Random BSODs/freeze na cold boot en soms tijdens het werken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik ben een beetje ten einde raad met mijn systeem. Sinds ik het in elkaar heb gezet krijg ik alleen maar problemen er mee.

Hardware specs
Mobo: ASUS M4A89GTD Pro
Cpu: Athlon II 605e
Geheugen: Momenteel Kingston Kingston HyperX - Geheugen - 2x 2GB 1600mhz 1.65v (voorheen Kingston 2x 2gb 1066mhz 1.5v)
HDD: 2x Samsung HD753LJ (draait in mirrored mode)
Gpu: Sapphire ATI HD5750
Psu: Thermaltake TR2 550 Watt

N.B. Geen OC toegepast op CPU of andere tweaks op MOBO. Chipset drivers zijn nieuwste van Asus.

Het probleem concreet
Elke ochtend als ik PC boot, dan hangt hij binnen 1 a 5min. In Windows of tijdens booten. Soms met blue screen, soms gewoon vast geslagen. Enige optie is resetten. Na reset werkt alles prima, maar soms wilt hij weer onderuit gaan. (Bsod of freeze).

Het resetten is soms een ramp. De pc wilt dan soms niet door de boot komen. Reset zichzelf talloze keren. Ik heb geen keus om de stroom eraf te halen en dan eventjes te wachten. Als dit gebeurd, dan geeft BIOS de volgende error aan: "Overclocking failed! Run setup to check values". (merkwaardig, want ik heb niets overgeclockt).

Wat heb ik al geprobeerd?
- De bsods waren erg willekeurig. Elke keer een andere foutmelding met andere stop code. Ergens las ik op een forum een identiek probleem. Werd geadviseerd de voltage op de DRAM's te verhogen. Mogelijk door ondervoeding krijg je dit probleem.
- Ik heb in de BIOS de voltage op de DRAM handmatig verhoogt naar 1.5250 volt. Mocht niet baten.
- Mem test wees op defecte module. RMA aangevraagd en opgestuurd.
- Memory modules vervangen door nieuwe (niet door de RMA retour).

Echter krijg ik nu weer gezeik tijdens cold boots. De huidige memory modules zijn 1.65V dus handmatig staat het in de BIOS op ietsje hoger. Zelfde geldt ook voor de speed, heb ik handmatig op 1600mhz gezet.

Mijn MOBO is al een keer vervangen door een nieuwe, omdat de vorige errors gaf op CPU stack overflow. Toen was het een MOBO probleem. Maar dit kwam er daarna nog eens bij.

Eigen conclusie
Ik ben een beetje moe aan het worden van RMAs aanvragen en onderdelen vervangen. Gamen, normaal erop werken of idle heeft geen invloed op de bosds. Ik vermoed geen stabiliteitsproblemen. De GPU vermoed ik ook niet. Ik weet het simpelweg niet meer. Information overflow =/

Bij voorbaat dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 23:41
Je zegt dat memtest op een defecte module wees. Is dat nu nog steeds zo met je nieuwe memory modules?
En heb je al met een andere GPU kunnen testen? Sommige (defecte?) kaarten hebben problemen met Windows 64-bit.

EDIT: Als je je MoBo en Mem allebei vervangen hebt, blijft alleen de CPU over. Bij de Athlon II zit de memory controller op de CPU en niet op het MoBo, dus als die defect is zou dat verklaren waarom een nieuw MoBo dezelfde memory problemen heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door VSA100_victim op 29-01-2011 15:01 ]

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Ah, vergeten te vermelden dat ik Windows 7 32bit gewoon draai. Hoe kan ik exact de CPU testen hierop? Burnin stress test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
Behalve met een andere CPU te testen zou ik geen andere manier weten... Maar geeft memtest nou nog steeds errors of niet?

EDIT: Ik neem aan dat dit je moederbord is. Zitten nogal wat Tuning en turbo knoppen op! Niks daarvan in de verkeerde stand? Misschien een idee om die MemOk button eens te proberen?

[ Voor 55% gewijzigd door VSA100_victim op 29-01-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Ik zal vannacht een memtest nogmaals uitvoerig draaien. Kan dat nu niet met 100% zekerheid claimen.

En ja, dat is mijn MOBO. Maar alles heb ik in default stand staan, want heb niets getweaked of veranderd behalve dan de voltage settings in BIOS. Daarnaast doet de MemOk knop doet niets, want de memory LED zou eerst moeten branden bij problemen met memory tijdens de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Voeding lenen en uitwisselen.

