iemand is die het wel gelukt is of dat er iemand is met een oplossing.

Groeten,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heb je in je buios wel ingesteld dat ie van cd moet booten eerst?
zo ja zou die de xp cd moeten opstarten (met de melding "druk een toets om van cd op te starten...")
Vervolgens de schijf formatteren en dan xp via normale installatie starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:15:
Ik las ook dat je hem van de CD moet booten alleen dat werkt ook niet.. hij start dan gewoon Windows 7 op.
Dan zoek eerst eens uit waarom die niet van cd wil booten. Heb je de bootvolgorde in de bios goed ingesteld, heb je de cd in een andere pc geprobeerd te booten en een andere cd in deze pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Wanneer je van CD wilt booten, moet je de opstartvolgorde wijzigen in de setup. Wanneer je de pc opstart verschijnt er iets onderin met F2=Setup of een andere toets. Daar moet je aangeven dat de pc eerst van CD moet starten en dan pas vanaf de harde schijf.
Voor de rest kan ik je niet helpen helaas.

Spuit 11

[ Voor 4% gewijzigd door PaulZ op 01-02-2011 13:20 ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zo ver was ik al gekomen. Er staat dan ook: 'Druk op een toets als je vanaf de CD wilt opstarten' maar als ik dan op een toets druk blijft hij Windows 7 opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21
Ik heb er verder geen ervaring met dit probleem maar mochten de eerder vermelde opties echt niet werken kan je dan niet de HD ff in een ander systeem hangen als slave en dan formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:33:
Ja, zo ver was ik al gekomen. Er staat dan ook: 'Druk op een toets als je vanaf de CD wilt opstarten' maar als ik dan op een toets druk blijft hij Windows 7 opstarten.
Heb je een USB keyboard? Schakel dan in de bios USB Legacy/Keyboard Support (oid) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:40:
[...]
Heb je een USB keyboard? Schakel dan in de bios USB Legacy/Keyboard Support (oid) in.
Ja, ik heb een USB keyboard. Ik zal het even proberen. Wat zou dit kunnen of moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:33:
Zeker een draadloos toetsenbord? Dat werkt niet omdat de driver daarvan nog niet actief is (hoewel het in de POST nog wel werkt, ik weet het). Mogelijk dat het met Legacy mode nog werkt, maar mijn ervaring is dat je een bedraad toetsenbord nodig hebt (USB of PS/2). Wat je nog kan proberen is zo'n groene USB->PS/2 converter maar de kans is dat dan het toetsenbord helemaal niet werkt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:42:
[...]

Ja, ik heb een USB keyboard. Ik zal het even proberen. Wat zou dit kunnen of moeten doen?
Normaal werkt usb alleen via drivers van je os, echter in dos of voordat een os is geladen is ontbreken deze dus werkt usb niet. Met de optie ingeschakeld zorgt de bios ervoor dat het usb keyboard een normaal ps/2 keyboard emuleert.

/edit: Werkt zoals sjaakduhuuhl al zegt vaak niet lekker bij draadloze keyboards met bluetooth achtige ontvangers.

[ Voor 47% gewijzigd door Nielson op 01-02-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is wel een bedraad toetsenbord. En hij werkt ook, dat had ik al wel getest. Als er dan staat 'Druk op een toets om van de CD op te starten.....' komt er ook een extra '.' achter, maar toch start hij Windows 7 op. Kan het probleem zijn dat de CD niet bootable is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Die melding die je krijgt is van de bootloader van de cd, dus is in ieder geval enigszins bootable. Kijk eens op een ander systeem of 'ie daar wel verder doorstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal het even proberen op mijn laptop. Misschien is het een hele domme vraag.. maar kan ik het dan wel gewoon annuleren mocht hij het hier wel op doen? Hier wil ik Windows 7 namelijk gewoon op houden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
Hang er eens een ander toetsenbord aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:52:
Oke ik zal het even proberen op mijn laptop. Misschien is het een hele domme vraag.. maar kan ik het dan wel gewoon annuleren mocht hij het hier wel op doen? Hier wil ik Windows 7 namelijk gewoon op houden, haha.
Ja, tuurlijk kun je dat annuleren :D (lol, tenzij je een fully unattended cd hebt, natuurlijk ;))
Maar mijn voorspelling: Hij boot wel door, anders had je die vraag om op een toets te drukken niet gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 01-02-2011 14:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de CD nu proberen te booten op mijn laptop maar daar krijg ik niet eens de optie 'Druk op een toets om vanaf de CD op te starten'. Ik heb CD/DVD op 1 staan in de bios, maakt het uit wat er bij 2 t/m 7 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik weet niet hoe oud je laptop is, maar meestal kun je met een F-toets (F8/F9/F?) het bootmenu oproepen en daar de CD-drive kiezen.

Probeer in het BIOS even "Quiet boot" uit te zetten als je alleen maar een logo ziet.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 01-02-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 10:01

X-DJiNn

Knooier !

Ik denk dat als je wel op een toets drukt terwijl er om gevraagd wordt tijdens het booten van de cd, en hij doet het dan niet, er maar 2 oplossingen zijn.

1. Je USB-toetsenbord wordt in vroeg stadia van booten niet herkent en de usb legacy support dient dan aangezet te worden in de bios.

2. Hang er gewoon een PS/2 toetsenbord aan (zo'n klein rond paars stekkertje van 8mm doorsnee)

:+

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brand het eens met ImgBurn ;) Dan zou het wel moeten werken 'booten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Laptop toetsenbord ipv extern toetsenbord zou moeten werken natuurlijk
Pagina: 1