Toon posts:

Nieuw geheugen,.. advies van jullie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heb ik zelf een pc gebouwd. Beetje bij beetje heb ik onderdelen gekocht en nu ben ik toe aan een upgrade voor wat betreft het geheugen. Het systeem wordt grotendeels overal voor gebruikt behalve voor games, maar het belangrijkste is wel videobewerking.

1e vraag:
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een top 2 waar ik uit zou kunnen kiezen. Als het héél veel qua snelheid scheelt, zou ik er meer voor willen betalen. Maar als ik kijk naar bijvoorbeeld de "timings" dan zegt mij 6-6-6-20 net zoveel als 7-7-7-20 of zelfs 9-9-9-24. Natuurlijk, hoe lager en uiteindelijk toch sneller is altijd beter, maar zijn in dit geval de lagere getallen die zo dicht bij elkaar liggen écht veel sneller?

2e vraag:
Hoe meer je koopt, hoe lager de prijs toch?
Waarom is de prijs voor 8Gb in verhouding veel duurder, dan wanneer ik 2x 4Gb pakketjes koop? Het zijn toch dezelfde geheugenbanken? Het enige vreemde wat ik niet kan thuisbrengen en waar verschil in tekst zit, is "organisatie". Wat betekent dit?

3e vraag:
En nu advies van jullie.
Welk geheugen zou goed genoeg voor mijn systeem zijn?
En zou het iets opleveren wanneer ik voor 16Gb zou gaan?

Mijn Configuratie:
- Windows 7 Ultimate 64-bits
- AMD Phenom II 945 x4
- MSI moederbord 770-C45
- GeForce 8800GT 512Mb
- 2x HD Western Digital 200Gb 7200

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 14:45 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Lees allereest even deze door, staat al veel handige uitleg in over timings, dimm organistatie en aanbevolen hoeveelheid geheugen. Maak verder gebruik van de juiste benamingen en afkortingen, dus geen geheugenbanken maar geheugenmodules of dimmen, en geen Gb (Gigabit) maar GB (Gigabyte). Kijk verder even op de site van je mainboard fabrikant naar de QVL van je bord waarin de geteste en werkende typen geheugenmodules staan.

/edit: En je Alternate linkjes doen het niet, pak anders gewoon de linkjes uit de Pricewatch.

[ Voor 29% gewijzigd door Nielson op 31-01-2011 10:43 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

1. alle kleine beetjes helpen als je voor hoge memory snelheden gaat, in het dagelijks gebruik merk je er weinig van. Zelf heb ik liever meer geheugen van 1 stap langzamer dan minder geheugen wat sneller is, maar dat is persoonlijk.

2. Hoe groter de repen en hoe groter het aantal, hoe meer moeite het kost om ze op snelheid en timings te matchen, dus daarom zijn bepaalde kits duurder dan andere. 2 kits van 4GB werken niet met zekerheid samen op de snelheid die per enkele kit gegarandeerd wordt, de geheugencontroller heeft het meestal wat zwaarder met 4 banken gevuld en daardoor kan het voorkomen dat 2 kits op een standje langzamer moeten draaien dan je met 1 kit zou hebben. Letwel het kan ook gewoon wel werken, maar meestal is het toch iets lastiger dan verwacht.

3. Links kan ik niet bekijken. Of 16GB zin heeft zal vooral van je gebruik afhangen. Als je veel VM's wilt draaien of een ramdisk van een paar GB nodig hebt; ideaal, maar als je gewoon een beetje surft en gamed is 4 tot 8 GB meer dan voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Nielson en Dark voor de handige tips en links!
Wist niet dat deze site zo uitgebreid was, dus hier kan ik wel wat mee.

