LibreOffice

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stupendous Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-02-2024
Het volgende heb ik nergens op het web door anderen bevestigd gezien, ik vind het daarom relevant om het hier even te vermelden.
(Evenals zonet ook al op Gratis Software Site en op het Computer!Totaal forum.)

Pogingen tot het downloaden van LibreOffice leidden meerdere keren tot vreemd gedrag op mijn systeem, met het uitblijven van het venstertje "Bestand downloaden - Uitvoeren/ Opslaan/ Annuleren" maar met wel hoorbare activiteit op mijn schijven en een aanzienlijke netwerkactiviteit.
Dat vond ik uiterst dubieus en dat pleit niet voor de stabiliteit van de voorzieningen van The Document Foundation/ LibreOffice. Mogelijk werd het gewoon veroorzaakt door overbelaste servers, maar dan hoort mijn systeem normaal gesproken niet zo raar te reageren.
Met een aantal keren opnieuw proberen kreeg ik op een ander moment wel de LibreOffice download aangeboden, zónder raar gedrag. Toch blijf ik het dubieus vinden dat mijn systeem bij die andere pogingen zo raar reageerde.

Mij bevestigde het in mijn voornemen nog even te wachten met overstappen van OpenOffice.org naar LibreOffice. Ik ziet dat nog even aan, ik wil eerst meer duidelijkheid over de stabiliteit van de voorzieningen van The Document Foundation/ LibreOffice.

Daarnaast -

Met de standaardversie van OpenOffice.org wordt zoals altijd een verouderde en gevaarlijk lekke Java JRE versie meegeleverd en meegeïnstalleerd.
Ik vind dat zeer kwalijk, want niet alle OpenOffice.org gebruikers zijn daarvan op de hoogte en worden daarmee dus onwetend blootgesteld aan de lekken in die oude JRE versie.
Wil je de OpenOffice.org versie zónder JRE, dan moet je opletten wat je download.

Maar voor zover ik begrijp wordt met LibreOffice niet standaard Java JRE meegeïnstalleerd, moet je die zelf apart installeren, als je vindt dat daar een noodzaak voor is.
Klopt dat?
Zo ja, dan is dat beslist een nettere aanpak dan die door OpenOffice.org/Oracle, vind ik, een plusje voor LibreOffice.

http://www.documentfoundation.org/
http://www.libreoffice.org/
http://www.libreoffice.org/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het precies de reden om over te stappen van OpenOffice naar LibreOffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackarleth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:49
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:39:
Wat is het precies de reden om over te stappen van OpenOffice naar LibreOffice?
Het OpenOffice project is aan het doodbloeden door toedoen van Oracle (Ik kan mij hier vergissen :P ). Net zoals ze het OpenSolarisplatform laten doodbloeden.

Een aantal ontwikkelaars binnen het OpenOffice project pikten dit niet en hebben zelf The Document Foundation opgericht waarin ze de code van OpenOffice gebruiken zonder dat Oracle een vinger in de pap te brokken heeft. Direct na de oprichting kreeg The Document Foundation de steun van Novell, RedHat, Conical en Google.

Waarom nu overstappen? OpenOffice is een stille dood aan het sterven en LibreOffice gaat op termijn OpenOffice vervangen. Dus nu overstappen is gewoonweg de verandering voorzijn. Er zijn, voor zover ik heb gezien, minimale verschillen tussen OpenOffice en LibreOffice wat de overstap vergemakkelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48
Ik ben al een tijdje bezig om mijn betaalde, gesloten software te vervangen door gratis en/of open source varianten. In veel gevallen is die drempel vrij laag: van CuteFTP naar FileZilla, van WinRAR naar 7-Zip, enz.

