• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb op dit moment een MSI P55-GD65 met I5, 8gb geheugen en daarop aangesloten:

2x 5850 in crossfire (MSI TwinFrozr) (dus beide PCI-E 16x bezet)
1x MSI STAR USB3-Sata6 controller op de PCI-E 4x slot

en last but not least had ik graag een geluidskaart op mijn mobo aangesloten. En daar volgt nu het probleem.

Ik heb vorige week een Creative X-FI Titanium PCI-E 1x gekocht, maar deze werd niet in mijn W7 Ultimate 64bit herkent; alsof er neits aangesloten was. Probleem gegoogled en blijkt dat er veel problemen zijn met deze kaart te samen met W7. Ook speciale, handmade drivers werkten niet; de X-FI werd niet herkent (ook niet als unknown in device manager).

Vandaag zonder problemen mogen ruilen voor een Asus Xonar DX, ook PCI-E dus. Ik vandaag inpluggen, maar wederom word de kaart niet herkend. Alsof er niets in het slot aanwezig is.

Ik heb n.a.v. de problemen met de Titanium W7 opnieuw geinstalleerd gehad, ATI drivers gedeinstalleerd (evt HDMI conflict) en de bios geupdate.

Dit mocht niet helpen en het lijkt dat ik nu het zelfde probleem heb met de Xonar.

Ik vermoed dat het een instelling of probleem met mobo is, vandaar in deze sectie mijn vraag. Ik heb de handleiding van mijn mobo doorgenomen, maar er staat nergens dat mijn PCI-E 1x niet kan gebruiken omdat ik bijvoorbeeld al de 2x16 en de 4x gebruik. Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb met een naked setup gedraaid waarbij maar 1 5850 aangesloten was, 1 controller,1 hdd, 1 reepje van 2gb, geen overclocks en een schone installatie van W7, waarbij ik in de BIOS ook de onboard sound heb uitgeschakeld.
Vanzelfsprekend heb ik alle nieuwste drivers en firmware (bios) gedownload.

Ik kan de geluidskaart niet in mijn andere PCI-E 1x stoppen omdat de koeler van mijn videokaart in de weg zit.

Mis ik iets?

Sysspecs in overzicht:

Mobo: MSI P55-GD65
CPU: Intel I5
Geheugen: 4 x 2gb (ook getest met 1 x 2gb)
2 x 5850 MSI twinfrozr in crossfire (ook getest met 1 x een 5850)
HDD: SSD Crucial C300 aangesloten op de MSI Sata6 controller
4x normale hdd.
Seasonic 500+ voeding.

en ja, ik heb de voedingskabel op de Xonar aangesloten 8)
en nee, een PCI soundcard past ook niet, door de 2e 5850 dus kan ook niet overstappen
en ja, mijn onboard sound voldoet niet aan mijn eisen ;).

T60P Widescreen

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ff klein kickje met een kleine update. Ik denk dat dit verhaal een andere wending gaat krijgen;

ik heb zojuist 1 5850 eruit getrokken en in de PCI-16 de geluidskaart gezet.
Na booten werd de kaart wel meteen herkend :S. Is het zo dat ik niet alle sloten tegelijk kan gebruiken of dat ik de PCI-E1 moet enablen? Is daar iets bekend over?

Zonder de 2e 5850 en de Xonar in de PCI-e1 (bovenste dus) werkt hij niet.

Ik heb de bios en manual keer op keer doorgenomen, maar ik kan nergens zo'n instelling vinden. Ik zie iets over het hoofd, maar wat?

Zou ik de PCI-e1 kunnen testen op een of andere manier?

T60P Widescreen

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:17
Ik heb even de pinout voor je opgezocht van PCI-Express 1x. Deze is te vinden op: http://pinouts.ru/Slots/pci_express_pinout.shtml
Je zou met een multimeter het voltage tussen de +12V en de GND kunnen meten. Als je dit goed doet zou er 12V op moeten staan. Ik ben echter niet zo bekend met elektriciteit en weet dus ook niet precies wat alle pins precies inhouden. Misschien dat iemand me kan aanvullen :)

Verwijderd

Ik kan het fout hebben, maar zijn de PCI-E lanes in de chipset niet beperkt tot 32 maximaal? Als je dus 2 x PCI-E x16 zou gebruiken, zouden er geen lanes meer over zijn.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:17
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:55:
Ik kan het fout hebben, maar zijn de PCI-E lanes in de chipset niet beperkt tot 32 maximaal? Als je dus 2 x PCI-E x16 zou gebruiken, zouden er geen lanes meer over zijn.
Je moederbord gaat dan automatisch terugschakelen, naar iets van 8x 8x en 1x.

