Toon posts:

Problemen met nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb een kleine 2 weken geleden zelf een HTPC in elkaar geknutseld met wat advies van medetweakers. Alles goed en wel in elkaar gezet begonnen er problemen voor te doen.

De setup is als volgt:

Mobo: ASRock 880GMH/USB3 R2.0
CPU: Amd Athlon II x2 250e
Geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
Voeding: Nexus Value 430
Videokaart: Sapphire Radeon HD 5450 512 MB
Harddisk: Western Digital 1.5TB SATA300 32MB, WD15EADS

Het probleem is als volgt: op regelmatig tijdstip (vaak al na enkele minuten) beginnen willekeurige programma's te hangen. Dit kan gaan van browsers tot zelfs de task manager..

In het begin dacht ik dat het probleem lag aan de services die gedraaid werden door de verschillende svchost.exe processen. Na het tweaken van die processen kon ik echter geen verbetering waarnemen. Ik heb toen getracht Windows opnieuw te installeren, tevens zonder succes!

Ik heb ondermeer mijn harddisk gescand met HD Tune en die gaf aan dat de harddisk in orde was. Vervolgens heb ik memtest86+ gedraaid met 8 passes, 0 errors. Tot slot heb ik ook de Windows memory diagnostics tool gebruikt. Allemaal zonder fouten.

Daarna heb ik geprobeerd om het systeem te testen per latje. Eerst 1 latje RAM er in, vervolgens de andere, en tot slot allebei in de 2 overige slots (van dezelfde kleur). Per keer heb ik memtest een stuk of 8 runs laten doen, allemaal zonder fouten..

Ik vermoed dus dat het uiteindelijk aan mijn moederbord ligt.. Het probleem is alleen dat ik nou niet bepaald een stapel onderdelen heb liggen om dit te staven. Ik ga er echter van uit dat dit alleen aan de volgende onderdelen kan liggen:

- Geheugen
- Moederbord
- Harddisk

Van die onderdelen heb ik nu 2 v/d 2 uitvoerig getest. Eventueel kan ik de HTPC van de week meenemen naar een vriend om zijn DDR3 geheugen te proberen.

Wat kan ik nog meer doen? Zou het bijv. aan de CPU kunnen liggen ondanks dat er nooit een hoge load is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Een heel voor de hand liggende vraag: heb je ook je chipsetdrivers/grafische drivers opnieuw geïnstalleerd?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Verwijderd

Topicstarter
Bij de eerste install heb ik alle benodigde drivers van de websites afgehaald. Ik had namelijk ook al aan de mogelijkheid gedacht dat het daaraan lag.

Echter liep de HTPC eergister een aantal uur perfect (met 1 v/d 2 latjes) totdat ik de ATI drivers probeerde te installeren. Toen liep alles weer vast.. Ik heb gewoon de meest recente drivers van de Sapphire website gedownload.

Verwijderd

Je kan het ook eens proberen met wat oudere drivers. De meest recente wil nog steeds niet zeggen dat het de beste zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zou dit echt aan de drivers kunnen liggen? Normaal gezien zou het toch niet zoveel problemen moeten geven indien ik nog geen drivers geinstalleerd heb? En als het installeren van de drivers al crasht schiet het ook niet bepaald op..

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 15:48

Roytoch

Nietes

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:10:
Maar zou dit echt aan de drivers kunnen liggen? Normaal gezien zou het toch niet zoveel problemen moeten geven indien ik nog geen drivers geinstalleerd heb? En als het installeren van de drivers al crasht schiet het ook niet bepaald op..
Krijg je het ook bij bepaalde benchmarks bijvoorbeeld? Misschien als je zo'n Orthos test doet waarmee je de CPU test, een grafische kaart-test zoals Furmark etc? Dan is het misscheien sneller duidelijk waar het aan ligt. Wat je misschien ook zou kunnen proberen is testen met de videokaart eruit, omdat je moederbord vziw een on-board kaartje heeft, en je zou misschien met een ander OS kunnen testen? Bijvoorbeeld een ubuntu-versie die je live draait (dus vanaf CD)? Op die manier sluit je nog meer uit.

