Arris TM402B wordt niet gezien door router TL-WR1043ND

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb net een (voor mijn nieuwe, maar duidelijk gebruikte) kabelmodem van UPC, een Arris TM402B, aangesloten en wil deze via mijn (nieuwe) router, een TP-Link 1043ND doorlussen.
Het rare is nu dat de router de modem niet ziet (cable unplugged).
Ik heb via een UTP kabeltje de modem aangesloten op de WAN port van de router. Het WAN lampje van de router gaat niet branden. Als ik inlog op de router en kijk bij het WAN gedeelte, zegt hij "cable unplugged".

De modem is ook een raar geval. Als ik hem rechtstreeks aansluit op mijn laptop krijg ik een 10 Mbps verbinding (auto-negotiate op de laptop). Als ik mijn laptop op 100 Mbps full-duplex zet, krijg ik "geen netwerkkabel aangesloten" melding op mijn laptop. BTW, UPC zou een 25 Mbps verbinding leveren, dus ik verwacht dat de modem toch ook wel meer dan 10 Mbps zal gaan doen. Het bijschrift bij het stekkertje op de modem is wel 10/100 Mbps, dus hij zou 100 Mbps aan moeten kunnen.

Wat ik al gedaan heb:
- Netwerkkabel gecontroleerd-> deze werkt als ik hem gebruik van laptop naar modem (10 Mbps) en van laptop naar router (100 Mbps = max van laptop).
- Andere netwerkkabels gebruikt-> geen verschil
- Router geflashed naar de nieuwste firmware 3.12.2 Build 100820 Rel.41891n -> gelukkig alles weer in het Engels en niet meer in het Duits, maar verder geen verbinding gekregen.
- Modem uit (spanning eraf), router uit (spanning eraf), modem weer aan, wachten, router weer aan-> Geen verbinding ("cable unplugged" melding op de router)
- Kabel aangesloten van modem naar LAN port op router-> geen controle lampje LAN port op de router dat er een kabel in zou zitten.
- WAN port router aangesloten op laptop -> controle lampje WAN port gaat branden en softwarematig ziet hij ook een verbinding.
- Crosscable tussen modem en router -> geen controle lampje WAN port op de router.
- Inloggen op de modem -> ik weet niet hoe ik erop moet komen. Ik krijg niet eens een loginscherm te zien.
- De modem en de router streng toegesproken dat ze nu wel gewoon eens met elkaar moeten gaan werken -> beetje stom gevoel gekregen, verder geen verbetering.

Heeft iemand een idee? Ik heb het gevoel dat het aan het modem van UPC ligt. Dat deze stom vast staat op 10 Mbps en een raar protocol heeft zodat de auto-negotiate functie van de router op z'n gat gaat. En zover ik weet, ligt het bijna altijd aan UPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zit er een resetknop op je modem? Zo ja, deze eens 15 seconden ingedrukt houden?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Dank je wel voor de tip, Strandbal.
Er zit idd een reset knop op. Heb deze 15 seconde ingedrukt gehad (met en zonder spanning), maar helaas, geen verbetering. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Complimenten voor de OP (en helemaal voor een newbie...)!

Heb je al contact gehad met UPC? Volgens mij kunnen zij op afstand een en ander controleren voor je.

In een ander topic vond ik 192.168.100.1 als IP adres...misschien kan je daar eens kijken?
(zie dit topic).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hulde voor de TS, vooral die laatste heb ik toch even goed mee moeten lachen :)
Maar even serieus: als je al met een andere kabel hebt geprobeerd (rechtstreeks op de Arris), is de kans groot dat het aan je modem ligt. Met de router is waarschijnlijk niets mis. Webinterface van de modem kan je proberen, maar naar mijn ervaring valt daar bijzonder weinig op in te stellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Petervanakelyen op 31-01-2011 12:23 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

Maak je gebruik van zelfgemaakte netwerkkabels? Het is namelijk mijn ervaring dat gigabit poorten gevoeliger zijn en eerder moeilijk doen over de gebruikte kabels. Waar je bij 100mbit poorten vaak nog weg komt bij een verkeerd gemaakte kabel kan je dit bij gigabit niet maken.

[ Voor 50% gewijzigd door job op 31-01-2011 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Bedankt voor alle replies.

