Kan deze kWh meter nou wel of geen 32A aan?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:15

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb bij Conrad twee keer de volgende kWh meter besteld: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125424

Volgens de specs kan deze 32A aan vermogen verwerken, er staat:

Werkzaam stroombereik - 0.25 - 32 A

Beide heb ik zonder problemen kunnen installeren in de meterkast, het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.widodh.nl/ev/tech/charging/office/fusebox_overview_small.jpg

Open ik echter het datasheet van de meter, staat er in: Nominal current 5 A (32 A Maximum)

Dit staat echter weer nergens in de manual die bij de meter zelf zit.

Ik wil er op piek momenten wel 30A doorheen halen, echter twijfel ik nu of dit wel kan met deze meter.

Het is dat ik toevallig de datasheet bij Conrad nog downloadde, anders had ik er gewoon 30A doorheen getrokken.

Kan dit nou (voor enkele uren achter elkaar) of niet? Zo nee, iemand een tip voor een enkel-fase 32A kWh meter?

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 31-01-2011 10:56 . Reden: Linkje naar datasheet ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:09

lier

MikroTik nerd

Ik lees 32A maximaal...vanwaar de twijfel?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat hij maar maximum 5A aankan, maar wel een piek tot 32A kan verdragen. Maar een piek staat niet gelijk aan "enkele uren".

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:10
Admiral Freebee schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:04:
Ik vermoed dat hij maar maximum 5A aankan, maar wel een piek tot 32A kan verdragen. Maar een piek staat niet gelijk aan "enkele uren".
Volgens de datasheet: Maximum peak current 960 A (10ms), dus dat is een aardige marge. Ben trouwens benieuwd over wat voor een omgeving dit gaat, zal wel geen normaal woonhuis zijn?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat deze gewoon voor 32A is.

Als hij voor 5A was geweest hadden ze dit wel ergens groot vermeld, want dat is namelijk ver onder de normale zekeringwaarde van 16A

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 13:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hij is gemaakt voor 5A nominaal (zegmaar gemiddeld over een dag). En gemiddeld huishouden doet geloof ik iets van 400 watt gemiddeld dus daar blijf je ruim onder.

Mocht je de groep echt continue op 32A belasten, dan kan het zijn dat hij eerder defect raakt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie in de een stroom van 5/32A, en dan is de 5 is mede bepalend voor de nauwkeurigheid.
Vanaf 0.04*5A werkt de meter binnen zijn nauwkeurigheidsklasse.

Verder is volgens EN50470 (EN62053) het zo dat de meter 3 maanden op zijn maximum stroom moet kunnen draaien, dus die 32A continue mag geen probleem zijn.

Zorg er wel voor dat de schroefaansluitingen GOED vast zitten, slecht contact kan zeker bij die kleine meters er vrij snel voor zorgen dat de klem uitbrand.

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:25
Waarom heb je niet je hele groepenkast up-to-date gebracht? het aanbrengen van 2 meters in de kast lijkt mij voldoende wijziging om de kast weer te moeten updaten naar de laatste normen. Je mist nl nog wat aardlekschakelaars zo.

O en wat voor hoofdzekeringen heb je? Ik zie een 32A c-kar automaat, daar moet minstens een 63A c-kar voor, ivm selectiviteit.

Verder: WTF moet je met 32A 3-fase?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:06:
[...]
Volgens de datasheet: Maximum peak current 960 A (10ms), dus dat is een aardige marge. Ben trouwens benieuwd over wat voor een omgeving dit gaat, zal wel geen normaal woonhuis zijn?
Gaat over een kantoor waar we twee extra groepen hebben aangebracht van 32A voor het opladen van elektrische auto's.

Electricien heeft de uitbreiding verder gedaan, maar later bedachten we dat het toch wel handig was om kWh's per auto te kunnen meten.

De hele installatie is er op 32A voorbereid (dikte bekabeling (4mm2) en zekeringen), maar de kWh meters lijken nu even de zwakste schakel.