Welles

Verwijderd

Topicstarter
Even een updateje:

Ik ben zojuist bij een collega geweest die hetzelfde type geheugen gebruikt (DDR3). Hetzelfde probleem deed zich wellicht meteen voor zodra ik inlogde op Windows. We hebben zelfs mijn geheugen in zijn systeem getest en dat ging zonder problemen.

Het verwijderen van de videokaart heb ik ook geprobeerd, dat maakte geen verschil.

Het installeren van drivers gaat uberhaupt niet meer.. Ik heb zowel de nieuwste versie van catalyst via Sapphire gedownload en via de 11-in-1 package van Asrock. Beide lopen zo goed als direct vast waarna er niets meer mee aan te vangen is.

Op een gegeven moment wou Windows zelfs niet eens meer booten. Ik heb toen geprobeerd de Windows installer te runnen van een USB-stick wat ook ENORM traag verliep.

Ik ga nu in ieder geval even mijn ext. harddisk leeg maken en omwisselen. Dan weet ik tenminste 100% zeker dat het niet aan de harddisk ligt (wat mij ook erg sterk lijkt na de harddisk check en omdat het booten van USB ook enorm traag ging).

Als dat geen verschil maakt ga ik zeker eens kijken of ik een linux distro kan runnen.

Al bij al denk ik toch nog steeds dat het aan het moederbord ligt.. Ik had in de BIOS de instelling Cool 'n Quiet uitgezet omdat daar expliciet bij stond dat het problemen kan geven met bepaalde setups. Echter hielp dat dus ook niet.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb het geprobeerd met een andere harddisk met helaas hetzelfde resultaat.

Ik ben nu Ubuntu aan het proberen maar het laden van het keuzescherm try/install duurde al minstens 10 minuten.. Gezien de specs zou dat toch een stuk sneller moeten zijn lijkt mij aangezien mijn laptop trager is en het sneller laadt.

Ik ga nu orthos is proberen maar vrees dat dat zeer snel vast zal lopen..

Verwijderd

Weet je zeker dat de Western Digital 1,5TB helemaal in orde is? Ik had ook een kapotte harde schijf die het af en toe nog wel deed (goede benchmarks in hdtune) maar vaak zonder rede ENORM traag werd. Deze bleek uiteindelijk toch kapot te zijn.

Als dat het niet is lijkt het me toch je moederbord wat stuk is.

Verwijderd

Topicstarter
Hier weer een update:

Ik heb gisteravond 2 uurtjes de Orthos test gedaan zonder errors. Vanmorgen vroeg (ik haat geluid en licht tijdens het slapen :*) ) weer aangezet en in totaal nu 10 uur laten testen zonder 1 fout.

Ik heb ook de BIOS zojuist geupdate van v1.4 naar 1.5. Heb het nog niet echt kunnen testen maar ik verwacht daar ook weinig resultaat van.

Dat het niet de harddisk is heb ik gister bevestigd. Bij de HTPC had ik een nieuwe 2TB disk gekocht voor in mijn NAS. Die heb ik gister aangesloten en gebruikt om Windows te installeren. Behalve de installatie die super lang duurde ging dat dus ook niet goed. Na enkele minuten kreeg ik al weer problemen..

Ik ga dus zo nog even testen of het met de nieuwe firmware beter gaat maar ik verwacht dat ik morgen contact opneem met Azerty om het moederbord terug te sturen. Veel meer kan ik niet uitsluiten denk ik?

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog mensen met suggesties? Ik weet namelijk nog steeds niet 100% zeker dat dit aan het moederbord ligt. Kan de voeding hiermee te maken hebben? Helaas heb ik geen voeding liggen om dit te testen en als ik het moederbord terugstuur ben ik het 4-8 weken kwijt..

Wil dus graag zeker weten dat ik het juiste terug stuur.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zeker zou het ook je voeding kunnen zijn aangezien het een Nexus value 430 voeding is hetgeen mij niet bekend voor komt en denkelijk wel een B of C type zal zijn. Echter om dit uit te sluiten zal je toch eerst een andere voeding moeten gaan proberen en NEE heren van de watten, het aantal watts zegt niet altijd alles.

