Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Mede-auteur:
  • xavierk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-08 21:44

xavierk

Na onderzoek naar het bestaande aanbod mATX high-performance behuizingen kwamen wij tot de conclusie dat er nog geen kast bestaat die onze gezamenlijke honger naar belachelijke (lees: normale, voor ons) koelprestaties combineert met mounting opties voor moderne combinaties (RAID0+SSD, lange GPU's) en een uiterlijk dat niet schreeuwt om aandacht.

Dus wij zijn hard aan het werk gegaan om een plan te produceren voor een minimalistische behuizing.
Dit is het resultaat.
EDIT: Nieuwe renders!
EDIT: Weer nieuwe renders
EDIT: nieuwe schetsen!

Afbeeldingslocatie: http://www.matchboxcomputers.com/k2/thumb/case1.jpg
http://www.matchboxcomputers.com/k2/case1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.matchboxcomputers.com/k2/thumb/case2.jpg
http://www.matchboxcomputers.com/k2/case2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.matchboxcomputers.com/k2/thumb/case3.jpg
http://www.matchboxcomputers.com/k2/case3.jpg

EDIT4, 5 maart 2011: Nog een sneak preview van een nieuw layout idee. Hierdoor kunnen we nog kleiner gaan. Met de kleinste lengte van de HDDs naar de voorkant van de behuizing kunnen we de case minder wijd maken. Er zal nog steeds ondersteuning voor hotswappen zijn door het plaatsen van die connectors in het midden van de twee HDDs. Deze nieuwe preview laat ook de layout van de componenten zien.
Voor zover wij weten is dit de eerste keer dat zo'n layout geprobeerd is (als we het verkeerd hebben, laat het ons weten), en we willen graag feedback. Let vooral op de plaatsing van de PSU.
Afbeeldingslocatie: http://www.matchboxcomputers.com/k2//thumb/case4.jpg
http://www.matchboxcomputers.com/k2/case4.jpg

Alle rechten voorbehouden. tl;dr NIET stelen.

Wij zijn op zoek naar input van de community. Wees vooral niet verlegen, wij kunnen tegen kritiek, maar alstublieft, wees constructief.

Op het gebied van specificaties: Dit is een mATX kast, hij is gerenderd in correcte verhoudingen. Genoeg ruimte voor elke single chip double slot GPU in SLI/CrossFire. Twee hotswappable 3.5" HDD's en een 2.5" SSD. Een slimline DVD/Blu-Ray drive. Ruimte voor een normale (ATX) PSU. Aan de voorkant een 180mm fan, aan de achterkant een 120mm fan. Ruimte voor tower CPU heatsinks . Rechts op de voorkant is een aan/uit knop, de linker is de reset switch met HDD activiteit-led. Het rechter klepje verbergt de slimline optische drive. Het moederbord is op een tray met een gat voor makkelijke toegang tot de backplate. De case kan aan de bovenkant geopend worden.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 58% gewijzigd door xavierk op 05-03-2011 14:32 . Reden: nieuwe schetsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het ziet er leuk uit. Ik denk alleen wel dat de switches wel erg ver naar buiten toe zitten. Verder zie ik een klein window met volgens mij uitkijk op de koeler? Of word dit mesh? Als je toch goed wilt koelen, waarom daar geen fan bij zetten.
Ik kan me nog weinig voorstellen over de indeling, waar de hdd's ssd's enz. komen. Maar voor een mitx zou dit systeem denk ik nog wel kleiner kunnen. Welliswaar zul je dan waarschijnlijk weer wat inleveren op koeling.fout gelezen...

