Werking van Silverlight?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

voor mijn eindwerk op de avondschool maak ik een programma voor architecten. Omdat dit dus zowel op mac os x als windows moet kunnen draaien ben ik gaan zoeken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik ben dan terechtgekomen bij Silverlight. Maar helaas kan ik niet eenduidig vinden of dit een oplossing is voor mijn programma. Daarom een paar vraagjes hierover:

1) Als ik het goed begrijp, dan runt je Silverlight programma in een virtuele machine in een browser? Dus eigenlijk kan je je programma maken zoals een 'desktop' programma, en dit zal dan in elke browser draaien?
2) Dus als het programma in C# geschreven is, dan kan dit gerunt worden op een server met mac os x?
3) Kan ik aan een database op een andere locatie vanuit het programma? Of loopt dit programma afgesloten van al de rest?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moet het per se Silverlight worden? Heb je al gekeken naar iets als Java?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben geen programmeur en ik weet niet of dat een probleem is, maar het lijkt me wel relevant. Zoals ik het begrepen heb moet je er wel een licentie voor afsluiten bij Microsoft om content in Silverlight te kunnen afspelen. Dat is in ieder geval de officiele reden dat de Popcornhours er niet mee overweg kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 08:57:
Hey,

voor mijn eindwerk op de avondschool maak ik een programma voor architecten. Omdat dit dus zowel op mac os x als windows moet kunnen draaien ben ik gaan zoeken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik ben dan terechtgekomen bij Silverlight. Maar helaas kan ik niet eenduidig vinden of dit een oplossing is voor mijn programma. Daarom een paar vraagjes hierover:

1) Als ik het goed begrijp, dan runt je Silverlight programma in een virtuele machine in een browser? Dus eigenlijk kan je je programma maken zoals een 'desktop' programma, en dit zal dan in elke browser draaien?
2) Dus als het programma in C# geschreven is, dan kan dit gerunt worden op een server met mac os x?
3) Kan ik aan een database op een andere locatie vanuit het programma? Of loopt dit programma afgesloten van al de rest?

alvast bedankt.
1) Silverlight draait gewoon lokaal. Je kan geloof ik ook een desktop applicatie hiervan maken (correct me if i'm wrong :)).
2) Je hebt een server nodig met ASP.NET ondersteuning.
3) Je kan gewoon verbinding maken met een database.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23

beany

Meeheheheheh

Phyxion schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:03:
[...]

1) Silverlight draait gewoon lokaal. Je kan geloof ik ook een desktop applicatie hiervan maken (correct me if i'm wrong :)).
3) Je kan gewoon verbinding maken met een database.
1) Zoek op de term RIA(Rich Internet Applications)
2) Nee hoor, draait ook prima vanaf een linux webserver. Het zijn bestandjes die je op een webserver zet, van belang is dat de client Silverlight geinstalleerd heeft.
3) Kijk eens naar REST, of webservices. Op die manier is prima data uit te wisselen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Als alternatief kun je nog kijken naar Adobe AIR,
je kan dan in AS3 of in javascript programmeren.
AIR is crossplatform en werkt op Windows, OSX en Linux

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Marzman schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:01:
Ik ben geen programmeur en ik weet niet of dat een probleem is, maar het lijkt me wel relevant. Zoals ik het begrepen heb moet je er wel een licentie voor afsluiten bij Microsoft om content in Silverlight te kunnen afspelen. Dat is in ieder geval de officiele reden dat de Popcornhours er niet mee overweg kunnen.
Volgens mij ben je in de war met een eigen implementatie voor de in Silverlight gebruikte audio en video codecs, waar je idd een licentie voor moet afnemen. Voor de rest is Silverlight gewoon open.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

beany schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:09:
[...]

1) Zoek op de term RIA(Rich Internet Applications)
2) Nee hoor, draait ook prima vanaf een linux webserver. Het zijn bestandjes die je op een webserver zet, van belang is dat de client Silverlight geinstalleerd heeft.
3) Kijk eens naar REST, of webservices. Op die manier is prima data uit te wisselen.
Ik zie het inderdaad :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Phyxion schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:03:
beany schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:09:
Voor de eenduidigheid t.o.v. de TS en evt. andere passanten: wie van jullie twee heeft gelijk? Bronvermeldingen e.d. zouden handig zijn, want ASP.NET ondersteuning v.s. bestandjes-op-een-webserver is voor de TS een significant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

YopY schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:41:
[...]

[...]

Voor de eenduidigheid t.o.v. de TS en evt. andere passanten: wie van jullie twee heeft gelijk? Bronvermeldingen e.d. zouden handig zijn, want ASP.NET ondersteuning v.s. bestandjes-op-een-webserver is voor de TS een significant verschil.
http://msdn.microsoft.com...ff921170(v=pandp.20).aspx
Silverlight applications can be hosted on most types of Web servers, like Internet Information Server (IIS) or Apache. However, most Web servers are usually configured to serve only a short list of well-known file extensions. To allow Silverlight applications to be served from your Web server, you have to allow the MIME types in the following table to be served.
Al is het wel afhankelijk van welke features je gebruik maakt. Als je met WCF aan de slag gaat is ASP.NET misschien wel handig. Maar voor het meeste heb je niet perse ASP.NET nodig hoor :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

beany schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:48:
[...]

Al is het wel afhankelijk van welke features je gebruik maakt. Als je met WCF aan de slag gaat is ASP.NET misschien wel handig. Maar voor het meeste heb je niet perse ASP.NET nodig hoor :)
Gebruik maken van WCF maakt geen zak uit.
Je downloadt eigenlijk gewoon een soort van standalone applicatie en die wordt op je eigen computer uitgevoerd in een sandbox. Op dat moment heb je eigenlijk niets meer met de server te maken tenzij op die server ook nog een WCF service draait van jezelf natuurlijk. Dan is het een ander verhaal.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

ZaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:45:
[...]

