Dell T310 extra geheugen andere fabrikant compatible?

Pagina: 1
Acties:

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-02 13:05
Tweakers, hulp gevraagd bij het onderstaande vraagstuk:

Wij hebben een Dell T310 server (Intel Xeon 3430 proc / Intel 5500 Chipset) staan met vanuit de fabriek geconfigureerd 8GB 1333 RDIMM geheugen. Werkt prima echter wil ik hier wat meer geheugen in prikken. Ik wil het geheugen verdubbelen naar 16GB :) .

Dell T310 Tech Guide: http://www.dell.com/downloads/global/products/pedge/en/T310_Tech_Guide_02152010_final.pdf

Het geheugen wat met de server meegekomen is:

2x 4GB Hynix HMT351R7BFR8C-H9
Link naar datasheet: http://www.hynix.com/inc/pdfDownload.jsp?path=/datasheet/pdf/module/ds_2Gb_DDR3(B-ver)based_RDIMMs(Rev.1.3).pdf

Op de Dell site kan ik dit geheugen helaas niet vinden om te bestellen :? , en ook geen enkele webshop in Nederland lijkt dit merk op de schappen te hebben staan. Wanneer op de Dell site gezocht wordt onder de T310 naar geheugen is het resultaat zeer summier.

Het geheugen wat ik als alternatief voor de Hynix uitgezocht had voor de uitbreiding:

2x 4GB Kingston KVR1333D3D4R9SK2/8GI
Link incl. datasheet: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/PartsInfo.asp?root=&LinkBack=&ktcpartno=KVR1333D3D4R9SK2/8GI

Het geheugen lijkt in mijn optiek compatible (CAS, Mhz, Registered, ECC), alleen is het aantal chips op het reepje niet gelijk aan de Hynix. Kingston is wel supplier van Dell, ik had ook eigenlijk verwacht dat er Kingston geheugen in de T310 zat..

Ik heb de verschillende PFS files bestudeerd maar ik durf de gok nog niet aan. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen of ik onze server gewoon kan uitbreiden met dit Kingston geheugen (en dus de geheugens compatible met elkaar zijn). Of weet iemand misschien een alternatief?

[ Voor 12% gewijzigd door dezonnebril op 29-01-2011 19:22 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• dezonnebril
Ik heb nog een geheugen type gevonden van Kingston die misschien nog meer in de buurt komt(?):

KTD-PE3138/4G

Het is een x8 module, dat is volgens mij de Hynix ook als ik het goed uit de datasheet haal. Kan iemand dit bevestigen?

Echter kan ik van de KTD-PE3138/4G geen datasheet vinden. Het is wel een module die voor Dell T310 servers beschikbaar is. (Zie http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=57889&root=nl&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com%2Fnlroot&Capacity=4+GB&Speed=42&DIMM=DIMM&ErrCheck=ErrCheck&Rank=3&Chip=Chip&Submit=Refine+Search

Helaas is dit geen 8GB KIT. Er moeten dus twee modules los van elkaar besteld worden. Is dit nog bezwaarlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door dezonnebril op 29-01-2011 19:48 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Je kunt proberen Dell eens te bellen.
Misschien dat zij een antwoord hebben op je vraag.
Helemaal gek trouwens dat er dan bijna niets is te bestellen bij de Dell, die server is nog niet zo heel oud, toch?

• jasiccama
Misschien dat je hier nog wat mee kan:
http://www.geheugen.com/m...ge_T310_uitbreidingen.htm

Succes!

• dezonnebril
Server is inderdaad nog niet oud. Ik heb deze een paar maanden staan nu. Wat ik opzich vreemd vind is dat er helemaal geen Hynix geheugen via Dell te bestellen is, maar ze het wel vanaf de fabriek leveren.

Ik zal eens kijken naar die link. Dank! :)

[EDIT] De link naar geheugen.com had ik al gezien, hier hebben ze alleen transend geheugen en dat is eigenlijk hetzelfde geheugen als de Kingston ValueRAM. Ik ben eigenlijk nog benieuwd of iemand mij kan vertellen of het x8 geheugen is (zie topicstart) en of het KTD-PE3138/4G geheugen dan de beste optie is. Ik vind het trouwens ook vreemd dat het KTD-PE3138/4G (x8) geheugen goedkoper is dat de ValueRAM serie... :?

[ Voor 45% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 13:06 ]

• jasiccama
dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:04:
Server is inderdaad nog niet oud. Ik heb deze een paar maanden staan nu. Wat ik opzich vreemd vind is dat er helemaal geen Hynix geheugen via Dell te bestellen is, maar ze het wel vanaf de fabriek leveren.

