Toon posts:

trillend beeld... voedingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(twijfelachtig of ik het hier of bij overige hardware moest plaatsen)

Hoi,

Ik heb sinds ik een nieuwe videokaart in mijn PC heb gepropt (de oude was letterlijk ontploft) problemen met mijn PC. Wanneer ik de PC aan wil zetten lichten de ledjes 2/3 keer even een halve seconden op, ik hoor de fans gaan draaien, en dan niets meer. Ik moet dan ook de stroom er af halen voordat ik nog een keer kan proberen. Uiteindelijk start hij wel op, maar dat constant proberen is vervelend. Nu doet dit me denken aan een probleem met de voeding... maar er is nog een probleem wat ik niet direct aan de voeding kan linken.

Wanneer de PC net draait, dan trilt het hele beeldscherm net alsof het zindert. De beeldlijnen (horizontaal) bewegen allemaal onafhankeleijk van elkaar naar links en naar recht met een uitwijking van soms wel een 10-tal pixels. alsof je naar een oscilloscoop zit te kijken, alleen bewegen de lijnen van een oscilloscoop om en neer, en niet van links naar rechts. Dit houdt 3 minuten aan ongeveer, en dan wordt het terug stabiel, of wanneer ik de PC reboot.
Ik weet dat het enkel de weergave is omdat via remote control het beeld wel normaal is. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Kan dat ook de voeding zijn?
Er zit nu een 350 of 300 watt (goedkope) voeding in (ben ik even vergeten, en kan het nu ook even niet nakijken). Er zijn nu al 2 nieuwe videokaarten in gegaan (van de eerste nieuwe kaart ging een lagertje van de fan al na 1 week kapot waardoor het niet meer om aan te horen was), en beide kaarten hadden dit vage weergave probleem... daarom dat ik sterk betwijfel dat het aan de videokaart ligt.

Ik heb geen reserveonderdelen om te swappen... daarom dat ik graag de gedachten van anderen zou horen vooraleer ik een onderdeel ga bestellen om te vervangen.

alvast bedankt

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 12:18
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:23:
Wanneer de PC net draait, dan trilt het hele beeldscherm net alsof het zindert.
Je hebt een CRT scherm neem ik aan? Probeer dan eens te demagnetiseren. (of gebruik een geaard stopcontact).

En verder, kun je uitleggen wat het ontploffen van je videokaart inhielt? Dat maakt het voor ons makkelijker om mee te denken. Misschien heeft het met een te hoge piekspanning (van het lichtnet) te maken.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vermelden: het is een TFT monitor (20 inch samsung syncmaster).
Het ontploffen hield in dat onder begeleiding van 2 luide knallen 2 capacitoren letterlijk openklapten en van de videokaart afgeblazen werden. Ze lagen onderin de case.
Het stopcontact is geaard.

EDIT: er staan geen transistoren bol op het moederbord. de PC is zodra hij eenmaal draait stabiel, al heb ik hem nog niet echt gestressed sinds de nieuwe GPU erin zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 12:43 . Reden: extra info ]

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat zijn de specs van je pc?
Voeding: merk en type
Mobo: merk en type
Videokaart: merk en type (zowel de nieuwe als de kapotte kaart)
Processor, geheugen, etc.

Dat een condensator open barst heb ik wel vaker meegemaakt, maar er volledig afvallen is voor mij nieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Processor: AMD X2 64 3800+
Geheugen: Kingston 2GB (2x 1GB)
Mobo: Gigabyte GA K8N Pro-SLI
Voeding Mtec MP350B (kwam bij de case)
Oude GPU: Nvidia GF 6600 (passief gekoeld)
Nieuwe: XFX G 210 512MB DDR2 HDMI (GM-210X-YAF2)
HDD: 1x caviar green 500GB
1x DVD brander

markant detail: voordat windows geladen is zie ik tijdens de post geen trillingen van het beeld. Ook start de PC beter op (1/3 keer weigert hij ipv 2/3 keer) wanneer ik (USB) printer uitschakel voordat ik de PC aan probeer te zetten.
Ik kreeg zojuist een BSOD toen ik de refresh rate van de monitor wilde aanpassen. 60 --> 59 Hertz ging goed maar verhielp het probleem niet, terugzetten daarentegen kreeg ik een STOP error in nvid4_disp.

De videokaart die binnen een weekje kapot was kan ik me niet meer herinneren welke dat was... in ieder geval een asus nvidia kaartje, rond de prijsklasse 30 euro (meer is deze PC niet meer waard). Bij dat kaartje begonnen de trillingen, dus dat is niet bij de laatste GPU gekomen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 13:15 . Reden: extra info ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33
Grote kans dat je voeding het probleem is. Die levert waarschijnlijk 'vieze' energie aan je videokaart, met veel ripple erin. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je capacitors op je oude videokaart het begaven (die waren en oud, en hadden veel te verduren).