1 reepje geheugen proberen. En daarna de andere testen.

Geheugen testen met memtest86 4.0 of hoger.

De bios alles standaard laten instellen. Voltage kun je verhogen. (zeker zolang je pc instabiel is).
Met de snelheid verhogen van je geheugen, gaat hiermee je cpu sneller worden? Is hij hierdoor nog stabiel, laat misschien geheugen door bios gepalen, behalve stroom.

In je bios zit automatisch overclocken, zet dit uit, kan problemen leveren.
En lees eens je bios boekje/cd eens door, dan leer je de instellingen van je bios.

Videokaart uitwisselen(lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
Ja, om te beginnen maar eens andere videokaart lenen van iemand.

Maar wel vreemd dat het BIOS een mislukte overclock message geeft als je de CPU niet overclocked.... Is je Radeon 5750 soms een overgeklokt model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt waarschijnlijk een van de componenten bij het bouwen beschadigd, of verkeerd aangesloten. Hoe veel systemen heb je al succesvol gebouwd? Een dergelijke indicatie is handig om dan te kunnen oordelen waar fouten zouden kunnen zitten. Stel dat je er meer dan 1000 op je naam hebt staan en dit de eerste bugged PC is, dan kunnen we bouwfouten e.d. uitsluiten.

Heb je een Linux Live CD? (Ubuntu of SLAX) Daar kan je vaak mee zien wat er dan precies mis is, en of het Windows-gebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
Trouwens, er zit ook een geintegreerde GPU op dat moederbord. Videokaart eruit halen en die chip aanzetten. Kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
@John,
Heb diverse systemen succesvol gebouwd. Wellicht geen 1000, maar dit is mijn 4de pc. Heb ook pcs gebouwd voor familie and kennissen. Om zo maar te noemen: heb geen werk verricht met wollen sokken/trui of zonder polsbandje. Het vreemde is dus dat alle ellende begon 6 maanden na mijn bouw. Eerst ging de mobo onderuit. Die vervangen, toen draaide het nog 1-2 maanden stabiel en daarna begon de ellende met de cold boot bsods en random bsods waar ik dus nu nog steeds mee stoei.

@ de overige replies:
- Zal de clocking terug zetten op auto ipv 1600, maar voltage manual iets boven de 1.65+ houden.
- Automatisch overclocking, nog niet geprobeerd. Lijkt me idd een optie om te proberen.
- Heb mijn GPU niet lopen tweaken. Alles standaard. Mobo heeft onboard GPU. Kan ik eventueel uitsluiten indien noodzakelijk.
- Ubuntu ligt hier voor eventuele check ups. Maar vermoed geen OS issues.

Alhoewel ik mij nu afvraag wat de cold boot problemen te maken heeft met mijn video kaart. Gaat een defecte video kaart system lockups/bsods geven na een cold boot? Ik twijfel toch het meeste aan mijn voeding momenteel. Eventueel door te meten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Voeding uitwisselen, deze kunnen veel problemen geven, welke niet te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Defecte video kaart geeft wel bsod's in windows, x server crashes in linux en .. nouja, in dos zal je geen problemen hebben want die laat de kaart in vesa mode zitten.

Als je je BIOS / EFI settings terug naar default zet (al dan niet met daarna een paar wijzigingen zoals boot device en misschien ahci mode e.d.) en dan nog steeds niet lekker kan booten/werken en het alleen met een cold boot problemen geeft, dan zit je misschien met componenten die oververhit geweest zijn, of met connectors (zoals PCIe sloten) die krimpen/uitzetten met temperatuur verschillen. Misschien helpt het om alles even uit elkaar te halen en dan weer in elkaar te zetten, dat maakt dat het allemaal mechanisch weer genoeg ruimte heeft en niet onder een te hoge fysieke spanning zit.

Wat ook eerder gezegd werd, probeer de IGP eens, laat de losse GPU even links liggen. Je kan ook de CPU omwisselen als je er een hebt liggen, maar dat hebben veel mensen niet, dus kan je daar even niks mee doen.