@TS:
Heb je al geprobeerd om je geluidskaart toch in die andere poort te stoppen en een videokaart er even uit te halen? Zover ik uit je begrijp, heb je dat nog niet gedaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:55:
Het bord heeft sowieso geen 2 x16 sloten. Verder heb je max 16 lanes beschikbaar van de CPU (dat is of 1x x16 of 2x x8) en daarnaast nog 8 lanes vanuit de southbridge
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/intel-p55/block.gif
Als het x4 slot in gebruik is dan zou je nog 4 lanes moeten hebben, maar ik heb geen idee wat er op dit bord nog allemaal aanhangt (lan, geluid, extra storage hangt waarschijnlijk allemaal aan PCIelanes).

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou de P55 chipset heeft maar 8 PCI-express 2.0 lanes beschikbaar volgens http://www.intel.com/Prod...sets/P55/P55-overview.htm?

Dat zou betekenen dat je videokaarten waarschijnlijk beide 2 lanes krijgen, de s-ATA controller 4 en dan blijft er niks over voor je geluidskaart? Wellicht moet je het in die hoek zoeken; iemand die hier iets zinnigs over kan roepen? 8 2.0-lanes lijkt me zo weinig... dan heeft TS namelijk in feite helemaal niks aan zijn Crossfire setup!

• Nielson
  • Laatst online: 00:16
woelders schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:09:
Dat zou betekenen dat je videokaarten waarschijnlijk beide 2 lanes krijgen, de s-ATA controller 4 en dan blijft er niks over voor je geluidskaart? 8 2.0-lanes lijkt me zo weinig... dan heeft TS namelijk in feite helemaal niks aan zijn Crossfire setup!
Kijk eens goed naar het plaatje wat Terw_Dan gepost heeft, de northbridge heeft er 16 voor de videokaarten, eventueel op te splitsen in 8/8. De southbridge levert er 8, waarvan er dus 2 gebruikt worden voor de beide netwerkchips, 1 voor de JMicron 363 pata/sata controller,1 voor de VIA firewire controller en 4 voor het PCI-e 4x slot.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
even wat antwoorden op jullie vragen:
Heb je al geprobeerd om je geluidskaart toch in die andere poort te stoppen en een videokaart er even uit te halen? Zover ik uit je begrijp, heb je dat nog niet gedaan.
Ja, zie mijn 2e post (kick). Ik heb gister mijn 2e 5850 eruit getrokken, en in die PCI-16 mijn geluidskaart gezet: dat werkte meteen.
Als het x4 slot in gebruik is dan zou je nog 4 lanes moeten hebben, maar ik heb geen idee wat er op dit bord nog allemaal aanhangt (lan, geluid, extra storage hangt waarschijnlijk allemaal aan PCIelanes).
Ik heb dus nu op dit moment 2 maal een 5850 aangesloten (die inderdaad nu beide op 8x werken ipv 2x 16).
Ook heb ik op de PCI-4x een USB3/Sata6 controller aangesloten.

Ik heb dus 'over': 2x PCI-E 1x en 2 x PCI (normaal).

Ik heb me nooit zo verdiept in aantal lanes etc, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat wat op het mobo fysiek zit, dus ook aangesloten kan worden...wat heb ik aan al die sloten als ik max 2 vidkaarten en een controllertje kan aanslutien?? 8)7 .

I.i.g. ik moet het dus zoeken in de 'overbezetting'?

Zou dit betekenen dat als ik 1 van de 2 LAN's uitschakeld plus onbaord raid controller dat dit moet werken?

Hoop dat er 2 raid's op zitten, omdat ik 5 hdd's moet uitlezen. Dan zou ik er dus 2 op de PCI-4x controller kunnen laten en 3 op 1 van de 2 raid's.

Dit ff aandachtig gelezen:
Kijk eens goed naar het plaatje wat Terw_Dan gepost heeft, de northbridge heeft er 16 voor de videokaarten, eventueel op te splitsen in 8/8. De southbridge levert er 8, waarvan er dus 2 gebruikt worden voor de beide netwerkchips, 1 voor de JMicron 363 pata/sata controller,1 voor de VIA firewire controller en 4 voor het PCI-e 4x slot.
als ik dus de firewire uitzet in de bios, heb ik een lane over voor mijn geluidskaartje? Firewire gebruik ik toch nooit? Dan zou ik dus geholpen zijn.

