Netboot Debian installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Gewoon 'omdat het zou moeten kunnen' probeer ik een nieuwe machine (Intel DH67CF LGA1155 bord met i3 2100 processor) via het netwerk te installeren. Helaas - ik loop vast:

Als handleiding gebruik ik de Debian install handleiding en dan het stukje over netbooting.
Ik gebruik hiervan de bootpd en tftp combinatie - dus geen dhcpd server. De DHCP server in m'n router staat uitgeschakeld.

De server die de boel moet aanleveren is een Ubuntu 10.10 machine. Wat configfiles:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
$ cat /etc/bootptab
client:\
  hd=/tftpboot:\
  bf=pxelinux.0:\
  ip=192.168.1.90:\
  sm=255.255.255.0:\
  sa=192.168.1.104:\
  ha=MACaddressAanElkaar:

$ cat /etc/xinetd.d/bootps
service bootps
{
        disable                 = no
        socket_type             = dgram
        protocol                = udp
        wait                    = yes
        user                    = root
        server                  = /usr/sbin/bootpd
        server_args             = -i /etc/bootptab
}

$ cat /etc/xinetd.d/tftp 
service tftp
{
    socket_type = dgram
    protocol = udp
    port = 69
    wait = yes
    user = root
    server = /usr/sbin/in.tftpd
    server_args = -s -v /tftpboot
    disable = no
}

Onder /tftpboot heb ik een mirror gemaakt van http://d-i.debian.org/daily-images/amd64/daily/, recursief world-readable gemaakt.

Anyway, wat gebeurd er als ik op de client vanaf netwerk wil booten:
Hij vraagt als eerste een DHCP adres en krijgt deze (192.168.1.90, zoals hierboven in bootptab gedefinieerd). Daarna verschijnt op het scherm:
TFTP.
PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent.

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
In de server daemon.log kan ik nog terugvinden:
Jan 30 17:45:33 LabTob in.tftpd[17361]: RRQ from 192.168.1.90 filename /tftpboot/pxelinux.0
Ofwel, het lijkt er op dat de boel goed werkt: DHCP adres is correct en de pxelinux.0 file wordt opgevraagd. Als ik zelf met een tftpclient die file opvraag kan ik hem gewoon downloaden, dus permissies lijkt niet het probleem.

Heb nog wel andere netboot installatie-howto's gevonden, maar die geven mij geen hints van wat ik nu fout doe. Wel gebruiken de meeste een DHCP server i.p.v. bootpd, maar ik zie nog niet waarom dat iets zou uitmaken.

Ofwel, wat doe ik fout? Hoe kan ik dit verder debuggen, want ik zie nergens een aanwijzing waarom het niet verder loopt. Kan ik ergens meer logging aanzetten? Ik neem aan dat ik een Debian installmenu zou moeten zien?

(ja, ik kan ook een DVD-reader aansluiten, of zelfs vanaf USB installeren, maar ik wil dit wel eens zien werken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

vanaalten schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:17:
Onder /tftpboot heb ik een mirror gemaakt van http://d-i.debian.org/daily-images/amd64/daily/, recursief world-readable gemaakt.
Wat ik altijd doe is de netboot.tar.gz downloaden en die extracten in de tftp root (/tftpboot in jouw geval), die bevat alles wat je nodig hebt.

Dat zou dezelfde pxelinux.0 moeten opleveren volgensmij, maar probeer dat eens? Mocht dat ook niet werken, kijk dan eens of de i386 netboot.tar.gz toevallig wel werkt?

Wil een andere computer wel netbooten vanaf je Ubuntu machine?
Ofwel, wat doe ik fout? Hoe kan ik dit verder debuggen, want ik zie nergens een aanwijzing waarom het niet verder loopt. Kan ik ergens meer logging aanzetten?
Het lijkt er een beetje op dat je nieuwe machine wel pxelinux.0 ophaalt, maar die om de een of andere reden niet goed genoeg vindt om te booten, maar met de hoeveelheid informatie die PXE BIOSsen geven als er iets mis gaat is dat altijd lastig vast te stellen :P
Ik neem aan dat ik een Debian installmenu zou moeten zien?
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Meestal gaat het hier om bugs, ik heb het eens met een ontwikkelaar er over gehad. Ik liep toen ook tegen een soort gelijk probleem aan. Wat ik na aanraden van de ontwikkelaar toen opgelost heb.

Edit :
Ik weet weer wat het was : een buggy PXE rom zoek maar op google zul je vast meer vinden !
De ontwikkelaar was trouwens Simon Kelley van Dnsmasq
En als je hoort van die bugs dan heb ik ook zo iets van kan dit uberhaupt wel werken met deze PXE rom ?
Waarom dan niet gaan voor iets dat werkt via DHCP ?

[ Voor 47% gewijzigd door lamko op 30-01-2011 21:45 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Opgelost!

De post van deadinspace gaf mij het gevoel dat ik de goede dingen aan het doen was, dus toch nog wat meer geprobeerd. Uiteindelijk was het iets heel simpels: de '-s' optie in de server args van tftpd weglaten en het werkt.

Ofwel de correct werkende /etc/xinetd.d/tftp config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
service tftp
{
    socket_type = dgram
    protocol = udp
    port = 69
    wait = yes
    user = root
    server = /usr/sbin/in.tftpd
    server_args = -v /tftpboot
    disable = no
}

Bedankt in elk geval voor het meedenken! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

Ow, is die -s niet de flag om tftpd standalone te draaien (kan ik zo niet zien, volgensmij verschilt dat per tftpd)? Dan moet je die idd niet gebruiken als je hem vanuit inetd draait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Volgens 'man in.tftpd':
-s

Change root directory on startup. This means the remote host does not need to pass along the directory as part of the transfer, and may add security. When -s is specified, exactly one directory should be specified on the command line. The use of this option is recommended for security as well as compatibility with some boot ROMs which cannot be easily made to include a directory name in its request.
Ofwel, voor mij een vage optie waarbij ik nu nog even niet helemaal zie waarom dit weglaten of toevoegen verschil maakt. Gebrek aan logging maakt het ook niet echt duidelijk.
Pagina: 1