Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

Topicstarter
Heb de search functie gebruikt, maar niet echt iets nuttigs gevonden.

Ik gebruik nu al meerdere jaren Photoshop en Illustrator, vooral als hobby, maar toch ook soms voor opdrachten (bv. websites, affiches voor feesten, iconen). Nu weet ik wel wat over het gebruik van de programma's, maar ik heb niet echt een besef van de theorie achter grafisch ontwerp (heb geen opleiding in die trant genoten). Ik heb ooit wel eens een inleiding gelezen over typografie (met het verschil tussen serif en sans-serif en iets over grids), maar daar stopt het dan ook. Daarom zou ik graag een boek (of meerdere, maar liefst eentje waar alles instaat) aanschaffen die mij die inzichten kan bieden (plus mij wat vertrouwd maken met het jargon). Meestal als ik iets ontwerp heb ik geen flauw benul welk lettertype ik moet gebruiken, welke positionering.... Ik knutsel tot ik iets uitkom die mij aanstaat.

Iemand suggesties voor goede boeken dus? Mogen gerust in het Engels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 00:30
Onze docent grafische vormgeving (opleiding IO aan de UT) raadde deze boeken aan:

—PTT, Design is geen vrijblijvende zaak.
—Design NL
—Design Bayley Conran
—Metrokaarten van de wereld
—Affiche veilingboeken ( van uitgever Rennert )
—Store Front

Wellicht dat er voor jou ook wat interessante boeken tussen staan.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Goede beginboeken voor Typografie & Letters:

Geert Setola & Joep Pohlen - Letterfontein
Ellen Lupton - Thinking with Type

Als je veel tijd over hebt:

Robert Bringhurst - The Elements of Typographic Style

Dat moet genoeg zijn voor een begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou ook gewoon eens langs de boekhandel gaan, daar staan soms erg inspirerende boeken voor zeg maar een tientje (bv van uitgeverij Taschen) . Dat zijn dan niet altijd boeken met de theorie achter typografie maar wel hoe je typografie in kan zetten.

Typografie is in ieder geval een erg interessant onderwerp. Het kan een design maken of kraken. Ik heb hier zelf boekhandel om de hoek en loop regelmatig even binnen en valt soms echt mee wat je voor sommige dikke pillen moet betalen terwijl ze hartstikke leuk zijn om doorheen te bladeren.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

Topicstarter
agentorangina schreef op zondag 30 januari 2011 @ 01:05:
Goede beginboeken voor Typografie & Letters:

Geert Setola & Joep Pohlen - Letterfontein
Ellen Lupton - Thinking with Type

Als je veel tijd over hebt:

Robert Bringhurst - The Elements of Typographic Style

Dat moet genoeg zijn voor een begin!
Kwam die Thinking with Type in mijn zoektocht vaak tegen, ik ga die eens aanschaffen denk ik. Bedankt!
OzBoz schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:46:
Ik zou ook gewoon eens langs de boekhandel gaan, daar staan soms erg inspirerende boeken voor zeg maar een tientje (bv van uitgeverij Taschen) . Dat zijn dan niet altijd boeken met de theorie achter typografie maar wel hoe je typografie in kan zetten.

Typografie is in ieder geval een erg interessant onderwerp. Het kan een design maken of kraken. Ik heb hier zelf boekhandel om de hoek en loop regelmatig even binnen en valt soms echt mee wat je voor sommige dikke pillen moet betalen terwijl ze hartstikke leuk zijn om doorheen te bladeren.
Hier is niet meteen een goeie boekhandel in de buurt... Als ik eens in de stad ben zal ik zeker een boekhandel opzoeken en wat snuisteren. Heb ooit eens een goed boek gekocht over tekenen voor slechts 10 euro (in tweedehandswinkel De Slegte dacht ik), misschien dat ik daar ook eens moet gaan kijken.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 130495 op 30-01-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Bij de Slegte heb je best vaak boekjes over typografie, maar veel ervan is niet echt geschikt als een inleiding of leerboek, want die worden niet al te vaak gedumpt (Het is meestal veel over theorie en geschiedenis). Ondanks dat is het zeker de moeite om eens te gaan kijken, want het kost maar een fractie van alle bovenstaande boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065

Grid Systems van Josef Müller-Brockmann hoort naar mijn mening ook in de boekenkast van iedere graphic designer thuis.
Pagina: 1