Evenzogoed zou in een normale situatie 430 watt voor dat systeempje voldoende moeten zijn maar het is maar net de vraag wat "goedkope" voedingen daadwerkelijk leveren. Het zou dus zo kunnen zijn dat je voeding net even niet genoeg kan leveren of instabiel is op bepaalde lijnen hetgeen ook niet zomaar te meten valt.

Mensen denken van eventjes de multimeter eraan hangen en voltages meten maar dan ben je er nog niet want een goede meting kan je alleen onder belasting doen van het systeem. Ook testen via waardes van testprogrammatjes heeft niet zoveel zin omdat dit niet nauwkeurig genoeg is en de uitlezing vaak niet echt stabiel te noemen valt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nexus is gewoon een A merk hoor, zeker die voeding. Die zal gewoon genoeg vermogen leveren, zeker aangezien dit systeem naar verwachting niet boven de 100 Watt uit zal komen. Kan zijn dat die voeding defect is maar dat is zeker iets wat je met een Orthos test zou moeten merken aangezien er dan maximaal gewerkt wordt en de voeding het meest belast wordt.
Ik denk dat het moederbord de boosdoener is, zeker als je het geheugen al getest hebt in een andere pc en daar vlekkeloos werkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Tsurany al zegt is Nexus inderdaad geen B-merk. Ik heb al contact opgenomen met Azerty voor de RMA-procedure op te starten. Helaas wisten ze mij te vertellen dat dit 4 tot 8!! weken kan duren. Ik neig er erg naar om gewoon een nieuw moederbord te kopen en deze te verkopen zodra hij terugkomt..

Bij deze nogmaals bedankt voor alle reacties en mocht ik meer uitsluitsel hebben over de situatie dan laat ik dat hier weten.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Is hier nog een update van?

Ik draai ongeveer met dezelfde setup en alles loopt steeds vast op veschillende BSOD's.
Windows zelf installeren of een live cd Ubuntu starten wil niet eens meer.

Verwijderd

Topicstarter
Er is een kleine update:

Gisteren heeft Azerty mijn moederbord ontvangen. 2 minuten later kreeg ik een mail dat ze hebben vastgesteld dat het moederbord inderdaad defect is! In alle waarschijnlijkheid heb ik dus voor eind volgende week een nieuw exemplaar :-)

Weet jij ook welke melding je BSOD aangeeft? Ik heb zelf geen één BSOD gezien maar had eerder last van performance issues. Ik zou kijken of je ongeveer dezelfde methode als mij kan aanhouden. 1 voor 1 onderdelen uitsluiten. Kijk eens naar memtest86+ en de orthos test om je RAM en CPU uit te sluiten.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Mijn Bsod's kwamen allemaal op foute hardware terecht. Geheugen was goed. harde schijven ook. Heb hem nu naar een pc zaak gebracht om de cpu en het moederboard te testen. Ik heb zelf geen reserve of test onderdelen hiervoor. De PC liep met opstarten nu gewoon vast. Windows installatie wou niet lopen en Ubuntu live start ook niet. Komt bij mij op een moederbord of een cpu. Ik hoop snel wat te horen dan kan mijn spul ook rma naar Azerty. Begin haast te geloven in een rotte batch moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist het nieuwe moederbord binnen gekregen.. Alles goed en wel in elkaar gezet lijken de problemen op het eerste gezicht nog steeds aanwezig te zijn... Zodra ik probeerde de 11 in 1 drivers van ASRock te installeren begon het gezeik weer en heb ik hem moeten resetten.

Ik ga nu Windows een keer opnieuw installeren en hopen dat alles dan goed is. Zo niet dan ben ik ongeveer wel ten einde raad..

Edit:

Windows installatie is nog steeds niet afgerond. Het gaat dus nog steeds super traag... Volgens azerty was het moederbord wel degelijk defect. Dat zou dus betekenen dat het nieuwe moederbord ook defect is of dat er een ander onderdeel defect is. Ik begin steeds meer en meer aan de voeding te denken.. Maar ja hoe ga ik dat in godsnaam testen?

