[Linux] Partities on-the-fly resizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Wij zitten hier met een hoofdbrekertje. Het gros van onze servers zijn virtuele machines op een VMWare vSphere-omgeving. Schijven van deze virtuele servers zijn zonder downtime te vergroten.

Binnen een OS is een rescan van de scsi-bus doorgaans voldoende om de extra ruimte zichtbaar te maken. Onder Windows 2008 kunnen we dan zelfs op een partitie klikken en deze met een paar klikjes uitrekken tot het nieuwe maximum formaat van de schijf. Onder Linux hebben we die optie echter niet. Pluspluntje voor Windows waar wij als Linux beheerders natuurlijk helemaaaal niet blij mee zijn. >:)

Als ik op Internet ga zoeken naar resizen van Linux partities kan ik niet veel vinden over resizen zonder de partitie te ontkoppelen. De enige optie die ik kan vinden is LVM. De oplossing zou dan zijn een extra LVM-partitie aan te maken en het volume over die nieuwe partitie uit te breiden. Leuk, maar dat betekend extra I/O, iets dat onze SAN beheerder niet grappig gaat vinden. Het lijkt niet mogelijk een LVM partitie te vergroten, enkel het volume daarbinnen (please correct me if I'm wrong).

Uitbreiden van ext3 kan wel on-the-fly met resize2fs, dat werkt ook perfect. De partitie die daaronder zit is echter bij normale (als in: met fdisk aangemaakte) partities niet zonder meer te resizen waardoor de partitie in kwestie alsnog ontkoppelt zal moeten worden. Lastig als het je root-partitie betreft.

Kijken wij ergens overheen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Jep, Google. In principe kan je met LVM ook de VG's en de LV's aanpassen naar jouw wensen, waaronder ook de rootvg. Je zou kunnen kijken naar LVM2 ipv LVM1 die heeft wat meer features enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Dan gebruiken wij kennelijk de verkeerde trefwoorden. Als ik zoek op resizen van partities krijg ik steeds weer van die mooie how-to's die uitleggen hoe je een extra LVM partitie toe voegt om vervolgens het volume over die partitie uit te breiden. Is soms het nadeel van zoeken op Internet... zo'n wildgroei aan how-to's dat de werkelijke oplossing wordt ondergesneeuwd. :)

Maar goed, uit jouw reactie maak ik op dat LVM wel degelijk geschikt is voor dit doel. Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Het is het enige wat hiervoor geschikt is. Andere methodieken(mochten die er zijn) zullen denk ik echt niet beter zijn dan LVM voor het on-the-fly resizen van partities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-07 13:56

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://serverfault.com/qu...red-hat-without-rebooting
Here's how to do it without LVM

1) Resize the LUN on your SAN
....

4) Here's the scary part, fire up fdisk and delete the partition making note of it's starting block
5) Re-create the partition with the same starting block but with the new end block
.....
:o :o :o

Echter aangezien je de flexibiliteit nodig hebt lijkt het me handig te proberen er een LVM tussen te hangen, dan kun je dit soort acties wellicht zonder downtime uitvoeren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
ik heb hier een tijd geleden een nederlandse howto voor geschreven. hoewel de wiki van nedlinux niet echt geweldig meer werkt staat hij er nog wel.

http://wiki.nedlinux.nl/i...e=Linux+Opslag+Management

1ste deel gaat over software raid, 2de deel vanaf hoofdstuk 3 gaat over LVM en hoe je LVM volumes uitbreid.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

Heb je wat aan http://communities.vmware.com/thread/202949 (eerste hit bij googlen op vmware linux online resize)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
leuk_he schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:11:
http://serverfault.com/qu...red-hat-without-rebooting

[...]

:o :o :o

Echter aangezien je de flexibiliteit nodig hebt lijkt het me handig te proberen er een LVM tussen te hangen, dan kun je dit soort acties wellicht zonder downtime uitvoeren.
Sounds scary, maar het werkt wel. Ik heb het wel eens gedaan (en gebruik nu overal standaard lvm ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

MrBarBarian schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:21:
[...]

Sounds scary, maar het werkt wel. Ik heb het wel eens gedaan (en gebruik nu overal standaard lvm ;) )
zelf ook wel eens gedaan om partitites om te wisselen (don't ask...).

Maar als je wilt resizen dan heb je het over LVM, dat wil je niet op gewone fdisk ( Daar denk ik ook meteen aan 2TB limiet van fdisk, fdisk heeft zelfs wat 1TB display bugs)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het hangt ook af van je filesystem. Met reiserfs in combinatie met parted _kan_ je hotresizen. Al ben ik van mening dat je het niet moet willen op een productieserver :P

Maar het is bij een aantal filesystems iig prima mogelijk om hot te resizen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ook onder ext2/3 heb je de resize_inode optie nodig bij de mkfs (nu standaard, eerst niet). De Debian installer deed dit bij mij bijvoorbeeld niet...

