Toon posts:

Tips bij aanschaf laserprinter

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij nuttige tips geven over de aanschaf van een laserprinter. Ik ben het spetter van de inktjets een beetje zat en wil nu voor de laser gaan.
Ik denk zelf over een HP1100, lekker compact en niet te duur. Ervaringen met deze? Tips voor juist een andere. Graag!!

B.v.d. DeKraai

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zelf geen ervaring, maar wel wat voor je kunnen vinden:

[topic=93589]
[topic=126154]
[topic=60558]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb zelf een Brother HL-760

Tipjes:
Kijk naar:

- De prijs van nieuwe toners (voor mijn printer zijn die gevallen maar een gulden of 65. Het exacte aantal afdrukken heb ik nog niet bepaald... maar ik druk VEEL af... echt VEEEEEL)

- Of de toners meteen met nieuwe drum zijn (mijn Brother HL-760 heeft aparte toners... d.w.z. dat ik na een redelijk aantal toners pas een nieuwe drum hoef aan te schaffen... scheelt dus een heleboel drums en dus ook geld)

- het energieverbruik van de printers. Ik verwacht tegenwoordig niet meer echte stroomvreters, maar ik heb postings gezien van mensen met printers die meer dan het dubbele aan energie vreten in vergelijking met mijn printer

- De gebruiksvriendelijkheid....?? Mijn brother heeft maar 1 knop (naast de aan/uit-knop). Met die ene knop valt alles te regelen

- of de printer een 'rechte' doorvoer heeft... is met name van belang bij dikker papier

- de snelheid en resolutie... Voor mij is 1200x600 dpi (meestal druk ik af met 600x600dpi) meer dan genoeg. Verder print mijn printer met 6 ppm

- de hoeveelheid geheugen... mijn printer is standaard uitgerust met 1 MB... dit is voor mij veeeeeel te weinig. Omdat ik ook nogal eens plaatjes afdrukte (kep tegenwoordig voor dit werk een inktjet erbij gekocht)... Bij de afdruk van plaatjes kreeg ik nogal eens een foutmelding dat ik te weinig geheugen had... half afgedrukte pagina's was het gevolg... gevolgd door elke keer een extra A4'tje met de mededeling dat ik te weinig geheugen had... Kep er 8 MB extra in geprikt... kep nu dus 9 MB... dat is wel genoeg... ik heb nooit meer problemen gehad.

- of de printer 2 invoerlades heeft (behalve de handmatige invoer nog 2 invoerlades dus). Ik heb vaak afdrukken op 1 kant die ik al snel niet meer belangrijk vind; afvalpapier dus wat enkelzijdig is bedrukt. Je kan 1 lade gebruiken voor volledig blanco papier, de andere lade kan je dan gebruiken voor proefafdrukken (lade om enkelzijdig bedrukt papier te 'recyclen')

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Dit zijn de zaken die voor mij van belang zijn.

Verwijderd

ik kan mij hier 100% bij aansluiten. Ik heb ook een 760. Ook extra geheugen bijgekocht.
De 'rechte papierdoorvoer' is zeer praktisch. Ik heb nog _nooit_ een papierstoring gehad, en dat zegt toch wel wat.

De printer heeft ook een kleine footprint. Dit is een voordeel t.o.v. tweede hands lasers.

Verwijderd

Hoe komt het dat een laserprinter zoveel geheugen nodig heeft tov. een inktjet?
Ik snap dat niet, een kennis van mij heeft een laserprinter met 48 mb, en wij hebben een inktjet met uhh, jah, iets van 32 kb :?

Verwijderd

Ik denk omdat bij een laserjet eerst de hele pagina als een soort bitmap in het geheugen van de printer moet staan voor de pagina geprint moet worden. Vooral met graphics vreet dit geheugen. Een inktjet bouwt zijn printout lijn voor lijn op en hoeft er dus maar iedere keer de data voor 1 lijn in de buffer te zitten.

Verwijderd

Zeker een Brother nemen: erg goedkoop in aansschaf en goede kwaliteit. Mijn pa heeft een HL1030, eentje van 600 piek en die doet het perfekt.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

koop een 2ehandse waar postscript op zit.

Je wil misschien ook iets zoals netwerk aansluiting ipv parallel want dat sucked!!!