Edit 2:

Ondanks dat de windows installatie eeuwen leek te duren loopt het systeem tot nu toe perfect. Ik heb tot nu toe zonder moeite alle ASRock drivers kunnen installeren, itunes, vlc, winrar, msn, xbmc en nog wat dingetjes..

Na het rebooten probeerde ik icoontjes toe te voegen aan mijn desktop. Daarna liep het control panel vast. Na 30 sec reageerde het weer en deed ook mijn startbalk het weer.

Heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik er nog van moet denken..

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 15:03 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het enigste wat je kan doen is toch de voeding gaan vervangen want het lijkt er nu toch wel heel sterk op dat dat de boosdoener moet zijn, en sterker nog dat een defecte voeding een moederboard echt wel kan slopen door verkeerde stromen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal kijken of ik iemand vind die een voeding heeft liggen om te testen. Ik hoop niet dat de voeding het moederbord nog eens kapot maakt. Ik weet niet of dat allemaal onder garantie valt.

Ik hou jullie sowieso op de hoogte & nogmaals bedankt voor de tips.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Nou mijn moederbord is voor RMA terug. Lokale zaak kon nergens anders een fout in vinden dan het moederbord. Nu dus maar afwachten wat het wordt.
Ik vraag me af of er meerdere problemen zijn met dit type moderbord.

Verwijderd

Topicstarter
Dat vraag ik mij ook af.. Het zou toch erg sterk zijn als ik 2 defecte moederborden na elkaar ontvang? Ik heb een andere voeding gevonden en ga het hopelijk vanavond testen. Verwacht er alleen niet teveel van. Als het echt aan de voeding ligt zal mijn moederbord waarschijnlijk al wel weer kapot zijn..

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
het kan best zijn dat je voeding twee moederborden gesloopt hebt. 1 verkeerde piek/sluiting kan voldoende zijn. het kan best zijn dat je toevallig 2 kapotte borden ontvangen hebt. ik maakte in het verleden mee, dat ik 3 videokaarten achter elkaar defect kreeg. de 4e werkte perfect. alles is mogelijk. toch kan het zijn dat je cpu niet helemaal lekker is. dat hij de ene keer wel en de andere keer niet goed loopt. niets is onmogelijk. je zou nog even naar je voltages in je bios kunnen kijken. soms staan het voltage van het geheugen niet goed. bij mij was het zo dat hij standaard op 1.5 stond. het geheugen heeft 1.65 nodig. als je geheugen te weinig stroom krijgt, kan je ook vastlopers krijgen. ik weet dat je memtest en orthos gedraaid hebt. baad het niet, dan schaad het niet

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Mijn bord was inderdaad kapot. Er is al een vervanging vanaf Azerty verstuurd. Eens kijken wat dit bord gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
pvg103 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 14:37:
het kan best zijn dat je voeding twee moederborden gesloopt hebt. 1 verkeerde piek/sluiting kan voldoende zijn. het kan best zijn dat je toevallig 2 kapotte borden ontvangen hebt. ik maakte in het verleden mee, dat ik 3 videokaarten achter elkaar defect kreeg. de 4e werkte perfect. alles is mogelijk. toch kan het zijn dat je cpu niet helemaal lekker is. dat hij de ene keer wel en de andere keer niet goed loopt. niets is onmogelijk. je zou nog even naar je voltages in je bios kunnen kijken. soms staan het voltage van het geheugen niet goed. bij mij was het zo dat hij standaard op 1.5 stond. het geheugen heeft 1.65 nodig. als je geheugen te weinig stroom krijgt, kan je ook vastlopers krijgen. ik weet dat je memtest en orthos gedraaid hebt. baad het niet, dan schaad het niet
Ik zal de voltages straks eens bekijken. Ik ga straks de andere voeding meteen proberen.. Helaas kan ik de CPU niet uitsluiten aangezien ik geen andere CPU heb die op die socket past..
Cramthabam schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:15:
Mijn bord was inderdaad kapot. Er is al een vervanging vanaf Azerty verstuurd. Eens kijken wat dit bord gaat doen.
Hou mij zeker op de hoogte als je wilt :-) Ben erg benieuwd!