@lier:
Het ip adres 192.168.100.1 is inderdaad van de modem en ik kom er zo op! Helaas kan ik er niets instellen, alleen de settings bekijken. Er is ook niet een button om als admin in te loggen. Dus waarschijnlijk kan alleen UPC erbij.
Ik zie de firmware versie
BOOTR: 5.01
SW_REV: 6.1.110.EURO.SIP

Maar als ik bij Arris probeer te kijken of dit de nieuwste versies zijn, moet je daar inloggen als cable operator.

Ik heb ook al een berichtje gestuurd naar de UPC helpdesk. Ik ben benieuwd hoe snel ze er over doen om te reageren.

@Petervanakelyen:
:+
Ik vermoed ook dat het aan het modem ligt. Maar het zou ze fijn zijn als ik er zelf iets aan kan doen ipv op UPC wachten. Idd kan ik op de webinterface niets instellen.

@job:
Alleen mijn crosscable(s) zijn zelfgemaakt. De normale cables zijn (alle twee) vanuit de fabriek (eentje van 5m bij het UPC pakket en eentje van 50cm bij de router). Deze cables doen het goed als ik ze op mijn oude KPN ADSL router aansluit en geven dan een 100 Mbps connectie. De crosscables doen het tussen twee pc's ook gewoon op 100 Mbps (ik heb geen 1000 Mbps netwerkkaarten, dus op die speed kan ik het niet testen)

Edit:
Hij wordt leuker en leuker. Het blijkt dat mijn vaste pc wel een 1000/100/10 Mbps kaartje heeft. Ik heb de modem ook daarmee verbinding laten maken. Als ik op de pc de netwerkkaart port speed zet op:
auto-negotiate-> pc zegt: geen kabel aangesloten
10 Mbps full duplex-> ik krijg een 10 Mbps verbinding met de modem
100 Mbps full duplex-> de pc komt in een loopje: verbinding maken - identificeren - geen kabel - terug naar af
weer terug op 10 Mbps-> ik krijg een verbinding van 4,2 Gbps!!! En dat met een 10/100 port op de modem en een 10/100/1000 port op de PC. In de praktijk blijkt de snelheid nu super langzaam te zijn. De speedtest bij UPC duurt al zo lang om te laden, dat ik daar niet eens op ga wachten.

Kortom, volgens mij is de netwerk port van de modem gaar ;( . Nu maar wachten op reactie van UPC.

[ Voor 25% gewijzigd door Herman_J op 31-01-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43
Het ziet er inderdaad naar uit dat de netwerkaansluiting gaar is. Dit ben ik al een paar keer tegengekomen bij een Arris TM402B, maar ook bij een TM502B. Dit zijn volgens mij ook modems die voor het laatst in 2005-2006 zijn geproduceerd.

Gezien de leeftijd van die modems vind ik het niet vreemd dat een paar van die modems gaar zijn geworden.

[ Voor 52% gewijzigd door Mawlana op 31-01-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Crosscables zijn behalve bij een rechtstreekse verbinding tussen twee PC's al sinds heel veel jaren overbodig. Routers etc. zijn wat dat betreft autosensing.

Dat het aan de Aris-modem ligt klopt niet met TS z'n opsomming van zijn bevindingen, want rechtstreeks van modem naar laptop werkt het wel. Zelf heb ik al jaren zo'n Aris-modem en het werkt probleemloos. Inderdaad kun je zelf niets aan de instellingen veranderen. Is ook niet nodig en daarom gewoon niet toegankelijk voor de klant. Alleen UPC zelf kan er desgewenst inkomen.