In het geval van een Officepakket is het andere koek natuurlijk. Ik ben redelijk gewend aan Office 2010 (en vind de ribbons erg OK), maar als ik bedenk wat ik nou eigenlijk allemaal doe met Office (offertes/factuurtjes schrijven en heel basic mijn boekhouding in Excel) zou ik eigenlijk best kunnen overstappen naar iets anders. Dus heb ik OpenOffice maar eens gedownload. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat er een fork is in de vorm van LibreOffice.

Daarom de vraag: wat moet ik nou doen? Toch gewoon OpenOffice gebruiken (hoewel alles er op wijst dat die straks een stille dood gaat sterven) of mijn geld op LibreOffice zetten? Op GoT is er verdomd weinig te vinden over LibreOffice. Zijn er hier mensen die het al gebruiken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 21:18
Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, is er bijna geen verschil te merken, voor ons als eindgebruikers dan toch. Het grote verschil zit hem in de 'motorkap' waar ze alles aan het opkuisen zijn. Niemand weet eigenlijk wat er met OpenOffice.org nu gaat gebeuren, maar de meesten zien OpenOffice.org zachtjes uitdoven (developers stappen bijvoorbeeld over naar LibreOffice, Linuxdistro's steken nu standaard LibreOffice in hun pakket, ...).

Persoonlijk heb ik OOo vervangen door LibreOffice sinds de officiële release. Mijn voorkeur ging toch naar LibreOffice omdat de drempel zéér laag is én het model van LO nog open-er is (geen invloed meer van Oracle, geen patches die worden tegengehouden, ...). Daarboven komt dan nog het aspect van de uitstervende OOo.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Zo, net maar even LibreOffice geïnstalleerd. Nu nog bedenken hoe ik de overstap ga maken. Ik heb een hele berg docx bestanden die niet zo mooi door LibreOffice geopend kunnen worden. Die kan ik converteren, maar ik weet nog niet of ik dat de moeite waard vind.

Wat houden jullie, mede gebruikers, aan als standaard documentformaat? Alles naar .doc of lekker modern (maar minder uitwisselbaar) .odt?

Ik had net wel een crash trouwens toen ik een oude scriptie (gewoon Office 2003 .doc) opende. Daar zitten blijkbaar wat dingen in waarin hij zich verslikt. Iedere keer als ik dat document open en een stukje scroll is het weer raak. Ik moet zeggen dat dat niet echt een lekker begin is voor mij.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als het puur voor archiefdoeleinden is, dan zou omzetten naar pdf misschien nog wel een mogelijkheid zijn. Als je dan de originele bestanden wel ergens bewaart, heb je de pdf's bij de hand om even snel in te lezen, en heb je geen Office meer nodig op je pc.
Persoonlijk heb ik echter een bloedhekel aan officesuites; Vooral nu ik weer eens gezien heb hoe mn vriendin aan het klooien was met haar afstudeerverslag in Word 2007 ben ik extra gesterkt om de mijne lekker weer in LaTeX te doen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ja, ik ken het gevoel. Styles die in één keer niet meer kloppen, dat soort ellende. Heb bij het schrijven van mijn scriptie zelfs nog overwogen om het lekker in HTML te doen ;) LaTeX ken ik nog niet, dat ziet er wel goed uit zeg. Maar ik denk niet dat mijn vriendin daar graag mee zal werken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
En er is een nieuwe versie uit: meuk: LibreOffice 3.3.1

Ik vraag me wel af hoe ik die moet installeren. Gewoon als nieuwe installatie? Niet echt handig, dan moet ik weer aanvinken wat ik wel en niet geïnstalleerd wil hebben. Een update functionaliteit zit er volgens mij niet in.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:00
@Posttoast
Ik neem aan dat je WIndows draait dan? Want Ubuntu kwam net bij mij gwn met een update optie aan.

Ik zou gwn nieuwe install doen als er geen update optie inzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Inderdaad Windows. En ik kan nergens een update-functie vinden. Dat zou toch wel erg handig zijn om te hebben.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
De enigste informatie die ik hierover terug kan vinden is een mail. Reacties op die mail gaan jammer genoeg enkel verder over linux (tot zover ik ze gelezen heb).

