iMac G3 hostless installatie

Pagina: 1
Acties:

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:15
Misschien is de titel niet duidelijk :)

Ik wil OS 9.1 installeren voor een iMac G3. alleen is het niet zo dat de iMac door een dome fout van een vriend van mij omzeep is geholpen altans de machine lijkt prima te werken. alleen mist een firmware update zodat de machine geen beeld meer geef.

Is het mogelijk om OS 9.1 met basic features te installeren op een andere machine dan de G3?? Ik heb zelf een Mac Mini en een MacBook Pro beide met een intel proc!

Ik kan zelf niet zo veel terug vinden op het net. maar misschien dat mensen hier een idee hebben?

basic features zijn.
OS 9.1. inc auto logon.
VNC enabled
ssh enabled

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh fuck, nu realiseer ik me dat die iMac die ik gesloopt heb gewoon hetzelfde probleem had |:( . Voel me nu erg dom.

Kun je in de Open Firmware komen? (ik dacht Command + Option + O + F)

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 29-01-2011 16:26 ]

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-01 22:00
Nee. Het 'Classic' OS (t/m Mac OS 9.2) is alleen voor de PowerPc (t/m G5) en inderdaad, de Mac Mini en de Macbook Pro hebben Intel processoren. Je hou het kunnen proberen met een emulator zoals SheepShaver, maar of je daarmee kunt wat je wil weet ik niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

rick91 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:33:
Nee. Het 'Classic' OS (t/m Mac OS 9.2) is alleen voor de PowerPc (t/m G5)
Sterker nog, tot en met de G4, en sommige G4's draaien het zelfs niet meer. De G4 Mac mini bijvoorbeeld doet niet aan OS 9 anders dan via Classic in OSX.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De G5 is 64-bit, Classic werkt daar ook niet op, en wordt door Open Firmware geblokkeerd.

Is je Flyback-transformator niet gewoon stuk in die G3? Het zou ook helpen om wat specs te weten van je iMac.
Slot loader? Tray loader?

Mac OS 9.x is niet op Unix gebaseerd, en heeft geen SSH of VNC. Er is een 3rd party Webserver en een Apple-supplied AFP server, that's it. Je kan wel het lasso-systeem gebruiken, of Apple Remote Desktop.

Wat je kan doen is iemand met een werkende iMac benaderen, en zijn systeem kopieren met bijv. DD om een werkende startup disk te hebben op je HDD.

Als je het firmware-killed-my-video probleem 100% zeker hebt, is je lijst met oplossingen en opties vrij kort, je kan PRAM en CUDA reset doen, maar daar schiet je waarschijnlijk niet veel mee op. Je hoeveelheid RAM aanpassen heeft ook alleen maar effect op de security. Als je slechts die firmware update wil doen kan je ook met de Interrupt button (dus niet de Reboot/Reset) en een CD met de juiste firmware een manual update doen.

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-01 22:00
Wat je kan doen is iemand met een werkende iMac benaderen, en zijn systeem kopieren met bijv. DD om een werkende startup disk te hebben op je HDD.
Je kunt ook je iMac opstarten in target disk mode (bij het opstarten de 'T' toets ingedrukt houden, al wordt het moeilijk te bepalen of het is gelukt zonder beeldscherm) en dan op een andere iMac G3 aansluiten met een FireWire kabel. Vervolgens start je de werkende Mac op en installeer je Mac OS 9 op de notmale manier, met het verschil dat je dan de externe (de schijf van de kapotte iMAc wordt hierdoor gezien als een externe FireWire schijf) selecteert als doelschijf voor de installatie.

Maar heeft een iMac G3 ook geen VGA-poort aan de binnenkant zitten? Tenminste, toen ik de mijne ooit eens opsnschroefde zat er een VGA-poort. Kun je er dan geen extern scherm op aansluiten?
Pagina: 1