Toch wordt ik zo langzamerhand geK van de keuzes die er zijn. Ik twijfel echt wat een verstandige keuze zal zijn. Ik neig naar Kingston. Ook qua prijs.
Kan je me alleen nog verduidelijken wat nou beter is. Vier van 2GB, twee van 4GB of één van 8GB, want dat begrijp ik nog steeds niet helemaal.

pricewatch: GeIL Black Dragon GB38GB1333C6QC

of deze

pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX

• Nielson
Als je 8GB wilt zou ik zelf voor een 2x4 gaan. Je hebt de mogelijkheid tot dual-channel, je kunt later makkelijk upgraden door nog 2x bij te plaatsen en het is veel goedkoper dan 1x8.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:31:
Als je 8GB wilt zou ik zelf voor een 2x4 gaan. Je hebt de mogelijkheid tot dual-channel, je kunt later makkelijk upgraden door nog 2x bij te plaatsen en het is veel goedkoper dan 1x8.
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook, maar voor zover ik nu kan zien, is dat duurder dan 4x2.
En 2x4,.. daarvan zie ik geen timings ertussen zitten van 7-7-7-20. Wel van de 4x2 Kingston Hyper (zie link).

Ben ik nou zo dom of is 't er echt niet?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Bij die repen weet ik niet zeker of die wel geschikt zijn, bij Geil staat bij de specificaties op de website van Geil dat ze ontworpen zijn voor i7 en p55 (http://www.geil.com.tw/products/show/id/209) en bij Kingston staat bij het er niet met zoveel woorden maar wel dat er een Intel xmp profiel in spd zit, wat datzelfde doet vermoeden.

Heb ook nog even gekeken voor een QVL bij dat bordje, maar die vind ik niet bij MSI.

Dus dan blijft over om te kijken wat de fabrikant van de reepjes aanduidt als bedoeld gebruik,

b.v. corsair AMD reepjes: http://www.corsair.com/memory-3/amd-memory-solutions.html

OCZ advies voor dat plankje: http://memoryselector.cne...er_id=622&model_id=793607

... en waarschijnlijk kan je bij Kingston of Geil hetzelfde doen, opzoeken wat daar het advies is.

advies van kingston voor dit mobo: http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 31-01-2011 15:31 ]

• Nielson
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:37:
[...]
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook, maar voor zover ik nu kan zien, is dat duurder dan 4x2.
En 2x4,.. daarvan zie ik geen timings ertussen zitten van 7-7-7-20. Wel van de 4x2 Kingston Hyper (zie link).
Pak je toch gewoon deze, doet op 1600 9-9-9-27 op 1.65V, dus wil op 1333 vast zonder problemen op 7-7-7-20.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat gaat denk ik niet werken. Mainboard gaat tot 1333.
Dus ja,.. of ik koop 4x2GB met 7-7-7-20 zonder mogelijkheid tot upgrade
of het wordt 2x4GB met 9-9-9-27 met later de mogelijkheid tot upgrade.

Ik weet echt niet wat ik nou moet doen, want is de timing zo bepalend?
Wordt er gek van.

• Nielson
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 15:31:
Nou dat gaat denk ik niet werken. Mainboard gaat tot 1333.
In O.C. mode ook tot 1600, maar dat hoeft niet persé, sneller geheugen kun je ook langzamer draaien met bijbehorende strakkere timings.
Dus ja,.. of ik koop 4x2GB met 7-7-7-20 zonder mogelijkheid tot upgrade of het wordt 2x4GB met 9-9-9-27 met later de mogelijkheid tot upgrade. Ik weet echt niet wat ik nou moet doen, want is de timing zo bepalend?
Neuh, in benchmarks levert het misschien kleine verschillen op, in normaal gebruik is 't bijna onmerkbaar. Als je niet wilt overklokken ed zou ik gewoon voor een goedkoop 2x4GB 1333 C9 kitje gaan.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zelf heb ik (ondermeer) deze: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 die zijn zowel voor amd als intel geschikt en bevallen prima.

spd waarden van die reepjes:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/23mlymq_th.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en beide weer bedankt!
Ik ga me verdiepen in overclocken voordat ik ze bestel, maarre ik betwijfel of 't voor mij persoonlijk haalbaar is!
En anders wordt 't idd gewoon 2x4GB ivm een eventuele upgrade.

Thanks

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wil ik jullie laten weten dat het de GEIL Black Dragon 2x4GB is geworden.
pricewatch: GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC

Dit omdat mijn 1e keus, de KINGSTON HyperX, helaas niet op voorraad was.
Het systeem draait super, tot nu toe..

Thanks voor de zinvolle adviezen!

Groet,
Dave
Pagina: 1