Mac Mini non unibody GPU upgrade mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ik heb naast mijn MacBook Pro nog een Mac Mini in het huis staan die door alle leden van het gezin gebruikt wordt. Deze heb ik indertijd volledig gepimpt, met meer geheugen, grotere harde schijf, dvd brander, wireless n, etc. Nu moeten hier een aantal grafische programma's op gaan draaien, en de shared 64MB intel gma voldoet daar zeker niet voor.

Nu zou ik een nieuwe mini kunnen kopen, was het niet dat ik een andere mogelijkheid zag. Mijn mini heeft nog mini pci express voor de wireless. Daar heb ik nu een wireless n kaartje van een mac pro inzitten, maar ik kwam een adapter tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektro-planet.com/shop/catalog/images/de-0805_a.jpg

Nou vroeg ik mij of ik dit met een externe voeding kan voorzien van stroom, en daar aan de uitgevijlde pci express 1x een door osx ondersteunde pci express 16x videokaart aan zou kunnen hangen. Ik heb een 12 volt laptopvoeding liggen waar een enkele molex aanzit. Deze kan met een klein koppelstukje naar de floppy power deze adapter van stroom voorzien.

Dan zou die wel zonder kap, (of met een nieuwe behuizing) moeten draaien.

Heeft iemand hier ideeën over of dit mogelijk is?

Zo zou ik dan denk ik komen te zitten met de flex kabel die ergens tussendoor geleid zou moeten worden.

De videokaart zou pal boven de headless mini moeten komen te hangen, hoe doe ik dit?

Herkent een mini wel de videokaart en worden de intel gma dan uitgeschakeld? (Zoja, dan ik waarschijnlijk geen gebruik maken van de dvi poort op de mini zelf)

Het liefst zou ik ook als het mogelijk is een nieuwe verhoogde behuizing maken voor de mini die dan meer hoofdruimte nodig heeft. Zou de behuizing van een cube voldoen, of zou ik een nieuwe alu behuizing ergens laten frezen? Dan zou ook de bovenkant in alu kunnen. (Wordt wel duur grapje, schat ik zo...
En als de nieuwe behuizing erg duur zou worden, dan is er geen plek meer voor een kleine cpu upgrade, en een ssd.

Ik wou graag jullie gedachten horen voor ik aan iets dergelijks zou beginnen. De adapter voor mini pci express naar pci express 1x die je zag kost rond de 40 euro met verzenden naar nl.

[ Voor 3% gewijzigd door sergev op 01-02-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Fysiek zal het wel passen, maar of de software de boel ondersteund vraag ik me af.

Wat doet de videokaart nu niet dat je wel graag wilt? Is het trouwens niet efficienter gewoon je Mac Mini te koop aan te bieden 2e hands? Die dingen brengen echt nog wel wat op! Dan met die opbrengsten een nieuwe MM of iMac aanschaffen :)

[ Voor 64% gewijzigd door sebastius op 01-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je van knutselen houd zou ik het proberen, met een mac ondersteunde kaart zou het theoretisch moeten werken.
ik persoolijk zou upgraden naar een nieuwe :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Het ziet er naar uit dat ik dit toch ga proberen uit te voeren. Ik heb het idee opgevat om gebruik te maken van de nexus psile kast. Dit omdat deze van hetzelfde materiaal gebruik maakt als de case van de mini, en omdat ik deze kast betrekkelijk goedkoop kan kopen. Het is nog de vraag of ik gebruik kan maken van het slot voor de gpu, beetje afhankelijk van hoe ik het wil hebben en of dingen passen. Voor stroom komt er dan 1 extra draadje uit de kast zetten. Niks bijzonders dus.

Als alles werkt zie ik later nog wel eens voor ssd en snellere cpu. Ik wil namelijk ook nog de 1,83 GHz core 2 duo upgraden naar een 2,33 GHz variant. Zou de hele handel snel genoeg moeten maken.