Quote:
Window users indicated that an update mechanism would be great. Some commented that the current Windows installer leaves artifacts behind. The Windows Installer does not detect/remove previous installations properly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
mastadizzy schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:53:
De enigste informatie die ik hierover terug kan vinden is een mail. Reacties op die mail gaan jammer genoeg enkel verder over linux (tot zover ik ze gelezen heb).

Quote:

[...]
Dat is wel heel suf zeg. Dit lijkt me toch wel basisfunctionaliteit die je moet hebben als je voor een gemiddelde gebruiker als volwaardig Microsoft Office alternatief wilt dienen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:47
posttoast schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:02:
Inderdaad Windows. En ik kan nergens een update-functie vinden. Dat zou toch wel erg handig zijn om te hebben.
offtopic:
het zou onderhand eens tijd worden dat het onder Windows mogelijk wordt alle applicaties via een standaardmechanisme (Windows update?) te updaten, in plaats van al die updaters bij alle programma's. Ik erger mij iedere keer weer als ik Windows gebruik de ene applicatie na de andere begint te zeuren over updates. Als ik nou gewoon op een centrale plek zou kunnen updaten zoals met het pakketbeheer van bijvoorbeeld Debian.

Ik ben direct overgestapt op LibreOffice, en daarin zijn een hoop verbeteringen verwerkt die Oracle niet wilde doorvoeren in OpenOffice. LibreOffice bevat eigen aanpassingen en ook alle aanpassingen van Go-OO, een oudere fork van OpenOffice.

Een belangrijke wijziging is het ondersteunen van een miljoen rijen, net als Office 2007 met .xlsx, i.p.v. slechts 65k rijen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Discuss list:
'[tdf-discuss] Automatic Updates'
'[tdf-discuss] Survey|Opinion - LibreOffice Install and Update'
'LibO Install/Update ( was [tdf-discuss] Automatic Updates)'
'Automatic Update / Update info'

And I _think_ there is also some code work going on as well. But give
the complexity and state of the code, I wouldn't look for in-place
upgrades for some time.
http://listarchives.libreoffice.org/www/users/msg02864.html
Je bent niet de enige die zo'n functionaliteit wenst/aanvraagt.

Ze zijn er dus blijkbaar wel mee bezig, echter is er geen deadline bekend.

Edit:
Een belangrijke wijziging is het ondersteunen van een miljoen rijen, net als Office 2007 met .xlsx, i.p.v. slechts 65k rijen.
Wel even opletten met het aantal kolommen in .xlsx. Die zou theoretisch gezien opgetrokken zijn van 256 naar 1024. Er is momenteel nog een bug (die ik heb aangemeld 8)7 linkje: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=33493) dat .xlsx spreadsheets op 256 kolommen afbreekt (lees: alle inhoud vanaf kolom 267 wordt gewoon niet mee opgeslagen).

[ Voor 29% gewijzigd door D!zzy op 23-02-2011 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:47
posttoast schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:07:
Ja, ik ken het gevoel. Styles die in één keer niet meer kloppen, dat soort ellende. Heb bij het schrijven van mijn scriptie zelfs nog overwogen om het lekker in HTML te doen ;) LaTeX ken ik nog niet, dat ziet er wel goed uit zeg. Maar ik denk niet dat mijn vriendin daar graag mee zal werken.
voor een scriptie zou ik zeker LaTeX aanraden! Het is een taal die redelijk snel te leren is en het ziet er altijd heel strak uit.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zat toevallig net eerder vandaag dit artikel te lezen.

Ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
FRidh schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:30:
[...]

voor een scriptie zou ik zeker LaTeX aanraden! Het is een taal die redelijk snel te leren is en het ziet er altijd heel strak uit.
Mijn scriptiedagen liggen (gelukkig) al weer even achter me. Maar ik had dit destijds zeker een mooie tool gevonden.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Vandaag is de 2de Release Kandidaat van versie 3.3.2 vrijgegeven.
Vind het wel lekker, zo'n snelle releasecyclus.

Blog The Document Foundation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 09:27
posttoast schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:07:
LaTeX ken ik nog niet, dat ziet er wel goed uit zeg. Maar ik denk niet dat mijn vriendin daar graag mee zal werken.
De meest flauwe grappen vallen te maken uit bovenstaande ;)

De reden dat ik ben overgestapt op LibreOffice is dat ik mijn vertrouwen op de toekomst niet gooi op het voortbestaan van OO.o. Voor zover ik het heb gemerkt is alleen de namebranding anders; icons zijn veelal hetzelfde en qua werking is er (voor mijn gevoel) ook bar weinig veranderd. Wat specifieke documentatie voor Libre zou wel mooi zijn. Dit komt mogelijk wel met de tijd.

ps. Heb vandaag de final geïnstalleerd

[ Voor 3% gewijzigd door Sup4rdurt op 29-03-2011 19:44 ]

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FRidh schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:21:
offtopic:
het zou onderhand eens tijd worden dat het onder Windows mogelijk wordt alle applicaties via een standaardmechanisme (Windows update?) te updaten, in plaats van al die updaters bij alle programma's. Ik erger mij iedere keer weer als ik Windows gebruik de ene applicatie na de andere begint te zeuren over updates. Als ik nou gewoon op een centrale plek zou kunnen updaten zoals met het pakketbeheer van bijvoorbeeld Debian.
offtopic:
Gaat niet 1,2,3 want ISV's moeten dan alle software via MU laten lopen, waarbij een aantal vendors gelijk al begint te stuiteren.
Bovendien krijg je dan de situatie dat MS door Joe Average aangesproken gaat worden op een 3rd party vendor/produkt waar zij geen invloed op hebben. Juridisch gezien een wespennest in een claim-happy cultuur als in de VS, dus dat zit er voorlopig niet in.
Misschien als de MarketPlace wat langer draait en er wat meer ervaringen beschikbaar zijn...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Chckdsk! schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:41:
[...]

De meest flauwe grappen vallen te maken uit bovenstaande ;)
offtopic:
Haha, weet je dat ik daar serieus helemaal niet bij stil stond toen ik dat schreef?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stupendous Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-02-2024
Stupendous Man schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:26:

Het volgende heb ik nergens op het web door anderen bevestigd gezien, ik vind het daarom relevant om het hier even te vermelden.

Pogingen tot het downloaden van LibreOffice leidden meerdere keren tot vreemd gedrag op mijn systeem, met het uitblijven van het venstertje "Bestand downloaden - Uitvoeren/ Opslaan/ Annuleren" maar met wel hoorbare activiteit op mijn schijven en een aanzienlijke netwerkactiviteit.
[...]
Met een aantal keren opnieuw proberen kreeg ik op een ander moment wel de LibreOffice download aangeboden, zónder raar gedrag. Toch blijf ik het dubieus vinden dat mijn systeem bij die andere pogingen zo raar reageerde.

Láng geleden dat ik met het bovenstaande dit topic startte.

Recent is eindelijk ontdekt wat de oorzaak was van het eerder beschreven rare downloadgedrag van het LibreOffice programmabestand, en is het probleem opgelost.

Ik heb dat uiteengezet in
een post op het GratisSoftware.nl-forum,
met daarin tevens links naar de Nabble forum-weergave van de betreffende The Document Foundation/ LibreOffice mailing-lists threads.

Heel in het kort:
Het probleem werd veroorzaakt doordat de Supportex mirror de downloads aanbood als een met gzip gecomprimeerde stream.
Na het uitschakelen van het gzippen door Supportex was het probleem verholpen.

Pagina: 1