Al met al ziet het er veel belovend uit, en maak er a.u.b. maar een log van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Dit is een Micro ATX kast, oftewel mATX, danwel uATX. Geen mITX.
Dat is een mesh, en dit is zodat zijwaarts gemounte tower coolers daar hun lucht vandaan kunnen halen. In een midtower is daar ook mesh, van de PSU.
Op het 3e plaatje zijn op de achterkant, rechts, de SSD en 2 3.5" HDD's te zien. De opmerking over de switches zullen we aandacht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 11:03
1. Hij lijkt verdacht veel op de thermaltake lanbox.
2. Klepjes aan de voorkant zijn meestal alleen maar irritant.
3. Lijn de aan/uit/reset knoppen mooi uit, dus verder naar binnen toe
4. Doe als de thermaltake lanbox, zorg voor een 12cm voedingfan, en draai deze naar boven toe zodat dit een aparte airflow krijgt.
5. Stoffilters.
6. Eject knop vd cd drive?

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je wilt een minimalistische behuizing, maar ik vind de voorkant eigenlijk niet echt minimalistisch. Wat ik zou doen is het volgende:
- Fangrille verwerken in de voorkant, dus geen apart onderdeel
- Klepjes weglaten
- Daarvoor in de plaats aan 1 zijde een aantal vierkante gaten voor usb en ronde gaten voor audio
- Slot-in dvd drive nemen en de rode lijn als ingang gebruiken. Evt. kan je de sleuf ook verlichten met rood licht, zodat je weer hetzelfde resultaat krijgt.
- Knopjes naast de rode lijn plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Hij wijkt qua afmetingen vrij veel af van de thermal take lanbox hij is namelijk smaller en dieper. waardoor het mogelijk is om de meeste singe gpu video kaarten er in te passen.

[ Voor 28% gewijzigd door sjaakwortel op 31-01-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heb je ook een transparante render? dan kan je pas échte feedback krijgen ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je loopt toch tegen vergelijkbare problemen aan als met een lanbox.. je voeding hangt boven de cpu, waardoor je toch weer beperkt bent qua koeling. de ruimte boven het I/O shield die je vrij houdt van 12 cm is niet voldoende om bijv. een TRUE 120/Megahalem en koelers uit die categorie te huisvesten.

in een NZXT Rogue daarentegen waar de voeding boven de expansion slots hangt kan het wel..

misschien kun je in je concept iets aanpassen waardoor dit in jullie case ook haalbaar is.
ook ben ik erg benieuwd naar renders van jullie indeling binnenzijde

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Die voorgevel is wel zeer ruim bemeten, de cut-out is een beetje afleidend. Toch mag het geheel er best wezen :)

...oh, we hadden het over dat rare zwarte legodoosje ernaast.

Persoonlijk vind ik het altijd leuk iemand te zien die een compact lanboxje in elkaar zet, maar wat er nu op de markt is van Lian-Li en Silverstone representeert al zo ongeveer de limiet van SFF-performance cases. Een eigen ontwerp zoals jij voorstelt lijkt misschien onbedoeld meteen op bovengenoemde ontwerpen, als je echt iets moois wil maken dat uniek is zul je het echt volledig rond de componenten moeten bouwen die je erin gaat zetten, bijvoorbeeld door de voeding helemaal in de kast te integreren om iets van ruimte te besparen, of de GPU compleet in de kast verwerken, zoiets. Vind jouw ontwerp er wel tof uit zien, maar het is niet echt onderscheidend.

Ik wil minder doos, meer vloeiende lijnen. High-air flow? Waarom geen soortement van roofscoop-achtige luchtinlaat bovenop?

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 31-01-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
@noes: Er komen nieuwe renders aan.
@VantageR: Inmiddels hebben we de grille verzonken in de rest van de case, en de kleuren gelijkgesteld. We zijn van het idee van klepjes afgestapt vanwege duurzaamheid en uiterlijk. De USB en audio jacks zullen nu onderaan hun plaats vinden. Dit i.v.m. cablemanagement. We zijn sowieso van plan nog veel aandacht te besteden aan cablemanagement.
@nedernakker: Wij zijn inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen. Ons insziens is de meest ideale oplossing nu gevonden door de PSU met de 120mm fan naar boven te richten, en boven de GPU te plaatsen. Hierdoor heeft de rest van de case geen last van de hitte van de PSU. Ook zullen tower koelers die de gebruiker vrijheid laten om de orientatie te kiezen sowieso geplaatst kunnen worden.
@Singular1ty: Een roof scoop is natuurlijk voor auto's. Het meest toepasselijke voorbeeld dat ik kan bedenken is wat ik me herinner van de ASUS Vento TA891 Afbeeldingslocatie: http://techkiehouse.com/main/images/TA891.jpg (kijk naar de voorkant). Dit is inderdaad ook een optie. We wachten de reacties op de nieuwe renders wel af. Die komen vanavond.
Een 180mm van op het dak is niet helemaal de bedoeling, ten eerste zit dan de PSU in de weg, ten tweede hebben wij ervaring met de Antec Skeleton. Juist vanwege deze ervaringen hebben wij voor deze windtunnel-achtige oplossing gekozen.

