Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
Dag heren,

Ik ben al een tijdje netwerkbeheerder van een LAN-party en ben dus logischerwijs verantwoordeijk voor het belangrijkste deel van een LAN.

Al een tijdje hebben we al een "zwakke" Thomson TG787v-modem/router van KPN (wij kunnen de DHCP hier NIET op uitschakelen) op een 8mbit connectie (verhogen kunnen we dus nog niet, maar dat is geen echt probleem atm), maar deze modem/router kan het uitdelen van de DHCP aan 50 mensen niet aan.

Nu hebben wij ook nog een server draaien voor alle games met 2 netwerkkaarten. Mijn idee was dus om met behulp van Window Server 2008 R2 virtueel(! dit is ons probleem) een DHCP server op te zetten. Op deze manier wil ik dus die Thomson ontlasten.
Het instellen voor het inkomende netwerkverkeer is geen probleem, voor het internet voor de normale alswel de gevirtualiseerde kast gewoon op Bridged, aangezien ze beide gewoon eigenlijk een "normale" PC/server zijn. Alleen mijn probleem komt dan met de uitgaande kaart, die dus de DHCP gaat uitdelen (dus een virtuele machine deelt DHCP uit op een echt netwerk, zou mogelijk moeten zijn - lijkt mij).

Vorige LAN-party konden wij het niet werkend krijgen en dat was opzich jammer. Uiteraard hadden we de keuze van NAT (is geprobeerd), Host-Only (die uiteraard niet volgens mij) en de Bridged (is ook geprobeerd) mogelijkheid.
Zelf heb ik ook al zorgvuldig gezocht op Google met termen als 'virtual DHCP server' en ook met toevoegingen als real network en i.c.m. windows server 2008.

Wat doen wij hier nou zo fout, dat dit niet lukt!?

[ Voor 3% gewijzigd door Xanland op 29-01-2011 13:35 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Deze howto volgen en dan de juiste interface kiezen en bridged gebruiken dan zou het goed moeten gaan.
Maar het is nu een beetje moeilijk om te zeggen waar het fout ging bouw het even op en stel dan de vraag wat niet gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door lamko op 29-01-2011 13:49 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
DHCP virtueel is geen probleem. Interface dient op Bridged ingesteld te staan. Wellicht ondervind je problemen omdat de Thompson alsnog als DHCP server reageert. Als je dat op de Thompson niet uit kan schakelen (wat mij niet aannemelijk overkomt) dan dien je DHCP verkeer te filteren op de verbinding naar de Thomson. Bijvoorbeeld door de Thomson aan te sluiten op een andere ethernetcontroller van je server en via firewallregels DHCP verkeer daar naar toe te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
Die howto is het probleem niet, want heb hier er ook een boek over liggen. Heb wel al eerder een testcase gehad van zoiets, maar daar werd de DHCP uitgedeeld op een virtueel netwerk (dat is wel iets anders maargoed). Op die server staat nu dus DHCP Role en NPAS/RRAS geinstalleerd om ook internet door te geven (ook niet geheel onbelangrijk).

Waar het dus eigenlijk ook fout gaat is:

{Internet} - [Thomson] - (Echte + Virtualised WS2008R2 met DHCP Role) - [Switch/hub] - (5 computers)

bij die 5 computers. Om de een of andere reden kreeg ik toendertijd een IP van en de Thomson en die Combi (3e ding in rij). Als ik even die Thomson wegliet kreeg ik geen IP, maar dat kan dus idd te wijten zijn aan die verkeerde uitgaande instelling.

Maar ik als ik dus de DHCP role volgens die tutorial doe en BEIDE (dus ook de uitgaande) op de Bridged zet, zou het dus goed moeten gaan?

Sorry, ik zat al te typen:
Dat vonden wij in principe idd ook niet aannemelijk, maar het probleem is dat het een particulierrouter (IPB) van KPN is, waar je niet heel veel in kan stellen (je krijgt hem ook in bruikleen).

[ Voor 26% gewijzigd door Xanland op 29-01-2011 14:09 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Moet je die DHCP service echt virtueel draaien?
En wat staat er in de eventlogs van je beide 2008 dozen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
DHCP zal idd echt virtueel moeten, dat aangezien de server waar hij virtueel op komt al goed staat geinstalleerd en alles. DHCP zou toch virtueel moeten kunnen, of niet?

Beide 2008-dozen... (we hebben er maar 1, waar jij die 2e leest? :+), dat kan ik dus op dit moment helaas niet zien. (Ja, dat helpt inderdaad niet volledig mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Xanland schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:41:
(we hebben er maar 1, waar jij die 2e leest? :+)
Je hebt een server, en daar draai je een gevirtualiseerde server bovenop.
Jouw eigen woorden:
Xanland in "[WS2008R2] Gevirtualiseerde DHCP Server"

Dat zijn er dus twee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
Oh crap. Wat ik bedoelde met die combi is:
- Host-OS: Windows XP/7 (weet niet meer welke, maar weet wel hoe het werkt :D)
- Guest-OS (dus in de VM): Windows Server 2008 R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

8)7
Je bent gestoord als je alleen voor DHCP een complete VM wil optuigen.
Pak gewoon iets simpels als een tftpd32 en stel die als DHCP in? Kun je nog binden aan een vaste netwerkkaart ook.

Tenzij je die 2008 machine als virtualized internet-deeldoos wil gaan inzetten, dan kan ik me er iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
Daarom doen de intern genoemde gasten: Vage Gast & Gestoorde Gek ook het een en ander met netwerk, logisch toch...? :P

In ieder geval, om inderdaad ook het internetverkeer terug te brengen (we hebben maar 1MB/s voor alle 50 personen: 0,02 MB/s/p/p ja), waren wij er ook van plan een ISA server (oid) op te zetten (maat van mij doet IB Niv 4).

Pagina: 1