Gewoon 'omdat het zou moeten kunnen' probeer ik een nieuwe machine (Intel DH67CF LGA1155 bord met i3 2100 processor) via het netwerk te installeren. Helaas - ik loop vast:
Als handleiding gebruik ik de Debian install handleiding en dan het stukje over netbooting.
Ik gebruik hiervan de bootpd en tftp combinatie - dus geen dhcpd server. De DHCP server in m'n router staat uitgeschakeld.
De server die de boel moet aanleveren is een Ubuntu 10.10 machine. Wat configfiles:
Onder /tftpboot heb ik een mirror gemaakt van http://d-i.debian.org/daily-images/amd64/daily/, recursief world-readable gemaakt.
Anyway, wat gebeurd er als ik op de client vanaf netwerk wil booten:
Hij vraagt als eerste een DHCP adres en krijgt deze (192.168.1.90, zoals hierboven in bootptab gedefinieerd). Daarna verschijnt op het scherm:
Heb nog wel andere netboot installatie-howto's gevonden, maar die geven mij geen hints van wat ik nu fout doe. Wel gebruiken de meeste een DHCP server i.p.v. bootpd, maar ik zie nog niet waarom dat iets zou uitmaken.
Ofwel, wat doe ik fout? Hoe kan ik dit verder debuggen, want ik zie nergens een aanwijzing waarom het niet verder loopt. Kan ik ergens meer logging aanzetten? Ik neem aan dat ik een Debian installmenu zou moeten zien?
(ja, ik kan ook een DVD-reader aansluiten, of zelfs vanaf USB installeren, maar ik wil dit wel eens zien werken...)
Als handleiding gebruik ik de Debian install handleiding en dan het stukje over netbooting.
Ik gebruik hiervan de bootpd en tftp combinatie - dus geen dhcpd server. De DHCP server in m'n router staat uitgeschakeld.
De server die de boel moet aanleveren is een Ubuntu 10.10 machine. Wat configfiles:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| $ cat /etc/bootptab client:\ hd=/tftpboot:\ bf=pxelinux.0:\ ip=192.168.1.90:\ sm=255.255.255.0:\ sa=192.168.1.104:\ ha=MACaddressAanElkaar: $ cat /etc/xinetd.d/bootps service bootps { disable = no socket_type = dgram protocol = udp wait = yes user = root server = /usr/sbin/bootpd server_args = -i /etc/bootptab } $ cat /etc/xinetd.d/tftp service tftp { socket_type = dgram protocol = udp port = 69 wait = yes user = root server = /usr/sbin/in.tftpd server_args = -s -v /tftpboot disable = no } |
Onder /tftpboot heb ik een mirror gemaakt van http://d-i.debian.org/daily-images/amd64/daily/, recursief world-readable gemaakt.
Anyway, wat gebeurd er als ik op de client vanaf netwerk wil booten:
Hij vraagt als eerste een DHCP adres en krijgt deze (192.168.1.90, zoals hierboven in bootptab gedefinieerd). Daarna verschijnt op het scherm:
In de server daemon.log kan ik nog terugvinden:TFTP.
PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent.
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
Ofwel, het lijkt er op dat de boel goed werkt: DHCP adres is correct en de pxelinux.0 file wordt opgevraagd. Als ik zelf met een tftpclient die file opvraag kan ik hem gewoon downloaden, dus permissies lijkt niet het probleem.Jan 30 17:45:33 LabTob in.tftpd[17361]: RRQ from 192.168.1.90 filename /tftpboot/pxelinux.0
Heb nog wel andere netboot installatie-howto's gevonden, maar die geven mij geen hints van wat ik nu fout doe. Wel gebruiken de meeste een DHCP server i.p.v. bootpd, maar ik zie nog niet waarom dat iets zou uitmaken.
Ofwel, wat doe ik fout? Hoe kan ik dit verder debuggen, want ik zie nergens een aanwijzing waarom het niet verder loopt. Kan ik ergens meer logging aanzetten? Ik neem aan dat ik een Debian installmenu zou moeten zien?
(ja, ik kan ook een DVD-reader aansluiten, of zelfs vanaf USB installeren, maar ik wil dit wel eens zien werken...)