Toon posts:

PC sluit uit zichzelf af bij bepaalde programma's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn pc sluit zich nu sinds een aantal maanden af wanneer ik bepaalde programma's afspeel. Sowieso bij Civilization 4 (spel) sluit de pc zich na zo'n tien minuten helemaal af.

Het lijkt ook constant te gebeuren wanneer ik iets kijk via uitzendinggemist.nl. Maakt niet uit in welke browser ik dit doe.

Blu-ray bestanden kan ik wel gewoon kijken via bijv. VLC player en er ontstaat dan geen enkel probleem. Ook gewoon internetten levert geen problemen op. De temperatuur van de processoren lijkt het probleem niet te zijn (programma voor gedownload) en de videokaart denk ik toch ook niet omdat ik dus wel gewoon videobestanden kan bekijken van 3 uur lang zonder problemen. Ook video's van een paar uur lang via youtube speelt de pc zonder problemen af en hetzelfde geldt voor googlevideo.

Ik heb:

Windows Vista Home Premium Service Pack 2
Packard Bell (jaja packard hell) iMedia D7000
Pentium Dualcore E5200 2,5 GHz processorcache 2mb
4,0 GB ram DDR2
64-bit systeem
Nvidia GEFORCE GT 120 1gb DDR2-SDRAM

Ik heb de pc nu zo'n anderhalf jaar en heb tot een aantal maanden terug altijd Civilization gewoon urenlang kunnen spelen. Ook battlefield 2 en bad company 2 hebben nooit problemen gegeven.

Voordat ik nu windows opnieuw ga installeren, wilde ik eerst even kijken of er hier mensen zijn die misschien weten wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Verwijderd

[b][message=35464089,noline]probably_on_pcp schreef op dinsdag 01 februari 2011 @
Blu-ray bestanden kan ik wel gewoon kijken via bijv. VLC player en er ontstaat dan geen enkel probleem. Ook gewoon internetten levert geen problemen op. De temperatuur van de processoren lijkt het probleem niet te zijn (programma voor gedownload) en de videokaart denk ik toch ook niet omdat ik dus wel gewoon videobestanden kan bekijken van 3 uur lang zonder problemen. Ook video's van een paar uur lang via youtube speelt de pc zonder problemen af en hetzelfde geldt voor googlevideo.
Youtube gaat in ieder geval over de CPU en niet over de videokaart, ondanks dat het video is. Dat laat de optie dat het toch aan je videokaart ligt open en ik zou daar dan ook als eerste eens naar kijken :)

Kast trouwens al opengemaakt en stof verwijderd? Anderhalf jaar is genoeg voor de opbouw van een warm dekkleedje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 04:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 04:47:
[...]

Youtube gaat in ieder geval over de CPU en niet over de videokaart, ondanks dat het video is. Dat laat de optie dat het toch aan je videokaart ligt open en ik zou daar dan ook als eerste eens naar kijken :)

Kast trouwens al opengemaakt en stof verwijderd? Anderhalf jaar is genoeg voor de opbouw van een warm dekkleedje.
Dat zal ik dan morgen gelijk eens doen. Maar het afspelen van een groot bestand met VLC mediaplayer gaat dan ook via de CPU?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 04:50:
Dat zal ik dan morgen gelijk eens doen. Maar het afspelen van een groot bestand met VLC mediaplayer gaat dan ook via de CPU?
Ik geloof dat VLC het hardwarematig afspelen van content niet of gedeeltelijk ondersteunt (ondanks wat er gesuggereerd wordt in de menu's), ik gebruik er in ieder geval Media Player Classic voor (gratis!). Dat is de enige player die ik kon ontdekken die Full-HD content zonder noemenswaardige load op de processor afspeelt.

Gooi voor de grap eens de Task Manager (gewoon die van Windows) in de Performance tab open samen met de vergelijkbare grafiek van RivaTuner tijdens het (af)spelen, dan kan je perfect zien of de CPU (Task Manager) of GPU (RivaTuner) het voor zijn kiezen krijgt bij iedere taak.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 04:56:
[...]

Ik geloof dat VLC het hardwarematig afspelen van content niet of gedeeltelijk ondersteunt (ondanks wat er gesuggereerd wordt in de menu's), ik gebruik er in ieder geval Media Player Classic voor (gratis!). Dat is de enige player die ik kon ontdekken die Full-HD content zonder noemenswaardige load op de processor afspeelt.

Gooi voor de grap eens de Task Manager (gewoon die van Windows) in de Performance tab open samen met de vergelijkbare grafiek van RivaTuner tijdens het (af)spelen, dan kan je perfect zien of de CPU (Task Manager) of GPU (RivaTuner) het voor zijn kiezen krijgt bij iedere taak.
Ik heb RivaTuner gedownload en kon niets vreemds vinden behalve dan dat de temp. van de GPU me vrij hoog lijkt, namelijk zo rond de 65-70 graden Celsius. Maar als ik Battlefield Bad Company 2 speel dan gaat de temp. omhoog tot 85 maar gebeurt er verder niets. Als ik dan vervolgens op de site van tegenlicht een programma afspeel, dan blijft de temp. rond de 65 en na 10 a 15 min. sluit de pc weer af.