Ik zal eens kijken naar die link. Dank! :)

[EDIT] De link naar geheugen.com had ik al gezien, hier hebben ze alleen transend geheugen en dat is eigenlijk hetzelfde geheugen als de Kingston ValueRAM. Ik ben eigenlijk nog benieuwd of iemand mij kan vertellen of het x8 geheugen is (zie topicstart) en of het KTD-PE3138/4G geheugen dan de beste optie is. Ik vind het trouwens ook vreemd dat het KTD-PE3138/4G (x8) geheugen goedkoper is dat de ValueRAM serie... :?
Mijn vermoeden is dat jou Kingston wel gaat passen werken.
Bij mij, op het werk, plaatsen ze ook wel geheugen bij in servers (HP, Dell) en dit is altijd Kingston geheugen.
Ik zie dit geregeld voorbij vliegen op offertes...
Ook betaal je natuurlijk de hoofdprijs, als je geheugen zou kopen via Dell.
Ik zou de gok wagen, maar goed, dat is mijn mening :)

• dezonnebril
jasiccama schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:42:
[...]

Mijn vermoeden is dat jou Kingston wel gaat passen werken.
Bij mij, op het werk, plaatsen ze ook wel geheugen bij in servers (HP, Dell) en dit is altijd Kingston geheugen.
Ik zie dit geregeld voorbij vliegen op offertes...
Ook betaal je natuurlijk de hoofdprijs, als je geheugen zou kopen via Dell.
Ik zou de gok wagen, maar goed, dat is mijn mening :)
Is het normaal dat je een server uitrust met geheugen van verschillende fabrikanten (lijkt mij niet direct). De grote vraag is dan natuurlijk of de servers al met Kingston zijn uitgerust. 8) Ik vermoed ook wel dat het x8 Kingston geheugen zou moeten werken maar hoop dat iemand dit ook echt kan bevestigen en kan vertellen of het x8 geheugen is wat ik nu al heb.

Verwijderd

dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:54:
[...]

Is het normaal dat je een server uitrust met geheugen van verschillende fabrikanten (lijkt mij niet direct). De grote vraag is dan natuurlijk of de servers al met Kingston zijn uitgerust. 8) Ik vermoed ook wel dat het x8 Kingston geheugen zou moeten werken maar hoop dat iemand dit ook echt kan bevestigen en kan vertellen of het x8 geheugen is wat ik nu al heb.
Normaal probeer je het altijd identiek te houden, maar is het geen probleem als je er een ander merk bijprikt, zolang de specs maar met elkaar overeen komen. Zo heb ik hier in een server zowel Corsair als Kingston geheugen zitten. Dat werkt prima, aangezien beide merken exact dezelfde specs hebben.

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:07:
[...]

Normaal probeer je het altijd identiek te houden, maar is het geen probleem als je er een ander merk bijprikt, zolang de specs maar met elkaar overeen komen. Zo heb ik hier in een server zowel Corsair als Kingston geheugen zitten. Dat werkt prima, aangezien beide merken exact dezelfde specs hebben.
Duidelijk.
Kan iemand mij bevestigen dat het Kingston KTD-PE3138/4G (x8) of Kingston KVR1333D3D4R9SK2/8GI dezelfde specs heeft als het meegeleverd Hynix (HMT351R7BFR8C-H9) geheugen?

Verwijderd

Ik heb de KVR1333 en de Hynix HMT met elkaar vergeleken en het zou gewoon prima samen moeten werken (dit had je natuurlijk ook zelf kunnen doen, je linkjes geven de gewenste info).

• dezonnebril
Ja daar heb je gelijk in, echter gaat het mij er om of ik de gegevens juist intepreteer. Naar mijn idee zijn de Hynix DIMMs x8 (hoop nog steeds bevestiging van een kenner ;) ). en de KVR serie is dat niet naar mijn idee (x4). Ik weet niet of dit problemen geeft met elkaar.

Als ik de Kingston memory configurator gebruik kom ik uit op de KTD-PE3138/4G. Dit is een x8 DIMM.

