Ik heb hier een hoop media (audio, video, foto) dat afkomstig is van omzetting analoog digitaal (denk hierbij aan bandrecorders, dia's, videobanden etc...). Dit heeft me aardig wat moeite gekost en daarom wil ik dat die digitale formaten zolang mogelijk meegaan. Daarom heb ik beslist geen optische media te gebruiken, maar alles te bewaren via externe harde schijven en back-up's van die harde schijven. Die harde schijven worden om de x aantal jaar vervangen door nieuwere (op die manier zorg ik ervoor dat ze met de hedendaagse filesystem uitgerust zijn). Maar nu heb ik een probleem met de keuze van bestandsformaten. Met muziek en foto gaat dat nog redelijk eenvoudig. Kijk je even naar de geschiedenis, en dan merk je dat vooral mp3, wav en jpg al een eind meegaan en dat in de toekomst waarschijnlijk ook zo zal blijven. Voor video ligt dat echter anders. Er verschijnt regelmatig een nieuw formaat met betere functies en compressie, en binnen dat formaat wordt dan weer gebruik gemaakt van andere codec's, wordt ondersteuning voor verouderde codec's gestopt enz... Kortom de keuze van videoformaten bij archivering is alles behalve evident. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en kunnen zeggen welke media formaten zij gebruiken?
Ik weet niet in wat voor formaat je ze nu hebt maar bewaar in elk geval die. Elke re-encoding kan alleen maar verlies opleveren. Ik denk dat codecs heel lang ondersteund zullen blijven aangezien je niet de enige bent die er gebruik van maakt. Open source codecs zullen in het algemeen de voorkeur hebben. Die zullen denk ik het langst meegaan omdat ze niet afhankelijk zijn van de ondersteuning door een enkele partij.
als je video van analoge media af hebt, dan heeft een hd formaat (mkv enzo) weinig nut, avi, mpg of mp4 lijkt me handiger, en lijkt mij ook voorlopig nog wel ondersteund te worden.
Audio, mp3, of als je voor de kwaliteit gaat, FLAC
en voor de foto's jpg lijkt me prima, kwaliteit word er nu eenmaal niet meer beter op als je ze eenmaal in die indeling opgeslagen hebt en ze dan naar eentje converteert met een hogere kwaliteit (er kunnen tenslotte geen pixels zomaar bijkomen)
Audio, mp3, of als je voor de kwaliteit gaat, FLAC
en voor de foto's jpg lijkt me prima, kwaliteit word er nu eenmaal niet meer beter op als je ze eenmaal in die indeling opgeslagen hebt en ze dan naar eentje converteert met een hogere kwaliteit (er kunnen tenslotte geen pixels zomaar bijkomen)
Het maakt in principe niet veel uit, over 20 jaar kan je alles alsnog afspelen, of dan is je pc zo snel dat het omzetten van een dan makkelijker/geschikter formaat zo gepiept is.
Dus mijn advies, maak je er niet druk om en hou de dingen zoals je ze hebt, zit je nog met analoog materiaal, zet dit dan wel zo hoog mogelijk in kwaliteit over, daar vind je op internet genoeg tutorials over.
Dus mijn advies, maak je er niet druk om en hou de dingen zoals je ze hebt, zit je nog met analoog materiaal, zet dit dan wel zo hoog mogelijk in kwaliteit over, daar vind je op internet genoeg tutorials over.
Ik zou me niet al te druk maken over de videoformaten. Zolang het generieke formaten zijn zoals MPEG2 dan kun je die data altijd nog wel gebruiken. Een re-encode zal je niets opleveren, behalve dan een kleiner bestand, maar met de hedendaagse prijzen van storage is dat iets waar ik me echt niet zo snel druk om zou maken, zeker niet omdat je die ruimte nu toch al in gebruik hebt.
En er zal niet heel snel support voor bepaalde codecs uit de meest gebruikte players gehaald worden.
En er zal niet heel snel support voor bepaalde codecs uit de meest gebruikte players gehaald worden.
Verwijderd
Dat zijn geen formaten, dat zijn containers. Formaten zijn bijvoorbeeld VC-1, mpeg2 en h264.marti-n schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:47:
als je video van analoge media af hebt, dan heeft een hd formaat (mkv enzo) weinig nut, avi, mpg of mp4 lijkt me handiger, en lijkt mij ook voorlopig nog wel ondersteund te worden.
Containers inderdaad.
Daarnaast maakt de gebruikte resolutie totaal niets uit voor een codec.
Er is niets mis om SD materiaal dmv x264 te coderen. Scheelt je alleen maar ruimte tov mpeg2 terwijl de kwaliteit echt het zelfde kan zijn.
Maar om terug te komen op de topicstart.