Het gebeurt trouwens alleen met Microsoft Silverlight Player volgens mij, niet op de gewone uitzendinggemist.nl site.

Is het dan toch een software conflict?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 03:21:
Is het dan toch een software conflict?
Je bent goed op weg, maar de beste (en imho enige) manier om er achter te komen wat het probleem nu is is het probleem eerst reproduceren en en dan vervolgens isoleren. Systematisch dingen uitsluiten totdat je het probleem te pakken hebt.

Het kost een hoop tijd en werk, maar is de enige methode waarbij je niet random zaken aan het proberen bent.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 03:25:
[...]

Je bent goed op weg, maar de beste (en imho enige) manier om er achter te komen wat het probleem nu is is het probleem eerst reproduceren en en dan vervolgens isoleren. Systematisch dingen uitsluiten totdat je het probleem te pakken hebt.

Het kost een hoop tijd en werk, maar is de enige methode waarbij je niet random zaken aan het proberen bent.
Ik heb net gegoogled op silverlight en shutdown en meer mensen lijken hetzelfde probleem te hebben als ik nadat ze silverlight hebben geinstalleerd. Ik ben nu Civ 4 opnieuw aan het installeren en kijk dan wat er gebeurt. Daarna zal ik silverlight eens verwijderen...

En is 65 graden een normale temp. voor een GPU?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 03:46 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Denk dat het ook verstandig is om eens de drivers te gaan updaten van bv je videokaart, hetgeen ook vaak wel al een boel problemen kan verhelpen. Via Windows update word namelijk niet altijd alles up to date gehouden en zal je uiteindelijk toch zelf handigmatig moeten doen.

En ja die 65 graden en 85 graden van je gpu zijn normaal want die kunnen zelfs wel tot 100 graden op lopen bij zware games. Waar je wel eens op kan letten is welke temperatuur je gpu heeft als je verder niets doet en de pc dus idle staat. Wanneer die bv rond de 45 a 50 graden liggen dan kan het zijn dat je toch eens je pc moet gaan uit stoffen maar dan NIET met de stofzuiger.

[ Voor 41% gewijzigd door Roel1966 op 02-02-2011 03:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Silverlight deinstalleren werkt niet, Civ 4 opnieuw installeren werkt niet...

Ben nu de drivers van de videokaart aan het updaten... werkt dat niet dan zal ik de kast morgen eens openen en goed schoonmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Met de nieuwe drivers lijkt Civ 4 nu weer normaal te werken. Met Silverlight iets kijken op de site van Tegenlicht kan nu 5 minuten langer en dan sluit gewoon weer de hele boel af...

Nu maar hopen op een goeie update van Silverlight of weer een nieuwe update van de Nvidia drivers.

Camacha en Roel, bedankt voor het meedenken en de tips! :)

• Roel1966
  • Niet online
Ik lees dat je de drivers geupdated hebt echter niet dat je de drivers eerst verwijderd hebt en je eens het volgende kan proberen. Allereerst dus de drivers helemaal verwijderen en daarna download en start je driversweeper die ook alle restanten van je driver helemaal verwijderd. Vervolgens download je dan de laatste nieuwe drivers via onderstaande link en installeer je die eens en dan kijken of je nog problemen blijft houden.

http://downloads.guru3d.c...tup%29-download-1655.html
http://www.nvidia.co.uk/o...66.58-whql-driver-uk.html

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:27:
Ik lees dat je de drivers geupdated hebt echter niet dat je de drivers eerst verwijderd hebt en je eens het volgende kan proberen. Allereerst dus de drivers helemaal verwijderen en daarna download en start je driversweeper die ook alle restanten van je driver helemaal verwijderd. Vervolgens download je dan de laatste nieuwe drivers via onderstaande link en installeer je die eens en dan kijken of je nog problemen blijft houden.

http://downloads.guru3d.c...tup%29-download-1655.html
http://www.nvidia.co.uk/o...66.58-whql-driver-uk.html
Ik zal dit straks eens gaan proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
De pc doet het weer helemaal perfect!!

Heb vanavond de kast eens goed schoongemaakt en alle stof verwijderd. Ik denk zelf dat het probleem niet de stof was, maar tussen de chip en de ventilator (die metalen constructie die de warmte moet geleiden en afvoeren) zat een plakkerige substantie(?). Ik dacht eerst dat ik daar beter niet aan kon komen, dat het een soort van lijm was dat er tussen hoorde, maar heb het toch schoongemaakt en nu doet hij het dus weer.

Ik denk dat de temp. van de processor af en toe enigszins piekte omdat de warmte niet geleidelijk kon worden afgevoerd door die rare kleverige substantie die er tussen zat :)

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-12 06:43

Infinchible

Woef!