Ben nu aan het testen met een andere voeding.. Wederom erg benieuwd..

Update:

Andere voeding. Zelfde gezeik.. Na 10 min begon Firefox weer spontaan te hangen. Starten van task manager duurt vervolgens letterlijk een aantal minuten..

Ik heb in de BIOS het geheugen op 1.65V gezet (stond standaard op auto). Baad echter ook niet..

Wat voor opties heb ik nog behalve opnieuw het moederbord terugsturen of heel de computer binnen doen bij een pc winkel?

Update 2:

Net de multimeter erbij gepakt en de originele voeding getest.. Alle metingen die ik gedaan heb waren binnen de perken.. Om wat last er op te zetten heb ik 2 case fans, de dvd drive en de harddisk er aan gehangen.

Volgens mij kan ik het moederbord maar weer eens terugsturen naar Azerty...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 14:09 ]

• pvg103
ben benieuwd hoe het afloopt

Verwijderd

Topicstarter
Azerty heeft mij zojuist laten weten dat ze het aankoopbedrag zullen crediteren aangezien ze verwachten dat een nieuw moederbord hetzelfde probleem gaat geven.. Iemand een voorstel? :)

Update

Na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op het volgende moederbord: Gigabyte GA-880GMA-UD2H. Wat denken jullie?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 16:47 ]

• pvg103
ik ben zelf een groot fan van gigabyte borden. ik gebruik ze bijna altijd. voor een htpc is het moederbord wat jij aangeeft prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf nog nooit een Gigabyte moederbord gehad dus ik ben erg benieuwd. Daarentegen had ik ook nog nooit een Asrock moederbord gehad maar gezien de ongelofelijk goede rating op zowel de pricewatch als andere sites leek het mij de perfecte keuze. Ik vind het toch maar raar dat er toch zoveel problemen mee zijn. Waarschijnlijk dus toch een slechte batch?

Gezien het feit dat ik iets moet bijbetalen en de levertijd 2-3 dagen bedraagt hoop ik ergens volgende week toch eindelijk, na 2 maanden gedoe, zonder zorgen te kunnen genieten van mijn investering!

Ik heb echt wel mijn momenten van spijt gehad dat ik niet gewoon voor een all-in-one oplossing ben gegaan maar als dat beest eenmaal draait zijn die gedachten zo weer weg :)

Nogmaals bedankt voor alle suggesties, opmerkingen, ... en ik laat jullie zeker weten hoe het afloopt!

• SouLLeSSportal
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

gigabyte heeft vooral mooie allround mobo's, veel functionaliteit, niet te veel energieverbruik en stabiel. Asus en msi hebben wat specifiekere mobo's bijv. voor ocen enz.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Nou ik weet niet wat ik heb terug gekregen maar dit moederbord geeft dezelfde problemen als de vorige.

[ Voor 15% gewijzigd door Cramthabam op 25-02-2011 16:40 ]

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Dan ligt het waarschijnlijk niet aan het mobo :) [capt. obviousmode] Ik heb toch wel een beetje het gevoel dat het gewoon softwarematig niet lekker zit. Windows opnieuw erop zetten is drastisch en tijdrovend maar vaak een van de enige mogelijkheden om zoiets op te lossen.

Is trouwens de cpu al goed getest? als geheugen goed is, ander mobo niks uitmaakt, andere voeding niet uitmaakt, de hdd's het niet zijn dan ligt het probleem hardwarematig bij de cpu of de software loopt te kloten.

[ Voor 105% gewijzigd door SouLLeSSportal op 25-02-2011 14:19 ]

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Nou even alles op een rijtje dan.
Windows begon opeens met vastlopen totdat er niks meer wou.
Getest en goed.
geheugen
harde schijf
voeding
videokaart
cpu

Dan blijft er bij mij maar een ding over en dat is een moederbord.
Installatie van windows is niet mogelijk. Livecd Ubuntu loopt ook vast. Dit gebeurt allemaal op het moment dat het moederbord zaken moet gaan regelen.
Welke conclusie kun je dan nog maken?