Aangezien je naar je zelf aangeeft al allerlei andere netwerkkabels hebt geprobeerd (alle kabels?), gaan mijn gedachten uit naar de instellingen van de router zoals wel of juist niet DHCP etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Er klopt duidelijk wel iets niet aan de Arris, aangezien het alleen rechtstreeks naar zijn laptop werkt als hij de poort forceert op 10Mbit half-duplex. Normaal moet je daar helemaal niet mee klooien en moet de poort automatisch op 100Mbps springen. De rest van de apparatuur van de TS werkt overigens wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-02-2011 13:59 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Techneut schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:45:
Crosscables zijn behalve bij een rechtstreekse verbinding tussen twee PC's al sinds heel veel jaren overbodig. Routers etc. zijn wat dat betreft autosensing.
Sinds de introductie van Gigabit is MDIX standaard, fast ethernet (en langzamer) maakt veelvuldig gebruik van cross (denk aan twee switches aan elkaar knopen). Rechtstreeks verbinden van twee pc's is cross alleen nodig indien de NICs niet beide Gigabit zijn.
Dat het aan de Aris-modem ligt klopt niet met TS z'n opsomming van zijn bevindingen, want rechtstreeks van modem naar laptop werkt het wel. Zelf heb ik al jaren zo'n Aris-modem en het werkt probleemloos. Inderdaad kun je zelf niets aan de instellingen veranderen. Is ook niet nodig en daarom gewoon niet toegankelijk voor de klant. Alleen UPC zelf kan er desgewenst inkomen.
Zoals hierboven inderdaad ook al gemeld, auto negotiation werkt niet goed. En bij een 25 Mbps verbinding wil je niet op 10 Mbps blijven zitten.
Aangezien je naar je zelf aangeeft al allerlei andere netwerkkabels hebt geprobeerd (alle kabels?), gaan mijn gedachten uit naar de instellingen van de router zoals wel of juist niet DHCP etc.
Als een laptop al niet goed werkt...(zie ook hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Vandaag UPC aan de telefoon gehad (zelf gebeld) -> op 10 februari komt een monteur langs voor de modem.

PS.
Cross-cables gebruik ik nog vaak om bij mensen snel even wat van hun pc veilig te stellen voordat ik format C: doe. Deze mensen hebben meestal geen (bedraad) netwerk liggen en op deze manier is de kopieer opdracht het snelste.

[ Voor 53% gewijzigd door Herman_J op 01-02-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:58:
Er klopt duidelijk wel iets niet aan de Arris, aangezien het alleen rechtstreeks naar zijn laptop werkt als hij de poort forceert op 10Mbit half-duplex. Normaal moet je daar helemaal niet mee klooien en moet de poort automatisch op 100Mbps springen. De rest van de apparatuur van de TS werkt overigens wel ;)
Inderdaad had ik dat aspect even over het hoofd gezien en richtte ik mijn aandacht alleen op het als zodanig wel werken met de modem rechtstreeks op de laptop en niet via de router. Is inderdaad niet wat je mag verwachten. Deze Aris-modems TM402B en -502B moeten dit nl. echt gemakkelijk aankunnen. Heb zelf ook een TM402B van UPC, en daarvoor een -502B gehad, die raakte bij een onweersbui defect.
Ik heb ook een 25 Megabit verbinding en meestal zit de gemeten snelheid daar ruim boven. Aan het type ligt het dus niet.

Het lijkt me dan inderdaad dat UPC nu aan zet is, hetzij met een nieuwe modem, hetzij met alsnog aanpassen van een mogelijk verzuimde aanpassing van de instelling.

Oh ja, die resetknop op de TM402B doet niets. Naar geïnformeerd, UPC heeft de functie ervan buiten werking gesteld. Reset alleen mogelijk door even de spanning te onderbreken aldus UPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 19:22
Crosskabel tussen de arris en de tp-link?, ik heb dezelfde combinatie goed werkend bij iemand gemaakt 2 weken terug.
Gebruik je iso gecertificeerde cat5e ?

[ Voor 14% gewijzigd door bastian433 op 01-02-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nog even een bewijs dat het Aris-modem ruimschoots voldoet aan dat 25 megabit abonnement. Het abonnement dat ik zelf ook heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1138968053.png

Verder nogmaals, bijna altijd is de crosslinkverbinding volkomen achterhaald. Ook bij het verbinden van twee switches. Deze hebben dan ook geen aparte uplinkpoort, sinds ze op de markt kwamen in plaats van de HUB zijn die dingen autodetecting. Alleen de al genoemde wat oudere netwerkkaarten vereisen een crosscable als je twee PC's direct met elkaar verbindt. Zodra er b.v. een switch tussen zit is het niet nodig.

• Herman_J
Vandaag is de monteur geweest. Hij heeft een nieuwe modem geplaatst. PATS BOEM en gelijk werkte alles naar behoren.
Het was dus duidelijk het netwerkpoortje van het modem dat het niet goed deed.
Bedankt voor alle medewerking.
Case closed. :)

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Tof!

Pagina: 1