Na plaatsen extra geheugen teruggeklokt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Laatst heb ik het geheugen van mn comp uitgebreid en nu zie ik dat de frequentie is teruggeklokt van 1066MHz naar 800MHz.

Het gaan om de volgende combinatie componenten:
moederbord: Asus P5Q Deluxe
processor: Intel Core 2 Quad Q9550
geheugen: GEIL DDR2 1066MHz (eerst alleen 2x2GB kit, later dezelfde kit toegevoegd)

Als ik via het BIOS (Ai Tweaker) de DRAM Frequentie van auto naar 1066 zet start hij niet meer op! |:(

Hoe krijg ik dit nu goed...!!?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
moet het voltage niet verhoogd worden? (naar 2,1 volt zoals ik dat bij mijn corsairs toen moets doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb net de DRAM Voltage veranderd van auto naar 2.4V (GEIL schrijft 2.2~2.4V voor)
Heeft niets uitgehaald.

Of moet ik de spanning verder dan fabrieksvoorschrift opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met 4 DIMMen kan het de moeite zijn om ook het voltage van de MCH iets omhoog te gooien, met 0.1V, dat wil het zaakje nog wel eens wat stabieler maken.
En volgens de QVL kunnen niet alle DIMMen op 1066MHz draaien als je er 4 tegelijkertijd hebt gebruikt. In dat geval zou ik gewoon kijken of het op 800MHz werkt (die extra geheugensnelheid ga je waarschijnlijk toch niet merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Dit is normaal. Deze borden schakelen automatisch terug om stabiliteitsredenen bij gebruik van 4 dimms. Je kan proberen de settings idd handmatig hoger te zetten maar dat werkt niet altijd zoals je al gezien hebt.

Je kan nog even kijken of het met alleen die 2 nieuwe dimms wel op 1066 wil werken. Als dat prima gaat dan heb je helaas pech :) Het is een bekend issue van het gebruik van 4 dimms.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmz...
Ik heb net die 2 nieuwe geprobeerd zonder de oude... en deze set wil helemaal niet op 1066MHz draaien, hier ook op 800MHz. Zelfs de 'nieuwe' dimm's in de 'oude' sloten geprobeerd... geen verbetering! :(
Fabricagefoutje? Of zie ik iets over t hoofd?

NB.
CPU-Z ziet trouwens alle 4 dimm's aan als PC2-6400 (400MHz) (tabje SPD), terwijl de oude set toch echt op 533.3MHz draait (tabje Memory)... vreemd....!!! 8)7

Nog laatste toevoeging:
Ik lees net in t boekje van mn mobo dat mijn geheugen (GE24GB1066C5DC) volgens de QVL ondersteund is (C*: Supports four modules inserted into both the yellow slots and the black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:58

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:36:
hmmz...
Ik heb net die 2 nieuwe geprobeerd zonder de oude... en deze set wil helemaal niet op 1066MHz draaien, hier ook op 800MHz. Zelfs de 'nieuwe' dimm's in de 'oude' sloten geprobeerd... geen verbetering! :(
Fabricagefoutje? Of zie ik iets over t hoofd?
Heb je niet gewoon 800MHz geheugen gekocht per ongeluk? Als je verschillende modules hebt met verschillende snelheden gaat alles op de snelheid van het langzaamste onderdeel draaien.
NB.
CPU-Z ziet trouwens alle 4 dimm's aan als PC2-6400 (400MHz) (tabje SPD), terwijl de oude set toch echt op 533.3MHz draait (tabje Memory)... vreemd....!!! 8)7
niet vreemd, zoals hierboven al gezegt word gaat de snelheid achteruit op het moment dat je extra geheugen in je mobo prikt. Je geheugencontroller houd het anders niet meer bij om 4 modules op die snelheid van data te voorzien :)
Nog laatste toevoeging:
Ik lees net in t boekje van mn mobo dat mijn geheugen (GE24GB1066C5DC) volgens de QVL ondersteund is (C*: Supports four modules inserted into both the yellow slots and the black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration)
klopt, maar voor zover ik weet geld dat voor al het geheugen en zegt dat niets over je snelheid.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
epic_gram schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:15:
[...]
Heb je niet gewoon 800MHz geheugen gekocht per ongeluk? Als je verschillende modules hebt met verschillende snelheden gaat alles op de snelheid van het langzaamste onderdeel draaien.
Nope.. t is echt 1066MHz..
[...]
niet vreemd, zoals hierboven al gezegt word gaat de snelheid achteruit op het moment dat je extra geheugen in je mobo prikt. Je geheugencontroller houd het anders niet meer bij om 4 modules op die snelheid van data te voorzien :)
Wat ik hier bedoel is dat wanneer ik alleen de 'oude' set (die wel op volledige snelheid werkt) probeer (dus zonder de 'nieuwe' set) dan zegt CPU-Z dat er PC2-6400 in zit, terwijl het echt PC2-8500 is en op de juiste snelheid draait.
[...]

