[Intel VT-d] Wat heb ik eraan, en wat ondersteunt het?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-08 16:15
Hallo,

Op het internet is veel te lezen over de nieuwe hardware vorm van virtualisatie: "Intel VT-d". Uiteraard heeft AMD een tegenhanger: AMD-Vi. Je zou dmv. dit alles direct de hardware kunnen aanspreken. Dit zou voor "veiligere" situaties zorgen. Maar al die informatie roept bij mij meer vragen op, dan ze beantwoorden.

Bijvoorbeeld, wie heeft ervaring met VT-d? Bied het voordelen? Wat "merk" ik van dit alles als ik zelf bijvoorbeeld een ESXi servertje heb draaien? En als ik het niet heb, welke "nadelen" merk ik dan?
(Aan het internet te zien, merk ik er vrij weinig van, er wordt alleen maar over "security" gerapt :X)

Verder blijkt het een hele klus om een moederbord te vinden, dat VT-d ondersteund. Het schijnen er vrij weinig te zijn. Kan iemand mij vertellen, of hij een moederbord heeft (Met IGP, bij een servertje heb je geen externe nodig) dat dit ondersteund?

Dit heb ik al gevonden. Volgens dat artikel ondersteund de H67 chipset het, maar ik kan dan weer nergens vind of de Intel Desktop Board DH67CL het ondersteund.

Kan iemand mij opheldering geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08 12:45
het is voor virtual machines en maakt sommige dingen efficienter. Niet eens vereist voor virtual machines volgens mij. Volgens mij hebben alle processors en moederborden het sowieso, dus let er maar niet op.

[ Voor 36% gewijzigd door haarbal op 31-01-2011 18:36 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
VT-d heeft toch niks met het moederbord te maken maar alleen met de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 20:50

itsalwaysme

Graast voor DB

Zie hier. Daar staat het mooi uitgelegd.

Als ik het zo zie is het een uitbreiding van intel's VT-x

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@ Chaosstorm: Helaas is dat niet het geval. Niet alle moederborden werken goed voor VT-d.

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 31-01-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 12:50
Ik wil een home server bouwen met ESXi op basis van een Sandy Bridge moederbord/cpu. Ik kwam er achter dat niet alle CPU's dit ondersteunen maar ook niet elk moederbord, zie deze site:

http://siphon9.net/loune/...boards-that-support-vt-d/

Ook niet elke nieuwe core i5 ondersteund het en geen enkele nieuwe core i3:

http://ark.intel.com/Comp...2,52207,52208,52211,52209,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-08 16:15
Typisch een van de pagina's die met veel woorden weinig zeggen :X Ik ben zelf maar eens op onderzoek uitgegaan.

Intel VT-x is een technologie die het mogelijk maakt processor rescources door te pasen aan een VM. Hiermee word het draaien van 64bit VM's mogelijk, terwijl zonder VT-x alleen x86 VM's mogelijk zijn.

Intel VT-d doet hetzelfde, maar dan niet voor de CPU, maar met andere hardware rescources. Zonder VT-x werkt dit niet, maar VT-x kan dan weer wel werken zonder VT-d. Beetje ingewikkeld, dus nu zal ik uitleggen wat je er mee kan.

VT-d Zorgt ervoor dat je hardware capaciteiten als PCI en PCI-e kaarten direct aan een VM kunt koppelen. Stel je wilt op een VM een TV stream servertje maken van de kabel, dan kan je je TV kaart direct aan de VM koppelen. Verder zou dit ook mogelijk zijn met USB en Hardeschijven. Waarom dat gezegd met wordt is mij echter een raadsel, dat lukt me op mijn huidige computer met VT-x ook al prima. (die heeft géén VT-d (of mensen, "betere beveiliging O-)")

Kortom, VT-d is een leuke feature, die ik zeker nog wel eens zou willen gebruiken. Blijft de vraag over, welke moederborden ondersteunen het?

Onderzoek leert dat veel ASUS en MSI moederborden deze functie standaard hebben. Een goede optie is om de handleiding van het betreffende moederbord te download, en daar op 'VT' te zoeken. Heb je dan beet, is de kans groot dat je een moederbord met ondersteuning te pakken hebt. Uiteraard weet je het pas helemaal zeker als andere mensen met hetzelfde moederbord hun ervaringen delen...

Zoals mijn bovenbuurman al aangegeven heeft, hier kun je iig. zien of de processor(!) er ondersteuning voor bied.

Ik hoop dat ik zo wat meer duidelijkheid heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 20:50

itsalwaysme

Graast voor DB

@Sef24: Ik vond de wiki-pagina eigenlijk wel duidelijk, maar bedankt voor de verdere uitleg.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Op deze site: http://www.vm-help.com/index.html staat ook veel info over ondersteunde hardware (voor ESXi). Misschien staat daar nog wat nuttige info voor je bij! Onder het kopje VMDirectPath

[ Voor 10% gewijzigd door Postmen op 01-02-2011 09:15 ]

Pagina: 1