Random vastlopen, pc valt uit, beeps (1055T, ASRock 890GX)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machuidel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 19:41
Wat denken jullie dat meeste kans heeft om stuk te zijn?

Korte uitleg:

Heb mijn systeem al ongeveer 9 maanden en heeft 6 maanden zonder problemen gedraait met mijn CPU en RAM licht overgeclocked. De laatste 3 maanden sinds ik mijn SSD heb ingebouwd en een nieuwe CPU koeler heb geplaats loopt mijn systeem regelematig vast of valt het soms helemaal uit. Probleem is nu dat ik aan het uitzoeken ben welk onderdeel kapot is, maar niemand in de buurt heb waarvan ik even een replacement kan lenen om te testen (zodat ik moederbord, geheugen of processor kan uitsluiten).

Mijn systeem:

Hardware (wat mij relevant lijkt):
  • Processor: AMD Phenom II X6 1055T (125W) (10 0A 0)
  • Processor Koeler: Corsair H70
  • Moederbord: ASRock 890GX Extreme3
  • Geheugen: Corsair 4GB DDR3-1600 CL8 kit (CMP4GX3M2B1600C8)
  • Videokaart: ASUS EAH5850 DirectCU/2DIS/1GD5
  • Harddisk: OCZ Vertex 2 Extended 120GB
  • Harddisk: 2x Samsung Spinpoint F3 1TB
  • Powersupply: Corsair HX750W (maar heeft 850W vermogen)
Software (wat mij relevant lijkt):
  • BIOS: v2.50
De "OCZ Vertex 2" is mijn systeemdisk met daarop Linux en Windows geinstalleerd.
De SATA staat in AHCI modus. Het opstarten van Windows gaat traag, maar denk dat het niet gerelateerd is aan dit probleem, maar aan mijn Steelseries XAI muis die lang duurt om te initialiseren (grote miskoop).

Mijn BIOS instellingen:
  • CPU Freq.: 250 MHz
  • PCIe Freq.: 100 MHz
  • CPU ACC: Disabled
  • AMD Turbo: Disabled
  • AMD IO-C: Disabled
  • CPU Mult.: x14.0
  • CPU Volt.: 1.4v
  • NB Mult.: x8.0
  • NB Volt.: 1.3v
  • HT Freq.: 2000 MHz
  • RAM Freq.: 667 MHz
  • RAM Volt.: 1.6v
  • RAM Timings: 7-7-7-24
  • mGPU Volt.: 1.4v
  • Cool'N'Quit: Disabled
De CPU draait dus zonder turbo, maar met alle cores op hun turbo snelheid.
De RAM draait op 1333 in plaats van op de 1600 zoals gespecificeerd, maar dan wel op een lagere latency.

De symptonen die zich random voordoen:
  • Spontaan vastlopen. Complete freeze zonder beeps of afwijkende melding op het moederbord. Zowel in Linux als onder Windows.
  • Wanneer ik de PC aandoe, korte beeps die zich snel achter elkaar blijven herhalen. Op het moederbord staat C6 (Reenable cache for bootstrap processor).
  • Bij het opstarten blijft het tijdens de POST af en toe hangen op 2A (Initializes different devices through DIM).
  • Rare kleuren op het beeld. Programma's die raar doen.
  • PC die spontaan uitvalt ook op momenten dat de PC het goed doet.
Al het hierboven genoemde komt willekeurig voor. Het vreemde is dat er dagen zijn dat er helemaal niks van dit gebeurd. Deze dingen gebeuren ook als ik alleen maar lichte taken uitvoer.

