nisi credideritis non intelligetis
Er staat in de titel gewoon "met andere smeersels vergeleken", niet... "met unieke oh-noez-that-is-totally-soo-not-usual smeersels...millman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 00:37:
Heeft er iemand eindelijk een tof alternatief topic, komen ze met gewone smeersels?? Heeft niemnd een orgineel idee dan? Shampoo ofzo?
Anyway, het maakt mij niet uit hoor. Ik denk, als je toch al lekker bezig bent
Als iemand mij Liquid ultra kan leveren kan ik dat ook testen en toevoegen aan de resultaten, al die losse posts met vergelijkingen zijn erg onoverzichtelijk.
Groeten

Zelf weet ik niet echt iets wat je nog op je CPU kan smeren.
Verveelde me wel een keertje met cooling maar dat is ook alles wat ik voor raars ik gedaan heb.. Werkte wel (A)

Of keyboard als koeling

[ Voor 14% gewijzigd door sjanssen15 op 14-05-2011 22:33 ]
A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.
ik ben nu bezig met het research van of je een eigen cpu koeler kan maken. om stukken metaal thermisch aan elkaar te koppelen wil ik EPOXY gebruiken.
dat spul is een soort lijm, en word hard als het warm word (zo richting de 100C). zou ideaal zijn denk ik toch?
ik zou wel willen zien wat de koelprestaties hiervan zouden zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 15-05-2011 21:35 ]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Deze staan in de tabel. Zeer nette resultaten
De Artic Silver 5, MX-4 en de NT-H1 staan aan kop. De tests zijn gedaan met natte pasta's omdat ik geen tijd heb om alles een maand te gaan testen. Daarom staan ze wmb. gelijk, omdat de Silver bekend staat om indrogen.
Groeten
De kans van falen is zeer groot, en ik wens je veel succes met je koeler er afhalen omdat het niet bevalt.
en epoxy is er niet alleen in lijm vorm. ook als smeermiddeld dat niet hard word
Anoniem: 172410
Epoxy geleidt volgen mij niet zo goed. Ik kom het nog wel eens tegen (al dan niet in verwerkte vorm) en het lijkt toch meer de isolator/plastickant op te gaan. Je hebt wel thermische lijm (thermal adhesive), maar dan heb je geleidende additieven.Fordox schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:35:
Oke ik heb nu een ideaal idee, gevonden op wikipedia.
ik ben nu bezig met het research van of je een eigen cpu koeler kan maken. om stukken metaal thermisch aan elkaar te koppelen wil ik EPOXY gebruiken.
dat spul is een soort lijm, en word hard als het warm word (zo richting de 100C). zou ideaal zijn denk ik toch?
ik zou wel willen zien wat de koelprestaties hiervan zouden zijn
Veel beter dan ik had verwacht, ik dacht: zal misschien 2 graden kouder zijn dan Arctic 5, dus dat verschill is weg als Arctic 5 ingebakken is.
Lippenstift (roze) is naast tandpasta ook een goed alternatief:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Roundup-June-2011/1299/5
Het scheelt maar een graadje met de minst presterende pasta! Nadeel is natuurlijk dat het vette rommel is die misschien lastig schoon te krijgen is. En je kunt van vrouw/vriendin een wat vreemde blik krijgen als je haar om d'r lippenstift vraagt
Nu zal dat vast wel eens uitgetest zijn. Iemand die daar een paar interessante linkjes naar weet?
btw
Ik heb ook een leuke test voor iemand. Ik heb ooit voor 5 a 6 euro een tube pasta gekocht. Heb het aangebracht op de CPU. Na 6 maanden werd de CPU 20 a 30 graden warmer. Dus ik CPU los gehaald. Maar toen moest ik een vergoot glas hebben de koelpasta te vinden. :-p Weet het merk niet exact meer maar het zal wel iets van hh(harry houdini). nog wat geweest zijn geweest. :-p
Heb zelf een lapped Phenom II en een lapped TRUE 120 Rev. C. Geen idee wat het verschil is, CPU en Koeler waren bij aankoop beide al lapped, maar voor het voltage wat ik gebruik en m'n kamertemps heb ik echt flink boven gemiddeld goede temps.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Nvm, de test @ [M] heeft voor mij de doorslag gegeven en ik heb 2 tubes besteld. Een daarvan zal ik zelf hard nodig hebben maar die ander zou je van mij best mogen lenen om 'm te testen. Dan kunnen we weer die verzendkosten delen en stuur ik 'm weer per enveloppe op