klopt, maar voor zover ik weet geld dat voor al het geheugen en zegt dat niets over je snelheid.
Dat wist ik niet... Ik ging er van uit dat als er, in de QVL in de tabel 1066Mhz, staat dat hij er vier ondersteund, dat het ook op de boven de lijst genoemde snelheid draait.
Desalniettemin moet hij wel op volledige snelheid draaien, wanneer er slechts twee in zitten en dat doet hij ook niet, dus ik denk dat ik toch even contact moet hebben met de winkel... mss toch een fabricagefoutje, dus maar andere set proberen, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als het op 800MHz draait dan is het toch prima? Die extra MHzjes bieden je amper snelheid in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou denken dat als ik de ram 25% langzamer laat draaien, dat ik daar wel wat van merk.
Anders kan ik nog wel een benchmark doen om t verschil te testen, maar dit druist wel in tegen mijn principe om zo veel mogelijk uit mijn systeem te willen halen. Dan schiet 'onder'klokken niet op natuurlijk... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dat ga je echt niet merken.
In benchmarks zul je hier en daar een puntje verschil zien, maar het gaat echt geen prestatiewinst opleveren die merkbaar is in reallife situaties. Maar je kunt op die manier in elk geval wel je systeem gewoon stabiel laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

Maar wat geeft je het idee dat je 2 losse kits zou kunnen combineren op dezelfde snelheid? kits zijn meestal bij elkaar gezochte passende reepjes, dus als je 2 verschillende kits gaat combineren hoeft het niet altijd zomaar goed samen te werken, temeer daar de meeste geheugencontrollers meer moeite hebben met alle slots gevuld. Met het oog daarop kan je northbridge meer voltage nodig hebben, of kan het b.v. zijn dat je handmatig een hogere tRD moet instellen om eea. stabiel te krijgen.

Ook hoeft hetzelfde merk en type niet te betekenen dat de reepjes hetzelfde zijn, zeker als er ruime tijd tussen de aanschaf zit wil het nogal gebeuren dat er nieuwere chips op zitten, die ook dezelfde specs halen, maar weldegelijk anders zijn dan de oude en daar dus minder makkelijk mee combineren. Als je zeker wilt zijn van 4 gelijke reepjes is een quad kit het beste, gevolgd door gelijktijdig aangeschafde dual kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaf mij t idee dat je 2 losse kits kon gebruiken:
"Supports four modules inserted into both the yellow slots and the black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration"
Er zit idd wel ff tussen de aanschaffen van beiden kits, dus fysiek zal er wel eea verschillen.
Dat neemt niet weg dat de nieuwe kit (dus zonder de oude) ook niet op volledige snelheid wil werken. Dus kan ik niet testen of mn mobo op de configuratie met 4 'reepjes' ook daadwerkelijk anders reageert. Hij ziet de nieuwe kit gewoon alszijnde een trager type...
Mocht de snelheid van alleen de nieuwe kit wel stockspecs halen, dan had ik je tips van de northbridge e.d. meteen gevolgd (eventueel later dus wel ;) ), maar nu denk ik dat er iets mis is met de nieuwe kit.
Pagina: 1