Waarom verbruiken printers toch zoveel inkt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:41
Sinds onze oude printer (HP Deskjet 710C) het na 10 jaar heeft begeven, hebben wij een bijna een jaar geleden een nieuwe printer aangeschaft. De eisen waren: Goedkoop, losse kleurencatridges en geen randen aan de zijkant printen. Na wat narekenen met inktverbruik e.d. was de keuze uiteindelijk op een HP PhotoSmart D5400 gevallen.

De inktcartridges die erin gaan zijn van het type HP 364XL waarmee zo'n 750 tot 800 pagina's mee geprint kunnen worden.
Na een jaar is de derde zwarte cartridge al bijna leeg, en naar schatting hebben we sinds de aanschaf van de printer zo'n 450 pagina's geprint. (Het meeste is tekst wat wij hebben geprint, dus geen zwarte vlakken. Ook staat hij standaard op "concept" zodat hij niet veel inkt verbruikt.)

Dit aantal staat natuurlijk niet in verhouding tot het aantal wat zo'n cartridge zou moeten kunnen.
Wat mij opvalt is wel dat elke keer dat wij hem aanzetten een eerst een zelftest o.i.d. doet. Na het printen van een paar pagina's doet hij dat weer, maar soms ook niet. Ik vermoed dat hij daar heel veel inkt voor gebruikt, en dus zo'n 60% van de inkt komt niet op het blaadje, maar ergens in die printer terecht.

Ik vind dit vrij veel, en bestaat er iets om dit inktverbruikt te verminderen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 21:50
Een laserprinter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het verkopen van de cartridges is big business, het zijn gewoon vieze trucjes van HP. En elke andere fabrikant.

Probeer is van die hervulde cardridges, het schijnt dat die langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Het aangegeven aantal geprinte pagina's is bij een vastgesteld percentage zwart en kleur. print jij pagina's met meer zwart/kleur gaat je inkt harder dan gespecificeerd.

het is een marketingtruc waar nog heel veel mensen instinken. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:36
Als je een printer koopt zitten er standaard al cartridges in die maar voor de helft gevuld zijn. En een fabrikant verdient meer op de cartridges dan op de printer.

En als je lang wil doen met inkt moet je een laserprinter kopen. Ik heb hier thuis voor verslagen e.d. afdrukken een 2e hands HP LaserJet 4000 gekocht. Ding staat hier nu al een jaar of 2 en heb al vele pagina's afgedrukt zonder de toner te hoeven vervangen. En de toner die erin zat was ook al in gebruik bij de vorige eigenaar.

Nadeel is alleen dat een kleurenlaserprinter behoorlijk duur is als je een beetje redelijke kwaliteit wil. Die van mij is een zwartwit laser, en dat is prima voor verslagen e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:30
_Erikje_ schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:17:
Het aangegeven aantal geprinte pagina's is bij een vastgesteld percentage zwart en kleur. print jij pagina's met meer zwart/kleur gaat je inkt harder dan gespecificeerd.

het is een marketingtruc waar nog heel veel mensen instinken. }:|
Gezien ze dit allemaal doen heb je nog steeds een "zuinige" printer. Maar ik ben het met je eens, ik heb een goedkope printer met goedkope cartiges, die ca 250 pagina's tekst kunnen printen.

Veel printen = lazerprinter helaas.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vandaag de dag ben ik van mening dat een laserprinter voor bijna iedereen beter is, als zwart/wit voldoende is. Zwart/wit laserprinters zijn niet duur meer, en je hebt prima kwaliteit, zuinigheid en geen inktvlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is ook de reden dat ik mijn HP720C nog gebruik, hij doet het ook nog steeds prima al is hij vergeelt en niet zo hip als zo'n witte all-in-one. Maar 45ml inkt voor 9 euro waar ik meerdere 500 A4 bundels mee kan printen daar kan geen nieuwere printer tegenop volgens mij.

Als hij kapot gaat koop ik ook een laser denk ik in zwart/wit (want ik print nooit in kleur, als ik foto's heb mail ik die wel naar de hema of het kruidvat die het in veel betere kwaliteit kunnen afdrukken), wel eentje die aan het netwerk kan, want dat is wel handig tegenwoordig :p