Het laden van de auto zal enkele uren duren waarbij de load naar 30A stijgt. Van de 24 uur in een dag zal er dus enkele uren een load van 30A zijn. Dat is een worst-case scenario, maar het beste om vanuit te gaan.
SA007 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:20:
Ik zie in de een stroom van 5/32A, en dan is de 5 is mede bepalend voor de nauwkeurigheid.
Vanaf 0.04*5A werkt de meter binnen zijn nauwkeurigheidsklasse.

Verder is volgens EN50470 (EN62053) het zo dat de meter 3 maanden op zijn maximum stroom moet kunnen draaien, dus die 32A continue mag geen probleem zijn.

Zorg er wel voor dat de schroefaansluitingen GOED vast zitten, slecht contact kan zeker bij die kleine meters er vrij snel voor zorgen dat de klem uitbrand.
Bedankt, dat is informatie die ik zocht!

Klemmen zitten verder goed vast, daar heb ik voor gezorgt.
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:25:
Waarom heb je niet je hele groepenkast up-to-date gebracht? het aanbrengen van 2 meters in de kast lijkt mij voldoende wijziging om de kast weer te moeten updaten naar de laatste normen. Je mist nl nog wat aardlekschakelaars zo.

O en wat voor hoofdzekeringen heb je? Ik zie een 32A c-kar automaat, daar moet minstens een 63A c-kar voor, ivm selectiviteit.

Verder: WTF moet je met 32A 3-fase?
3x40A hoofdzekeringen. Het betreft hier verder een kantoor dus daar is een aardlek niet vereist.

[ Voor 41% gewijzigd door Snow_King op 31-01-2011 11:29 ]

• Xiphalon
40A is dus véél te weinig. omdat de 32-A automaten C-karakteristiek zijn, heb je een grote kans dat de 40A hoofdzekeringen sneller afschakelen dan de losse automaten. Je zal dus de aanvoerkabel moeten verzwaren naar 10mm2 en 63A hoofdzekeringen moeten gaan gebruiken.
(Ook wel handig, dan kan je 2 auto's tegelijkertijd laden ;) )

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:39:
40A is dus véél te weinig. omdat de 32-A automaten C-karakteristiek zijn, heb je een grote kans dat de 40A hoofdzekeringen sneller afschakelen dan de losse automaten. Je zal dus de aanvoerkabel moeten verzwaren naar 6mm2 en 63A hoofdzekeringen moeten gaan gebruiken.
(Ook wel handig, dan kan je 2 auto's tegelijkertijd laden ;) )
Delta (netbeheerder hier) vertelde mij dat dit voldoende was. De elektricien die het hier heeft aangelegt gaf ook aan dat 32A afzekeren voldoende was.

Ik ga er dus vanuit dat dat gedeelte in orde is.

Daarnaast is 3x63A niet te krijgen, want dan moet je je fases evenredig belasten anders krijg je fase verschuiving. Evenredig belasten doe wij dus niet, de ene fase is kantoor en de andere twee is voor de auto's.

Voor de geïnteresseerden: http://blog.widodh.nl/201...e-for-the-tesla-roadster/

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij valt dat allemaal wel mee, want die metertjes zijn enkelfasig. Het is dus 30A per auto. Elke auto op 1 fase en er komen 3 fasen binnen.

• Xiphalon
Weet je het exacte type van de automaten die gebruikt worden als hoofdzekering? Dan kan ik zo kijken of de selectiviteit in gedrang is. Maar er zijn er niet veel die een selectiviteit halen van 1,25.

Trouwens, 1 32A zekering is 3-fase, dus je zit toch al met een fase-verschuiving.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:44:
Volgens mij valt dat allemaal wel mee, want die metertjes zijn enkelfasig. Het is dus 30A per auto. Elke auto op 1 fase en er komen 3 fasen binnen.
Klopt:

fase #1: Kantoor
fase #2: Auto
fase #3: Auto
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:45:
Weet je het exacte type van de automaten die gebruikt worden als hoofdzekering? Dan kan ik zo kijken of de selectiviteit in gedrang is. Maar er zijn er niet veel die een selectiviteit halen van 1,25.

Trouwens, 1 32A zekering is 3-fase, dus je zit toch al met een fase-verschuiving.
Nee, weet ik zo niet. Ben nu niet op kantoor om te kijken hoe en wat.

