Praktische snelheid g wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Hey,

Via m'n wifi haal ik op dit moment deze snelheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1134317221.png

Ik heb een 30mbit-verbinding en via een bekabelde verbinding haal ik zo'n 28mbit, via de wifi kom ik niet hoger dan dit (ongeacht de afstand). Hier gebruik ik op dit moment een redelijk oude router (Netgear WGR614 v7) voor.

Ik vroeg me af wat de praktische snelheid van g zou moeten zijn. Ik heb hierover wat opgezocht via Google maar kom tegenstrijdige antwoorden uit: sommigen bewerken dat je zeker 30mbit moet kunnen halen, anderen beweren zelfs niet hoger dan 12mbit te komen.

Ik weet dat 54mbit theoretisch is, maar max. 17mbit halen lijkt me wel erg weinig. Is dit normaal of zou ik hoger moeten kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390808

Hoger moet mogelijk zijn.
Verander evt het kanaal in je router.
Gebruik deze tool om te kijken op welke kanaal de routers bij jou in de buurt functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:03
Bij een zeer goede verbinding haal ik zo'n 2,5 tot 2,8 Mbyte/s.
Hoger heb ik eigenlijk nog niet gezien op 802.11g.

Van zodra de signaalsterkte terugvalt, valt ook je snelheid terug.

Het is ook mogelijk dat er andere draadloze netwerken in de buurt zitten die jouw netwerk storen.
Dan moet je even kijken op welk kanaal de andere netwerken zitten en zorgen dat je zelf niet op 1 van die kanalen zit, met dan nog liefst zeker 2 of 3 kanalen ertussen, gezien de overlapping die de g standaard doet.
kanaal 1-3-6-9-11 zou mooi zijn.

Je kan natuurlijk ook eens proberen met 2 computers, eentje bekabeld en eentje op de wireless en dan een bestand kopiëren tussen beide computers. Kijk eens hoeveel je dan haalt?
Als je dan ook niet hoger komt dan die 16Mbit moet je even de naburige wifi netwerken nakijken.

Laatste nieuwe driver voor de wifi kaart geïnstalleerd? Kan soms nog enige snelheidsverbetering opleveren (maar is meestal niet veel).

[ Voor 27% gewijzigd door Dikke Foaf op 30-01-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 11:59

martjah

Appel

wil je er goed gebruik van maken..zul je toch naar N moeten gaan.

je zal max zo'n 2.6 mb/s halen via wifi en dan moet je al in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan hebben jullie het wel heel goed voor elkaar :P
Met wifi g kom ik niet hoger dan 0,6MBps...
(Maar dat was wel te verwachten met ruim 20 netwerken verdeeld over alle kanalen hier in de straat.)

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 30-01-2011 17:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Ik heb even het channel veranderd en heb dit beter niet gedaan...

Na de verandering was alles belachelijk traag, dus heb ik de channel terug op 11 gezet. Nu haal ik nauwelijks nog 1mbit :s

EDIT:
Het blijkt langzaam aan weer beter te gaan. Zijn belachelijk lage snelheden normaal na zo'n channelwisseling?

[ Voor 23% gewijzigd door Bv202 op 30-01-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 11:59

martjah

Appel

je moet naar je omgeving kijken. Als iedereen op hetzelfde kanaal zit, krijg je veel storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wifi is half duplex, dus 27 Mbit/sec max.

Als je daarvan 24 haalt mag je in je handjes wrijven, dat is dan een optimale verbinding.
Er is dus nog wel iets te winnen in jouw geval, maar zoals gezegd, controleer je 'omgeving' even op andere draadloze netwerken.

[ Voor 32% gewijzigd door Exorcist op 30-01-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390808

Bv202 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:29:
Ik heb even het channel veranderd en heb dit beter niet gedaan...

Na de verandering was alles belachelijk traag, dus heb ik de channel terug op 11 gezet. Nu haal ik nauwelijks nog 1mbit :s

EDIT:
Het blijkt langzaam aan weer beter te gaan. Zijn belachelijk lage snelheden normaal na zo'n channelwisseling?
Kanaalwijziging is meteen van kracht dus dat het "opeens" niet meer goed werkt na het terugzetten op hetzelfde kanaal lijkt me stug. Probeer eens wat meer kanalen, leef je uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
Ik haal ongeveer 20 mbps, meer lukt niet. Wat hierboven al gezegd wordt, die 54 mbps is half duplex, dus theoretisch maximaal 27 mbps 'one way', stukje overhead eraf, wat last van het wifi netwerk van de buren eraf . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Oké, bedankt voor de uitleg :)

Nog 1 vraagje: Als ik een N-router gebruik, moet ik dan ook rekening houden met de channels? De meeste netwerken hier in de buurt (met 1 uitzondering) gebruiken nog steeds G-technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Probeer ook een keer TCPOptimizer, heeft bij mij meer dan eens flink wat gescheeld in netwerksnelheid bij laptops :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Bv202 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:02:

Nog 1 vraagje: Als ik een N-router gebruik, moet ik dan ook rekening houden met de channels? De meeste netwerken hier in de buurt (met 1 uitzondering) gebruiken nog steeds G-technologie.
Ongeacht welk type moet je rekening houden met de channels. Hoe meer gebruik gemaakt wordt van een kanaal, hoe minder bandbreedte per verbinding er overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bv202 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:02:

Niet als je N via 5 GHz doet in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:57
Bv202 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:42:

Is dit normaal of zou ik hoger moeten kunnen halen?
Is normaal, ik haal hetzelfde bij m'n pa met zijn laptop. Die heeft een G kaartje in z'n laptop en een G router en ook UPC 30mbps en ik haal ook 17mbps. Bij wi-fi moet je altijd ongeveer de helft rekenen dus dit is normaal (plus je hebt ook nog overhead).
Pagina: 1