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

word het lastig, mss incompatibiliteit van een of meer onderdelen maar gezien wat gebruikt is lijkt me dat onwaarschijnlijk? Is er op internet niks te vinden over de combi van cpu en mobo/chipset?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij dat ik en Cramthabam gewoon beide pech hebben.. In totaal hebben we 4 moederborden gehad die allemaal door Azerty als kapot bestempeld werden.. Dan ga je mij niet wijsmaken dat het aan onze setup ligt. Die setup werd welliswaar zeer sterk aangeraden in het BBG HTPC topic..

Verwijderd

Topicstarter
Update

Vanmorgen mijn nieuwe Gigabyte moederbord aangekregen. Direct alles in elkaar gezet. Helaas is het nog steeds hetzelfde. Deze keer duurde het alleen al 20 minuten om in het eerste scherm van de Win. 7 installatie te komen. Ik heb het dus maar opgegeven en de pc naar de lokale computerboer gebracht.. Het enige wat niet vervangen geweest is is de CPU en aangezien ik niemand ken met een am3 cpu zat er niets anders op..

Na 2 maanden klooien en 3 moederborden ben ik het ook meer dan zat.

We zullen volgende week wel horen wat ze vinden..

Verwijderd

Topicstarter
Wederom maar eens een update

Ik heb gister de pc opgehaald bij de lokale pc boer. Die had alleen wat bios settings veranderd i.v.m. het geheugen en de aanspreking van de harddisk. Volgens hun konden ze verder totaal niets vinden en werkte alles perfect.

Nog geen 5 minuten nadat ik het systeem thuis aangezet had begonnen identiek dezelfde problemen weer op te treden.. Ik ben ondertussen echt ten einde raad en zit er zelfs aan te denken om gewoon de cpu op te sturen als RMA of gewoon een 2e cpu aan te schaffen om dat onderdeel uit te kunnen sluiten.

Iemand DE gouden tip voordat ik alles uit het raam smijt?

• Marfmarf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-02 21:57
Misschien is het handig om je Video kaart te testen, gewoon je onboad chip activeren in je bios en je Video kaart er uit halen.

Of heb je dat al geprobeerd?

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:44
Zit je voeding op een geaard stopcontact aangesloten? Dat wil ook nog wel eens rare fouten opleveren, aangezien de pc het in de pc winkel het 'perfect' doet?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

wautah91 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:20:
Zit je voeding op een geaard stopcontact aangesloten? Dat wil ook nog wel eens rare fouten opleveren, aangezien de pc het in de pc winkel het 'perfect' doet?
dat lijkt me ook wel een mogelijk probleem, vooral omdat de boel *zoals gewoonlijk* bij de pc boer wel werkte...

Verwijderd

Topicstarter
De pc zou wel degelijk geaard moeten zijn aangezien alle stopcontacten in Belgie een aarding hebben. Nu zit de pc wel aangesloten op een stekkerdoos (ook met aarding) die vervolgens via de muur aangesloten is (ook met aarding). Daarnaast heb ik de pc ook al op meerdere locaties in het huis aangesloten. Overal dezelfde problemen. Daarnaast hebben wij een stuk of 5-6 laptops/pcs thuis die allemaal nooit problemen hebben gehad.. Tot slot kan ik dit helemaal uitsluiten aangezien ik de pc ook al meegenomen had naar een vriend die toevallig hetzelfde type geheugen had. Daar waren de problemen identiek hetzelfde. Ook met zijn geheugen. Mijn geheugen daarentegen deed het in zijn setup perfect.

Zonder videokaart heb ik het al geprobeerd. Dat had ook geen nut..

Ik heb nog maar eens een ochtend besteed aan het zoeken op internet en toevallig kwam ik op het gigabyte forum een post tegen waarin dezelfde problemen beschreven werden. Die persoon had enorm veel problemen bij het installeren van windows. Datzelfde had ik dus ook voor ze bij de pc winkel de bios instellingen aangepast hadden. Als enige reactie kreeg hij de opdracht om de floppy drive te disablen.. (http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,1470.0.html).