Overigens zou ik wat betreft de trillingen in je scherm eerder aan iets denken als magnetische straling, van je voeding, die na het warm worden van de voeding minder wordt? Ben geen elektrocien hoor, dus ik lul maar wat. Een ding staat echter vast, je hebt een k-voeding, die waarschijnlijk nog geen 200W op de 12v-rail kan leveren.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Het lijkt mij ook de voeding. Vooral omdat je zegt dat als je de printer afkoppeld, hij wel beter opstart. Je USB printer gebruikt ook wat van je voeding.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer nog even een externe aarding aan te leggen naar de verwarming, maar als dat geen verschil maakt, dan denk ik dat ik maar een andere voeding bestel. Als dat het probleem niet oplost dan komt er een totaal nieuwe PC, want nog meer onderdelen vervangen is dit ouwe beestje niet meer waard.

(tenzij er nog nieuwe inzichten komen uiteraard)

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33
USB zit volgens mij op de 5v-rail. Dat is ook de rail die gebruikt wordt om alles aan te slingeren, als ik mij niet vergis. Nouja, alles wijst naar de voeding. Voor 34-40 euro heb je een prima nieuwe voeding, die je ook in een nieuw systeem kunt gebruiken, zolang je geen super snelle videokaart koopt...

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

[ Voor 17% gewijzigd door Marc Rademaker op 31-01-2011 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, dit is niet goed.... de voeding is duidelijk naar de klote. ik kreeg een opsodemieter toen ik de buitenkant van de voeding aanraakte (dat hoort volgens mij niet geladen te zijn...), en toen ik een draad van de buitenkant van de voeding naar de verwarming hield kreeg ik vuurwerk te zien tussen mijn alternatief aardedraadje en de buitenkant van de voeding met een hoop geknetter.

PC staat nu uit, en die probeer ik ook niet meer aan te zetten voordat de nieuwe voeding er is...

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 17:52
Hrrm, spanning aan de buitenkant van de kast... Is de boel wel geaard aangesloten... Check dat nog even voor de zekerheid?

<anekdote>
Zo'n geintje had ik bij mijn ouders ook, alles qua apparatuur braaf in een Industrial Strength geaarde stekkerdoos aangesloten, tot het mij opviel dat de draad welke naar de wandcontactdoos ging wit was en die van de stekkerdoos grijs.... Graven achter een kast gaf als resultaat een prachtig ongeaard verlengtouwtje... Ik heb mijn pa zich nog nooit zo zien schamen. ;)
</anekdote>

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:59:
ok, dit is niet goed.... de voeding is duidelijk naar de klote. ik kreeg een opsodemieter toen ik de buitenkant van de voeding aanraakte (dat hoort volgens mij niet geladen te zijn...), en toen ik een draad van de buitenkant van de voeding naar de verwarming hield kreeg ik vuurwerk te zien tussen mijn alternatief aardedraadje en de buitenkant van de voeding met een hoop geknetter.

PC staat nu uit, en die probeer ik ook niet meer aan te zetten voordat de nieuwe voeding er is...
Met een beetje pech is nu ook de rest van je PC naar de klote.... Aarden aan de verwarming wordt al jaren decennia niet meer verstandig gevonden....

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Verwijderd

Topicstarter
PC werkt niet gewoon hoor. het "aarden" had zelfs geen effect op het beeld. Het is niet de kast die onder stroom staat, maar alleen de buitenkant van de voeding.

Heb een BeQuiet! 430W L7 besteld. Better safe than sorry.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 14:21 ]

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:19:
PC werkt niet gewoon hoor. het "aarden" had zelfs geen effect op het beeld. Het is niet de kast die onder stroom staat, maar alleen de buitenkant van de voeding.
Die voeding zit toch in je kast geschroefd, in een ijzeren bracket die onderdeel is van je kast?

[ Voor 58% gewijzigd door Frentik op 31-01-2011 14:24 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Verwijderd

Topicstarter
Frentik schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:23:
[...]
Die voeding zit toch in je kast geschroefd, in een ijzeren bracket die onderdeel is van je kast?
klopt. Maar hetgeen wat onder stroom stond was echt alleen de buitenkant van de voeding, en niet de rest van de case... ik heb er ook geen verklaring voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:19:
Heb een BeQuiet! 430W L7 besteld. Better safe than sorry.
Een voeding met meer vermogen is niet beter, een voeding van meer kwaliteit is beter.

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 330W
pricewatch: Seasonic SS-350ET Bronze
pricewatch: Chieftec Nitro BPS-350S
pricewatch: Chieftec Nitro BPS-400S
pricewatch: Seasonic S12II 380W
pricewatch: Seasonic SS-400ET Bronze
pricewatch: Antec HCG-400

Allemaal kwalitatief beter dan de Be Quiet en vaak nog goedkoper ook.
Pagina: 1