• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04-2025
Beste tweakers

Mijn ouders hebben een samsung led (series6) tv gekocht.
Geluid via de tv zelf is geen probleem.

Tot ik dit weekend probeerde om het geluid van tv naar het surround systeem te brengen.

Ik heb al alles geprobeerd. Maar ik krijg maar geen geluid uit die tv naar de externe boxen.

-Heb al verschillende kabels gebruikt.
-Heb al alle verschillende instellingen voor tv ingesteld.
-Heb de kabels even op mp3 gestoken, en dan speelt er geluid uit het surround systeem. Dus ik zou veronderstellen als ik diezelfde kabel in tv inplug dat dit dan ook zou moeten gaan?
-Heb zelfs al de handleiding volledig doorgenomen en die kabels in elk mogelijk gaatje gestoken, maar geen effect.

Bij de instellingen van het geluid op de tv zelf zijn er niet veel mogelijkheden
1 externe luidspreker (dan is het stil en nergens geluid)
2 tv luidspreker (dan enkel geluid uit tv)

Als ik de kabel in de tv steek terwijl het surround systeem aanstaat dan komt er wel zo'n luide ruis uit. Maar verder geen geluid als die er volledig inzit.

Ik ga er dus van uit dat het probleem ofwel bij de geluidsuitgang van de tv zit, ofwel bij een instelling in de tv die ik nog niet heb gevonden?

Hopelijk zijn er mensen met een soortgelijk probleem die mij kunnen helpen. Of kunnen raden wat er nog zou kunnen helpen.

(Ik vraag dit hier omdat samsung's helpdesk enkel op werkdagen is, maar dan kan ik niet langskomen bij mijn ouders)

Verwijderd

Je gebruikt waarschijnlijk audio kabel met witte & rode cinch op de flatscreen? Er zit waarschijnlijk alleen digitaal optisch out op je flatscreen. Wil je dit met een witte en rode cinch, kan dit vermoedelijk allen via de scart plus verloopstekker?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 17:31 ]

• Jizzaa
Er is mogelijkheid om digitaal out te gaan. Maar er zitten ook nog andere klassieke uitgangen. Een gele waar 3,5 mm jack in moet.
Er zit een groene (optical out) en gele naast elkaar. En voor die gele zit er een splitter bij de tv die naar Geel rood en wit gaat... (voor die groene ook een splitter naar groen blauw en rood fzo)

Gele splitter die in die tv moet ziet er zo uit (met 3 streepjes dus)
Afbeeldingslocatie: http://www.camerahacker.com/AV_Cable/S-Video_Pin-Out_3.5mm_Jack.JPG
En dan komt er wit rood geel uit:
Afbeeldingslocatie: http://olladina.bit2u.biz/cache/product_images/med/20090205/hama_43090_3rca_3_5mm_jack_4pin_3m_0118527c-2-hama-43090-4pol-klink-cinch-3m.jpg

Dus ik veronderstel dat dit moet gaan om geluid over te brengen?

• Jizzaa
Niemand een idee?

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

raar.. staat audio wel aan in het menu?

je zou ook nog even de firmware updates kunnen checken (via hun site want via de tv werkt meestal niet)

Ik stuur mn audio vanaf mn upc box regelrecht mn versterker in dus zonder tv. maar de scart van de upc box stuurt de audio ook nog naar mn tv maar die audio staat op mute meestal.

Ik vindt deze situatie wel handig voor wanneer m'n vader eens op het huis past, dan kan hij de televisie-audio nog via de tv horen zonder met mn versterker aan de slag te hoeven. :)

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Jizzaa schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:55:
Dus ik veronderstel dat dit moet gaan om geluid over te brengen?
Lijkt mij meer een ingang, aangezien er ws ook composiet video (geel) bij zit. Welke tv is het exact en heb je al in de handleiding gekeken?

Verwijderd

Jizzaa schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:55:
Maar er zitten ook nog andere klassieke uitgangen. Een gele waar 3,5 mm jack in moet.
Er zit een groene (optical out) en gele naast elkaar. En voor die gele zit er een splitter bij de tv die naar Geel rood en wit gaat... (voor die groene ook een splitter naar groen blauw en rood fzo)
Is dit wel een uitgang? vermoedelijk krijg je alleen audio analoog uit via de scartplug? verloopkabel flatscreen naar scartplug vrouwelijk, dan scart connector audio out
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/SCART_56G.JPG

Verwijderd

In de Handleiding http://downloadcenter.sam...N68-02842B-00L04-0317.pdf van een willekeurig model series 6 TV staat

DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)
When a digital audio system is connected to the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) jack, decrease the volume of both the TV and the system.
5.1 CH (channel) audio is available when the TV is connected to an external device supporting 5.1 CH.
When the receiver (home theatre) is set to on, you can hear sound output from the TV’s optical jack. When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.

Headphones H: You can connect your headphones to the headphones output on your set. While the headphones are connected, the sound from the built-in speakers will be disabled.
Sound function may be restricted when connecting headphones to the TV.
Headphone volume and TV volume are adjusted separately.

