Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met twee vragen.

1)
In het verleden (2009) heb ik een vaste baan gehad en deed ik daarnaast VAR-ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) werkzaamheden. Deze kon logischerwijs opgeven bij mijn aangifte als 'overige werkzaamheden'. Nu is dit in 2010 anders geweest. Ik heb, naast dat ik student bent en studi-financiering ontvang, Var-row werkzaamheden gedaan maar geen vast werk. Nu is het mij onduidelijk op welke manier ik hier aangifte van doe. Gewoon als particulier net als 2009 maar dan zonder looninkomen? Of is er een andere manier?

2)
Ik heb in April/Mei een bedrag verdiend dat waarvoor ik een BTW nummer moest vermelden op de factuur.
Deze had ik nog niet aangevraagd. Maar aangezien ik wist hoe het nummer zou worden gevormd (sofi nr etc) had ik dat al wel vermeld op de factuur zodat ik het bedrag zou krijgen. Vervolgens heb ik pas in November mezelf als ondernemer ingeschreven bij de KvK en kreeg toen pas officieel mijn BTW nummer. Niet heel handig en ik weet nu niet wat de consequentie is. Ik kreeg bericht van de belastingdienst dat ik omzetbelasting moet betalen over het laatste kwartaal van 2010 maar ik heb toen niks verdiend. Moet ik dan alsnog het bedrag van April/Mei opgeven?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

J.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
(1) Of je nu wel inkomen uit loondienst hebt of niet, je kunt gewoon de normale aangifte voor particulieren gebruiken. Op deze aangifte staan talloze rubrieken, waarvan inkomsten uit overige werkzaamheden er gewoon 1 is.

(2) Je hebt dus een eigen zaak opgericht in november. Dat had je met terugwerkende kracht kunnen doen, al denk ik dat een half jaar teveel gevraagd is. Ik neem even aan dat de KvK een startdatum in november heeft genoteerd. Gevolg is dus dat je BTW hebt gefactureerd terwijl je dit officieel niet mocht. Je was immers op de factuurdatum geen ondernemer voor de omzetbelasting.
Je kan geluk hebben: het door jou gebruikte BTW nummer is uiteindelijk in gebruik genomen binnen het betreffende belastingjaar. Daarmee is het dus een bestaand nummer geworden. Misschien valt het niemand op dat de datum niet klopt en dan zal er verder geen haan naar kraaien. Jij draagt de BTW netjes af en je klant heeft het bedrag teruggevorderd. Onder de streep klopt het sommetje en zolang er geen boekenonderzoek plaatsvindt kan dit onopgemerkt blijven.
Je kan ook pech hebben. In dat scenario ontstaat er een probleem wanneer je klant de BTW terugvraagt en deze BTW-aangifte gecontroleerd wordt door de belastingdienst. De BTW factuur die jij hebt gestuurd is onjuist dus dit deel van de teruggaaf wordt geweigerd. Dan gebeuren er twee dingen. Je klant wil de door jou ten onrechte gefactureerde BTW graag van jou retour en de belastinginspecteur ontwikkelt een plotselinge belangstelling in jouw administratie. Hoe dat verder afloopt kan ik niet helemaal voorzien. Volgens mij zit je strafrechtelijk niet safe want BTW factureren mag niet zomaar. In deze situatie werkt het in je voordeel als je zelf wel de ontvangen BTW hebt opgegeven, eventueel in het verkeerde kwartaal Q4 i.p.v. Q2. Dan heb je tenminste niet meer de schijn van fraude met winstoogmerk tegen.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

T_captain heeft officieel helemaal gelijk, maar ik denk niet dat ze daar zon probleem van maken, immers een normale ondernemer corrigeert zijn b.t.w. aangifte ook weleens door het jaar heen en niemand die daar wakker van ligt ook niet bij een controle, dus ik zou gewoon je omzet opgeven in het laatste kwartaal en ik denk dat niemand er ooit een probleem van zal maken.

JPL-Racing --- iRacing Profiel