Temperatuur Videokaart - Beeld freezet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goededag heren,

De laatse tijd ondervind ik een probleem met mijn computer. Dagelijks crasht mijn pc, hetzij eenmaal, hetzij meerdere malen. Hierbij zie ik dan gekleurde strepen door het beeldscherm, soms kan ik de PC gewoon blijven gebruiken, echter staat het scherm ook vaak vast. Bij dit probleem dacht ik eigenlijk meteen aan een defecte/niet juist werkende videokaart. Als eerst heb ik mijn case volledig stofvrij gemaakt, maar dit mocht niet baten. Het probleem bleef. Zojuist heb ik het programma Speedfan geïnstalleerd. Deze geeft aan dat mijn GPU een temperatuur heeft van 66 graden. Dit is op idle en het lijkt me wat aan de hoge kant. Zou dit de oorzaak van mijn probleem zijn of zijn er andere oorzaken te bedenken ?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mijn glazen bol zegt... :+

Dit gaat zo niet werken, alleerst geef je geen specs van je pc en ten tweede vewachten we iets meer inzet; wat heb je zelf al gedaan aan test?

Deze al door genomen?; Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Humma Kavula op 30-01-2011 23:04 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:22
Hoi Sickslick,

Het is zoiezo wel handig voor ons om te weten om welke videokaart het gaat, alsook hoe oud hij is. Is hij actief gekoeld (met een ventilator) of passief (met alleen een heatsink). Zou je dit eens op kunnen zoeken? Verder lijkt mij 66 graden idle redelijk veel. Slaat je PC alleen vast als je zware grafische handelingen aan het uitvoeren bent of ook als je gewoon aan het surfen / mailen bent? Het lijkt mij namelijk niet dat de PC vastslaat op een GPU temperatuur van 66 graden.
Het meest ideale zou zijn als je je systeem zou kunnen testen met een andere videokaart, is dit misschien een mogelijkheid?
Afgaande op je symptomen zou ik inderdaad wel zeggen dat je videokaart aan het eind van zijn leven is. Dat hoeft in principe niets met de temperatuur te maken hebben, het kan ook zijn dat hij oud is of misschien te vaak oververhit is geraakt, waardoor hij nu dus af en toe fouten veroorzaakt.
Succes ermee in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

66 graden is redelijk normaal voor een GPU. Mijn GPU is op dit moment 86 graden en bijna volledig idle ;)

Het kan zijn dat je voeding het niet meer trekt, het kan zijn dat het geheugen van je videokaart niet goed is... etc.

Probeer eens een wat tests om dingen uit te sluiten, geheugen test, videokaart stresstest, etc...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Wolfboy schreef op zondag 30 januari 2011 @ 22:59:
66 graden is redelijk normaal voor een GPU. Mijn GPU is op dit moment 86 graden en bijna volledig idle ;)

Het kan zijn dat je voeding het niet meer trekt, het kan zijn dat het geheugen van je videokaart niet goed is... etc.

Probeer eens een wat tests om dingen uit te sluiten, geheugen test, videokaart stresstest, etc...
Dan mag je me wel eens vertellen wat voor heethoofd jij erin hebt zitten, want 86 graden idle is niet goed 8)7

@TS, doenload furmark eens en laat die eens draaien. Als je pc dan crasht na een tijdje, is de kans aanzienlijk groot dat het je videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Awsom schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:13:
[...]

Dan mag je me wel eens vertellen wat voor heethoofd jij erin hebt zitten, want 86 graden idle is niet goed 8)7

@TS, doenload furmark eens en laat die eens draaien. Als je pc dan crasht na een tijdje, is de kans aanzienlijk groot dat het je videokaart is.
4 jaar oude 6600GT met een falende fan ;)

Maar tot de 130 doet ie het iig prima.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Wolfboy schreef op maandag 31 januari 2011 @ 00:15:
[...]
4 jaar oude 6600GT met een falende fan ;)

Maar tot de 130 doet ie het iig prima.
offtopic:
bofkont, meeste kaarten springen er uit rond de 105c. Een "normale" 100% load temp is hooguit 90c

Stress eens met Furmark, klapt hij er dan uit of niet?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's, ik zal straks als ik thuis ben even furmark runnen. Heb eergisteren nog 3dmark06 en vantage gerunt. Hierbij bleef hij gewoon draaien. Ik weet niet of dat wat zegt tho. Jullie horen nog van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Als hij er onder stress niet uitklapt lijkt het mij op het eerste oog geen temperatuurprobleem. Hoe oud is de kaart? Het kan zijn dat er iets anders mis mee is, en misschien toch aan vervanging toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het programma furmark niet draaiende, echter ga ik met wouter zijn gedachtegang mee wat betreft de temperatuur. De kaart is nu ongeveer 3 jaar oud.

Even als reactie op wouter's eerdere reply, mijn specs zijn: intel e8400,9800GTX,4gb ram, 500GB SATA HD
Volgens mij is de 9800gtx actief gekoeld, althans er zit een ventilator op de kaart. Het beeld/de computer crasht random. Dit kan zijn tijdens het gamen, maar ook tijdens het surfen(wellicht crasht hij voordat tijdens het maken van deze post) Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de pc te testen met een andere videokaart. Ik moet er wel bij zeggen dat het probleem iets van de laatste maand is. Er zijn dagen dat er geen enkele crash zich voordoet, echter crashte de pc zojuist bij het opstarten al meteen. Nu werkt hij weer (even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Hoe bedoel je ik krijg Furmarkt niet draaiende? Loopt de PC vast als je furmark start? Of krijg je het gewoon niet geinstalleerd / geopend.
Als je PC vastloopt als je Furmark start, dan zou dat mijn vermoeden dat je videokaart ver dood is toch wel bevestigen...
Je kan eens proberen om de drivers opnieuw te installeren. Ik zou hiervoor eerst de oude drivers verwijderen, vervolgens driver sweeper (http://www.guru3d.com/category/driversweeper/) oid eroverheen draaien zodat je zeker weet dat alle oude "restjes" driver weg zijn, en vervolgens van de Nvidia site de laatste drivers downloaden.
Als dit geen uitkomst biedt ben ik toch bang dat je een nieuwe videokaart moet gaan uitzoeken...
Succes ermee in ieder geval
Pagina: 1