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 30-01-2011 13:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:41
De reden dat wij voor inkjet hebben gekozen is dat we af-en-toe iets in kleur willen printen. Soms een klein plaatje erbij, en soms gewoon woorden in een andere kleur.
Ik heb ook weleens wat geprobeerd met hervulbare cartridges, maar dat was geen succes. :)
ThinkPadd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:17:
Als je een printer koopt zitten er standaard al cartridges in die maar voor de helft gevuld zijn. En een fabrikant verdient meer op de cartridges dan op de printer.
Maar als daar de gewone versie in zat ( 250 pagina's ) zou daar dus 125 pagina's uit te halen moeten zijn.
Plus twee cartridges XL die wij later gekocht hadden (Elk 800 pagina's ) zou het totaal op 1725 pagina's moeten komen. Daar komen wij lang niet aan, en de afgedrukte tekst is gewoon meestal in een standaard lettertype als Arial of Times New Roman.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Fabrikanten maken op de printer verlies. Ze verdienen dat weer terug met de cartridges.
Verder heb ik het vermoeden dat goedkope printers meer inkt verspillen dan dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
M'n ouders hebben een Canon MP270 ofzo, die hebben ze nu een jaar, al 3 keer de zwarte inkt moeten vervangen :P Zelf heb ik een HP Deskjet 3320, die nu al 3 jaar op de zelfde zwarte inktcartridge doet. Het is wel te merken dat ze juist geld willen/kunnen verdienen op cartridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Onbekend schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:32:

Maar als daar de gewone versie in zat ( 250 pagina's ) zou daar dus 125 pagina's uit te halen moeten zijn.
Plus twee cartridges XL die wij later gekocht hadden (Elk 800 pagina's ) zou het totaal op 1725 pagina's moeten komen. Daar komen wij lang niet aan, en de afgedrukte tekst is gewoon meestal in een standaard lettertype als Arial of Times New Roman.
Het is meestal ook niet de tekst die veel inkt verbruikt (5 procent dekking ofzo), maar plaatjes. Ook al doe je dat maar af en toe.

Als je internetdingen print vermoed ik dat de meeste inkt nog wordt opgeslokt door banners en dergelijke. Ook in zwart/wit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Vroeger had ik ook een hp inkjet, de ink droogde op met gewoon niks doen.
Zelfs schoonmaken hielp niet.
Printer weg gegooid.
Samsung laser zwart wit gekocht en pas jaren later een nieuwe toner gekocht.
Bij een laser kan het gebeuren dat de korrels gaan plakken, dus even schudden met toner, en weer gaan printen, beter dan nieuwe inkt kopen waar weer niks uitkomt.

Indien je kleur wilt afdrukken bij de hema is het zeer goedkoop, indien je hier genoeg aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
In het geval van de 364XL cartridges is ook een rechtszaak aangespannen:
nieuws: Kodak klaagt HP aan over 'onjuiste opgave' verbruik inktpatronen
HP heeft het aantal pagina's dat je zou moeten kunnen afrdukken met de zwarte 364XL verlaagd van 800 naar 550 pagina's :X

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Veel mensen zijn hier heb ik de indruk niet echt op bedacht en laten de printerinstelligen staan zoals bij het installeren wordt vastgesteld. Die standaardinstelling is "Normaal" en biedt in de meeste gevallen een uitstekend resultaat. Slechts zelden is een hogere instelling zoals "Best" gewenst, zeker voor alleen maar tekst.
Maar in heel veel gevallen zou je wellicht kunnen volstaan met "Klad/snel". Ook dan is het resultaat voor tekst heel acceptabel en er wordt globaal maar half zoveel inkt gebruikt. Ik heb hem dan ook standaard ingesteld op "Klad/snel" en in in hooguit 10% gebruik ik een hogere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 23:07
Techneut schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:12:
Veel mensen zijn hier heb ik de indruk niet echt op bedacht en laten de printerinstelligen staan zoals bij het installeren wordt vastgesteld. Die standaardinstelling is "Normaal" en biedt in de meeste gevallen een uitstekend resultaat. Slechts zelden is een hogere instelling zoals "Best" gewenst, zeker voor alleen maar tekst.
Maar in heel veel gevallen zou je wellicht kunnen volstaan met "Klad/snel". Ook dan is het resultaat voor tekst heel acceptabel en er wordt globaal maar half zoveel inkt gebruikt. Ik heb hem dan ook standaard ingesteld op "Klad/snel" en in in hooguit 10% gebruik ik een hogere kwaliteit.
Dit is inderdaad een mogelijkheid en bespaart nog best wat. Volgens mij hangt het ook van de printer af hoeveel minder inkt er dan gebruikt wordt. Ik zelf heb wel eens een printer gehad die met deze instelling toch zeer onleesbare documenten printte. Je kan het sowieso even proberen, maar als ik teksten print voor anderen doe ik het toch liever op 'normaal' en als ik iets voor mezelf print dan volstaat klad/snel prima :).
Er mag ook wel een verhaaltje bij i.p.v. links dumpen in een forum hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Je kan ook altijd generische inktpatronen gebruiken.
Op ebay zijn er talloze aanbieders die alle soorten inktpatronen van alle merken en modellen aanbieden.
Voor de helft (tot soms slechts een derde!) van de prijs heb je exact dezelfde afdrukkwaliteit en kan je de inktpatronen volledig opgebruiken.
Dat doe ik al jaren aangezien ik Epson printers gebruik die 6 verschillende patronen vereisen.
Je moet enkel checken of de inktpatronen de meest recente chip aan boord hebben zodat je printer ze zonder problemen aanvaardt.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Techneut schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:12:
Ik ook :), draft heet dat bij mij, het printen gaat dan ook nog eens veel sneller. Standaardinstelling is zwart/wit en draft.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Neobahamuth schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:22:
Op ebay zijn er talloze aanbieders die alle soorten inktpatronen van alle merken en modellen aanbieden.
Voor de helft (tot soms slechts een derde!) van de prijs heb je exact dezelfde afdrukkwaliteit en kan je de inktpatronen volledig opgebruiken.
Dat doe ik al jaren aangezien ik Epson printers gebruik die 6 verschillende patronen vereisen.
Je moet enkel checken of de inktpatronen de meest recente chip aan boord hebben zodat je printer ze zonder problemen aanvaardt.
Risico is alleen wat groter, met name bij printers met geintegreerde printkop. Sommige 3rd party inkt is wat dikker, of droogt wat sneller. En als je kop verstopt zit is het afgelopen.....
Print je regelmatig, dan is het in principe geen probleem.

