Probleem: Switch vertraagt snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 21:58
Probleem is gefixed!

Hallo allemaal!

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn netwerk en ik kom er maar niet achter waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb ondertussen wel het punt gevonden waar het probleem zou moeten zitten, maar kan hier geen oplossing voor vinden.
Goed, om dit wazige verhaal hierboven wat meer inhoud te geven zal ik hieronder even het probleem uitleggen.

Ik krijg mijn internet geleverd van UPC met een max van 30 mbits.

Mijn thuisnetwerk bestaat uit een Modem van UPC die is aangesloten op een Router van Cisco (specs even kwijt, maar imo niet belangrijk voor het probleem) na deze router zit er nog een switch waar meerdere computers op aan zitten gesloten. Deze switch staat er omdat de router op de begane grond staat en de switch op de 1e verdieping.

Dus: Modem -> Router -> Switch -> PCs

Goed, het probleem. Het is kort, na de switch wordt mijn internet vertraagd (30 mbits -> 6 mbits). Dat is het.

Wat heb ik allemaal al gedaan en hoe ben ik tot deze conclusie gekomen?
Ik heb de kabel vanaf de modem op mijn laptop aangesloten en getest, ik kwam hier op 30 mbits uit (normaal). Het ligt dus niet aan de levering van UPC.
Daarna heb ik een kabel in de router gestopt en deze getest (dus modem -> router -> laptop), ook hier weer 30 mbits. Het probleem ligt dus ook niet bij de router (zo snel gedacht).
Hierna ben ik na de 1e verdieping gegaan en heb daar de kabel getest, ook weer 30 mbits. Kabel schijnt dus ook gewoon in orde te zijn.
Daarna heb ik aan de switch een korte netwerk kabel gekoppeld en de snelheid met mijn laptop getest. Nu opeens 6 mbits. Het eerste waar ik aan dacht was, de switch moet dan dus kapot zijn?
Daarna een andere switch er neer gezet, getest, weer 6 mbits.

Goed, nu het probleem wat duidelijker is voor iedereen vraag ik mij hardop af: Waarom gaat de snelheid van mijn internet na de switch van 30 mbits naar 6 mbits? Heeft dit met een firmware versie te maken van mijn router? Heeft het toch iets te maken met de switches?

Ik kan mij niet meer herinneren of er een voorval (bv updaten van firmware versie router) heeft plaatsgevonden en dat de snelheid daarna omlaag is gegaan.

De switch die er nu staat is een NexHub HA050 (LinkSys), welke tot voor kort altijd goed gefunctioneerd heeft.

Mijn vraag bij deze.. Help mij van dit probleem af :'( Bedankt alvast! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat als je de rest van de kabels op de switch er even uit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het is een 10Mbit HUB die je daar hebt, die zal IDD de snelheid naar beneden trekken...

Haal een switch ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2011 21:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een hub an sich hoeft geen probleem te zijn, hoewel het niet meer van deze tijd is. Staat het ding volop te knipperen toevallig? Misschien zit er ergens een loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Jongens! Ik heb het probleem boven water! Het was idd de switch (ik had deze vervangen met een andere zoals DANGER al zei). Er heeft echter iemand binnen mijn huishouden een knop omgezet op de switch waardoor de snelheid omlaag is gegaan
Deze weer goed gedaan en voila, 30 mbits :)

Slotje kan er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een knop op een switch voor een snelheidsverlaging. Verklaar je alsjeblieft nader.

(en topics gaan niet op slot, tenzij ze "slecht" zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Er zat aan de zijkant een knop die ik kon omzetten van Extension Port naar Dual-Band, dit is trouwens wel een andere switch dan die NexHub HA050. Deze haalde maar 6 mbit op de Extension Port (wss een van mijn broers uit onwetenheid opgezet denk ik?) en met dual-band gewoon 30 mbit.
Ik heb dus de knop van Extension Port naar Dual-Band gezet en toen deed mijn netwerk het weer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ben ik een redelijk netwerkbeheerder, maar van wat je net gedaan hebt snap ik geen donder. Of is je 'switch' eigenlijk een wireless gebeuren?

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 31-01-2011 22:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Hoi CyBeR, gisteren was ik nogal in een haast en het kan zijn dat ik het daarom niet echt duidelijk heb kunnen uitleggen.
Een maand geleden, na wat onenigheid thuis en wat "cableplugs" (= netwerk plat) ging de snelheid van mijn thuisnetwerk drastisch omlaag. Ik dacht dat dit aan de switch lag en heb deze toen omgeruild met een hub.
Echter deze hub bleek maar 10 MBits als maximale doorvoersnelheid te hebben, waar D4NG3R mij op attendeerde. Hierna heb ik de hub weer omgewisseld met mijn oude switch en testte toen mijn netwerk, weer ~6 MBits.
Ik had ook zelf al op internet rond gezocht en zag dat sommige wel eens problemen hadden met de snelheid van hun netwerk als er een knop op de switch verkeerd stond. Dus ik ging kijken en zag daar één knop op zitten. Een knop die je kon zetten op "Extension Port" of "Dual-Band". Op het moment dat ik keek stond deze op "Extension Port" en heb de knop dus op "Dual-Band" gezet. Hierna weer getest en kwam toen op mijn normale 30 MBits uit via speedtest.net.
Ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen maken wat nou het probleem was en hoe ik dit heb opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Wat je fysiek gedaan hebt was altijd al duidelijk, maar wat die knop inhoudt zegt mij compleet niets :P Dual-band klinkt als iets draadloos namelijk. Om welk product hebben we 't hier?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 01-02-2011 10:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Ben op dit moment niet thuis en kan dus ook niet kijken wat voor een switch het is. Maar als je vraag gaat over hoe het netwerk in elkaar steekt, dan is het antwoord daarop bekabeld :)
Pagina: 1