Werkt dat zo? Want nu werkt die PCI-E1 dus niet, maar hoe wordt deze weer wel ingeschakeld? Is dat automatisch als er een lane beschikbaar komt, of geldt dat alleen met de verdeling over de fysieke poorten en kan ik door het uitschakelen van onboard devices nooit een lane vrijmaken?

Want ik heb mijn twijfels; immers als ik de 2e 5850 niet aansluit en mijn xonar in de PCI-E1 stop werkt deze nog steeds niet; ergo ik zou 8 lanes over moeten hebben, maar dit wordt dus niet overgenomen door de PCI-E1

Om eerlijk te zijn een waardeloos systeem dit. Ik ben geen noob, maar ik voel me nu redelijk 'genaaid' omdat ik echt niet snap waarom je dan zoveel fysieke poorten hebt; had er dan een small-ATX mobo van gemaakt :S. (komt notabene uit de BBG van november meen ik).

[ Voor 32% gewijzigd door Seesar op 03-02-2011 16:03 ]

T60P Widescreen

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja dat bord komt uit de bbg. Ik heb hem er zelf in gezet en hem ook zelf in gebruik. De beperking waar je nu tegenaan loopt, heeft echter niets te maken met het bord, maar met de fysieke beperkingen van de chipset. Neem een ander bord van Asus, Gigabyte, etc. en je loopt tegen exact dezelfde problemen aan. Al die aansluitmogelijkeden zitten erop om je flexibiliteit te bieden, niet met de bedoeling ze allemaal te gebruiken. Je zult dus keuzes moeten maken.
Overstappen op s1155 heeft geen nut, want dat platform ken exact dezelfde beperking.

• Nielson
Seesar schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:53:
als ik dus de firewire uitzet in de bios, heb ik een lane over voor mijn geluidskaartje? Firewire gebruik ik toch nooit? Dan zou ik dus geholpen zijn. Werkt dat zo? Want nu werkt die PCI-E1 dus niet, maar hoe wordt deze weer wel ingeschakeld? Is dat automatisch als er een lane beschikbaar komt, of geldt dat alleen met de verdeling over de fysieke poorten en kan ik door het uitschakelen van onboard devices nooit een lane vrijmaken?
Durf het je niet te zeggen, probeer het eens uit.
Want ik heb mijn twijfels; immers als ik de 2e 5850 niet aansluit en mijn xonar in de PCI-E1 stop werkt deze nog steeds niet; ergo ik zou 8 lanes over moeten hebben, maar dit wordt dus niet overgenomen door de PCI-E1
Als je de 2e kaart verwijderd krijgt de eerste gewoon weer de volle 16 denk ik. Iig komen die lanes van de 16x sloten van een fysiek andere chipsetgedeelte, dus zullen ze niet zondermeer aan de 1x sloten toegewezen kunnen worden verwacht ik.
Om eerlijk te zijn een waardeloos systeem dit. Ik ben geen noob, maar ik voel me nu redelijk 'genaaid' omdat ik echt niet snap waarom je dan zoveel fysieke poorten hebt; had er dan een small-ATX mobo van gemaakt :S. (komt notabene uit de BBG van november meen ik).
Beetje krom is het wel, bij de iets uitgebreidere P55-GD80 staat het er trouwens wel bij op de MSI site:
PCI_E5 supports PCIE 1.1 x4 speed only
- When PCI_E5 is in use, all PCIE x1 slots will be unavailable

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
het is geen verwijt naar de BBG, maar ik snap deze filosofie gewoon niet.

Wat heb ik aan al die poorten als er maar 3 kunnen werken? Hoe kan een game-mobo nou niet voldoen aan de vraag om niet alleen maar met die onboard meuk te hoeven werken; ik stel toch niet zulke hele rare eisen aan een mobo: crossfire, geluidskaart en sata controller erop (niet onboard dus)?

Daarnaast, al zou ik ten koste van alles persé willen dat de PCI-E1 werkt, zelfs dat krijg ik niet voor elkaar;

als ik onboard lan en firewire uitschakel, zouden er dus 2 lanes vrij moeten komen; xonar wordt nog steeds niet herkend (zojuist geprobeerd).

als ik daarnaast de 2e 5850 ontkoppel wordt de kaart nog steeds niet herkend. Er zouden 8 lanes vrij moeten komen.

