K8NGM2-L + Opteron 186 wil alleen booten met onboard GPU

Pagina: 1
Acties:

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 23:27

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ik zit hier al een weekje of wat mee te spelen, de situatie is als volgt. Uit een aantal losse onderdelen probeer ik een nieuwe (budget) game-pc samen te stellen voor mn neefje, de specs zijn:

MSI K8NGM2-L (Socket 939, Nvidia Nforce 6150 chipset)
AMD Opteron 185 (S939, 2,6 GHz)
Sapphire HD4850
Kingston 2 GB DDR PC3200 (2x 1 GB)
Tagan TG600-BZ

Als ik alles netjes aansluit (basic spul, dus zonder optische drives, HD's etc) dan boot het geheel netjes indien ik het scherm aansluit op de onboard GPU (zowel via DVI als d-sub). Als ik de HD4850 introduceer dan gebeurt er vervolgens niks (tenminste, de boel komt tot leven, maar geen beeld).

Ik heb inmiddels al een hele batterij testen gepleegd met andere grafische kaarten (X1800, X1600, X300) die allemaal prima werken in andere systemen. Een alternatieve voeding hielp ook niet, ander geheugen had evenmin effect. Mijn vermoeden is een gaar moederbord op het moment, iemand anders die nog ideeën heeft wat er aan hand kan zijn?

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Aangezien het niet duidelijk uit je OP tevoorschijn komt, werkt het met de andere kaarten wel of niet?
Heb je de onboard GPU wel uitgeschakeld in het BIOS?

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Sorry, met de andere kaarten werkt het dus ook niet (ik bedoelde ermee te zeggen dat de andere grafische kaarten prima werken in andere systemen, dus dat ze niet allemaal defect zijn ;)).

Voor wat betreft de onboard GPU: die valt niet uit te schakelen, ik heb wel de optie ingeschakeld bij "first graphic device: PCI Express card"

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Niet uit te schakelen? Das vreemd, je zou het moeten zoeken onder Integrated Periphicals.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Die optie heb ik niet kunnen vinden, maar onder Advanced Chipset configuration stond wel de optie "Onchip and PCIe VGA selection" waar je de onboard card kan uitzetten. Het eindresultaat was zowel geen beeld op de onboard uitgang als op de losse graka.

Wat ik wel kreeg was een luid geloei van de fan van de 4850, normaal gesproken wijst dit op diverse problemen (zoals bijvoorbeeld stroomtoevoer), maar geen van de waarschuwing LED's aan de achterkant van de kaart stond aan :? .

Logius | Somda | Twitter

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat het ligt aan de ATI Radeon videokaart in combinatie met het Nvidia chipset hetgeen ik al eens in een ander topic ben tegengekomen met iemand die een vergelijkbaar probleem had. Nadat ie toen eens een Nvidia videokaart geprobeerd heeft werkte het opeens wel, dus ik denk dat het een compatibiliteitsprobleem is met het chipset.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Wat wel vreemd is, aangezien de 4850 (en de X1800 ervoor) jarenlang probleemloos hebben gefunctioneerd in een Asus A8N-SLI Premium (met nForce 4 chipset). Aangezien ik geen Nvidia videokaarten in huis heb (tenminste, geen PCI-E exemplaren) kan ik het helaas niet bevestigen of ontkrachten.

Maar goed, ik heb inmiddels 2e hands een ASRock 939Dual-SATA2 besteld, eens zien of dat een oplossing gaat brengen ;).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Ik zou het ook vreemd vinden als het aan de Ati Radeon kaart zou liggen. Heb jarenlang een Ati Radeon X1550 op een Nforce 590 chipset gehad en dat draaide als een tierelier. Ook andere Ati Radeon's heb ik hier draaiende gehad op een Nvidea chipset, dus daar lijkt het mij niet te liggen.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Een nieuw moederbord heeft ertoe geleid dat alles nu werkt, tenminste, alle GPU's worden geaccepteerd (X300,X1600,FX5500,Geforce 2 400), maar nog steeds vertikt de HD4850 het. Ik zet het inmiddels op een defecte GPU, zowel met extra prik erop als zonder gedraagt de fan van de kaart zich hetzelfde.

(de voeding kan natuurlijk ook maar die is 3 weken oud).

Logius | Somda | Twitter

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
En de uiteindelijke oplossing is er, naast een defect moederbord ook een defecte videokaart (met een multimeter de voeding nagemeten, die was goed :)).

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1