Wat je bv ziet bij sommige printers is dat ze andere geintjes verzinnen. Een oude deskjet 720 (bv) print gewoon als ie moet printen, Een nieuwe printer vind het ineens om de haverklap nodig om te gaan reinigen.. en dat zal vast niet zonder inktverbruik gaan.

Maar zoals al genoemd, laserprinter FTW.

En ook als je af en toe kleur wilt printen. Een Samsung laserprintertje koop je voor rond de 100 eur. En dat heb je al snel terugverdiend als je er een paar inktcartridges tegenover zet.

pricewatch: Samsung CLP-315
Dan heb je wel een budget kleurenlaserding maar dan nog. Die droogt niet uit, en al houd ie t maar 'kort' vol en print je net de originele tonerset op, dan ben je al voordeliger uit dan inkt.
Voor 160 eur heb je al een leuk ding met netwerkaansluiting
pricewatch: Samsung CLP-320N

Alleen voor fotokwaliteit (icm fotopapier) of specifieke printdingen (cds enz) vind ik een inktjet meerwaarde hebben.

En als het echt budget moet, een HP Laserjet 4000/4050 is onverwoestbaar, en koop je voor <50 eur op marktplaats. En een toner daarvan kost je, als je de high capacity neemt, iets van 35 eur voor 10k printjes.. Alleen zwartwit, maar verder.. Die dingen staan bij mn zusje en ouders, 1x neerzetten, nooit meer wat aan doen.

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 30-01-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
DJSmiley schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:13:
[...]

Wat je bv ziet bij sommige printers is dat ze andere geintjes verzinnen. Een oude deskjet 720 (bv) print gewoon als ie moet printen, Een nieuwe printer vind het ineens om de haverklap nodig om te gaan reinigen.. en dat zal vast niet zonder inktverbruik gaan.
Klopt ja, we hadden een hp all in one die na elke pagina 5 minuten printeronderhoud ging doen. Zelfs als je de scanner klep optilte ging hij al in printeronderhoud. Vieze trucejs.
Terwijl ik nog nooooit iets heb schoongemaakt of onderhoud heb gepleegd aan de parallel aangestuurde HP Deskjet 950c. (ja, papier en heel soms een nieuwe cardride)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Resultaat van koppenreinigen is een printer vol ingedikte verspilde inkt: YouTube: The Dirty Little Secret Of Inkjet Printers

Al mijn Epson's raakten steeds verstopt, ondanks die bijna dagelijkse reinigingen. Ze weigerden uiteindelijk zelfs om te printen, door die volgespoten watten. Je moet hem dan met speciale software resetten.
Mijn Canon werkt al drie jaar zonder verstoppingen, en ik print maar weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 787 op 31-01-2011 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33
De crux hier is zoals genoemd de automatische (en overmatige) printerreinigingscycli. Er is laatst ook een artikel over verschenen (afaik nav een rechtzaak in de VS) waar de opgegeven printcapaciteit in pagina's volgende de ISO norm alleen gehaald kunnen worden als de printer in een speciale modus wordt gezet welke tussendoor niet reinigt. In normale omstandigheden scheelt het tientallen procenten.