Linux (Ubuntu) gebruiken heeft extra nut als je hardware problemen op wil sporen, in Windows krijg je een BSOD met wat adressen en een algemene melding over iets wat ergens mis ging maar niet wat en niet waar. De linux kernel geeft je het specifieke apparaat, de functie, de oproep, de IRQ, enz. enz. waarmee je directer een apparaat kan aanwijzen. Stel dat er bijv. een ACPI Table niet klopt, of een IRQ niet lekker ingesteld is (hoewel dat automatisch gaat kan dat nog steeds mis gaan, als bijv EFI/BIOS het niet goed geconfigureerd heeft), krijg je dat ook te zien. Dat soort dingen kunnen soms ook na een langere tijd opeens problemen veroorzaken om dat je zonder het te weten misschien iets verandert.

Als je je GPU test e.d. kan je ook je drivers verwijderen, dan draai je waarschijnlijk wel op 1024x768 zonder versnelling, maar als het dan wel werkt weet je dat het je GPU is, om dat VESA mode vooral op je CPU werkt en daarmee dus bijna alle GPU functies (en problemen) buiten gebruik laat.

CPU problemen geven meestal een consistent foutbeeld, RAM problemen ook. Temperatuur problemen geven vaak mechanische issues aan, en coldboot vs warmboot vs hotswap/reset enz geeft vaak config problemen aan op een laag niveau. (Bijv CPU of geheugen dat door timing problemen verkeerd geinitialiseerd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Zal jullie suggesties na maandag uitvoeren, omdat ik de PC nu hard nodig heb. Zal beginnen met de GPU. Voordat ik de PC aanzet voor het eerst (cold boot) de GPU te verwijderen en dan kan kijken wat hij doet.

Genoeg nog te doen lees ik. Zal terugkeren later als ik uitvoerig heb getest en het laten weten. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Status update:

- Vanochtend na het wakker worden heb ik direct de GPU eruit gehaald, CMOS gecleared en alles op default gezet behalve de target DRAM op 1600mhz en voltage op 1.65. Overige CPU settings, default. De PC bootte zonder problemen door naar windows. Ik begon meteen met het uitvoeren van een burnintest, maar binnen enkele minuten ging hij al onderuit. Geen bsod, maar een freeze.

- Een herstart en weer burnintest. Helaas, na enkele minuten weer een system freeze (geen bsod, merkwaardig).

- Nog een herstart, dit keer een freeze tijdens de Windows 7 logo.

Ik dook het BIOS in en zette de AI overclocking van manual op D.O.C.P profiel 1 voor X.M.P mode. Nogmaals een restart. Echter nu worden de tests onbetrouwbaar, omdat de PC al aardig 'opgewarmd' is. Terwijl ik deze post schrijf, staat de burnintest al 25 minuten aan en heb nog geen system freeze meegemaakt. Ik ga wel nogmaals rebooten en de spanning volledig eraf halen en kijken wat er dan gebeurd.

Enige voorlopige conclusie die ik nu kan trekken is dat na een freeze, het restarten wel in één keer gaat. Met mijn GPU erin merkte ik vooral dat na een bsod/freeze, de PC moeite had met het restarten. Ik zag het blauwe ledje van de GPU feller/zwakker branden en hoorde duidelijk de fan (van de GPU mogelijk) schakelen tussen sneller/harder blazen. Hierbij lichtte de MEMOK meerde malen op. Dit fenomeen is er niet meer.

Hoewel je zou denken dat de GPU de boos doener is, vermoed ik misschien toch een slechte PSU, die bij een coldboot onvoldoende vermogen levert aan alle systeem onderdelen, waardoor de PC moeite heeft met opstarten. Met name dat ik met de IGP 3x system freeze heb ervaren.

Ik ga maar eens kijken waar ik een PSU kan vinden om dit volledig uit te sluiten. En dit keer een goed merk zoals die in de FAQ threads staan. Als de PSU het ook niet is, dan is de CPU =/

Edit
Merkwaardig. Na de stroom compleet van de voeding af te hebben gehaald voor 5 minuten, kreeg ik tijdens het starten "Warning CPU overclock failed". In het BIOS staan alle instellingen er gewoon nog, maar de voltage van de DRAM liet 1.49 volt zien, terwijl de target echt op 1.65v staat. Het wordt steeds gekker en gekker met deze PC. =.=

[ Voor 8% gewijzigd door Vogelnest op 02-02-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Goed, het probleem begint zich steeds meer richting de CPU of MOBO te wijzen. De volgende tests heb ik ondernomen.