Ergo; ik heb nog geen situatie kunnen creeren dat de PCI-E1 poort werkt.....ook niet als ik alles ontkoppel.

Is deze poort dan uberhaupt wel op de chipset aangesloten???

Tuurlijk kan ik de xonar in de PCI-16 stoppen, maar het idee is nu even; wat moet ik uberhaupt doen om die PCI-E1 werkend te krijgen?
PCI_E5 supports PCIE 1.1 x4 speed only
- When PCI_E5 is in use, all PCIE x1 slots will be unavailable
Dat zal dan voor die van mij ook gelden want mijn PCI_E4 is een 4x poort, bezet door de controller.

Ik ga eens kijken wat ie doet zonder controller erin; Crucial SSD schijnt toch niet echt gebruik te maken van Sata6, ondanks dat deze het ondersteunt.

Keep you posted.

PS; behoorlijk onduidelijk moet ik zeggen dit.....begint nu te dagen, maar tis niet echt duidelijk gecommuniceerd naar de consument. Zit wellicht niet diepgenoeg in deze stof, maar had niet verwacht dat dit soort 'adders' er waren en dat je flowdiagrammen moet verstaan om te zien of alles wat jij wil aansluiten ook kan.

Staat ook niets van in manual; naar zo'n soort opmerking was ik dus ook aan het zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door Seesar op 03-02-2011 16:17 ]

T60P Widescreen

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik post dit even apart van mijn bovenstaande post, de OPLOSSING

Ik heb dus de controller uit de PCI-4x gehaald en nu werkt mijn geluidskaart wel; werd meteen herkend.

Op zich is dus mijn probleem met jullie hulp opgelost, maar dan heb ik 1 tip voor MSI en consorten die deze chipset gebruiken;

knal er 2x PCI-16x sloten op en 1 PCI-4x waar je van alles in kunt douwen (zowel 4x als 1x) want aan die 2 PCI-1x andere poorten heb je dus echt geen ene reet als je PCI-4x bezet is.

Daarnaast kun je PCI-1x meuk in een PCI-4x zetten dus wat hier nou de filosofie van is om je 2 extra PCI-1x erop te zetten die je dan toch niet gebruiken kunt :S.

Opzoek naar ander mobo dus...of ff uitpluizen of ik nou echt die Sata6 controller nodig heb (usb3 sowieso niet).

Pff....dit had wel even in de manual mogen staan van het mobo (sowieso een heel kort stukje aangaande die poorten). Mijn god........

bedankt uiteraard!

[ Voor 4% gewijzigd door Seesar op 03-02-2011 16:28 ]

T60P Widescreen

• Nielson
Het is een heel gepuzzel idd, maar zoals Ed_L al zei komt het vooral door de P55 chipset, dus met een ander bord zul je waarschijnlijk iets vergelijkbaars hebben. Overigens wordt het verhaal nog veel leuker :) Omdat Intel de 8 PCI-e v2.0 lanes van de southbridge beperkt tot feitelijk v1 snelheid leveren deze eigenlijk te weinig bandbreedte voor de veel gebruikte USB3 en SATA6 uitbreidingschips, die elk maar een enkele (v2) lane nodig hebben. Zie ook dit zeer informatieve artikel bij de buren. Eén van de (m.i. betere) oplossingen is het gebruik van een PLX chip om 4 lanes om te vormen tot twee v2 lanes, exact wat er op jouw MSI uitbreidingskaartje ook zit. Houdt hier dus ook rekening mee bij je eventuele nieuwe mainboard keuze, succes ;)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is dan ook het enige dat Intel gefixed heeft op de 6-serie chipset. De enige oplossing als je echt alles wil kunnen gebruiken dat TS nu in zijn mobo wil steken is overstappen op AM3 of X58.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Ik heb zelf een SLI setup draaien met een pci-e soundblaster, dus het moet kunnen.
Standaard zet ik in de bios altijd de dingen uit die ik niet gebruik, dus misschien ligt het daar aan.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar jij hebt geen extra usb3/sata600 kaartje... ;)

En kijk nog eens naar het plaatje hierboven? Gpu lanes leiden niet naar de chipset.

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21
Als je het toch nog met een ander moederbord wil oplossen kun je kijken naar P55 moederborden die een nForce 200 aan boord hebben, deze leveren extra PCIe lanes waardoor e.e.a. wel mogelijk moet zijn.

Een snelle google op p55 en nForce 200 levert wel wat interessant leesvoer op.

geheelonthouder met geheugenverlies

Pagina: 1