Verplaatsen MBR

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
De situatie is als volgt:

1 SSD aangesloten op Sata 1 van het mobo
2 Hdd's aangesloten op Sata 2 en 3 van het mobo in Raid 0

Nu staat de BIOS ingesteld om op te starten van de 2 schijven in raid. Op deze 'schijf' staat ook het MBR.
Zodra ik natuurlijk de instelling invoer om te starten vanaf de SSD, waar ook windows op staat, weigert het systeem om te starten.
Nu wil ik graag het MBR verplaatsen naar de SSD zodat ik straks bij een eventuele systeem upgrade niet alles opnieuw hoef te installeren. Alleen heb ik dit eerder geprobeerd maar weinig resultaat.

Iemand enig idee?

-= Very annoying forum person =-

Verwijderd

Hoe komt het dat je MBR op schijf 2 staat en je Windows op schijf 1? Had je Windows eerst op de raid staan en heb je dat op 1 of andere manier verplaatst naar de SSD? Iets meer info graag over hoe je het gedaan hebt.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:00:
Hoe komt het dat je MBR op schijf 2 staat en je Windows op schijf 1? Had je Windows eerst op de raid staan en heb je dat op 1 of andere manier verplaatst naar de SSD? Iets meer info graag over hoe je het gedaan hebt.
Ik wou dat ik het zelf wist. Ik heb gewoon een verse install van windows op de de raid schijf gedaan, maar het kon zijn dat die toen op de 1e Sata aansluiting zat.

Verwijderd

In je openingspost schrijf je dat Windows nu op de SSD staat. Hoe heb je die van de raid naar de SSD overgezet. Als je gecloned hebt, zou de MBR gewoon mee moeten verhuizen, dit is echter niet het geval. Daar zit dus, voor mij dan, de onduidelijkheid, want als je een verse install hebt gedaan op de raid, hoe komt Windows dan nu op de SSD? Dat gebeurt niet "zomaar" uit zichzelf.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 08:58
Welke windows versie? Van XP dacht ik te kunnen herinneren dat ie de boot bestanden op de 1e drive (0)zet . Tijdens de install zag je waarschijnlijk bovenaan het lijstje de raid array staan en daaronder de ssd. Misschien partition magic? Raid los koppelen en met de xp cd repair doen?

[ Voor 11% gewijzigd door poema op 30-01-2011 17:01 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:43:
In je openingspost schrijf je dat Windows nu op de SSD staat. Hoe heb je die van de raid naar de SSD overgezet. Als je gecloned hebt, zou de MBR gewoon mee moeten verhuizen, dit is echter niet het geval. Daar zit dus, voor mij dan, de onduidelijkheid, want als je een verse install hebt gedaan op de raid, hoe komt Windows dan nu op de SSD? Dat gebeurt niet "zomaar" uit zichzelf.
Blijkbaar wel, want het was een schone install, maar het kan zijn dat de SSD niet op Sata 1 zat op dat moment. Doet ook niet terzake, want het gaat erom hoe het verplaatst wordt.
Het gaat om Win 7 btw.

Verwijderd

Zoals poema al aangeeft, kan je de raidschijven even afkoppelen en dan een middels de cd/dvd een repair doen. Alleen moet je dan wel even de MBR van de raidschijven afhalen, anders blijf je het gezeur houden denk ik. Partition Magic zou ik in dit geval niet gebruiken, dat kan je tot en met XP wel doen, maar latere versies (Vista en Win7) niet, aangezien het programma al jaren stilstaat qua ontwikkeling.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:20:
Zoals poema al aangeeft, kan je de raidschijven even afkoppelen en dan een middels de cd/dvd een repair doen. Alleen moet je dan wel even de MBR van de raidschijven afhalen, anders blijf je het gezeur houden denk ik. Partition Magic zou ik in dit geval niet gebruiken, dat kan je tot en met XP wel doen, maar latere versies (Vista en Win7) niet, aangezien het programma al jaren stilstaat qua ontwikkeling.
Enig idee welk programma goed is? Repair disc heeft zn werk gedaan btw _/-\o_

Verwijderd

De repair doe je met de installatie cd/dvd en dat heb je al gedaan.
Om de MBR van de raidset af te halen heb je geen progjes nodig, dit kan op de volgende manieren (mits dat mogelijk is in jouw geval) :

Je vernietigd de raidset en maakt een nieuwe (dan krijg je dus een nieuwe MBR)
of
Je haalt de partitie(s) van de raidset af en maakt nieuwe (ook dan krijg je een herschreven MBR)

Zeg er wel bij dat de eerste optie grondiger is, aangezien de MBR dan ook echt helemaal weg is geweest. Bij optie 2 wordt de MBR alleen herschreven, maar niet vervangen.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:46:
De repair doe je met de installatie cd/dvd en dat heb je al gedaan.
Om de MBR van de raidset af te halen heb je geen progjes nodig, dit kan op de volgende manieren (mits dat mogelijk is in jouw geval) :

Je vernietigd de raidset en maakt een nieuwe (dan krijg je dus een nieuwe MBR)
of
Je haalt de partitie(s) van de raidset af en maakt nieuwe (ook dan krijg je een herschreven MBR)

Zeg er wel bij dat de eerste optie grondiger is, aangezien de MBR dan ook echt helemaal weg is geweest. Bij optie 2 wordt de MBR alleen herschreven, maar niet vervangen.
Ehm, bij optie 1 verlies ik al mijn data?

Verwijderd

In beide gevallen ben je je data kwijt, dus je data moet je al zo verplaatsen.
Met recoversoftware KAN je wel al je data terugkrijgen, maar is geen garantie.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:20:
In beide gevallen ben je je data kwijt, dus je data moet je al zo verplaatsen.
Met recoversoftware KAN je wel al je data terugkrijgen, maar is geen garantie.
Dat is wel zonde natuurlijk, maar misschien een goed moment om de wat oudere schijven te vervangen.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 08:58
Maar waarom zal je die mbr weg moeten halen? Als je in je bios aangeeft eerste boot device de ssd heb je geen last van de mbr op de raid. En als je de hidden (dan niet meer zo verborgen) partitie van 100mb irritant vind verwijder je gewoon bij schijfbeheer de driveletter, is ie niet meer zichtbaar (edit: of de hele partitie natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door poema op 30-01-2011 19:38 ]

Verwijderd

Omdat 2 MBR's die opstartdata bevatten elkaar gaan zitten narren (spreek hier uit ervaring).

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kijk even naar http://www.supergrubdisk.org/
Dat is gemaakt om Grub te repairen, maar je kan er ook gewoon grub/mbr mee van een schijf halen.
Pagina: 1