Verwijderd

Beide geheugens hebben identieke chipopbouw (512M x 72), dus wat moet het verschil dan zijn? Latency is ook hetzelfde, net als de overige specs.
Maar ok, je hoopt op een bevestiging van een kenner. Laat ik je dit zeggen, ik bouw al 15 jaar servers, dus kan mezelf wel een kenner noemen. Vind dit eigenlijk ronduit een belediging en dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn. Succes verder.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-02 21:39

Tys

En waarom bel/mail je Dell niet? Laat een offerte maken voor het geheugen in je server (tag-nummer doorgeven) en je krijgt gegarandeerd passend geheugen waarmee je garantie en support van je server intact blijft. Mocht er ooit iets fout gaan dan heb je in ieder geval niet te maken met het 'zelf-bestelde-en-door-ons-niet-ondersteunde-geheugen' mocht dell-support dat constateren .. :)

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:50:
Beide geheugens hebben identieke chipopbouw (512M x 72), dus wat moet het verschil dan zijn? Latency is ook hetzelfde, net als de overige specs.
Maar ok, je hoopt op een bevestiging van een kenner. Laat ik je dit zeggen, ik bouw al 15 jaar servers, dus kan mezelf wel een kenner noemen. Vind dit eigenlijk ronduit een belediging en dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn. Succes verder.
Zo heb ik het uiteraard niet bedoeld (als je goed leest heb ik het over de bevestiging m.b.t. de x8 architectuur van de chip, waar jij geen antwoord over geeft). Jammer dat je zo reageert. Toch bedankt voor je reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 17:23 ]

• dezonnebril
Tyson schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:52:
En waarom bel/mail je Dell niet? Laat een offerte maken voor het geheugen in je server (tag-nummer doorgeven) en je krijgt gegarandeerd passend geheugen waarmee je garantie en support van je server intact blijft. Mocht er ooit iets fout gaan dan heb je in ieder geval niet te maken met het 'zelf-bestelde-en-door-ons-niet-ondersteunde-geheugen' mocht dell-support dat constateren .. :)
Dit heb ik niet gedaan omdat Dell duidelijk de hoofdprijs berekend voor levering van geheugen.. (Ja ik ben een Nederlander :P )

Verwijderd

dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:17:
[...]

Zo heb ik het uiteraard niet bedoeld (als je goed leest heb ik het over de bevestiging m.b.t. de x8 architectuur van de chip, waar jij geen antwoord over geeft). Jammer dat je zo reageert. Toch bedankt voor je reacties.
Ok, wil ik in meegaan, maar zo kwam het wel over.
Aangezien beide geheugens 9 chipjes aan iedere kant heeft zitten, kan ik je ook geen bevestiging geven over de x4 en x8 issue. De specs zijn gewoon identiek aan elkaar.

Heb de specs nog even bekeken en zie denk het probleem. In de KVR1333 staat R9 (geen R8 dus, dan zou het normale ECC en geen ECC REG). Wel zie ik DR4 staan bij de KVR, maar slaat niet op R4.
Nogmaals, beide DIMM's zijn identiek opgebouwd, 18 chipjes op de Hynix en 18 chipjes op de Kingston (doe je 2x R9 dan kom je op 18). Hoop dat het je nu wat duidelijker is.

• dezonnebril
:) Oke heldere uitleg. Het verstandigste in deze situatie is dan denk ik om de Kingston configurator te gebruiken en voor het KTD-PE3138/4G bankje te kiezen? ValueRAM is volgens de Kingston site voor algemeen computer gebruik en de KTD voor specifieke zaken.. Wat het verschil ook moge zijn.

De Kingston configurator geeft dit DIMMetje aan voor de DellT310. Dat is Registered ECC. Zie hieronder:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=57889&root=nl&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com%2Fnlroot&Capacity=4+GB&Speed=42&DIMM=3&ErrCheck=ErrCheck&Rank=3&Chip=Chip&Submit=Refine+Search

Dit moet gaan werken toch? Het is geen KIT van 2x 4GB maar dat maakt niet uit ga ik vanuit(?). Ik kan geen datasheet vinden voor dit type. Dus ik moet de configurator maar op zn blauwe ogen geloven.. :P

[ Voor 5% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 17:50 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon voor de KVR1333D3D4R9SK2/8GI gaan, deze voldoet precies aan de specs van de Hynix.
Een kit van 2 of 4 enz is altijd beter dan losse modules, een kit komt altijd uit dezelfde serie en losse modules kunnen uit verschillende series komen en compabilteitsproblemen geven.
Het is echter een keuze die jij dient te maken, maar ik zou niet voor de KTP gaan.

• dezonnebril
Oke bedankt voor het advies!