Euhm, die rare kleverige substantie is dus koelpasta. Dat zorgt ervoor dat je processor een perfecte aansluiting heeft met je processorkoeler. Zonder koelpasta kan de processor misschien zijn warmte niet goed kwijt. Het kan wel zijn dat er teveel tussen zat, dat is ook niet goed. Het best is om goede koelpasta te kopen (bijvoorbeeld Arctic Silver), daar een heeel klein beetje op de heatsink (1 of 2 rijstkorreltje) te deponeren en dat zo dun mogelijk proberen uit te smeren met iets als een pinpas of iets anders glad.
Maar het is dus wel aan te raden om koelpasta tussen je processor en koeler te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Infinchible op 05-02-2011 14:44 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Kleverigheid aan de koelblok kan, als je bijv rookt naast je pc. Stof en nicotine.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 08:51:
De pc doet het weer helemaal perfect!!

Heb vanavond de kast eens goed schoongemaakt en alle stof verwijderd. Ik denk zelf dat het probleem niet de stof was, maar tussen de chip en de ventilator (die metalen constructie die de warmte moet geleiden en afvoeren) zat een plakkerige substantie(?). Ik dacht eerst dat ik daar beter niet aan kon komen, dat het een soort van lijm was dat er tussen hoorde, maar heb het toch schoongemaakt en nu doet hij het dus weer.

Ik denk dat de temp. van de processor af en toe enigszins piekte omdat de warmte niet geleidelijk kon worden afgevoerd door die rare kleverige substantie die er tussen zat :)
Zoals hierboven al beschreven is die z.n. kleverige substantie koelpasta en die kan je wel verwijderen echter moet je daarna wel weer nieuwe pasta aan brengen. Doe je dit niet dan heb je kans dat je binnenkort hetzelfde probleem gaat krijgen want zonder pasta word de cpu veel te heet. Net die pasta zorgt voor de warmteoverdracht van cpu naar het koellichaam dus ik raad je aan zo snel mogelijk weer pasta aan te brengen.

Overigens een paar dingen die je hierbij moet weten is dat die pasta giftig is en dus niet zo verstandig om er met je vingers aan te gaan zitten en wanneer je dat toch doet dan altijd de handen heel goed schoonmaken. Voor het schoonmaken altijd 96% alcohol gebruiken en het liefste met een goed doekje alles dan afvegen totdat de cpu weer mooi glimt en het koellichaam ook, en dan vervolgens zoals boven al beschreven weer nieuwe pasta aanbrengen maar vooral niet te veel en ook weer niet te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Infinchible schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:40:
Euhm, die rare kleverige substantie is dus koelpasta. Dat zorgt ervoor dat je processor een perfecte aansluiting heeft met je processorkoeler. Zonder koelpasta kan de processor misschien zijn warmte niet goed kwijt. Het kan wel zijn dat er teveel tussen zat, dat is ook niet goed. Het best is om goede koelpasta te kopen (bijvoorbeeld Arctic Silver), daar een heeel klein beetje op de heatsink (1 of 2 rijstkorreltje) te deponeren en dat zo dun mogelijk proberen uit te smeren met iets als een pinpas of iets anders glad.
Maar het is dus wel aan te raden om koelpasta tussen je processor en koeler te hebben.
Ik had al een vermoeden dat het een doel diende :D

Ik heb ook niet alles verwijderd, maar wel een groot deel omdat dat er makkelijk af te vegen was. Er zit dus nog een beetje tussen, maar ik laat vanaf nu gewoon constant Realtemp draaien om de temp. van de CPU in de gaten te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:25:
[...]

Zoals hierboven al beschreven is die z.n. kleverige substantie koelpasta en die kan je wel verwijderen echter moet je daarna wel weer nieuwe pasta aan brengen. Doe je dit niet dan heb je kans dat je binnenkort hetzelfde probleem gaat krijgen want zonder pasta word de cpu veel te heet. Net die pasta zorgt voor de warmteoverdracht van cpu naar het koellichaam dus ik raad je aan zo snel mogelijk weer pasta aan te brengen.

Overigens een paar dingen die je hierbij moet weten is dat die pasta giftig is en dus niet zo verstandig om er met je vingers aan te gaan zitten en wanneer je dat toch doet dan altijd de handen heel goed schoonmaken. Voor het schoonmaken altijd 96% alcohol gebruiken en het liefste met een goed doekje alles dan afvegen totdat de cpu weer mooi glimt en het koellichaam ook, en dan vervolgens zoals boven al beschreven weer nieuwe pasta aanbrengen maar vooral niet te veel en ook weer niet te weinig.
Ik heb gelukkig dus nog niet alles weggehaald. Verder vind ik het moeilijk in te schatten wat veel is en wat weinig, maar wat er tussen zat was volgens mij behoorlijk veel. Het zat er nl. behoorlijk dik op.

Maar ik hou de temp. goed in de gaten vanaf nu :)
Pagina: 1