Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[SQL/POSTGRESQL] query's maken

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views

• Alper587
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03-12-2019
Ik heb moeite om de volgende scripts te maken, misschien dat iemand mij kan helpen.

Tabel: lid

Tabel: bestuurslid

Uit de bovenstaande tabellen (eerste tabel heet ''LID'' en tweede ''BESTUURSLID'') is het de bedoeling dat ik een lijst van alle leden met indien mogelijk informatie over de bestuursfunctie die het lid heeft gehad moet maken. Hierbij moet ik alléén het lidnummer, de naam, de functie en de begindatum tonen.

Mijn 2e vraag heeft te maken met de volgende tabel:

In de tabel BesteldArtikel moet ik een betekenisloze primaire sleutel genaamd banr gebruiken. Ik moet een SQL script maken dat deze wijziging doorvoert. Ik moet daarvoor natuurlijk Alter en Drop statements gebruiken, maar ik weet echt niet hoe ik deze kan gebruiken??
De uniciteitsregel voor de kolommen bestelnr, artikelcode moet blijven bestaan.

Hoe kan ik deze scripten het beste maken? Als iemand mij een beetje op weg kan helpen, ben ik hem/haar zeer dankbaar! :)

P.S: ik gebruik het programma PostgreSQL.

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:27

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Ga gewoon zelf eerst wat proberen? Het lijkt op een schoolopdracht en in dat geval zou je zeker lesstof gekregen moeten hebben en zou je informatie genoeg moeten hebben om in elk geval een begin te maken. Dus wat voor queries had je zelf al bedacht en wat lukte daar niet mee?

We're building self-driving cars, but we haven't even figured out how to make sure vacuum cleaners don't join botnets.

• P_de_B
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
quote:
Alper587 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:10:

Uit de bovenstaande tabellen (eerste tabel heet ''LID'' en tweede ''BESTUURSLID'') is het de bedoeling dat ik een lijst van alle leden met indien mogelijk informatie over de bestuursfunctie die het lid heeft gehad moet maken. Hierbij moet ik alléén het lidnummer, de naam, de functie en de begindatum tonen.

Ik moet daarvoor natuurlijk Alter en Drop statements gebruiken, maar ik weet echt niet hoe ik deze kan gebruiken??
De uniciteitsregel voor de kolommen bestelnr, artikelcode moet blijven bestaan.
Wat heb je zelf al wel gedaan om het werkend te krijgen?

Voor de eerste vraag heb je joins nodig, voor de tweede worden note bene al de keywords gegeven. Als je in de documentatie kijkt op ALTER en DROP, wat lukt er dan niet?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Alper587
quote:
Creepy schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:15:
Ga gewoon zelf eerst wat proberen? Het lijkt op een schoolopdracht en in dat geval zou je zeker lesstof gekregen moeten hebben en zou je informatie genoeg moeten hebben om in elk geval een begin te maken. Dus wat voor queries had je zelf al bedacht en wat lukte daar niet mee?

SELECT lidnr, achternaam, spelersnr, functie, begin_datum
FROM lid, bestuurslid
WHERE lidnr = spelersnr;

Punt is dat er nog een keer spelersnr in de rij voorkomt, deze moet eigenlijk weg. Hoe doe ik dat?

De tweede met tabel Besteldartikel, heb ik echt geen idee hoe ik ALTER en DROP moet gebruiken?

• YopY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-12-2019
quote:
Punt is dat er nog een keer spelersnr in de rij voorkomt, deze moet eigenlijk weg. Hoe doe ik dat?
De lidnr of spelersnr uit de SELECT halen, wat dacht je zelf? In de SELECT staat precies welke kolommen je wilt tonen, niet meer, niet minder.

Zie ook: Wikipedia: Select (SQL)
Zie ook: je lesboek (indien aanwezig)
Zie ook: je college's

• Alper587
quote:
YopY schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:59:
[...]

De lidnr of spelersnr uit de SELECT halen, wat dacht je zelf? In de SELECT staat precies welke kolommen je wilt tonen, niet meer, niet minder.

Zie ook: Wikipedia: Select (SQL)
Zie ook: je lesboek (indien aanwezig)
Zie ook: je college's
Oke, opgelost door spelersnr te verwijderen.

• Alper587
2e opdracht so far:

CREATE TABLE BESTELDARTIKEL (
banr number(11) NOT NULL,
bestelnr number(11) NOT NULL,
artikelcode number(11) NOT NULL,
aantal number(11) NOT NULL,
PRIMARY KEY (id),
FOREIGN KEY ( bestelnr) REFERENCES bestelling ( bestelnr),
( artikelcode) REFERENCES artikel ( artikelcode);

Kan iemand een suggestie geven?

Nu is mijn vraag waar ik ALTER and DROP moet of kan geruiken zoals in de opdracht staat?

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

Ga gewoon eens je lesstof, boek of de documentatie raadplegen. We zitten hier niet om handjes te houden...

RobIII wijzigde deze reactie 03-02-2011 13:24 (23%)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True