Mpeg2 bestaat al jaren, en zal zo ook nog wel jaren blijven bestaan. Ben je echt bang dat toekomstige computers de boel niet meer kunnen opslaan en heb je opslag ruimte genoeg dan kan je alles uncompressed op slaan in (bijvoorbeeld) een avi container.
Hercoderen gaat je weinig helpen en zorgt zoals Terw_Dan zegt waarschijnlijk voor verlies van kwaliteit.
Daarnaast maakt de gebruikte resolutie totaal niets uit voor een codec.
Er is niets mis om SD materiaal dmv x264 te coderen. Scheelt je alleen maar ruimte tov mpeg2 terwijl de kwaliteit echt het zelfde kan zijn.
Maar om terug te komen op de topicstart.
Mpeg2 bestaat al jaren, en zal zo ook nog wel jaren blijven bestaan. Ben je echt bang dat toekomstige computers de boel niet meer kunnen opslaan en heb je opslag ruimte genoeg dan kan je alles uncompressed op slaan in (bijvoorbeeld) een avi container.
Hercoderen gaat je weinig helpen en zorgt zoals Terw_Dan zegt waarschijnlijk voor verlies van kwaliteit.
[ Voor 11% gewijzigd door job op 31-01-2011 01:50 ]
Mocht je de wat meer paranoia kant op willen, sla dan de gebruikte codecs bij de video en audio bestanden op. Eventueel zelfs met een plain text bestand waar alle informatie over de codecs instaat, zodat iemand daar later een eigen versie van kan schrijven
plain text uitleg over de gebruikte codecs is wat overdreven, het gaat om gewone familie filmpjes. MPEG-2 leek mij ook de meest voor de hand liggende keuze (dvd's gebruiken dat videoformaat). Maar ik merkte dat een player als quicktime (standaard op een mac geplaatst) daar al niet mee overweg kan, vandaar dat ik wat zit te twijfelen. De gebruikte formaten hoeven ook niet eeuwig mee te gaan, maar 'k zou graag het herconverteren van alle media zo lang mogelijk uitstellen
Je meldt dat je alles al gedigitaliseerd hebt. Ik begrijp niet waarom je niet tevens vermeld in welk formaat die digitale bestanden nu zijn. Dat is wat mij betreft de enige relevante informatie aan de hand waarvan we zinvolle opmerkingen kunnen maken.
audio: MP3 en WAV
afbeeldingen: JPEG (met zo min mogelijk compressie)
video: MPEG-2
en voor video zoek ik dus een standaard die zo lang mogelijk meegaat, van de andere ben ik er gerust op dat die nog een eind ondersteund gaan worden aangezien audio en afbeeldingen al lang worden bewaard op een computer. Video op de computer is relatief nieuw waardoor er nog een wildgroei aan formaten zijn.
afbeeldingen: JPEG (met zo min mogelijk compressie)
video: MPEG-2
en voor video zoek ik dus een standaard die zo lang mogelijk meegaat, van de andere ben ik er gerust op dat die nog een eind ondersteund gaan worden aangezien audio en afbeeldingen al lang worden bewaard op een computer. Video op de computer is relatief nieuw waardoor er nog een wildgroei aan formaten zijn.
Ja, apple vind het leuk om zulke standaard functionaliteit uit hun software te slopen en geld voor te vragen: http://store.apple.com/us/product/D2187Z/Aieperlingetje schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:14:
Maar ik merkte dat een player als quicktime (standaard op een mac geplaatst) daar al niet mee overweg kan.
Gelukkig zijn er voldoende gratis programma's welke probleemloos mpeg2 afspelen.
Ach dat wist ik niet. Maakt het er niet makkelijker op om een formaat te kiezen, als men je voor zulke codec's laat betalen. Maar ik denk dat MPEG-2 dan toch de beste keuze is met toekomstige ondersteuning. Om helemaal gerust te zijn zou het misschien handig zijn als ik verschillende formaten naast elkaar bewaar, maar dat gaat wel enorm veel rekenwerk worden en een hoop opslagruimte vreten, misschien pas ik dat later toe als converteren van video sneller gaat (opslag is niet echt een probleem, converteren wel).
Mjah, ik zou je niet echt laten leiden door een bedrijf als Apple dat dit soort dingen doet zodat ze weer ergens geld aan kunnen verdienen. Mpeg2 is gewoon heel universeel, nagenoeg iedere player kan ermee overweg en zal dat in de komende jaren dat ook blijven doen.
Voorlopig niets aan doen en zo laten. Dit zijn allemaal formaten waarvan de ondersteuning ons waarschijnlijk zal overleven. Kost inderdaad alleen maar extra opslagruimte die je beter kunt gebruiken om back-ups van de bestanden op te zetten. Je wilt minstens 1 en liefst 2 kopieën van alle bestanden op evenzoveel verschillende fysieke harde schijven hebben staan
Pagina: 1