[ Voor 31% gewijzigd door Fid3lity op 05-06-2011 09:57 ]
Nu is het mobo inmiddeld ook alweer 4 jaar oud, en was het sowieso al geen geweldig mobo'tje voor die 35 eurie's, maar hij is dus wel dood
Ik ben eigenlijks niet van plan om speciaal een socket 775 bordje te gaan kopen om al die smeersels te gaan testen.
Dit was het enige niet-core i systeem dat er in dit huis rondzweeft, dus voor eerlijkere tests is het verstandig om dit in een nieuwe tabel oid. te gaan doen wanneer ik een vervangend systeem heb.
Mijn vervangend systeem wordt waarschijnlijk een Core i5 oid.
Groeten
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik heb er nu tandpasta tussen zitten.

Spul om het smeltpunt van tin drastisch te verlagen heet lood, echter mag dat niet meer sinds 2006, (en zelfs dan is het smeltpunt nog 183 graden)General_Snuss schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:16:
Ik wilde dit wel eens proberen met soldeertin, weet iemand hoe het spul heet om het smeltpunt van het tin drastisch te verlagen? Ik herinner mij een speciale tinnen foplepel die 'oploste'/smolt in de thee, dat spul zoek ik.
die "tinnen"fop lepel die je bedoelt zal waarschijnlijk van gallium zijn, en niet tin. echter een smeltpunt van 30 graden lijkt mij iets te laag om als koelpasta te gebruiken. komt nog eens bij dat gallium juist uitzet (net als water/ijs) op het moment dat het stolt. Grote kans dat je je koeler dan wel processor hierdoor kapot maakt
[P4 3.2HT]
[The Nexus PHT-3600 SkiveTek]
Hiervoor was het 55C nu is het 49C [idle]
Hij topt nog steeds tot 64C met linpack
[ Voor 14% gewijzigd door General_Snuss op 15-08-2011 14:27 ]
Er zijn ook koelpasta's met grafiet, zoals bv. Fischer Elektronik WLPG 02.Sk0Ne schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 01:12:
Ik ben wel benieuwd naar Grafiet, in de vorm van "potloodpoeder", om het toch een beetje practisch te houden

Volgens Conrad is de warmtegeleiding 10.5 W/mK.
[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 24-08-2011 11:07 ]
Zit alleen een beetje met de pinnetjes, iemand een idee hiervoor?
Anoniem: 416184
Vind dit echt lachen om te lezen wat voor ideeen er allemaal langs komen
Diamant geleid ongelofelijk goed.
Met diamant is er IC Diamond. Heb ik hier, maar uiteindelijk niet gebruikt want het smeert voor geen millimeter. Gaat hier trouwens wel om synthetische diamant omdat echt diamantpoeder te duur zou zijnDCG909 schreef op maandag 05 september 2011 @ 00:51:
is er geen mengsel met diamant poeder of zilver?
Diamant geleid ongelofelijk goed.
En zilver... tsja. Dan ben je blijkbaar helemaal niet bekend met koelpasta's, want de meest gebruikte en ook heel goed geteste koelpasta ter wereld is Arctic Silver 5.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 15-09-2011 10:35 ]
als je het hebt aangepast door het zelf te fabriceren e.d., krijg je inderdaad enorm goeie geleiding, 3x zo goed als puur koper.
alleen is dat dat fabriceren duur is en door het kristalrooster en de hardheid van diamant, is het ook nog eens moeilijk te bewerken, oftewel moeilijk smeerbaar.
En dat Gallium waar er hier eerder over werd besproken, dat is de basis van coollaboratory liquid ultra. werkt dus inderdaad heel goed.
Misschien is dit ook wel intressant:

gezien eerdere probleempjes met plaatjes posten van hardware secrets, zet ik hieronder dit:
Copyright by: HardwareSecrets
staan ook wel leuke ideeën tussen en wat ander spul.
over een paar weken heb ik ook nog wel wat spire bluefrost en nexus tmp-1000 om opgestuurd en getest te worden. ik gebruik eerst de nexus zelf even
[ Voor 49% gewijzigd door Fordox op 09-09-2011 17:06 ]
Wildfire schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:45:
[...]
Met diamant is er IC Diamond. Heb ik hier, maar uiteindelijk niet gebruikt want het smeert voor geen millimeter. Gaat hier trouwens wel om synthesische diamant omdat echt diamantpoeder te duur zou zijn
En zilver... tsja. Dan ben je blijkbaar helemaal niet bekend met koelpasta's, want de meest gebruikte en ook heel goed geteste koelpasta ter wereld is Arctic Silver 5.

Mijn scenario:
- CPU: AMD Phenom II x6 @ 3.2 heeft ongeveer een IDLE temperatuur van 25 graden volgens CoreTemp. (hoop dat deze uitlezingen te vertrouwen zijn)
- CPU koeler: H50

Onder Prime95 stress op alle 6 de cores haal ik een max van 32 graden, wat natuurlijk uitermate goede temps zijn.

Thanks voor de adviezen en ook zeer leuk om te lezen
[ Voor 22% gewijzigd door sjanssen15 op 25-10-2011 23:33 ]
A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.
Anoniem: 172410
Hoe kom je hier bij? Imo is er wat dat betreft geen enkel verschil tussen echt en synthetisch.Fordox schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:52:
diamand geleid vn nature waardeloos.
Geen core temp nemen echter. Sensoren in die processors zijn sowieso niet goed; erg grote afwijking.sjanssen15 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:24:
Onder Prime95 stress op alle 6 de cores haal ik een max van 32 graden, wat natuurlijk uitermate goede temps zijn.
Mijn leraar had dit voor mij uitgezocht. ik zei dat diamand geleidend was, en hij kwam er later op terug dat dat alleen zo is als je het op een bepaalde manier bewerkt (door ionen toe te voegen oid.). ik weet niet precies hoe.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 01:34:
[...]
Hoe kom je hier bij? Imo is er wat dat betreft geen enkel verschil tussen echt en synthetisch.
Diamand is elektrisch gezien een insulator, maar thermisch gezien een uitstekende geleider - zie Wikipedia: Thermal conductivity en Wikipedia: DiamondFordox schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 08:46:
[...]
Mijn leraar had dit voor mij uitgezocht. ik zei dat diamand geleidend was, en hij kwam er later op terug dat dat alleen zo is als je het op een bepaalde manier bewerkt (door ionen toe te voegen oid.). ik weet niet precies hoe.
Waar zilver een thermische geleiding heeft van 429 W/(m*K) is die van diamand juist 900 tot 2320 W/(m*K) afhankelijk van de specifieke kristalsoort. Al neem je dus de slechts thermisch geleidende diamantsoort, dan geleidt die nog altijd een factor twee beter dan zilver.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 26-10-2011 10:18 ]
Dan had hij het vast en zeker over elektrische geleidbaarheidFordox schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 08:46:
[...]
Mijn leraar had dit voor mij uitgezocht. ik zei dat diamand geleidend was, en hij kwam er later op terug dat dat alleen zo is als je het op een bepaalde manier bewerkt (door ionen toe te voegen oid.). ik weet niet precies hoe.
maargoed, als je diamand verwerkt in koelpasta, zou het wel goed moeten werken lijkt mij.