Verwijderd

Graag gedaan, stuur de rekening wel! :P

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:28:
Graag gedaan, stuur de rekening wel! :P
:D

• dezonnebril
Ik heb nog even in de TechGuide van de T310 zitten neuzen. Hier kom ik het volgende tegen:

T310 supports x8 (data width) and does not support x4 and x16 DRAM on RDIMM

Dit zou dus betekenen dat het KVR geheugen afvalt, want dat is x4 en het toch de KTD moet worden. Ik geloof dat ik er nu uit ben.. ;)
Wat ik daar ook nog uithaal is dat de memory speed bij 8GB 1333Mhz is, maar bij 16GB 800MHz. Er staat niet bij waarom dat is, iemand?

[ Voor 18% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 19:05 ]

Verwijderd

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat het KVR geheugen x4 is (heb de datasheet doorgekeken, zoals eerder al), maar kan jouw beweringen niet staven.

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:15:
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat het KVR geheugen x4 is (heb de datasheet doorgekeken, zoals eerder al), maar kan jouw beweringen niet staven.
In het datasheet staat het volgende:

ValueRAM's KVR1333D3D4R9SK2/8GI is a kit of two 512M x 72-bit 4GB (4096MB) DDR3-1333MHz CL9 SDRAM (Synchronous DRAM) registered w/parity, (Intel® Compatibility Tested), dual-rank memory modules, based on thirtysix 256M x 4-bit DDR3-1333MHz FBGA components per module. Total kit capacity is 8GB. The SPDs are programmed to JEDEC standard latency 1333MHz timing of 9-9-9 at 1.5V

4-bit is dan toch de data width?

Verwijderd

Nope, je haalt weer het ene met het andere door elkaar heen. Het geheugen is ingedeeld in 4bit blokken en dat heeft niets te maken met de data width (= doorvoersnelheid).

Uit de datasheet :

8-bit pre-fetch
Burst Length: 8 (Interleave without any limit, sequential with starting address “000” only), 4 with tCCD = 4
which does not allow seamless read or write [either on the fly using A12 or MRS]
De data width is 8 bit, allleen bij lezen en schrijven tegelijk wordt het 2 x 4bit (dit doet ieder geheugen).

• dezonnebril
;) Oke duidelijk , nou gelukkig zijn er experts zoals jij. _/-\o_

Maar wat is dan het uiteindelijke verschil tussen de KVR1333D3D4R9SK2/8GI en KTD-PE3138/4G modules? Er moet toch iets zijn waardoor er twee totaal verschillende type nummers op de markt zijn gekomen?

[ Voor 65% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 20:14 ]

Verwijderd

Dank je, dank je, maar ben maar gewoon een goed bestudeerde computertrut hoor. :P
Heb het even snel nagekeken eerder op de avond, maar kon het ook niet zo 1, 2, 3 vinden wat het verschil was. Later op de avond wil ik er wel even (goed) voor je induiken.

• jasiccama
dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:06:
;) Oke duidelijk , nou gelukkig zijn er experts zoals jij. _/-\o_

Maar wat is dan het uiteindelijke verschil tussen de KVR1333D3D4R9SK2/8GI en KTD-PE3138/4G modules? Er moet toch iets zijn waardoor er twee totaal verschillende type nummers op de markt zijn gekomen?
Om eerlijk te zijn, ik heb geen flauw idee wat het verschil tussen beide modules.
Ik zou gewoon de goedkoopste pakken van de twee, dat is geloof ik die KTD module toch?
Er wordt bij mij op het werk Kingston geplaatst en nou weet ik niet of dat de KVR (Value Ram) of iets anders.
Ik kan dit morgen wel even voor je uitzoeken, als je dat wilt?

• dezonnebril
Graag! alles is welkom!
Bedankt voor jullie input! :)

@KeDeShCh --> Boer zoekt vrouw aan het kijken? 8)
Ben heel benieuwd, er moet toch een reden zijn waarom de Kingston Memory configurator met de KTD modules op de proppen komt.

[ Voor 68% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 20:47 ]

Verwijderd

Nogmaals, graag gedaan :)

Boer zoekt vrouw? Jakkes :r (veel te klef naar mijn zin), ik kijk wegmisbruikers, das veel interessanter! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 20:47 ]

Verwijderd

dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:40:
Graag! alles is welkom!
Bedankt voor jullie input! :)

@KeDeShCh --> Boer zoekt vrouw aan het kijken? 8)
Ben heel benieuwd, er moet toch een reden zijn waarom de Kingston Memory configurator met de KTD modules op de proppen komt.
Marketing misschien? Meer geld willen hebben dan noodzakelijk?

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:48:
[...]