AUDIO OUT: Connects to the audio input jacks on your amplifier/DVD home theatre.
When connecting, use the appropriate connector.
When an audio amplifier is connected to the AUDIO OUT jacks: Decrease the volume of the TV and adjust the volume level with the amplifier’s volume control.

Onduidelijk is wel waar die AUDIO OUT connector zit. Afbeeldingslocatie: http://wccftech.com/images/reviews/hardware/monitors/samsung_led_ua40b6000vr/Pic%205.jpg
Boven USB1 (HDD) en onder SERVICE

Die gele plug/adapter is vrijwel zeker niet voor audio uit, maar voor AV IN.

Hier nog een AUDIO OUT aansluiting van een willekeurig model Series 6 Samsung LED (Jaaa, want alle series 6 modellen hebben EXACT DEZELFDE AANSLUITINGEN (NOT))
Afbeeldingslocatie: http://techwiki.hardwarecanucks.com/productimages/10071/10071_16.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 14:24 ]

• Jizzaa
Ja maar ik heb verschillende kabels geprobeerd, in alle verschillende audio jack's. Met al verschillende instellingen op de tv.
Dan zou je toch verwachten dat er ergens een keer geluid uitkomt? Ook al heb ik 1x de verkeerde.

En als ik een mp3 op die audio jack aanschakel dan komt er direct geluid uit mijn home cinema, maar steek ik die in elk gat van die tv die ik maar kan vinden. NIETS.

Heb voor de duidelijkheid even foto genomen:
(Gelieve mij te excuseren voor de kwaliteit, gaat om een prachtig nieuwsblad-spaaractie-digitale-briel camera)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/30/1296383047-220.jpg

Zijkant is niet belangrijk, zitten enkel 4 hdmi's en nog optical port die zo afgeschermd zit.

Oja: de uiterst linkse ingang op de foto is van onze home cinema naar de tv. Toen ik deze liet inzitten dan kwam er geen geruis uit de boxen als ik de jack inplugde. Toen ik die eruit haalde wel. Heeft dit er iets mee te maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Jizzaa op 30-01-2011 15:40 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Kijk nou eens goed naar je tv. Staat er in of out bij.
Ik zie op die wazige foto het woord in staan.. een ingang dus (zo ook in de handleiding)

Jij wilt geluid van tv naar je surround system, daar moet je dus op de tv een uitgang voor hebben.
De enige uitgangen die jij hebt zijn optisch uit, en de koptelefoon uitgang.
Regel dus een jack naar tulp stekker en gebruik de koptelefoonuitgang. Enige nadeel, dan is het een stereo signaal. Wil je meer kanaals geluid, dan zit je vast aan die optische uitgang.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 30-01-2011 15:47 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Aan de onderkant zitten alleen maar ingangen, daar moet je dus niet zitten. Op de mijne zit er links bovenin Ext-link, lijkt mij dat 'ie daarin moet.
De meest rechtse is audio IN, die gele en blauwe zijn video (die met geel, wit en rode cinch) en component IN.

[ Voor 27% gewijzigd door FooLsKi op 30-01-2011 15:52 . Reden: extra dingen toegevoegd ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 07:27
Gewoon vraagje, Als je je mp3 speler op je receiver aansluit betekend dit een analoog signaal.

ik zie overal hier optical out staan. dat is voor mij nog steeds digitaal. moet je op je receiver niet even overschakelen naar de digitale ingang? of een digitale ingang gebruiken.

Dit was bij mijn receiver in ieder geval verschillende keer het euvel.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Volgens mij, op de foto gelet, zit TS de jack in de ingangen te prikken, 2x ingang op elkaar geeft zo weinig geluid (op wat ruis na, wellicht) :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• masterbas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 15:52
Er is maar 1 manier om dat voor elkaar te krijgen en dat is met een digitaal kabeltje aan te sluiten op je tv en surround systeem. Het werkt niet met de andere aansluit mogelijkheden.

Ik heb zelf ook zo´n tv dus vandaar dat ik het weet. :+

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het klopt dat de optische ingang dicht zit, dit om te voorkomen dat er stof in komt. Maar hier moet je wel je optische kabel in prikken om van de TV naar de versterker te gaan.

Daarna moet je natuurlijk ook nog je versterker op de juiste input zetten.

• Jizzaa
Dus conclusie, ik moet een andere kabel kopen om geluid via surround systeem af te spelen.
Alvast bedankt voor alle reacties!

Verwijderd

Jizzaa schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:10:
Dus conclusie, ik moet een andere kabel kopen om geluid via surround systeem af te spelen.
Alvast bedankt voor alle reacties!
Mits het surround systeem een optical in heeft, verifieer dat eerst, alvorens een optische kabel te kopen.

• Jizzaa
Nee, dat heeft de surround niet. (Is nog stuk ouder)

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
deze discussie is onnodig moeilijk alls je niet duidelijk vermeld welke ingangen er op de surround zitten, als die er überhaubt opzitten.
Welke surround heb je?

Je hebt geen hmi of optical INgang erop? Dan kan je ook nooit echt surround krijgen.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Geen surround, maar gewoon jack naar tulp vanuit de koptelefoon uitgang.
Pagina: 1