LVM recover na weghalen schijf, databehoud mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 16:23
Situatie: NAS, 1 boot-usb stick, 2 data schijven. OS: ubuntu minimal (freenas geprobeerd, maar bevalt niet)

Idee: de data schijven wil ik graag als 1 directory / schijf zien. Hierbij moet gelden, dat als 1 schijf uitvalt, de data op de andere; gewoon blijft bestaan / te recoveren valt / gewoon te benaderen blijft. Tevens moet gelden, dat als 1 schijf uitvalt, een nieuwe schijf toegevoegd kan worden, de data op de eerste schijf intact blijft en de ruimte van de nieuwe schijf weer gebruikt kan worden in dezelfde grote schijf / map.

Oplossingen: JBOD, LVM, zoiets...

Probleem: Ik heb JBOD geprobeerd te gebruiken onder freenas in virtualbox. 2 schijven van 2GB per stuk vullen met wat random data. 1 schijf weghalen. Zien dat freenas hiermee geen data meer geeft, raid is 'failed' en 'down'. 1 nieuwe blanco schijf toevoegen. Proberen deze aan JBOD toe te voegen. Failures alom!

Linux bevalt me door ervaring hierin toch al beter dan BSD, dus heb niet echt oplossingen geprobeerd te zoeken.

Ubuntu server: Tijdens installatie gekozen voor LVM over de 2x 2GB schijven. Gevuld met data. 1 schijf weggehaald. Nieuwe schijf toegevoegd. Instructies van deze site geprobeerd, geen succes. Opnieuw geprobeerd met instructies van deze site. Wederom geen succes. Bij het eerste geval zie ik in de map waar de LVM is gemount, de hoofdmap terugkomen. (/media/datatest/test), waarbij datatest de LVM is en test de map. Deze geeft via ls -al puur vraagtekens als attributes (ipv standaard rwxr-x-r-x e.d.). Verder is de map niet schrijfbaar en geeft de tty alleen maar ext4 fouten bij pogingen tot manipulatie. Via de oplossing op de tweede site krijg ik netjes een 4GB grote map waarin ik alles kan schrijven, maar is alle data weg.

Vraag: Hoe kan ik 2 schijven (en later meer, vandaar mijn keuze voor LVM) dusdanig recoveren, dat 1 schijf zijn data gewoon weergeeft bij toevoeging van een nieuwe schijf. Welke stap zie ik over het hoofd, wat ontbreekt nog. Ik snap dat data die op de brug tussen de schijven staat (dus 1Gb op de ene, en 1 GB op de andere) gewoon permanent kapot is, maar ik zou graag het meerendeel van mijn data gewoon weer terug willen hebben als een schijf crasht. Ik heb backups en sommige data hoeft niet teruggewonnen te worden, maar terugzetten van een backup duurt langer dan het gewoon weer beschikbaar zijn van praktisch 50% van de data

Uiteindelijke doel: een mooie thuisnas maken, waarbij alle shares, upnp, etc. in 1 map gezet kunnen worden. met 2 verschillende mountpoints werken is niet echt gewenst, maar als het niet anders kan; het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:56
ZFS op FreeBSD? Heb je wel stevige hardware nodig!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
je wil softraid, niet lvm; lvm doet geen raid, hooguit plakt het 2 disks aan elkaar.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Kees schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:09:
je wil softraid, niet lvm; lvm doet geen raid, hooguit plakt het 2 disks aan elkaar.
Maar als ik het goed begrijp wil TS later nog uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
DiedX schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:11:
[...]

Maar als ik het goed begrijp wil TS later nog uitbreiden?
Ik wil zeker uitbreiden als de nood daar is. De reden van Kees om softraid te nemen is ook niet correct, ik wil júist alleen maar disks aan elkaar plakken, zodat ik ze als 1 directory kan mounten.

