Vooraf
Tot voor kort gebruikte ik een app genaamd NasaImages. Met deze app kun je een archief van afbeeldingen uit de astronomie bekijken, waarbij elke dag een nieuwe beschikbaar komt. Deze app werkt alleen traag, ziet er niet zo modern meer uit en mistte voor mij een functie die ik heel graag zou willen zien: het automatisch instellen van een afbeelding als wallpaper zodra deze wordt gedownload. Dit heeft me uiteindelijk doen besluiten te proberen het zelf beter te doen. Het resultaat: Fresco.
Inleiding
Met Fresco kun je alle afbeeldingen van de Astronomy Picture of the Day (APOD) website van de NASA inzien. Iedere afbeelding heeft een beschrijving geschreven door een professionele sterrenkundige. De afbeeldingen gaan terug tot ergens in 1995 (toen het is begonnen). Het doel was een mooie, moderne, responsieve, snelle en eenvoudig maar toch uitgebreide user interface te maken om deze afbeeldingen te tonen.
Screenshots
Hoofdfunctionaliteiten
* Het bekijken van meer dan 5800 afbeeldingen en elke dag een nieuwe
* Voeg afbeeldingen toe als favoriet
* Bekijk een willekeurige afbeelding met één touch (ik gebruik dit om mooie afbeeldingen en verhalen te vinden. Je kunt zelf selecteren uit welke data set je afbeeldingen wilt tonen: alle of alleen je favorieten)
* Bekijk een grid met afbeeldingen uit het archief (gesorteerd op datum oplopend, datum aflopend of een willekeurige volgorde)
* Volledige zoekfunctionaliteit (bijv. zoeken naar 'apollo moon armstrong' toont alle afbeeldingen met deze woorden, the index gebruikt het
Porter Stemming Algorithm, m.b.v. SQLite FTS)
* Dubbelklik op een afbeelding om de afbeelding op het hele scherm te bekijken zodat je de afbeelding kunt zoomen
* Instellen als achtergrond
* Automatisch instellen van de afbeelding van vandaag als achtergrond zodra deze beschikbaar is, voor ons is dat om 6 uur 's ochtends (mijn favoriete functionaliteit)
* Delen van afbeeldingen (via alle kanelen beschikbaar op je apparaat)
Fresco?
Er bestaat een afbeelding van twee astronauten die met hun vingers elkaar proberen te raken, zoals in Michelangelo's schilderij in de Sixtijnse Kapel (de schepping van Adam). Toen ik deze afbeelding voor het eerst zag intrigeerde mij dit en besloot ik het te gebruiken als icoon voor de app. En aangezien zulke 'muurschilderingen' Fresco's heten, was de naam gekozen

- goed, m'n vriendin heeft het bedacht

.
Waarom hier posten?
Ik gebruik de app met heel veel plezier en ik wil hem graag delen met andere mensen die ook enthousiast zijn over sterrenkunde of het interessant vinden om er meer over te lezen. Het eerste wat ik 's ochtends doe is met slaperige ogen kijken wat de nieuwe wallpaper is

Verder is het mijn eerste serieuze poging om een Android app te maken (
eigenlijk de tweede, maar de eerste was niet echt een Android app, maar dat was niet zo'n succes, want <- bekijk gewoon mijn post historie maar, dan snap je het

), dus ik wil graag weten wat anderen ervan vinden en misschien zijn er nog tips die de app nog kunnen verbeteren. De app is gratis, maar er zit wel een banner (onder in het scherm, maar niet bij het bekijken van een afbeelding op het volledige scherm -> zie afbeeldingen hierboven). Om het downloaden van nieuwe 'afbeeldinggegevens' snel te maken/houden zijn alle afbeeldinggegevens geïndexeerd op mijn eigen domein, vandaar de banner.
Afsluitend
Ik hoop dat jullie de app / het idee leuk vinden en ik hoop op wat feedback

In ieder geval bedankt voor het lezen.
Link
Play store:
Fresco