Dat ze bij de pc winkel geen problemen hadden kan natuurlijk 2 oorzaken heb: Of ze hebben het niet grondig getest of het is enorm toevallig.. Bij mij traden de problemen binnen de 5 minuten weer op. Ik wou mijn screen resolutie aanpassen via RM -> screen reso. Vervolgens merk ik dat dat scherm niet verschijnt en voelde ik de bui al weer hangen. Ik doe RM op de startbalk -> task manager. Ook dat scherm verscheen niet. Uiteindelijk na x aantal minuten verschenen beide schermen. Toen probeerde ik van tab te switchen in de task manager en kreeg ik de geweldige 'Not responding'. Toen heb ik hem maar weer uitgezet voor ik begon te koken..

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Dan valt dat af, soms wil je gewoon de problemen zien maarja dat is meestal niet mogelijk :P
Ik zou het zo ook niet meer weten wat het wel kan zijn dan. :'(
Ik ken het gevoel als je alles probeert maar niets werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door SouLLeSSportal op 09-03-2011 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Join the club:( Misschien maar weer terugbrengen naar de winkel?

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Een mogelijkheid is om te kijken of je niet een ander merk mobo kan krijgen die het wel goed doet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik geprobeerd.. Ik had eerst 2x een Asrock 880 die allebei defect bevonden waren door Azerty. Toen heb ik dus de Gigabyte uitgekozen.. Wat is de kans dat ook dit moederbord niet in orde is? Straks gaat het nog aan de 880 reeks liggen...

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 11:26:
Dat heb ik geprobeerd.. Ik had eerst 2x een Asrock 880 die allebei defect bevonden waren door Azerty. Toen heb ik dus de Gigabyte uitgekozen.. Wat is de kans dat ook dit moederbord niet in orde is? Straks gaat het nog aan de 880 reeks liggen...
d'oh is ook zo, mss een andere chipset, 870 bv? Ik zit trouwens even te denken, als het bv wél je voeding is die het veroorzaakt, dan helpt natuurlijk het wisselen naar een andere voeding erna ook niet als er wat kapot gaat. Dan kan je blijven wisselen natuurlijk...weet niet of je dat evt al hebt kunnen uitsluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding die er momenteel in zit getest met een multimeter en alle metingen waren in orde. Ik heb een andere voeding geprobeerd maar natuurlijk nadat ik de originele voeding aangesloten had.. Wat kan ik nog meer doen om de voeding te testen? Daarnaast verklaart dat niet waarom alles in safe mode wel perfect werkt.. Ik heb ooit in safe mode geboot en daar had ik dus totaal geen problemen..

Een andere chipset kiezen is evt. wel een oplossing maar dat zou wel betekenen dat ik echt een nieuw moederbord moet kopen.. Denk niet dat azerty mij zomaar laat wisselen.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45
Je problemen klinken alsof er iets als een hdd of netwerk niet snel genoeg antwoord en er een timeout komt (en hij hier lang op moet wachten).
Heb je al eens geprobeerd om een harddisk van een ander merk aan te sluiten of bijvoorbeeld veel/al het onboard spul uit te schakelen? Heb je overal recente drivers van (niet die van de meegeleverde cd of zo?).

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden een andere harddisk geprobeerd ja. Dit had echter weinig nut.. Ik heb voor het moederbord wat ik nu heb nog geen drivers geinstalleerd. Bij de vorige 2 had ik dat allemaal wel gedaan. Ik had daar zelfs de bios van geflashed naar de meest recente versie. Ik heb nog nooit een pc gehad waar ik niet zonder serieuze problemen kon werken zonder allerlei drivers te installeren. Ik ga het straks allemaal eens installeren voor dit moederbord maar verwacht er niets van. Ik mag al blij zijn als de installaties lukken!

De harddisk is het volgens mij zeker niet. Het rare is dat als ik bv. een film afspeel alles goed ga. Ik kon ondanks alle problemen gewoon VLC of XBMC gebruiken om 1080p af te spelen. Dat stotterde en haperde nooit. Maar zodra ik iets anders doe hangt alles..