Gebruik maken van WCF maakt geen zak uit.
Je downloadt eigenlijk gewoon een soort van standalone applicatie en die wordt op je eigen computer uitgevoerd in een sandbox. Op dat moment heb je eigenlijk niets meer met de server te maken tenzij op die server ook nog een WCF service draait van jezelf natuurlijk. Dan is het een ander verhaal.
En veel, zoniet de meeste, gevallen zal je met WCF met je eigen server communiceren. Dus het gebruik van WCF moet wel degelijk wat uit. Of anders: Denk goed na wat je precies wilt en waar je het wil hosten. Maar kaal Silverlight is zonder problemen op een niet iis-server te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de uitleg. Mijn eindwerk zal dus met Silverlight worden. Kijk er al naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraagje:

Dus als ik een programma schrijf met lagen, domein laag, persistentielaag, ui laag, waarvan enkel de ui laag in Silverlight is en de rest gewoon c#, dan kan de server dus zowel mac als pc zijn? (aangezien er iemand zei dat alles gedownload word naar de client om te runnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

en de rest gewoon c#
Als je de rest niet in de Silverlight app stopt, waar ga je het dan laten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Je kan wel aan code reuse doen, maar niet met native .net assemblies.
Inderdaad om het 'probleem' af te vangen dat de client dan geen dotnet hoeft te hebben (hoe moet het anders werken voor mac/linux gebruikers?)
Daarom moeten je libs ook silverlight assemblies worden.
Ofwel, alles in silverlight dus. Je komt wel een heel eind door virtuele references te maken naar files in je silverlight app naar een native .net app.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"Ofwel, alles in silverlight dus. Je komt wel een heel eind door virtuele references te maken naar files in je silverlight app naar een native .net app."

Dus het is wel mogelijk om native .net apps voor sommige lagen te gebruiken, maar dan met virtuele referenties. Zijn deze virtuele referenties gesynchroniseerde kopies van de native apps in de silverlight app? Zoals je in Java ook kan doen als je een web app schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja, er zijn wel wat uitzonderingen, maar over het algemeen kun je best aardig wegkomen met links naar files die in een .net project zitten.

Zal die referenties even iets meer proberen uit te leggen in een simpel voorbeeld:

Je hebt je WinForms GUI in .net

Je businesslogic in een .net project met de files
foo.cs
bar.cs

Silverlight businesslogic project die linked naar je .net project
Gewoon een nieuw project starten en dan add existing item doen.
Ga naar je foo.cs en dan opletten dat je niet gewoon 'Add' kiest, maar het dropdownpijltje en dan 'Add as Link'
Anders kopieert ie de sourcefile naar zijn eigen plek en dat is natuurlijk rot met versiebeheer en code reuse.

Als je dan aan het debuggen bent in je .net app en bug oplost is ie ook opgelost in je Silverlight app en hoef je alleen een recompile te doen

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23

Guldan

Thee-Nerd

Je kan natuurlijk ook je BLL laag via een webservice benaderen enige lastige is dan feitenlijk de UTIL laag.. maar het lijkt mij sterk dat je die niet in beide kan gebruiken door ze als reference aan en je BLL en je GUI toe te voegen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Guldan schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:01:
Je kan natuurlijk ook je BLL laag via een webservice benaderen enige lastige is dan feitenlijk de UTIL laag.. maar het lijkt mij sterk dat je die niet in beide kan gebruiken door ze als reference aan en je BLL en je GUI toe te voegen.
Het probleem met een webservice is dat deze zowel op windows als mac os x moet draaien, en ik ken er geen die dat kan voor .net applicaties, of ben ik mis? Ik bedoel dat de server zowel windows als mac os x mag draaien, dat is een voorwaarde voor mijn programma.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ZaZ schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:44:
Ja, er zijn wel wat uitzonderingen, maar over het algemeen kun je best aardig wegkomen met links naar files die in een .net project zitten.

Zal die referenties even iets meer proberen uit te leggen in een simpel voorbeeld:

Je hebt je WinForms GUI in .net

Je businesslogic in een .net project met de files
foo.cs
bar.cs

Silverlight businesslogic project die linked naar je .net project
Gewoon een nieuw project starten en dan add existing item doen.
Ga naar je foo.cs en dan opletten dat je niet gewoon 'Add' kiest, maar het dropdownpijltje en dan 'Add as Link'
Anders kopieert ie de sourcefile naar zijn eigen plek en dat is natuurlijk rot met versiebeheer en code reuse.

Als je dan aan het debuggen bent in je .net app en bug oplost is ie ook opgelost in je Silverlight app en hoef je alleen een recompile te doen
Waarom zou je files als link toevoegen? Je kunt beter gewoon zorgen dat je een losse assembly hebt waar je gewoon een reference naar kunt leggen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Woy schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 09:39:
[...]

Waarom zou je files als link toevoegen? Je kunt beter gewoon zorgen dat je een losse assembly hebt waar je gewoon een reference naar kunt leggen.
Omdat je niet een reference naar een .net assembly kunt leggen?
Dus maak je een Silverlight assembly die gebruik maakt van je files uit je .net project.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Je kan ook een SL assembly maken met alleen de business-logic. En die dan referencen in zowel je SL gui project als in je WinForms gui project. Volgens mij kan dit pas vanaf SL4.
Pagina: 1