Marketing misschien? Meer geld willen hebben dan noodzakelijk?
Ja dat is nou juist het leuke, de KTD modules zijn goedkoper... :9 Ze zijn er alleen niet in KIT vorm.
En om nog even terug te komen op de datawidth. De KTD module is de enige module waarbij de Kingston configurator echt x8 bijzet, alsof de anderen dat niet zijn. Daar komt ook een stuk verwarring bij mij vandaan.

[ Voor 32% gewijzigd door dezonnebril op 30-01-2011 20:51 ]

• dezonnebril
@ jasiccama
Ik hoop dat je dit kunt checken op een Dell systeem. Dank _/-\o_

Verwijderd

Ik heb even het geheugen gecheckt van de server waar ik het eerder over had en dat is Kingston KVR geheugen.
Over wel of geen KIT ben ik duidelijk geweest dacht ik, maar nogmaal, het is en blijft jouw keuze.

• dezonnebril
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:08:
Ik heb even het geheugen gecheckt van de server waar ik het eerder over had en dat is Kingston KVR geheugen.
Over wel of geen KIT ben ik duidelijk geweest dacht ik, maar nogmaal, het is en blijft jouw keuze.
De feiten zijn duidelijk, echter alleen de vraag over het verschil blijft. De server waar jij het over hebt, is dat een zelfbouw of een HP/DELL/IBM etc.?

• dezonnebril
FYI: Morgen op cursus, dus morgenavond ben ik pas weer in staat om te reageren op jullie reacties.

Verwijderd

dezonnebril schreef op zondag 30 januari 2011 @ 21:16:
[...]

De feiten zijn duidelijk, echter alleen de vraag over het verschil blijft. De server waar jij het over hebt, is dat een zelfbouw of een HP/DELL/IBM etc.?
Het is een SuperMicro server, het mobo is een X6DHT-G in een 2U SuperMicro behuizing. Het is dus geen zelfbouw.

• jasiccama
Heb even voor je na gevraagd bij onze Technische dienst;
Wij hebben alleen maar Kingston geheugen bijgeplaatst welke op de lijst bij Kingston vermeld staat, dus het hangt van het type server af.
Dit waren ook nog eens servers buiten hun garantie, in jou geval zit er nog garantie op, neem ik aan, dus denk hier goed om.
Bij Dell staat je server geregistreerd met 8 GB namelijk.

Mocht jou dit niet uitmaken, had je hier dan al gekeken:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken

Hier geven ze dus het KTD geheugen als advies.
Deze zou ik dan ook aanschaffen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• dezonnebril
jasiccama schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:33:
Heb even voor je na gevraagd bij onze Technische dienst;
Wij hebben alleen maar Kingston geheugen bijgeplaatst welke op de lijst bij Kingston vermeld staat, dus het hangt van het type server af.
Dit waren ook nog eens servers buiten hun garantie, in jou geval zit er nog garantie op, neem ik aan, dus denk hier goed om.
Bij Dell staat je server geregistreerd met 8 GB namelijk.

Mocht jou dit niet uitmaken, had je hier dan al gekeken:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken

Hier geven ze dus het KTD geheugen als advies.
Deze zou ik dan ook aanschaffen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ja precies, die link had ik ook al een paar keer gepost :) Maar dank voor je input :*) .
Ik neem toch aan dat Dell geen probleem maakt van het plaatsen van extra geheugen? Kingston is ook (een van de) preferred suppliers van Dell, dus dit moet toch niet zoveel uitmaken zou ik zeggen. Het scheelt namelijk ook nog eens meer dan de helft van het geld.
Het is niet zo dat je een heel moederbord vervangt o.i.d. Dan zou het in mijn optiek een ander verhaal worden.

• jasiccama
Je kunt altijd even contact opnemen met Dell.
Jouw server staat geregistreerd bij Dell met 8 Gb geheugen, aan de hand van je service tag.
Dus ik weet niet of ze moeilijk gaan doen, als je meer geheugen gaat plaatsen.
Vraag dit even na.

• dezonnebril
jasiccama schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 07:48:
Je kunt altijd even contact opnemen met Dell.
Jouw server staat geregistreerd bij Dell met 8 Gb geheugen, aan de hand van je service tag.
Dus ik weet niet of ze moeilijk gaan doen, als je meer geheugen gaat plaatsen.
Vraag dit even na.
Oke dank voor jullie reacties! :*) Weer een heel stuk wijzer geworden! Het gaat de KTD worden, de Kingston configurator wordt opgevolgd.

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 01-02-2011 18:22 ]

• dezonnebril
Voor de volledigheid van het topic. Ik heb inmiddels het KTD geheugen binnen en het werkt als een zonnetje :)

Pagina: 1