Wat ik allemaal tevergeefs heb geprobeerd:
  • Laatste patches van alle software. Windows en Linux up to date (en alles legaal).
  • Update van alle firmware en drivers (ook van SSD en HD's).
  • Alle disks verwijderd behalve systeem disk.
  • Alle disks verwijder, ook systeem disk.
  • Laatste versie van memtest gedraait, 2 dagen lang, elke dag 1 geheugen stick. Geen fouten.
  • Op een enkele geheugen stick draaien. Beide geprobeerd.
  • Koeling opnieuw geplaats met nieuwe koelpasta.
  • Videokaart eruit gehaald en op onboard video kaart gedraaid.
  • Paar uur lang de fur test en ook een paar uur lang prime95 (64bit). Geen problemen.
  • Standaard BIOS instellingen. Systeem draait stabieler, maar ook maar een kleine overclock is meteen problemen. Met overclocken bedoel ik dan gewoon, turbo uitzetten en de cores op hun turbo snelheid laten draaien of iets langzamer.
  • Zoveel mogelijk hardware / peripherals van PC af gehaald. Alleen nog psu, mobo, cpu, ram en keyboard.
  • Temperatuur in de gaten gehouden. Zelfs bij de zware testen blijft alles koel (in zoverre de sensoren kunnen zien).
De problemen doen zich meestal juist voor als ik simpele dingen doe zoals browsen of iets in notepad typen :|

Nu is mijn vraag aan jullie. Aangezien ik niet weet welk onderdeel precies problemen geeft.
Wat raden jullie mij aan om te doen?

Iemands moederbord, geheugen of processor lenen om te testen is geen optie. Ook wil ik niet zomaar onderdelen terugsturen omdat ik niet weet aan welk onderdeel het ligt. Ben zelfs aan het overwegen om te beginnen met ander geheugen te kopen, als dat niet werkt, andere processor etc.

Een update:
De computer van een neefje (die helaas ver van mij vandaan woont) is hetzelfde als die van mij, alleen met andere koeling en geen ssd. Qua overclocken had hij zijn zn instellingen ook gelijk aan die van mij en begon ook na ongeveer 6 maanden problemen te krijgen. Hij had zijn geheugen overgeclocked naar 1666 op cas8. Nu heeft hij zn geheugen geunderclocked naar 1333 maar dan wel op cas7 en heeft geen problemen meer.

Bij hem kwam uit de memtest dat zn geheugen niet goed was, terwijl met dezelfde instellingen 3 maanden eerder met dezelfde test memtest 2 dagen zonder problemen draaide.

[ Voor 9% gewijzigd door machuidel op 30-01-2011 13:13 . Reden: Een gelijke PC met zelfde problemen ]

Mike Machuidel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
Hoe heb je getest zonder HDD's? Met een bootable-DVD of zo? En crasht ie dan nog steeds?

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik zou persoonlijk als eerste een ander moederbord kopen. Spreek uit 5 jaar ervaring op een TD. Zulk soort vage symptonen zoals piepen bij het opstarten. Cpu gaat eigenlijk nooit stuk en mem heb je getest met memtest en dat sluit dat uit.

[ Voor 42% gewijzigd door lamko op 29-01-2011 17:27 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Kabels heel goed kontroleren of niet iets te los hebt zitten.

Ssd verwijderen en testen.

De oude cpu koeler terug zetten en testen.

Dan zou ik de voeding uitwisselen met een geleende voeding.

[ Voor 38% gewijzigd door jan99999 op 29-01-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machuidel
VSA100_victim schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 17:18:
Hoe heb je getest zonder HDD's? Met een bootable-DVD of zo? En crasht ie dan nog steeds?
Vaak gaat het al mis bij het opstarten van de PC, tijdens de POST. Dus zoals ik heb beschreven. Het beepen met de C6 status, en het blijven hangen met de 2A status etc.
jan99999 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:15:
Kabels heel goed kontroleren of niet iets te los hebt zitten.

Ssd verwijderen en testen.

De oude cpu koeler terug zetten en testen.

Dan zou ik de voeding uitwisselen met een geleende voeding.
Alles behalve het testen met een geleende voeding heb ik ook al geprobeerd (ken helaas niemand dichtbij waarvan ik een voeding kan lenen). Ik heb zelf idd. ook momenten gehad dat ik dacht dat het aan de voeding zou kunnen liggen, of misschien micro overhitting van de processor op plekken waar de sensoren niet kunnen meten.

Wat ik ook heb zitten denken is dat ik misschien de memory controller van de processor heb gesloopt omdat ik wel een tijdje mijn geheugen op 1666 heb gedraaid. Maar dit heb ik 6 maanden kunnen doen zonder problemen en het verhogen van de voltage van het geheugen.

Volgens wat ik heb gelezen zou de memory controller van de Phenom 2 zelfs veel meer aan moeten kunnen dan het draaien van het geheugen op 1666.

