Toon posts:

Computer bevriestop willekeurige momenten (Asrock 890 GX)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze zomer een nieuw systeem aangeschaft die eigenlijk altijd goed heeft gewerkt tot een aantal weken geleden. Het beeld bevroor af en toe op willekeurige momenten, maar na een reboot kon ik meestal weer goed aan de slag, tot ongeveer een week geleden. Nu moet ik na een reboot vaak de pc een half uurtje laten "af koelen" voordat ik hem weer kan gebruiken. Ik zal eerst mijn specs posten en daarna details over mijn probleem.

Systeem

Asrock 890 GX Extreme 3,
AMD Phenom II X6 1055T,
2x2GB Team Elite DDR3,
2x Sapphire Radeon HD5770 1GB
Samsung Spinpoint F3 Desktop Class 1TB
OCZ StealthXStream 700 watt voeding.
Windows 7 Pro OEM

Het probleem

Op vrij willekeurige momenten bevriest het beeld compleet (incl muis). Eerst was het voornamelijk bij games, maar recentelijker ook tijdens het internetten. Ik krijg geen BSOD of een error te zien, ik kan gewoon helemaal niks meer. Hierna moet ik dus mijn pc rebooten, maar loopt hij vaak vast in de bios of bij het opstarten van Windows. Op het moederbord wordt geen foutcode weergegeven (hij staat op AA, wat blijkbaar de "neutrale" stand is). Als ik hem dan een tijdje uit laat staan (incl voeding uit) kan ik hem weer opstarten tot hij weer vastloopt..

Wat ik heb gedaan
Omdat het probleem mij eerst veel deed denken aan problemen met het geheugen heb ik met Memtest een avondje het geheugen laten testen, op 1284% was er nog geen enkele fout gevonden, waardoor ik vrij zeker ben dat het geheugen afvalt

Verder heb ik ook de Virusscanner eens laten lopen (McAfee), en wat onzin programmaatjes verwijderd. Als ik Registry Mechanic laat lopen geeft hij een aantal bestanden van McAfee aan als "waarde is ongeldig of ontbreekt." Deze bestanden zijn niet te herstellen en komen bij élke scan weer naar boven.

Overige details
Wat ik zelf ook nog wel opvallend vond was dat hij in het "opstartscherm" van de bios meestal blijft hangen bij Auto Detecting SATA3_5 of Auto Detecting SATA3_6. Als hij 3_5 heeft gevonden registreert hij een IDE hard-disk, terwijl ik er vrij zeker van ben dat dit een SATA schijf is.

De temperatuur is niet het probleem: de temperatuur van de videokaarten is in de gevallen waarin de computer crashtte nooit boven de 65 graden uitgekomen.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven om tot een goede oplossing te komen,
Alvast bedankt,

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Ook al eens naar de temp van je CPU gekeken?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

En als je echt niks vind... herinstall van windows ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Bij mijn Asrock 939Dual-sata2 was het de onboard sata-controller die de geest gaf. Dit gaf dezelfde symptomen als jij nu omschrijft. Het systeem draai nu alweer ruime tijd stabiel met een stel IDE-schijven.

Vrees alleen dat je geen IDE schijf hebt liggen waar je je spinpoint even naar cloned.
Je zou een goedkoop PCI-Sata controllertje kunnen proberen, maar zonde als het iets anders blijkt te zijn.

Kunt misschien wel een schone installatie op een IDE schijf doen en kijken of je het probleem daar ook mee hebt. Zo niet de schijf clonen naar een SATA schijf en testen of het probleem dan terug keert.

[ Voor 48% gewijzigd door frickY op 31-01-2011 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Nieknikey Ik vermoed dat de CPU temperatuur ook wel goed zit, aangezien ik laatst ook nog twee uur vrij intensief heb zitten gamen en er niks aan de hand was.

@Mavamaarten Ik heb soms ook problemen voordat Windows uberhaupt opgestart wordt?

@frickY Is er een manier om dat te testen zonder dat ik nieuwe hardware aan moet schaffen?

Ik realiseerde me nét dus pas dat SATA 3_5 en SATA 3_6 verwijst naar de aansluitingen op het moederbord, ik heb ze nu op SATA 3_1 en SATA 3_2 aangesloten, kijken of dat wat verschil maakt. Ik neem aan dat elke aansluiting door dezelfde controller wordt aangestuurd?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke even een update: ik wil niet te vroeg juichen maar ik vermoed dat het wisselen van de SATA aansluiting de problemen heeft opgelost. Ik heb sindsdien namelijk geen problemen meer ondervonden. Ik hoop dat ooit iemand hier wat aan heeft.

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 12:59
Ik heb exact hetzelfde probleem als jij had. Zal dit straks ook even proberen!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 12:59
Lijkt bij mij ook te werken. :) Thanks!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hab je al in je logboeken gekeken?
Pagina: 1