Fase-verschuiving is er zeker, maar met 63A zou er nog meer fase-verschuiving zijn :) Daarom mag je hier tot maximaal 3x40A met een onevenredige load.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@darkmage: dannog is het niet zo spannend. Die 32A c-kar is in deze opstelling puur bedoeld als hoofdschakelaar zodat je zelf aan de installatie kan knutselen. En het is een verplichting van de brandweer dat de gehele installatie met 1 handeling spanningsvrij moe kunnen worden gemaakt.

Het omzetten van de 3 aparte zekeringen beneden valt hier niet onder.

edit: Neemt overigens niet weg dat je voor een paar tientjes van marktplaats een redelijke 3fasen aardlek hebt waar je meteen een stuk veiliger mee bent.

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 31-01-2011 11:57 ]

• Nielson
  • Laatst online: 00:10
Idd, ook omdat de aansluitingen buiten zitten. Deze voeren trouwens altijd spanning, geen inschakeling met paslezer oid?

• Xiphalon
@snowking: Je load blijft met 3x63A zoals hij nu is, dus niet echt verschoven. Het gaat puur om het risico dat je hele installatie uitvalt (en vroeger moesten ze dan een mes/smeltzekring vervangen -> duur) ipv 1 groep.
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:51:
@darkmage: dannog is het niet zo spannend. Die 32A c-kar is in deze opstelling puur bedoeld als hoofdschakelaar zodat je zelf aan de installatie kan knutselen. En het is een verplichting van de brandweer dat de gehele installatie met 1 handeling spanningsvrij moe kunnen worden gemaakt.
Nope. Groep 7 is een 3-fase automaat. Kijk maar goed op het plaatje van snowking (na klikken). De hoofdschakelaar zit rechtsonder.

[edit]
Sterker nog: groep 7 is een 3-fase 32A lastscheider. Dus zelfs geen zekering.
Snowking: wat doet die schakelaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Xiphalon op 31-01-2011 12:22 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:51:
Het omzetten van de 3 aparte zekeringen beneden valt hier niet onder.

edit: Neemt overigens niet weg dat je voor een paar tientjes van marktplaats een redelijke 3fasen aardlek hebt waar je meteen een stuk veiliger mee bent.
De brandweer heeft hier niets over te zeggen, het bouwbesluit verwijst naar de NEN1010/NEN3140 en hierin staat dat voor LEKEN één schakelhandeling dient te worden uitgevoerd om spanningsloos te kunnen maken ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Groep 7 is idd geen automaat maar een 'Isolation switch'. Bij overbelasting op deze groep zal idd de hoofdschakelaar wegvallen. Ik verwacht dat hier bijv. de auto's onder hangen om deze zo gemakkelijk met 1 handeling aan/uit te kunnen zetten.
keur0000 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:18:
De brandweer heeft hier niets over te zeggen, het bouwbesluit verwijst naar de NEN1010/NEN3140 en hierin staat dat voor LEKEN één schakelhandeling dient te worden uitgevoerd om spanningsloos te kunnen maken ;).
Zal zijn, maar mocht je een bezoek krijgen van de heren zal het zeker een opmerking betekenen. En in sommige gevallen kan je dan geen verzekering afsluiten voor je pandje (in geval van bedrijf).

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:05:
Idd, ook omdat de aansluitingen buiten zitten. Deze voeren trouwens altijd spanning, geen inschakeling met paslezer oid?
Deze staan altijd over spanning aangezien het een private parkeerdeck is.
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:11:
@snowking: Je load blijft met 3x63A zoals hij nu is, dus niet echt verschoven. Het gaat puur om het risico dat je hele installatie uitvalt (en vroeger moesten ze dan een mes/smeltzekring vervangen -> duur) ipv 1 groep.

[...]

Nope. Groep 7 is een 3-fase automaat. Kijk maar goed op het plaatje van snowking (na klikken). De hoofdschakelaar zit rechtsonder.

[edit]
Sterker nog: groep 7 is een 3-fase 32A lastscheider. Dus zelfs geen zekering.
Snowking: wat doet die schakelaar?
Klopt, maar wanneer je 63A aansluit waarde krijgt heb je wel de potentie om een nog grotere fase-verschuiving te veroorzaken. Daarom maximaal 3x40A.