De reden dat ik niet upgrade lijkt prijs/prestatiewinst niet ten goede te komen, maar het maken van een mac mini pro lijkt mij wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou eerst eens testen of het gaat werken voordat je de boel gaat verbouwen en dure kasten koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:27

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het zou best kunnen werken, maar dan moet je zorgen voor een videokaart met een EFI firmware geschikt voor Mac's, of voor een zogenaamde injector. Daarvoor zou je even in de hackintosh scene moeten rondkijken.

Met een gewone PC-videokaart zul je in ieder geval geen beeld hebben bij het opstarten. Voordeel is wel dat de GMA ook gewoon zal blijven werken, en Macs over het algemeen best met twee verschillende videokaarten kunnen werken. Kijk in ieder geval eerst even op het InsanelyMac forum.

[ Voor 41% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-02-2011 20:19 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Als je dit gaat doen is het misschien een idee om te zoeken naar een Apple Nvidia 7300GT (die in de 1ste generatie Mac Pro's zaten)

Op een forum gevonden: (das dan wel in een mac pro 1e gen)

---------
NVIDIA GeForce 7300 GT:
Chipset Model: NVIDIA GeForce 7300 GT
Type: Display
Bus: PCIe
Slot: Slot-2
PCIe Lane Width: x1
VRAM (Total): 256 MB
Vendor: NVIDIA (0x10de)
Device ID: 0x0393
Revision ID: 0x00a1
ROM Revision: 3008
Displays:
Philips 190B:
Resolution: 1280 x 1024 @ 60 Hz
Depth: 32-bit Color
Core Image: Hardware Accelerated
Mirror: Off
Online: Yes
Quartz Extreme: Supported
Rotation: Supported
Display Connector:
Status: No display connected
-----
maar zoals je ziet lijkt de breedte van de pci-express poort geen probleem. Zou dus op zich wel moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Waarvoor heb je het nodig? Anders knal er een Broadcom HD chip in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
mikevdzanden schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:09:
Waarvoor heb je het nodig? Anders knal er een Broadcom HD chip in!
Voor alleen videoplayback zou de BD chip perfect zijn indd. De reden dat er een betere gpu in moet is vanwege,
1. Video-encoding, 2. Full HD films, en zodra ik er een T7600 in heb gegooid en windows onder bootcamp, een paar niet al te zware spellen. Denk aan cod4 en dergelijke. Op de intel gma 950 gaat dat nooit gebeuren. Ook niet met een BD chip ben ik bang. De adapter en de nexus psile zijn onderweg. Nou nog even op zoek naar een gt120 uit een mac pro. Een 5770 zou ook wel erg overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Vandaag komt de genoemde adapter binnen en een GT120 uit een Mac Pro is ook voor een spotprijsje mijn kant op. Verder heb ik nu een Nexus Psile kast staan, ook zeer goedkoop overgenomen hier uit V&A. Verder komt er nog een optibay binnen zodat ik op de plek van de dvd nog een sata aansluiting krijg. Zorgt er voor dat ik daar de normale hdd plaats, de plek van de hdd een ssd , en de dvd laat ik hopelijk op de plek van de psile kast zitten met een chipje van een externe dvd casing erachter, waardoor ik de kabels achterlangs weer naar binnen kan leiden. Ik moest eigenlijk nog een koppelstukje hebben van molex naar floppy, maar uit de nexus kast komt een fan tevoorschijn met meerdere aansluitingen. Molex naar nog een molex, naar een floppy power en naar de fan. Ik denk toch wel dat één fan en een GT120, (gerebrande 9500GT) Toch wel van stroom voorzien te moeten zijn. Zeker nu ik zoveel ruimte heb in de psile kast.