Ik zelf heb een apple laserwriter 16/600 PS.

en dat ding roeleert ZWAAR! 16 ppm en postscript werkt onder elk OS.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
kyocera heeft een kut menu maar wel een goede zwarting en resolutie

tegenwoordig zijn de meesten wel postscript

brother werkt errug rielekst

zorg ook ff of je tjekt dat je op windows en of dos wilt printen en dat het apparaat het ook kan

eventueel vraag je naar de maximale dikte die hij aankan

en laat even een paar rasters printen , kijk dan of je mooie egale puntjes hebt enzo

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Hou er rekening mee dat je bij Brother ook je drum af en toe moet vervangen. Bij HP zit dit bij de toner in. Prijs van toner is goedkoper, maar als je de prijs van de drum er bij mee telt, scheelt het helemaal niets.
Tevens is de afdrukkwaliteit van HP wel ietsje beter

BannieMove

Tjielp... een vogel.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op Friday 16 March 2001 14:08 schreef Bas het volgende:
Hou er rekening mee dat je bij Brother ook je drum af en toe moet vervangen. Bij HP zit dit bij de toner in. Prijs van toner is goedkoper, maar als je de prijs van de drum er bij mee telt, scheelt het helemaal niets.
Mag je toch nog eens een keer aan het rekenen gaan.
Ik doe ongeveer 10 toners op 1 drum.
10 toners is 10x 65 gulden= 650 gulden
Daarna moet ik een nieuwe drum kopen... zeg voor het gemak 350 gulden... (is iets minder dan dat...) In totaal zo'n 1000 gulden dus...

Een toner (met drum) van HP kost toch echt wel meer dan 100 gulden makker....
oftewel met de brother ben je dus wel goedkoper uit... Voor de toner (met drum) van de hp 1100 betaal je bij memo maar liefst 179 gulden... dat wordt dus 1790 gulden na 10 drum/toners..... Nou vraag ik me toch af wat duurder is.....
Ik heb een tijdje geleden toch maar een nieuwe drum gekocht toen de oude versleten was. Ik heb getwijfeld over een nieuwe printer (brother 1050 ofzo), maar heb ik niet gedaan, omdat brother tegewoordig ook de drum en toner in 1x vervangen... daarmee zijn de verbruikskosten van de brotherprinters helaas gestegen... Maar dan nog zijn de brothers goedkoper in gebruik... vergelijk de kosten van de drum/toner van HP en Brother maar eens (en uiteraard ook het aantal afdrukken per toner/drum)
Tevens is de afdrukkwaliteit van HP wel ietsje beter

BannieMove
HP beter dan brother??? Die test die durf ik met m'n 760 wel aan te gaan..... Dikke bullshit.... zeer strakke afdrukken...
Misschien heb je het over afdrukken van foto's ofzo.... maar daar is een laser niet voor... Trouwens... dat doet mijn brother ook nog niet eens beroerd...

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Voor allen hierboven, een laserprinter heeft ook altijd bepaalde "maintenance parts" waarvan de transfer roller en de fusing unit over het algemeen het belangrijkst zijn. Kijk ook naar het aantal pagina's wat deze dingen meegaan, en wat de prijs ervan is.
Vooral een fusing unit kan nogal duur zijn soms.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op Friday 16 March 2001 15:18 schreef worsie het volgende:
Voor allen hierboven, een laserprinter heeft ook altijd bepaalde "maintenance parts" waarvan de transfer roller en de fusing unit over het algemeen het belangrijkst zijn. Kijk ook naar het aantal pagina's wat deze dingen meegaan, en wat de prijs ervan is.
Vooral een fusing unit kan nogal duur zijn soms.
Kzou niet weten wat dat voor gevallen zijn... maar ik weet wel dat ik dus al een hele vracht toners heb versleten, 1 drumunit en STAPELS papier erdoor heb geramd....
Dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten....

Verwijderd

Geen ervaringen met de 1110 hiero, maar wel met HP in het algemeen...2p, 3p, lj4, lj5 lj8500 etc. Het werkt allemaal mooi met HP , maar owowowow, het zijn papiervreters hoor. Ik heb menig maal mij klauwen in die beestjes moeten hebben om de vellen los te scheuren...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op Friday 16 March 2001 17:07 schreef dexter22 het volgende:
Geen ervaringen met de 1110 hiero, maar wel met HP in het algemeen...2p, 3p, lj4, lj5 lj8500 etc. Het werkt allemaal mooi met HP , maar owowowow, het zijn papiervreters hoor. Ik heb menig maal mij klauwen in die beestjes moeten hebben om de vellen los te scheuren...
Kweet dat HP gewoon lekker scherp afdrukt... (klein beetje ervaring met de HP2100)
Maar das zwaar k&t als het papier vastslaat...

M'n Brother denkt daar anders over:
Na tig pakken papier van elk 500 vellen, hebben misschien wel 2 blaadjes vastgezeten... waarom? Omdat ik hem ff snel in de handmatige invoer wilde proppen.... en hem er scheef in drukte... Geen schuld van de printer dus...

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

De 1100 en soortgelijke mechanieken van HP (4l en 5l geloof ik) Slijten veel te hard. Binnen de kortste keren vreet hij een aantal pagina's tegelijk en is er weinig meer mee te doen.
Ik bedoel de modellen waarbij het papier er rechtop in gaat.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Pagina: 1