De volledige meterkast ziet er als volgt uit: http://blog.widodh.nl/wp-...sebox_office_overview.jpg

Delta NV verplichtte ons een 3-fase hoofdschakelaar te hebben (Die rode) waarop de 3 fases werden geschakeld. Zo kan de gehele installatie inderdaad in één keer uit worden geschakeld.

• Xiphalon
Je gebruikt groep 7 dus echt als zekering voor 1x32A?

Dan zit er dus een verkeerde eenheid in. Gauw laten vervangen door (een andere...) electricien. Wat er nu inzit is een schakelaar die max 32A kan schakelen op 3 fasen, en je moet een 1 fase 32A zekering hebben. De huidige schakelt dus NIET af als de stroom boven de 32A (versimpeling) komt, maar laat alles tot 40A door, en dan klapt je hoofdzekering.

[edit:]
ja dat vind je stroommeter niet leuk ;)

Die stroommeters kunnen 32A aan (dat staat erom), maar gemiddeld mag/moet dit rond de 5A liggen. Dit heeft te maken met opwarming in de meetweerstand waardoor hij a) minder nauwkeurig wordt en b) stuk kan gaan (maar dat is zoals al gezegd vér na 3 uur op 32A)

[ Voor 27% gewijzigd door Xiphalon op 31-01-2011 12:41 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Aha, je gebruikt van groep 6/7 dus maar 1 fase? Dat verklaart een hoop :) . Of gaat eerst alles door 6 heen en dan naar 7 en dan naar de meters?

• Xiphalon
groep 6 is een 1fase automaat dus ja :)

volgens mij zit het zo:

3x40A van delta -> Hoofschakelaar rechtsonder -> 1fase naar groep 1-5, 1fase naar groep 6 en een fase naar schakelaar 7

6 en 7 worden elk door een kabel (die er wat dun uitziet maargoed) naar buiten geleid waar ze beide een 32A CEE outlet voedden.

Correct snowking?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat lijkt mij nogal een gevaarlijke opstelling, vooral omdat 7 helemaal geen zekering is. Dan kan er dus mooi 35A gaan lopen op een enkele fase terwijl ondertussen je metertje aan het wegbranden is.

• Xiphalon
Maar toch lijkt het zo te zijn aangelegd. Vandaar ook dat ik aangeef groep/schakelaar 7 te vervangen.

Snowking heeft het echt (op zijn blog) over 2x 32A laadpunten en over dat die 2 punten op 2 verschillende fasen zijn aangesloten.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou er gewoon netjes 2 eenfasige automaatjes neerzetten, niets geen gedonder. Keertje op een koude winterdag, al extra verbruik en dan nog wat condens in je stekker waardoor er een kleine lekstroom loopt. Dus zet er of een aardlek bij of de juiste automaten.

• Xiphalon
Tja ik ook. Paar 32A alamatjes en een ALS voor voor de groepen 1-5.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:44:
groep 6 is een 1fase automaat dus ja :)

volgens mij zit het zo:

3x40A van delta -> Hoofschakelaar rechtsonder -> 1fase naar groep 1-5, 1fase naar groep 6 en een fase naar schakelaar 7

6 en 7 worden elk door een kabel (die er wat dun uitziet maargoed) naar buiten geleid waar ze beide een 32A CEE outlet voedden.

Correct snowking?
Helemaal correct.

6 en 7 horen overigens gewoon beide een 32A automaat te zijn, geen schakelaar. Uitschakelen hoort dus bij 32A te gebeuren zodat mijn meter (en de rest) niet wegbranden.

Ik ga zo direct even het installatie bedrijf bellen. De medewerker die het hier opgenomen heeft het precies geïndexeerd zoals jullie aangaven.

Iemand anders heeft het geïnstalleerd en gaf aan per ongeluk twee verschillende automaten bij zich te hebben, maar dat maakte verder niets uit.

6 is dus wel een 32A automaat maar 7 is een 32A schakelaar? Dat zou dus niet de bedoeling zijn.