Zie ook update in mijn initiele post van deze thread.

[ Voor 7% gewijzigd door machuidel op 30-01-2011 13:16 ]

Mike Machuidel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorifelse
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 15:18
Je hebt van alles geprobeerd, alleen zie ik niet dat je een BIOS update\re-flash heb gedaan.
Probeer ook eens even om je BIOS default waarden te laden.

Voor het uitvallen van het systeem, kan je direct de computer weer aan doen?
Zo niet, doe dan even een hardware monitor check (http://tiny.cc/h12345) en kijk welk onderdeel heet word.

Zet je sata operations op ATA in plaats van AHCI en scan ook even je hardeschijf van je O.S. op cluster fouten. Deze kunnen zelfs freezes veroorzaken.

@lamko
Ik werk nu al 7 maanden bij Dell technical support, en los dagelijks technische problemen op met de computer. CPU's gaan zeker stuk, maar het gebeurd inderdaad niet vaak. Vastlopers, shutdowns, intermittent beeps kan hier zeker mee te maken hebben en je kan zoiets niet uitsluiten omdat jij zegt dat die dingen nooit stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machuidel
Johan Kruse schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:36:
Je hebt van alles geprobeerd, alleen zie ik niet dat je een BIOS update\re-flash heb gedaan.
Probeer ook eens even om je BIOS default waarden te laden.

Voor het uitvallen van het systeem, kan je direct de computer weer aan doen?
Zo niet, doe dan even een hardware monitor check (http://tiny.cc/h12345) en kijk welk onderdeel heet word.

Zet je sata operations op ATA in plaats van AHCI en scan ook even je hardeschijf van je O.S. op cluster fouten. Deze kunnen zelfs freezes veroorzaken.

@lamko
Ik werk nu al 7 maanden bij Dell technical support, en los dagelijks technische problemen op met de computer. CPU's gaan zeker stuk, maar het gebeurd inderdaad niet vaak. Vastlopers, shutdowns, intermittent beeps kan hier zeker mee te maken hebben en je kan zoiets niet uitsluiten omdat jij zegt dat die dingen nooit stuk gaan.
Het laatste wat ik heb geprobeerd voordat ik mijn intiele posting heb gedaan op deze thread is een volledige reflash va de bios. Amiflash met "Program All Blocks" en "Destroy CMOS checksum". Ook heb ik al andere versies van de BIOS geprobeerd.

Als ik AHCI op IDE zet dan wil Windows niet meer booten (zonder registry hack), Linux doet het dan nog wel. Zodra ik thuis ben zal ik dat idd. even proberen.

Mike Machuidel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
@lamko
Vraagje Dell technical support dat is toch via de telefoon ?
En dat cpu's nooit stuk gaan heb ik niet gezegd, nou verdraai je het. Ik zei : eigenlijk en dat geeft een hele andere betekenis aan die zin. Tuurlijk, kun je niks uitsluiten maar wil je uren om blijven pielen of wil je een werkend systeem hebben. Je zult eens de knoop door moeten hakken wanneer is iets uitsluiten nog verantwoord en wanneer niet meer !

Denk ook zo hoeveel kost een moederbord en hoeveel kost jou tijd en vooral ook de frustratie is je dat het allemaal waard als je een moederbord hebt kun je dingen veel sneller uitsluiten. Erin zetten en draaien :)
Hoeveel moederborden ik heb vervangen valt niet meer op handen te tellen maar ja ik moet zeggen ik krijg meestal ook de wat lastigere klussen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machuidel
Het heeft even geduurd maar heb het probleem kunnen isoleren door te testen met wat onderdelen van een vriend. Misschien dat ik iemand die dit vind hiermee kan helpen.

Eerst heb ik ander geheugen geprobeerd. De problemen bleven.
Daarna heb ik een andere processor geprobeerd. Het systeem werkt stabiel.

Uiteraard kan ik hiermee nog niet 100% zeggen of het aan de processor of het moederbord ligt aangezien het gebruik van een andere processor ook evt. problemen op het moederbord niet hoeft te triggeren.

Een beetje laat, maar bedankt voor de hulp.

Mike Machuidel

Pagina: 1