Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimTT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05-2022
Hallo allemaal,

Ik ben al zo'n twee jaar in het bezit van een Hp Pavilion Dv6725ed Notebook Pc. Kort gezegd een Hp Laptop dus. Nu had ik altijd al last van het feit dat de laptop heel heet werd, dat komt - als ik Google en andere fora mag geloven - door Hp die de videokaart niet goed heeft afgestemd op de koeling. Oke jammer, maar ik had er geen last van.

Maar een tijdje nadat ik 'm opnieuw had geïnstalleerd en er Windows 7 op had gezet ( stond eerst Windows Vista op) kreeg ik steeds Blue screens of death e.d. Daarom maar eens de temperatuur in het apparaat gemeten met een programma daarvoor.

De uitkomst was niet schokkend maar toch vervelend: Videokaart werd 95 graden, de rest van de onderdelen allen rond de 85 graden. Hp zegt dat de temperatuur bij deze laptops rond de 70 zou moeten liggen. Een probleem dus.

Nu heb ik de laptop helemaal tot op het moederboard uitgekleed met behulp van dit filmpje: YouTube: How To Disassemble The HP Pavilion DV6000 (black screen of death) dv9000 dv2000 tx1000

Op aanraden van een vriend heb ik getest of de Fan het nog deed. Met batterij, moederboard en fan aangesloten opgestart. De uitkomst was verhelderend: de fan geeft bij het opstarten een klein schokje naar links en rechts, maar draait voor de rest niet. Daarnaast lijkt het ook alsof het 'stekkertje' van de voedingskabel van de fan is doorgebrand (bruin brand kleur).

Ik heb dus samenvattend twee vragen:
1. Zou het kunnen zijn dat de plotselingen blue screens te maken hebben met de recente Windows 7 installatie?
2. Weet iemand een winkel of webshop waar ik een losse fan kan kopen voor deze laptop ( Hp Pavilion Dv6725ed)?

Alvast heel erg bedankt,
Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PimTT schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 18:06:
Videokaart werd 95 graden, de rest van de onderdelen allen rond de 85 graden. Hp zegt dat de temperatuur bij deze laptops rond de 70 zou moeten liggen. Een probleem dus.
Ja, 85 graden is 15 graden verwijderd van de temperatuur waarbij Intel CPUs een zogeheten thermal shutdown doen :X
Op aanraden van een vriend heb ik getest of de Fan het nog deed. Met batterij, moederboard en fan aangesloten opgestart. De uitkomst was verhelderend: de fan geeft bij het opstarten een klein schokje naar links en rechts, maar draait voor de rest niet.
Vergeet je niet het gewenste aantal RPM aan de fan door te geven ? Ergo: als de fan niks hoeft te doen treedt deze ook niet in werking.
Daarnaast lijkt het ook alsof het 'stekkertje' van de voedingskabel van de fan is doorgebrand (bruin brand kleur).
Kan je daar een foto van laten zien ?
2. Weet iemand een winkel of webshop waar ik een losse fan kan kopen voor deze laptop ( Hp Pavilion Dv6725ed)?

Alvast heel erg bedankt,
Pim
http://www.laptopcpufan.c...pu-cooling-fan-p-322.html

http://www.7-parts.com/hp...-fan-450933001-p-712.html
We ship to WorldWide
Good enough ? :)

[ Voor 47% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 30-01-2011 00:25 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temperatuur idle neem ik aan? Voor full-load is dat een redelijke temperatuur.
Overigens, zoals je het beschrijft is het makkelijk te fixen met een stukje tape en evt. een soldeerbout. De gemiddelde toko vraagt aardig wat voor een fan, bovendien hoort dit onder garantie te vallen (Een doorgebrande kabel op het moederbord? Dat moet een productiefout zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimTT
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:06:

[...]

Vergeet je niet het gewenste aantal RPM aan de fan door te geven ? Ergo: als de fan niks hoeft te doen treedt deze ook niet in werking.

[...]

Kan je daar een foto van laten zien ?
Hoe kan ik de RPM instellen of veranderen? En zou dat niet standaard al goed moeten staan?

Ik heb mijn best gedaan maar ik krijg het niet 100% scherp. Het koper van de kabeltjes niet meerekenend zie ik een soort van bruine rand zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rLlfw.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IXF2l.jpg
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 00:08:
Temperatuur idle neem ik aan? Voor full-load is dat een redelijke temperatuur.
Overigens, zoals je het beschrijft is het makkelijk te fixen met een stukje tape en evt. een soldeerbout. De gemiddelde toko vraagt aardig wat voor een fan, bovendien hoort dit onder garantie te vallen (Een doorgebrande kabel op het moederbord? Dat moet een productiefout zijn)
Wat is Idle? Welk onderdeel zou ik dan kunnen maken met een soldeerbout en tape? Als de voeding van de fan stuk is lijkt me dat toch het grootste probleem of bedoel je dat niet?

De garantie is verlopen, Hp geeft maar 1 jaar fabrieksgarantie en de laptop is al minstens 2 jaar oud.

Allemaal bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle = als je computer niets doet :+

Uit jouw post leek het alsof er enkel een kabeltje is doorgebrand, dat is niet zo moeilijk te fixen. Als ik je plaatje bekijk ziet er er inderdaad uit alsof het niet zo 123 op te lossen is met een stuk tape.

De voeding van de fan is overigens niet stuk, dat is namelijk je accu / power inlet, je bedoelt vast de motor van de fan, dit zou je kunnen testen met een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimTT
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:41:
Idle = als je computer niets doet :+
Euhm, ik begon met meten bij het opstarten, dan rond de 50 graden dat klimt op (terwijl ik niks doe, behalve windows 7 draaien) naar 95 graden.
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:41:
De voeding van de fan is overigens niet stuk, dat is namelijk je accu / power inlet, je bedoelt vast de motor van de fan, dit zou je kunnen testen met een batterij.
Ja ik bedoel inderdaad de motor van de fan. Moet ik om de motor van de fan te testen gewoon een AAA-batterij gebruiken of de batterij van de laptop? Ik vraag me bovendien af of ik dan wel een gesloten elektrische stroom krijg als ik het met aan batterij probeer of moet ik het voedingskabeltje dan openmaken of zoiets?
Pagina: 1