- PSU vervangen door een Enermax 600W. Cold boot uitgevoerd --> Geen succes. Nog steeds system lockup of freezes.
- GPU eruit gehaald --> Cold boot uitgevoerd de volgende dag --> Geen succes. Zelfde probleem.
- Geluidskaart eruit gehaald --> Cold boot weer volgende dag --> Geen succes. Zelfde probleem.

Het is dus niet mijn memory, niet mijn GPU, niet mijn PSU, niet mijn sound card. Zo blijft de MOBO en/of CPU over. Aangezien de MOBO eerder is vervangen, verdenk ik de CPU eerder. Al hoewel het de MOBO kan zijn (of allebei)

Wat ik eigenlijk echt niet begrijp is dat mijn PC dus na een cold boot het meest onstabiel is. Eenmaal "opgewarmd" draait hij prima. Ik heb succesvol na elke cold boot mijn pc vast kunnen laten slaan door Burnintest direct uit te voeren.

CPU RMA claimen dan maar? Of zijn er nog tests mogelijk die kunnen uitsluiten dat het de CPU is. (Weet namelijk niet precies hoe dat met ubuntu moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Heb je de temperatuur al eens gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
En wat zou de temperatuur te maken hebben met het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Omdat random freezes vaak temperatuur gerelateerd zijn.
Lijkt me een kleine moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Vraag me toch af of je wel alles goed hebt gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Vraag me toch af of je eigenlijk wel hulp wil of dat je alleen maar horen wil wat je zelf denkt...

Wellicht heeft het helemaal niks met je temp te maken maar waarom zou je het in godsnaam niet controleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 12:27

ResuCigam

BOFH

Helepolis schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:49:
Status update:

- Vanochtend na het wakker worden heb ik direct de GPU eruit gehaald, CMOS gecleared en alles op default gezet behalve de target DRAM op 1600mhz en voltage op 1.65. Overige CPU settings, default. De PC bootte zonder problemen door naar windows. Ik begon meteen met het uitvoeren van een burnintest, maar binnen enkele minuten ging hij al onderuit. Geen bsod, maar een freeze.
Als je alles op default zet om te testen, waarom dan niet je ramspeed default? Als ik (even heel snel) de specs van je mobo bekijk vind ik het volgende:
"The motherboard supports DDR3 memory that features data transfer rates of 2000(O.C.)/1333/1066 MHz"

1600 is dan een overklok volgens mij..

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Nism0 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:01:
Vraag me toch af of je eigenlijk wil hulp wil of dat je alleen maar horen wil wat je zelf denkt...

Wellicht heeft het helemaal niks met je temp te maken maar waarom zou je het in godsnaam niet controleren..
Ik heb niets aan je halve informatieve posts. Ik vroeg je in mijn vorige past wat de temperatuur te maken had met mijn beschreven situatie. Als jij mij wilt uitleggen hoe een koude start gerelateerd is aan de temperatuur en dit freezes veroorzaakt zonder enige belasting (windows alleen betreden), dan wil ik best de temperatuur van mijn PC vermelden. Geen probleem. . .
ResuCigam schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:01:
[...]
Als je alles op default zet om te testen, waarom dan niet je ramspeed default? Als ik (even heel snel) de specs van je mobo bekijk vind ik het volgende:
"The motherboard supports DDR3 memory that features data transfer rates of 2000(O.C.)/1333/1066 MHz"

1600 is dan een overklok volgens mij..
Dat is inderdaad mogelijk.

Kan nu niet meer 100% verzekeren, maar bij een eerdere test had ik alles op default staan en nog steeds trad het probleem op. Zal dat zeker nogmaals proberen zodra ik mijn pc kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
Ik denk dat mijn pc klaar is. Gisterenavond kreeg ik een stormloop van freezes en bsods. Vandaag alle hardware componenten los gekoppeld. Er bleef alleen memory, cpu en mobo over. BIOS reset gedaan met jumpertje --> PC ging aan. Wilde het bios in om te kijken naar voltages en temperatuur, maar dat kon niet eens.

Hij bevroor al bij "date/time is not set. Press F1to enter setup". Als ik reset, dan springt Mem lampje aan op mobo, waarna hij begint te knipperen (functie van de mobo om zo de pc aan de praat te krijgen met Asus z'n geweldige "Any Memory OK! knop".)

Kan ik concluderen dat \mobo of cpu wijlen is?
Pagina: 1