Overigens worden laserprinters hier onterecht als zoveel betere oplossing weggezet. De goedkope consumenten laserprinters van HP en Samsung zijn per afdruk nauwelijks goedkoper dan inktjets: de prijs van de printer en toners is precies uitgemikt op een bepaald marktsegment, net zoals dat voor inktjets gebeurt. Echte winst pak je pas als je een tweedehands professioneel model op de kop tikt (lage aanschafprijs, lage tonerprijs).

Ook lasterprinters hebben automatische reinigingscycli (of iets vergelijkbaars zoals calibratie). Bij mijn HP all in one laserprinter heb ik de reinigingscyclus gewoon uitgezet in het menu, maar dat is bij veel printers niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 18:07

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Kloppen de verbruikskosten over 5 jaar op www.printer.com nog een beetje ?

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Neobahamuth schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:22:
Ik geloof best dat generieke cartridges net zo goed kunnen zijn als het origineel, maar mijn beperkte ervaring heeft wel geleerd dat dat niet zo hoeft te zijn. Langere droogtijd, streperigheid (niet heel erg, maar toch, niet wat je wil in mooie afdrukken), de vervangers die ik had waren kwalitatief niet hetzelfde en qua prijs scheelde het niet weer niet genoeg om dat te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 06:48:
[...]

Ik geloof best dat generieke cartridges net zo goed kunnen zijn als het origineel, maar mijn beperkte ervaring heeft wel geleerd dat dat niet zo hoeft te zijn. Langere droogtijd, streperigheid (niet heel erg, maar toch, niet wat je wil in mooie afdrukken), de vervangers die ik had waren kwalitatief niet hetzelfde en qua prijs scheelde het niet weer niet genoeg om dat te rechtvaardigen.
Ik koop al ongeveer 10 jaar m'n inktpatronen enkel nog via ebay in Engeland en ik heb er nog nooit een slecht exemplaar tussen gehad. De afdrukkwaliteit is exact dezelfde en wanneer ik meerdere sets van 6 verschillende kleuren in één keer koop, dan is de prijs slechts een derde van de originele Epsons.
Verzending kost bijna niets en na 3 dagen liggen ze in je brievenbus.

Je moet natuurlijk wel eerst de feedback van de verkoper checken of er geen mensen met problemen waren maar bij mijn verkoper werken al zijn inktpatronen gelukkig perfect. (Hij heeft dan ook een 99,9% feedbackscore.)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

1 jaar lang en weinig printen met inktjet? Dat is zeker vragen om problemen. De printerkoppen kunnen opdrogen en dus moet je steeds reinigen.

Met laserprinter heb je dat niet. Of beter; een LED printer. Oki modellen zijn bekende LED printers. Ik heb hier oude kleurenprinter Oki 3200, met alternatieve toner uit 123inkt. Kost helft minder en het is ook nog lijn printer en niet rotatie printer. Daardoor is ie ook nog snel met printen.

Canon iP4500 heb ik hier als inktjet. Ook met alternatieve patronen. Weinig problemen mee. Ik heb verder oude HP 1700 printer, een A3 printer met grote inktpatronen. Die kan beetje droog worden als men lang niks doet en krijg je streperig output. Regelmatig printen is nodig bij inktjet. Zowat minstens 1 keer per week.

Mensen die WEINIG printen moeten niet inktjet nemen. Uiteraad is ding lekker goedkoop en klein, maar je krijgt geheid problemen mee omdat het uitdroogt. Dan moet je steeds spoelen zodat je weer normaal kan printen. En dat is duur. Denk dus goed na wat je ermee doet als je printer koopt. De gecombineerde 3-kleuren patroon is grootste geldverspilling. Dat zien we al met oude HP Deskjet kleurenprinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Neobahamuth schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 07:24:
Ik koop al ongeveer 10 jaar m'n inktpatronen enkel nog via ebay in Engeland en ik heb er nog nooit een slecht exemplaar tussen gehad. De afdrukkwaliteit is exact dezelfde en wanneer ik meerdere sets van 6 verschillende kleuren in één keer koop, dan is de prijs slechts een derde van de originele Epsons.
Verzending kost bijna niets en na 3 dagen liggen ze in je brievenbus.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het dus evident niet altijd zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 22:44

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Heb niet eens meer een printer :P die 2 printjes per jaar doe ik wel op me werk :+

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352566

Ook zo'n leuke is als je HP printer weer eens zegt dat een cartridge is "verlopen". Kun je niks printen tot je die ene cartridge vervangt, al is-ie recent gebruikt cyaan en wil je alleen zwart printen...
Pagina: 1