Ik gebruik altijd het volgende:
code:
1
2
3
4
- Resize LUN op SAN
- partprobe (onderdeel van parted)
- fdisk (zoals hierboven aangegeven)
- resize2fs

Dit wordt anders op het moment dat je multipath en / of LVM gebruikt. (multipath -F en pvresize / lvresize)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-07 11:58

igmar

ISO20022

highking schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:09:
Binnen een OS is een rescan van de scsi-bus doorgaans voldoende om de extra ruimte zichtbaar te maken. Onder Windows 2008 kunnen we dan zelfs op een partitie klikken en deze met een paar klikjes uitrekken tot het nieuwe maximum formaat van de schijf. Onder Linux hebben we die optie echter niet. Pluspluntje voor Windows waar wij als Linux beheerders natuurlijk helemaaaal niet blij mee zijn. >:)
Partities zijn niet simpel te resizen nee.
Als ik op Internet ga zoeken naar resizen van Linux partities kan ik niet veel vinden over resizen zonder de partitie te ontkoppelen. De enige optie die ik kan vinden is LVM. De oplossing zou dan zijn een extra LVM-partitie aan te maken en het volume over die nieuwe partitie uit te breiden. Leuk, maar dat betekend extra I/O, iets dat onze SAN beheerder niet grappig gaat vinden. Het lijkt niet mogelijk een LVM partitie te vergroten, enkel het volume daarbinnen (please correct me if I'm wrong).
1) De overhead is echt nul. 't is een grote mapping table, de overhead gaat je SAN beheerder echt niet merken. Een LVM kun je resizen, en de volumes daarbinnen ook. Sommige FS'sen ondersteunen alleen vergroten, niet verkleinen (XFS is er daar een van).

Dat resizen kan ook met het filesystem online (iig ext3 en xfs), dus zonder downtime. Ook het vergrote en verkleinen van een LVM kan zonder downtime.
Uitbreiden van ext3 kan wel on-the-fly met resize2fs, dat werkt ook perfect. De partitie die daaronder zit is echter bij normale (als in: met fdisk aangemaakte) partities niet zonder meer te resizen waardoor de partitie in kwestie alsnog ontkoppelt zal moeten worden. Lastig als het je root-partitie betreft.
Daar moet je dus rekening mee houden met de inrichting. Maar inderdaad, partities zijn niet simpel te resizen (lees : gebruik dat dus ook niet, maar laat LVM dit oplossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Dat van LVM en extra I/O had ik nog even overheen gelezen.

In dit topic op de HP fora wordt een mooie uitleg gegeven over wat er precies gebeurd.
There is a very slight overhead to using LVM but in almost everycase it's impossible to measure. All that really happens when I/O goes to a major device 64 (LVM) is that a table lookup is done to see that that I/O should really go to the scsi disk driver. It is essentially one extra lookup in the device switch table. All of this takes place in the kernel and, in general, this delay is trivial compared to the time required for the physical I/O.
De bovenstaande overhead is niet eens op de disk, maar in de kernel. Je hebt er gewoon echt 0 overhead van op SAN niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Rainmaker schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:02:
Dat van LVM en extra I/O had ik nog even overheen gelezen.
Ik roep ook niet dat LVM per definitie voor overhead zorgt, maar dat extenden van een volume over meerdere PV's dat wel doet. Niet zelf getest overigens dus daar zou ik behoorlijk naast kunnen zitten.

Gisteren even geprobeerd met pvresize een pv te extenden. Ik kon de pv echter groter maken dan de schijf, en dat vond het OS niet zo heel grappig toen ik ook het lv zo groot ging maken (machine liep vast en kwam na reboot niet meer op). Dit was op een RHEL 6 testmachine.

Maar goed, het is dus kennelijk wel degelijk mogelijk live te extenden. Verkleinen vind ik niet zo heel spannend (vmdk's kun je ook niet verkleinen, althans niet in vSphere 4.0). Ga eens wat meer met LVM spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

highking schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:05:
[...]
Ik roep ook niet dat LVM per definitie voor overhead zorgt, maar dat extenden van een volume over meerdere PV's dat wel doet. Niet zelf getest overigens dus daar zou ik behoorlijk naast kunnen zitten.
Nee hoor, de lookup naar logical extend veranderd alleen.
Gisteren even geprobeerd met pvresize een pv te extenden. Ik kon de pv echter groter maken dan de schijf, en dat vond het OS niet zo heel grappig toen ik ook het lv zo groot ging maken (machine liep vast en kwam na reboot niet meer op). Dit was op een RHEL 6 testmachine.
Ja, dan is je filesystem corrupt...

Je *hoeft* ook geen grootte op te geven bij growen, hij pakt automatisch de maximale grootte. Bij shrinken moet je wel de grootte opgeven
Maar goed, het is dus kennelijk wel degelijk mogelijk live te extenden. Verkleinen vind ik niet zo heel spannend (vmdk's kun je ook niet verkleinen, althans niet in vSphere 4.0). Ga eens wat meer met LVM spelen. :)
maar dat ga je toch niet gebruiken :)

Pagina: 1