ZFS heb ik geprobeerd onder freenas, maar de configuratie is erg lastig; ik kan om onverklaarbare reden mijn disks niet formatteren als ik ze heb toegevoegd aan de pool. De hardware die ik uiteindelijk ga gebruiken is een amd zacate systeem, nu draait alles op een antieke p4 HT 3ghz met 1GB geheugen :P .

[ Voor 11% gewijzigd door MoiZie op 30-01-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Nee, Kees heeft het juist: je moet alleen én-én doen.

Als eerste maak je een RAID-1 partitie aan. Daar krijg je een losse partitie uit, waar je LVM op kan installeren.

Dus:

sda
1: boot
2: RAID-1

sdb
1: boot
2: RAID-1

De sda2 en sdb2 maak je Software RAID-1, dit gaat een /dev/mapper/dm0 (oid) geven. Dit is een RAID-1 "schijf". Deze formatteer je als een LVM physical partitie, en kan je verder uitwerken.

Uitbreiden kan je iig door LVM te extenden op een andere schijf, maar dan zit je nog wel met je RAID. Als je genoeg fysieke ruimte heb kan je overwegen door 2 schijven erin te hangen, hierover weer RAID-1 te gooien, en daarna LVM te extenden ernaar.

cq: Kees had gewoon gelijk. En FreeNAS is niet het enige FreeBSD OS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Kees schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:09:
LVM kan prima mirroren. Gebruik is vrij zeldzaam, maar hij kan het wel (op LV niveau).
Zie o.a. http://www.centos.org/doc...me_Manager/LV_create.html

Groot voordeel hierbij is dat disken niet de gelijke grootte hoeven te hebben.

Ja, ZFS kan het ook. Hardware valt best mee, zolang je niet deduplicatie e.d. gaat gebruiken. Ik gebruik hiervoor http://zfsonlinux.org/.

Nadeel daaraan is dat de filesystem layer (nog) niet geimplementeerd is, dus je kunt alleen raw block devices serveren, die je daarna nog van ext4 moet voorzien. Gebruik ik voor mijn virtual machine storage pool.

Dit "uitbreiden" van disken, ga je dit met 2 tegelijk doen van gelijke groottes? Want je kunt ook gewoon een RAID array als PV gebruiken, die daarna vanuit de VG gewoon als 1 LV geserveerd worden (dus 1 directory).

Als je een oude bak hebt met disken van verschillende groottes en je wil toch mirroring opzetten, zou je nog eromheen kunnen werken door bijvoorbeeld alle disks te partitioneren.

Makkelijkste / beste oplossing bij het random kunnen toevoegen van disken is misschien toch wel LVM mirroring.

Hoe je dat doet; eerst je systeem installeren met maar 1 disk erin. Daarna 2e disk erbij, pvcreate, vgextend en dan lvconvert om mirroring aan te zetten. De setup is niet echt uitgebreid genoeg om dit in de menuutjes bij elkaar te klikken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar RAID-1 waar jullie het over hebben, dat is mirror, dus 2 schijven, gelijke grootte, de helft van de totale ruimte maar kunnen gebruiken? Dat is juist niet wat ik wil. Ik wil 2 schijven, die ik aan elkaar kan plakken (dat is in principe al gelukt, jbod of lvm), die ik later kan uitbreiden, waarbij ik bij een disk-crash, niet álles kwijt ben, maar gewoon de schijf ertussenuit kan halen en de overige data gewoon kan gebruiken.

Of snap ik jullie nu niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Kijk ook eens in dit (recent) topic, gaat over hetzelfde: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1432206

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Dankje, die had ik niet gevonden. aufs is dus the way to go voor mij! Past precies bij wat ik wil. Tot ik meer geld heb voor uitgebreide RAID5 systemen is dit ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

MoiZie schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:06:
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar RAID-1 waar jullie het over hebben.
Nee, LV mirroring is niet echt RAID1. Is wel mirroring inderdaad.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1