We posten vanavond nieuwe renders.
Met vriendelijke groeten,
K&K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
De nieuwe renders zijn gepost in de eerste post! Graag commentaar.

[ Voor 15% gewijzigd door sjaakwortel op 31-01-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
2 fans in 90 graden miss niet echt een strak plan ivm de airflow (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
13lack Mamba schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:55:
2 fans in 90 graden miss niet echt een strak plan ivm de airflow (klik)
De fan die niet aan de achterkant zit is niet deel van de kast maar van de tower CPU cooler.
De alternatieven zijn óf geen mesh daar, óf geen exhaust fan...
In een normale midtower heb je een PSU die van achter air slurpt, het in de kast dumpt, de koeler die het naar beneden trekt, de exhaust fan die de warme lucht naar achter brengt, die opstijgt en vervolgens weer in de PSU terrecht komt, ad infinitum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
Maar krijg je nu, sterk overdreven, niet dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://files.vanstratum.com/fans.png

Lijkt me inderdaad niet ideaal voor de airflow..

p.s. excuses voor de schets, zelfs mijn tweejarige nichtje kan het beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
julby schreef op maandag 31 januari 2011 @ 22:52:
Maar krijg je nu, sterk overdreven, niet dit idee:

[afbeelding]

Lijkt me inderdaad niet ideaal voor de airflow..

p.s. excuses voor de schets, zelfs mijn tweejarige nichtje kan het beter...
Ehh, ja, maar.. Wat is daar niet goed aan dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
Dat lucht op deze manier (in de schets van boven naar onder) niet door je koelrib stroomt? :? Van links naar rechts kan er lucht door de koelrib, van boven naar onder niet.

Misschien begrijp ik de setup/schetsen verkeerd of is het oppervlak van de koelrib erg klein t.o.v. de grootte van de fan zodat er alsnog genoeg lucht langs af kan stromen, maar zoals ik het nu zie heb je een grote dicht oppervlak (koelrib) direct voor je fan zitten wat volgens mij niet echt ideaal voor de stroming van de lucht is.

[ Voor 8% gewijzigd door julby op 01-02-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

julby schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:35:
Dat lucht op deze manier (in de schets van boven naar onder) niet door je koelrib stroomt? :? Van links naar rechts kan er lucht door de koelrib, van boven naar onder niet.

Misschien begrijp ik de setup/schetsen verkeerd of is het oppervlak van de koelrib erg klein t.o.v. de grootte van de fan zodat er alsnog genoeg lucht langs af kan stromen, maar zoals ik het nu zie heb je een grote dicht oppervlak (koelrib) direct voor je fan zitten wat volgens mij niet echt ideaal voor de stroming van de lucht is.
Jij gaat ervan uit dat de koelribben van de CPU koeler verticaal lopen, en dan zou de sidefan van de case inderdaad van een vlak oppervlak af lopen zuigen en niet zoveel zoden aan de dijk zetten. In de praktijk lopen de koelvinnen van aftermarket koelers echter bijna altijd horizontaal, en dan is de airflow in de hierboven gerenderde situatie juist wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hmm.. ik zou m platter en langer maken. Dan heb je meteen een paar voordelen:
- makkelijker te plaatsen: waar laat je zo'n kubusvormig doosje?
- makkelijker in te delen en te koelen: meer exterieuroppervlak, dus ook meer ruimte voor meshes/fans etc. Wbt koeling zou ik dan ook een of meerdere fan(s) voorop intake maken, daarachter de HDD + voeding en ernaast een slimline DVD + USB plekje.De HDD's kan je zo plaatsen dat die soort van naast de videokaart komen als die bijzonder lang is.
- waarschijnlijker ook goedkoper te bouwen: minder intern framework nodig.

