Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN internetlijn valt regelmatig uit, meestal 's nachts

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 11:37
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Nagios host thuis staan om het een en ander in de gaten te houden. Hetgeen dat hier het meest duidelijk uitspringt, is het feit dat mijn KPN VDSL2 (20/4mbit) lijn heel vaak plat ligt. Het gebeurde vanacht weer. De nagios logs laten zien dat hij rond 2:30 eruit ging, rond 6:31 weer up, dan rond 6:35 weer down, en rond 7:50 stopte de hosts eindelijk met 'flapping' (up en down gaan).

Ik heb dit best vaak en ik vroeg mij af of men hier meer van weet. Als dit routine netwerkonderhoud is, is het best lastig, omdat ik nog wel eens gigabytes verplaats over mijn aansluiting, vaak 's nachts, om er 's ochtends achter te komen dat het process is stukgelopen omdat de lijn er weer eens uitlag.

Mijn postcode is 9717 (Groningen dus). Hebben andere mensen in deze (of andere) regio('s) daar ook last van?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Wat dacht je er van om de KPN er eens op aan te spreken?

Je hebt met hun een contract en waarschijnlijk ook een SLA. Kan je ook in je contract nakijken. Het doet er eigenlijk niet toe of anderen hier ook last van hebben. Jij hebt er last van en KPN moet leveren.

[ Voor 65% gewijzigd door Gé Brander op 30-01-2011 10:40 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

halfgaar schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:36:
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Nagios host thuis staan om het een en ander in de gaten te houden. Hetgeen dat hier het meest duidelijk uitspringt, is het feit dat mijn KPN VDSL2 (20/4mbit) lijn heel vaak plat ligt. Het gebeurde vanacht weer. De nagios logs laten zien dat hij rond 2:30 eruit ging, rond 6:31 weer up, dan rond 6:35 weer down, en rond 7:50 stopte de hosts eindelijk met 'flapping' (up en down gaan).

Ik heb dit best vaak en ik vroeg mij af of men hier meer van weet. Als dit routine netwerkonderhoud is, is het best lastig, omdat ik nog wel eens gigabytes verplaats over mijn aansluiting, vaak 's nachts, om er 's ochtends achter te komen dat het process is stukgelopen omdat de lijn er weer eens uitlag.

Mijn postcode is 9717 (Groningen dus). Hebben andere mensen in deze (of andere) regio('s) daar ook last van?
kan wel even voor je kijken, DM met het postcode en huisnummer anders even ;)

• halfgaar
Ik kan ze aanspreken, maar mijn situatie ligt wat lastig. Ik heb officieel (administratief) een slome ADSL direct lijn, maar door een fout van hun is het VDSL2 20/4 geworden. Ze erkennen dit en zeggen dat het voor hun niet kan om het terug te zetten (omdat ADSL deprecated is, en lijnen wel van ADSL naar VDSL kunnen worden gezet, maar niet andersom), dus heb ik geluk.

Maar, ik weet dus niet in hoeverre ik kan klagen, omdat ik niet een VDSL2 contract heb. Het blijft een fout van hun, maar ik heb ook weinig zin in dat ze me gaan terugschroeven om mijn mijn contract te geven zeg maar, mocht het ineens wel mogelijk zijn...

Verwijderd

Downstream : 25024.0 kb/s

Een gelukje bij een administratief 'Internet Basis' Pakket.

Zie echter alleen verbrekingen op 9, 25 en 30 Januari.
Dus het gebeurt niet elke nacht, tenminste.. de verbinding tussen modem en KPN word niet elke nacht verbroken.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Heb je ook voip? want dan kan het de sip zijn die synct.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

kKaltUu schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:02:
Heb je ook voip? want dan kan het de sip zijn die synct.
Dan zal de internet verbinding niet weg mogen/kunnen vallen.

Zoals ik ook al eerder zei, de verbinding verbreekt zeker niet elke nacht, tenminste niet tussen KPN <-> Modem.
Het probleem ligt dus vermoedelijk elders.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2011 21:08 ]

• halfgaar
Sorry, als ik de indruk heb gewekt dat het elke dag is, dat is het niet.

Ik vind de genoemde verbrekingen best veel, en het zal wel kunnen kloppen. En de laatste keer was dus uren lang.

Het is in ieder geval bekend dus. Als het weer gebeurt, dan ga ik eens klagen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De vraag is of de verbinding hersteld zou worden door een modem reset. Als je modem en NAGIOS het ondersteunen zou je misschien via een SNMP trap het modem kunnen laten rebooten als de verbinding er mee stopt.

Nu is VDSL2 nog vrij nieuw dus ik kan me ook voorstellen dat er wellicht nog wat aan de firmware van modems gesleuteld zal worden. Misschien dat het daar nog stabieler door kan worden. Je gebruikt toch wel de laatste firmware in je modem welke dat ook moge zijn.

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op maandag 31 januari 2011 @ 23:34:
De vraag is of de verbinding hersteld zou worden door een modem reset. Als je modem en NAGIOS het ondersteunen zou je misschien via een SNMP trap het modem kunnen laten rebooten als de verbinding er mee stopt.

Nu is VDSL2 nog vrij nieuw dus ik kan me ook voorstellen dat er wellicht nog wat aan de firmware van modems gesleuteld zal worden. Misschien dat het daar nog stabieler door kan worden. Je gebruikt toch wel de laatste firmware in je modem welke dat ook moge zijn.
Zover ik weet is het een gewone VDSL aansluiting. Ik zag namelijk geen VDSL2 notatie. Maar ik hoorde daar al wat gefluister over op de gangen.

Het is overigens aannemelijker dat de verbrekingen worden veroorzaakt door bekabeling/splitter oid, niet om het een of t ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 01:03 ]

• halfgaar
Zover ik weet is het een gewone VDSL aansluiting. Ik zag namelijk geen VDSL2 notatie. Maar ik hoorde daar al wat gefluister over op de gangen.
Wat bedoel je precies? Wat voor gefluister?
Het is overigens aannemelijker dat de verbrekingen worden veroorzaakt door bekabeling/splitter oid, niet om het een of t ander.
Wel toevallig dat het steeds 's nachts is... Maar ik zou het eens kunnen nazoeken.

Verwijderd

halfgaar schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:02:
[...]

Wat bedoel je precies? Wat voor gefluister?

[...]

Wel toevallig dat het steeds 's nachts is... Maar ik zou het eens kunnen nazoeken.
Ben wel met je eens dat het vreemd is, maar daarbij probeer ik mee te denken naar een oplossing.
Pagina: 1