• Diovarus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 14:53
Goedenavond Medetweakers.

Ik heb een klein probleempje.
Ik heb de laatste tijd (afgelopen 3 dagen) veel last van BSOD met het geheugen.
Afgelopen donderdag is er in mijn PC 6GB extra geheugen bij gekomen.
Exact het zelfde geheugen als de eerste keer. Alleen krijg ik er jammer genoeg nu BSOD mee.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Memtest86+ 4.2 gedraaid met 10x een succesvolle pass (van 23.00 t/m 13.40 (toen werd ik wakker)).
- Windows memory managment geeft geen problemen.
- Gegoogled (maar niet iets duidelijks gevonden, omdat het geheugen goed door de testen komt)

Nu heb ik ook gelezen dat er mogelijk iets met Ai Tweaker in de BIOS aangepast moet/kan worden.
Deze heb ik nu nog helemaal op standaard staan. Auto dus.
Alleen heb ik geen enkel idee wat ze bedoelen.

Hieronder staan mijn PC specs:
MB: Asus P6T Deluxe V2 (met laatste bios versie)
CPU: Intel Core i7 920
MEM: 2x OCZ Gold XTC DDR3 PC3-10666 Low-Voltage Triple Channel
PSU: Corsair HX850W
GPU: Asus ENGTX480/2DI/15GD5
HDD: 4x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
HDD: 2 Samsung EcoGreen F4EG, 2TB

Denk dat dit voldoende specs zijn, anders staat de volledige pc in mijn inventaris onder Raven.

Bij voorbaat dank,

Diovarus

Edit: Tekst foutjes en duidelijker gemaakt

[ Voor 18% gewijzigd door Diovarus op 30-01-2011 23:24 ]

Verwijderd

Hoe lang heb je Memtest gedraaid? Normaal moet je dat zo'n 8 uur minimaal laten draaien om een goed resultaat te krijgen.
Wat is de foutcode die de BSOD vermeld? Foutcode kan je even door Google heenhalen en dan weet je in ieder geval in welke richting je het moet zoeken.

• Diovarus
Error is:

MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a
Parameter 1: 00000000`00041790
Parameter 2: fffffa80`096bf070
Parameter 3: 00000000`0000ffff
Parameter 4: 00000000`00000000

Als ik trouwens de 'orginele' Memtest draai met versie 3.5a. Wil hij niet eens alle geheugen balken te gelijk doen.
Moet ze stuk voor stuk doen.

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Heb sinds een aantal dagen een nieuw Sandy Bridge systeem en had in het begin Memory management BSOD (en anderen).

Bij mij was het opgelost met het handmatig aanpassen van de settings van het geheugen.
Sandy Bridge draait automatisch het geheugen op 1.5v en mijn OCZ 1333mhz heeft 1.65v nodig.
Alleen Sandy Bridge is schijnbaar niet blij met meer als 1.58v (volgends intel) dus mijn geheugen handmatig op 1.5v en 1066mhz terug gezet.

Hierna geen problemen meer gehad. Zowel Memory Management BSOD als andere BSOD's niet meer gehad voor 3 dagen nu (zeker 10-15 uur games gespeeld).
Hoop dat je hier wat aan hebt :)

• Diovarus
MadMike zals jouw tip vanavond proberen.
Ook contact gehad met ZerCom. Deze zeggen stuur het geheugen, maar op voor RMA dan kijken we ernaar.
Maar zit in een 2 strijd, want als het geheugen gewoon goed is (zoals de testen aangeven), dan kost het nakijken me 50euro op geheugen van 61euro is dat aardig wat kosten. Ook als ik nog de verzendkosten a meereken.

[ Voor 3% gewijzigd door Diovarus op 31-01-2011 13:08 ]

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02-2025
Heb onlangs dezelfde problemen gehad, heb een Asus M4N75TD moederbord icm precies hetzelfde OCZ geheugen wat jij hebt aangeschaft. Kreeg ook constant BSoD's. Heb alles getest (ook zo'n 7/8uur memtest, zonder errors) dus dacht dat het mobo kapot was. Nieuwe besteld (Asus M4A89GTD Pro) en weer memtest gedraaid, en na 4 uur zat ik al op 3.7 miljoen errors.

Heb toen met mijn leverancier gebeld (MyCom) en die gaven aan dat ze veel vaker problemen binnen krijgen met Asus moederborden icm OCZ geheugen. Heb afgesproken dat ik mijn geld terug krijg voor het eerste moederbord en me geheugen ruil ik om voor Corsair geheugen met dezelfde specs.

• Diovarus
ihre, ik heb jouw probleem nu ook even bij Zercom neergelegd. Kijken wat zij ervan zeggen.
Misschien dat ik dan ook over stap

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 09:06
Wat ik erg vaak zie is dat er een combinatieprobleem is tussen ASUS moederborden en OCZ geheugen.
Ik werk zelf op een reparatie afdeling en daarbij is dit een veel voorkomend probleem(dit zegt natuurlijk niet dat het iedereen treft)
Het vreemde is danwel dat het eerste kitje wel normaal functioneerde en het tweede niet

Mocht je de mogelijkheid hebben probeer het dan eens met ander geheugen

[ Voor 25% gewijzigd door ExilaaHH op 31-01-2011 16:03 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
Test het geheugen eens met hci memtest (gewoon de windows versie). Start het programma 5x op en laat het 2000 MB testen. Bij m'n huisgenoot gaf dit vrijwel gelijk errors terwijl memtest86+ gewoon zonder errors door bleef kachelen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Diovarus
@ExilaaHH
Volgens Asus is het geheugen wel geschikt voor het moederbord.
Vond het ook appart als eerste wel goed werkt.

@haarbal

Heb vanmiddag 3uur MemTest Pro 4.0 gedraaid (is bijna zelfde als HCi memtest).
2uur op me orginele geheugen geen problemen.
1uur op het nieuwe, kreeg na 0.8% gelijk errors.

Ga het geheugen gewoon terug sturen. Valt nog onder DOA.
Laat het topic open staan om te kijken of dit echt oplossing is/wordt.

• Diovarus
Tjah..

Lekker, RMA is afgehandeld. Nieuw geheugen binnen gehad.
Bij het open maken van de doos zak ik gelijk dat er 1 bankje niet al te lekker in de verpakking zat.
En je voelt het al aankomen.

Tijdens het testen bevat dit bankje veel bad sectors.
Maar ik heb er nu voor gekozen om maar gewoon te kiezen voor 4Gb extra ipv. 6Gb.
Dus het bankje met bad sectors ligt nu even apart.

Grtz,

Diovarus

[ Voor 8% gewijzigd door Diovarus op 08-02-2011 22:40 ]

Pagina: 1