PS: wbt voeding: de powerline kan je verlengen, dus die kan je redelijk vrij plaatsen. Truucje zie je nog wel eens bij goedkope 19" server doosjes wara een ATX voeding in kan.

[ Voor 14% gewijzigd door noes op 01-02-2011 12:50 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
Ik meende op foto 3 toch te zien dat de koeler een vrij groot rechthoekig element was, vandaar mijn vraag. Maar als er genoeg ruimte is voor een redelijke airflow dan is het ok, was alleen benieuwd.

Succes verder met het ontwerp, ziet er netjes uit en ben benieuwd wat het gaat worden. Ik heb ook al lang een vergelijkbaar project in mijn hoofd zitten, nu nog een keer zin, tijd, hardware en een nuttige toepassing voor zo'n mini-pc zien te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Zoals te zien is in de FP hebben wij nieuwe renders gemaakt. We hebben veel wijzigingen doorgevoerd.
1. De orientatie van de PSU is veranderd met 180 graden. Nu profiteert hij van de intake fan en is er ruimte voor zelfs de langste tower coolers.
2. We hebben het advies gevolgd met betrekking tot 'air-scoop' achtige constructies. De 180mm fan is nu afgeschermd met plexiglass, maar komt aan lucht door de (stijlvolle) zijgaten. Denken jullie dat die genoeg lucht door zullen laten?
3. Harde schijven zitten achter de PSU.

We denken er aan om de PSU dichter op de VGA's te zetten en de kast wijder maar minder hoog te maken (dichterbij de gulden snede).

Zeg maar wat jullie denken!
-K&K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Hmmm, beetje flauw om daar nu mee te komen, maar ik vond het eerste ontwerp van de voorkant er mooier uitzien. Misschien vind ik dat K[super]2[/] niet mooi staan want een window aan de voorkant is op zich tof. Misschien kan je meer een goniometrische vorm kiezen, denk aan iets geinspireerd op het raampje van een TIE-fighter uit Star Wars:

Afbeeldingslocatie: http://www.slashgear.com/gallery/data_files/7/4/eBay_Star_Wars_TIE_Fighter_2.jpg

Heel vet imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 19:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nice nice :)
Wat mij wel een ziek idee lijkt (en niet op jouw idee lijkt) is een grote windtunnel maken.
Vooraan 4 fans, achteraan 4, en tussen de 2 voorste dan je front panel met aan/uit buttons.
Ook zijn inderdaad je power en reset buttons niet uitgelijnd met de rest.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
Mavamaarten schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:49:
Nice nice :)
Wat mij wel een ziek idee lijkt (en niet op jouw idee lijkt) is een grote windtunnel maken.
Vooraan 4 fans, achteraan 4, en tussen de 2 voorste dan je front panel met aan/uit buttons.
Ook zijn inderdaad je power en reset buttons niet uitgelijnd met de rest.
Je ziet in ons huidige ontwerp het windtunnel concept niet terug? Deze kast heeft zo'n beetje patent aangevraagd op het concept windtunnel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:02
julby schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:35:

Yup. Want de koelvlakken lopen niet verticaal, maar horizontaal. de lucht zal wel tegen de heatpipes aanbotsen, maar er kan wel wat doorheen...

Leuk idee, maar er inderdaad een buildlog voor! dit was ik zelf ook ooit van plan, een kleine (bijna small client, net iets dikker) kast, maar wel dikke hardware erin: mogelijkheid tot 27cm vidkaart, 6 harde schijven max, etc etc. Wel cool dat er ook een fatsoenlijk model gebouwd wordt nu. Mijne was het toch nooit geworden en deze kerel is erg goed met google sketchup.