EDIT: Ze komen binnenkort even langs om het na te gaan, de gene aan de telefoon (Die alles hier ook heeft opgenomen) gaf aan dat het niet zou mogen, maar toch soms gebeurd dat een nieuwe monteur zaken door elkaar haalt.

Een discussie over kwaliteitscontrole is verder niet nodig :) Ben allang blij dat ik dit topic geopend heb om zo feedback te krijgen die erg waardevol is.

[ Voor 15% gewijzigd door Snow_King op 31-01-2011 13:43 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

SA007

Moderator Tweaking
darkmage schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:39:
Je gebruikt groep 7 dus echt als zekering voor 1x32A?

Dan zit er dus een verkeerde eenheid in. Gauw laten vervangen door (een andere...) electricien. Wat er nu inzit is een schakelaar die max 32A kan schakelen op 3 fasen, en je moet een 1 fase 32A zekering hebben. De huidige schakelt dus NIET af als de stroom boven de 32A (versimpeling) komt, maar laat alles tot 40A door, en dan klapt je hoofdzekering.

[edit:]
ja dat vind je stroommeter niet leuk ;)

Die stroommeters kunnen 32A aan (dat staat erom), maar gemiddeld mag/moet dit rond de 5A liggen. Dit heeft te maken met opwarming in de meetweerstand waardoor hij a) minder nauwkeurig wordt en b) stuk kan gaan (maar dat is zoals al gezegd vér na 3 uur op 32A)
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:50:
Dat lijkt mij nogal een gevaarlijke opstelling, vooral omdat 7 helemaal geen zekering is. Dan kan er dus mooi 35A gaan lopen op een enkele fase terwijl ondertussen je metertje aan het wegbranden is.
Pff, moet ik de standaard gaan quoten :P?

Die 5A heeft niks met maximaal of gemiddeld te maken, maar met de stroom vanaf waar de meter binnen zijn nauwkeurigheid meet, namelijk op 0.04 * 5 = 0.2A = ~46W.

Die 32A is de stroom die de meter continue aan moet kunnen, en de meter moet 30 keer de maximum stroom aan piek kunnen hebben, dat is dus ruim 900A... En jullie zijn bang dat ie op 40A opeens ontploft ofzo.

De 32A is overigens niet gelimiteerd door wat de meter aankan zonder door te branden maar door de maximale kabeldiameter welke in de kleine klemmetjes past wat goedgekeurd is voor dergelijke vermogens.
Ik heb vergelijkbare meters op 300V 100A laten draaien zonder problemen (behalve dat het lampje niet lang genoeg meer uitging tussen de piekjes om te meten of hij nog nauwkeurig was)
Het werd wat warm na een halfuur, maar geen schade verder.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alles wat 'zou moeten kunnen' begrijp ik wel, maar dat is alsnog een slag om de arm. Ik heb iig geen vertrouwen om zo'n meter die er niet op gespecced is in te zetten. Productiefouten zijn nog steeds niet uitgesloten. Al heb je 10 meters die 10 seconden lang 900A doen, er zal er maar 1 tussen zitten die wel faalt en dus ook eerder kan falen.

Zelfs met simpele bekabeling kan er vanalles mis gaan, dus ik zou dat zeker niet uitsluiten bij die meters.

Ik heb zelf iig verschillende keren meegemaakt met zekeringhouders dat deze compleet uitgebrand waren, en nee er zat geen alu prop in :P . En dan hebben we het over van die schroeffittingen waar eigenlijk vrij weinig mis kan gaan, dus daarom vertrouw ik die automaten en metertjes etc nog minder.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:34
Omdat ik niet het idee heb dat je weet waarmee je bezig bent (je fase-verschuivings fabeltje verhaal spreekt boekdelen) hoop ik dat je niet zelf in de meterkast (of eigenlijk in de hele installatie) gaat lopen knutsellen.
Bel gewoon lekker een installateur en laat die het voor je regelen.

Topic net goed gelezen en ga je dus doen.

En ook bij schroefsmeltveiligheden kan er toch behoorlijk wat mis gaan.

Overigens is 4mm2 voor 32A al behoorlijk aan de dunne kant....