Ik laat meer weten als ik alle onderdelen binnen heb, en waarschijnlijk de gpu in de mini heb kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 21:28

Step

step@tweakers.net#

sergev schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:41:
Vandaag komt de genoemde adapter binnen en een GT120 uit een Mac Pro is ook voor een spotprijsje mijn kant op. Verder heb ik nu een Nexus Psile kast staan, ook zeer goedkoop overgenomen hier uit V&A. Verder komt er nog een optibay binnen zodat ik op de plek van de dvd nog een sata aansluiting krijg. Zorgt er voor dat ik daar de normale hdd plaats, de plek van de hdd een ssd , en de dvd laat ik hopelijk op de plek van de psile kast zitten met een chipje van een externe dvd casing erachter, waardoor ik de kabels achterlangs weer naar binnen kan leiden. Ik moest eigenlijk nog een koppelstukje hebben van molex naar floppy, maar uit de nexus kast komt een fan tevoorschijn met meerdere aansluitingen. Molex naar nog een molex, naar een floppy power en naar de fan. Ik denk toch wel dat één fan en een GT120, (gerebrande 9500GT) Toch wel van stroom voorzien te moeten zijn. Zeker nu ik zoveel ruimte heb in de psile kast.

Ik laat meer weten als ik alle onderdelen binnen heb, en waarschijnlijk de gpu in de mini heb kunnen testen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat loopt, wat foto's zou ook wel cool zijn! :) Ik houd dit in de gaten!

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierredorado
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 13:13
hier nog een fan! Keep us updated!

6D | 15-30 2.8 Tamron | 50 1.4 | 580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Het heeft even geduurd maar nu is bijna alles binnen. De delock adapter was te kort en had een te dikke aansluiting. Nu heb ik er een van amfaltec, die een stuk duurder was. Bij deze hoeft de interne harde schijf niet verlengt te worden naar een andere locatie. De dvd brander ga ik wel verplaatsen, die wordt verlengd middels het pcb van een optical caddy van ebay voor $12,00 inclusief shipping, en een 44 pins male ide kabel naar 2x female IDE. Daarmee kan ik de dvd brander gebruiken van de Nexus Psile, middels een 44 IDE naar jae 50 adapter. Verder moet ik dan alleen nog een 44 IDE naar SATA adapter binnen krijgen.

Op de plek van de hdd in de mac mini zit nu een OCZ vertex 2 die met 34nm geheugen. De originele harde schijf die er oorspronkelijk zat, die een SATA aansluiting heeft wil ik namelijk kunnen gebruiken. Die komt dan op ek van de hdd in de Psile. Dat is het plan. Verder is alles binnen, ga morgen maar eens dat PCI-e slotje openvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Beetje een bump van mijn oude topic, maar ik heb eindelijk de tijd gevonden om alles te testen. Voor de geïnteresseerden in deze mogelijkheid: Het is niet mogelijk.

Dan de details:

Het is volgens andere websites, (123macmini), is het wel mogelijk om bijv. een hardware raid controller aan te sluiten, iets wat ik zelf niet geprobeerd heb. Ik heb gebruik gemaakt van een mini pci-express naar pci express 1x adapter van amfaltec, gecombineerd met een picopsu 120W die blijkbaar onvoldoende stroom leverde, want de fan van de grapichs card begon niet te draaien. Met een 300W cheap ass voeding die ik had liggen begon deze wel te draaien. Echter er kwam geen beeld. Met de gedachte dat de gpu mogelijk dood was heb ik deze in een pc getest, waar die wel gewoon beeld gaf.

Kortom: het is niet mogelijk.

Schijnbaar komt ongeluk niet alleen, want een T7600 merom die ik als upgrade voor de T7200 had bleek wel dood te zijn, en na een ongelukje met wat statische elektriciteit bleek de hele Mac Mini dood. Moederbord om zeep dus.

Though luck huh... ;w

Dan maar een nieuwe Mac Mini besteld! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Als 120W niet voldoende was, wat voor kaart heb je dan in hemelsnaam geprobeerd? :P
Pagina: 1