Edit: haal je het geanodiseerd aluminium niet in je kop! veel te duur, moet je echt van af zien.

[ Voor 4% gewijzigd door naarden 4ever op 06-02-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
naarden 4ever schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:04:
[...]

Edit: haal je het geanodiseerd aluminium niet in je kop! veel te duur, moet je echt van af zien.
Wij hebben het gebruik van geanodiseerd aluminium niet in onze plannen verwerkt. Bij het ontwerp van deze kast is uitgegaan van geborsteld aluminium. Een beetje een oude tutorial, maar anodiseren is dus niet nodig: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=114028

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 08:26

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik vroeg me af of het hier gaat om plannen voor het maken van een casemod/build of echt voor een serie product?
Ik ga uit van het laatste.

Laat dan eens wat plaatjes of schetsen zien van de binnenkant. Want als ik het zo zie lijkt me dat er nog totaal geen rekening is gehouden met materiaal diktes, bevestigingspunten en de stijfheid/sterkte van de constructie.

Verder zie ik in de renders dat de voorkant in zwart/grijs geborsteld aluminium is uitgevoerd. In dat geval moet het wel geanodiseerd zijn. Als je het zwart gaat lakken raak je de structuur kwijt of het wordt dus naturel zilver/grijs.
Anodiseren heeft verder het voordeel dat het de oppervlakte zeer krasvast maakt.

Leuk initiatief, maar ga eens wat gestructureerder aan de slag, begin met een onderzoek naar de beste layout en afmetingen. Maak vervolgens schetsen van hoe je denk alles te gaan bevestigen en ga je dan vervolgens pas bezig houden met de afwerking van de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
We hebben enkele ingrijpende wijzigingen doorgevoerd.
1. Herorientatie van de PSU. Behuizing is nu veel dunner. 180mm fan opgeofferd maar er is een airduct geplaatst naast de CPU.
2. Elke CPU koeler kan worden gebruikt
3. Ruimte voor alle DUAL CHIP GPU's zoals deAMD 6970
4. Ruimte voor HOGE GPU's zoals de GTX480
5. Meer uiterlijke en innerlijke wijzigingen.

Er komen snel nieuwe renders aan.

Graag commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
We hebben een nieuwe schets geplaatst. Helaas gaven de vorige niet echt een goed beeld van het innerlijk van de kast. Deze moet dat oplossen. Onder de twee HDD's zal ruimte zijn voor twee GPU's van de grootste formaten. De grootste en wijdste CPU koelers kunnen geplaatst worden. Hierdoor hoeft de gebruiker geen enkel compromis te maken op het gebied van koeling, terwijl hij nog steeds de kleinst mogelijke form factor heeft. Deze schets is met de 120mm fan geplaatst gemaakt. Als we die vervangen met een 92mm fan zijn we in staat om een gehoekte stroomkabel binnenin de chassis te houden en naar buiten te leiden via de achterkant. Met 120mm (zoals nu) gaat de stroomkabel via rechts de behuizing verlaten...

Eindigend met een normatieve opmerking, ATX voedingen zijn veel te groot. Er zou een sub-1000 watt standaard moeten zijn met een veel kleinere form factor.

Laat ons weten wat u vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 21:56
Het ziet er interessant uit!

klein ideetje: Ga er vanuit dat je een 160x150x86mm LxBxD modulaire voeding hebt (bijv. Seasonic x-760). Plaats deze staand in de behuizing, waarbij de exhaust naar boven zit (want immers hitte wil de lucht in). Hou daar ongeveer 15mm ruimte vrij zodat de gehoekte stroomkabel er nog tussen kan. En hou aan de onder kant 25mm vrij voor de modulaire kabels. Hoogte zou nu minimaal 200mm zijn van de behuizing.

Verders weet ik niet of dit gaat passen, want ik weet de maten van het model niet xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
hij is op het moment 190mm hoog(buiten maat) en 300 breed, dus dat past helaas net niet.
Pagina: 1