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
mischien heb je nu wel met een echte doa te maken.

hier wat vreemde maar misschien mogelijke oplossingen
misschien vreemd maar heb je de sata kabels al eens vervangen?
het is ook niet zo dat je voeding de kast onder stroom zet en zich kan ontladen (ooit meegemaakt kreeg gewoon een schok van dat ding.)

heb je overigens met dit nieuwe mobo windoos weer opnieuw geinstalled want het gaat niet altijd goed.

je zou ook je mobo kunnen checken met pc-check. ook te vinden op de hiren's boot cd's maar dan moet je wel ieder onderdeel onafhankelijk testen want dan werkt maar 1 test per keer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows elke keer opnieuw geinstalleerd ja. Ik heb hem zaterdag naar de pc boer gebracht omdat dat zelfs niet lukte.. De sata kabels zijn de kabels die ik bij het moederbord kreeg. Dit is dus de 3e set kabels die ik probeer aangezien ik de eerste 2 sets mee terug moest sturen met het defecte moederbord :-) Een DOA kan maar lijkt me merkwaardig gezien het gaat om identiek dezelfde symptonen?

Dat van de voeding lijkt mij niet maar hoe kan ik dat uitsluiten? Als het een geruststelling is kan ik zeggen dat ik nog geen schok gekregen heb haha :)

Edit: ik zie geen programma met de naam pc-check op de Hiren boot cd (http://www.hiren.info/pages/bootcd) of bedoel je soms PC Wizard 2010.1.961?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een zeer interessante update:

Ik ben gister teruggereden naar de lokale pc boer volgens wie er zogezegd niks aan de hand was. De mevrouw daar geloofde niet dat het niet werkte en ik heb samen met 1 van de mensen daar minstens een half uur van alles geprobeerd. Alles deed het daar dus perfect..

Blijkbaar ligt het dus toch aan de aarding van de stopcontacten wat ik nauwelijks durfde te geloven omdat ik de pc op 4 verschillende plekken getest heb:
- Thuis boven
Na een grondige inspectie ben ik tot de conclusie gekomen dat de stekkerdoos NIET geaard is (stopcontact in muur wel geaard)
- Thuis beneden
Toen ik er gisteravond over nadacht kwam ik er achter dat ik beneden ook een ongeaarde stekkerdoos gebruikt heb aangezien de kabel niet lang genoeg was (stopcontact in muur wel geaard)
- Bij een vriend in Nederland
Hier wordt het enigszins grappig: Heel zijn woonkamer is geaard behalve 1 stopcontact. De geaarde stekkerdoos die we afgelopen weekend gebruikt hebben zat dus net in het ongeaarde stopcontact..
- Bij een collega in Belgie
Ik heb hem gisteravond direct gebeld en hier blijkt wel ALLES geaard te zijn. Nu wilt dat niks zeggen aangezien dat wel met het eerste moederbord was (wat defect bevonden is door Azerty).

Al bij al dus geen 100% uitsluitsel maar reden genoeg voor mij om het vanavond direct met aarding te gaan proberen.

Het ontgaat mij in zekere zin hoe dit mogelijk is. Als ik een snelle rekensom maak staan er bij ons thuis +- 6 laptops, 2-3 computers, een server, 2 nassen en wat nog.. Hoe kan het dat alleen mijn HTPC daar last van heeft? Kan er iets mis zijn met de voeding? Wat het extra raar maakt is dat ik het 2e moederbord met een andere voeding getest heb en dezelfde problemen had. Nu geeft dat ook weer geen uitsluitsel aangezien het 2e moederbord ook defect bevonden is door Azerty.

Mijn vraag is nu hoe zoiets mogelijk is? Ik ken bar weinig van electriciteit en ben tegelijkertijd euforisch en stomgeslagen..

Update:

Het euforisch gevoel werd gisteravond weer tenietgedaan. Ik heb de HTPC bij mij thuis direct via het stopcontact in de muur met aarding aangesloten. Helaas werkt het nog steeds niet. Hoe is dat in godsnaam nog te verklaren? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2011 07:41 ]

Pagina: 1