[ Voor 27% gewijzigd door jbhc op 01-02-2011 17:29 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:20:
Omdat ik niet het idee heb dat je weet waarmee je bezig bent (je fase-verschuivings fabeltje verhaal spreekt boekdelen) hoop ik dat je niet zelf in de meterkast (of eigenlijk in de hele installatie) gaat lopen knutsellen.
Bel gewoon lekker een installateur en laat die het voor je regelen.

Topic net goed gelezen en ga je dus doen.

En ook bij schroefsmeltveiligheden kan er toch behoorlijk wat mis gaan.

Overigens is 4mm2 voor 32A al behoorlijk aan de dunne kant....
De hele installatie is door een installateur gemaakt, ik heb alleen de kWh meters geplaatst.

4mm2 aan de krappe kant voor 32A? Dat lijkt me niet, zeker niet over korte afstanden.

En als volgens jou de fase verschuiving onzin is, vertel dan ook waarom :) Je mag hier niet meer dan 3x40A aansluiten tenzij je de fases gelijk belast. Hoe zit dat dan?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij staat voor 32A 6mm2?

Wat sowieso aan te raden is om in de kast zelf bijv. 6 mm2 te gebruiken, dan weet je in ieder geval zeker dat er nooit een defect kan optreden. Dit is een beetje het veilige lijstje:
1.5mm2 -> 16A
2.5mm2 -> 20A
4mm2 -> 25A
6mm2 -> 40A
10mm2 -> 63A
16mm2 -> 80A
25mm2 -> 100A
35mm2 -> 125A
Als een zekering niet goed functioneert maar hij wel warm wordt dan heb je liever niet dat daardoor de omringende kabels gaan falen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ah, op die manier. Heb nog even gekeken, maar de bekabeling is wel 6mm2 die ik gebruikt heb.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:34
Snow_King schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:06:
[...]
De hele installatie is door een installateur gemaakt, ik heb alleen de kWh meters geplaatst.

4mm2 aan de krappe kant voor 32A? Dat lijkt me niet, zeker niet over korte afstanden.

En als volgens jou de fase verschuiving onzin is, vertel dan ook waarom :) Je mag hier niet meer dan 3x40A aansluiten tenzij je de fases gelijk belast. Hoe zit dat dan?
Faseverschuivig ontstaat niet door een a-symetrische fasebelasting maar door een inductieve of capacitieve belasting. Google zal je hetzelfde vertellen. :)

Volgens mij val je als je meer dan 40A wilt gebruiken in een zwaardere categorie en moet je meer vastrecht betalen. Tevens zou de voedingskabel van de energiemaatschappij wel eens te dun kunnen zijn.

Dat van die 4mm2 is al door iemand boven mij verklaard. Het lijstje wat hij aanhaald gebruik ik ook vaak. Echter wil het niet zeggen dat 4mm2 te dun is aleen ik vind het wat aan de dunne kant. Voor kortere afstanden zou het wel kunnen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:13:
[...]

Faseverschuivig ontstaat niet door een a-symetrische fasebelasting maar door een inductieve of capacitieve belasting. Google zal je hetzelfde vertellen. :)

Volgens mij val je als je meer dan 40A wilt gebruiken in een zwaardere categorie en moet je meer vastrecht betalen. Tevens zou de voedingskabel van de energiemaatschappij wel eens te dun kunnen zijn.
Bedankt!
Dat van die 4mm2 is al door iemand boven mij verklaard. Het lijstje wat hij aanhaald gebruik ik ook vaak. Echter wil het niet zeggen dat 4mm2 te dun is aleen ik vind het wat aan de dunne kant. Voor kortere afstanden zou het wel kunnen.
Ik ben daar zelf de fout in gegaan, de bekabeling is wel degelijk 6mm2, maar zag het zelf voor 4mm2 aan.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mooi voorbeeldje van wat er kan gebeuren:
Afbeeldingslocatie: http://832.punt.nl/upload/0809/meterkast.jpg

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Om dit topic nog even een update te geven.

De meters werken prima, inmiddels is er al ruim 700kWh doorheen gegaan met constante stromen van 30A, geen enkel probleem.

Ik heb de installateur nog even langs laten komen, die heeft ook alles nog een keer gecontroleerd en vond alles in orde.
Pagina: 1